na
door natascha krämer-tap Apr 5, 2016 om 20:32
Geldzaken & recht

Ondeugelijke spanningsmeter

Hallo, Ik heb bij de praxis een sencys schroevendraaier spaningsmeter gekocht. Mijn man heeft bij gebruik 2 x onder stroom gestaan. De eerste keer geruild omdat we dachten dat ie het niet deed en de 2 e keer liet de mevrouw ons zien dat er een zeeer zwak lampje brande als hij onder stroom stond.  Wij moesten echt goed kijken maar idd er brande iets.De mevrouw liet ons ook de gebruiksaanwijzing zien waar in stond datde  waarneembaarheid beinvloed kon worden door bv zonlicht , in een ongunstige kijk situatie, bv op houten ladders,of bij geisoleerde vloeren thevens bij niet bedrijfsmatige geaarde wisselstroomnetten. Ook moesten we hem eerst testen. Wij zagen echt niets. Maar we wisten ook niet waar we naar moesten kijken. Wij konden ons geld terug krijgen. Ik vindt echter dat deze zo gevaarlijk zijn dat ze niet verkocht mogen worden onlangs de waarschuwing. Het is namelijk niet goed te zien en je kijkt zo over het lampje heen. Waar kan ik met mijn klacht naar toe? Voor dat er iemand gewond raakt.

7607 11 Rapporteer

ph
door philip36 - Apr 5, 2016 om 22:12
2275 Antwoorden / 4 Vragen

En stond die mevrouw van de Praxis ook onder spanning?
Waarom vindt u ze eigenlijk gevaarlijk?
Tegenwoordig heeft ieder huis voor de veiligheid een aardlekschakelaar en als uw man onder stroom komt te staan, springt de aardlekschakelaar uit.

ph
door philip36 - Apr 5, 2016 om 22:12
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Teveel keer op opslaan gedrukt, vandaar leeg veld.

ph
door philip36 - Apr 5, 2016 om 22:12
2275 Antwoorden / 4 Vragen
dobby
door dobby - Apr 6, 2016 om 01:25
749 Antwoorden / 1 Vragen

Hm.. een echte meter met een wijzerplaat (of ok, tegenwoordig een LCD schermpje misschien), of zo'n schroevendraaier met een lampje erin?

In het laatste geval was hij waarschijnlijk in het verkeerde gat gedrukt, even simpel, op 1 draad/in 1 gat staat de spanning en de andere is voor de terugkeer van de stroom. Probeer eens de andere draaid / het andere gat, waarschijnlijk zie je het lampje dan wel duidelijk branden..

[edit:typo's]

vleermuiswes
door vleermuiswes Apr 6, 2016 om 07:20
8 Antwoorden / 7 Vragen

lol wisselspanning.

dobby
door dobby Apr 16, 2016 om 03:10
749 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad.. een Live en een Neutral .. de Live kan je meten..

vleermuiswes
door vleermuiswes - Apr 6, 2016 om 07:16
8 Antwoorden / 7 Vragen

Dit product heeft wel een CE (europees keurmerk) dit zegt natuurlijk niet veel. normaal gesproken zouden deze gekeurd worden door een instituut. In jullie geval is het gelukkig dan nog goed afgelopen en dat jullie het geld netjes hebben terug gekregen.

jo
door jorisw Apr 6, 2016 om 14:13
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een CE keurmerk wil niet zeggen dat het gekeurd is door een instituut. Een bedrijf kan dit er op zetten als ze er van overtuigd zijn dat het product aan de CE richtlijn voldoet. Echter, als blijkt dat het product niet aan de richtlijn voldoet zijn de boete behoorlijk fors.

na
door natascha krämer-tap - Apr 6, 2016 om 07:17
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik wist niet dat de aardlekschakelaar uit moet springen als je onder stroom staat. Hier net een nieuwe kast gekregen na verbouwing badkamer. Ga gelijk even naar de werklui. Wij wisten niet welk schakelaartje bij wat hoorde vandaar dat we het zeker voor het onzekere wilde en een speciale schroefendraaier hebben gekocht na dat we zijn oude nergens meer konden vinden. Het lampje zie je niet branden tenzij je weet waar je moet kijken. Daarom vindt ik het zo gevaarlijk. Het lampje is zo zwak dat hij niet op valt.

vleermuiswes
door vleermuiswes Apr 6, 2016 om 07:24
8 Antwoorden / 7 Vragen

de schroevendraaier heeft een ijzer of kopere tip, deze moet je wel aanraken, steek de schroevendraaier met 1 hand en de wijsvinger op dat punt, dan maak je namelijk aarde, het lampje is de verbruiker, dus je komt niet onder stroom te staan en het lampje zal je dan zien branden als er stroom door heen gaat, en het maakt niet uit welk contactpunt u gebruikt. het is hetzelfde als je een lamp op wil hangen en dat zonder de stroom eraf haal. zolang je geen 2 draden tegelijk aanraakt is er niks aan de hand.

ph
door philip36 Apr 6, 2016 om 08:43
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Natascha
U moet bij de spanningzoeker het uiteinde van het handvat, daar zit meestal een metalen ring of schroef met je vinger aanraken.
Dan met de andere hand de muur of radiator of bij een stopcontact met randaarding de randaarde-lip van het stopcontact aanraken en het lampje gaat feller branden.

Wat @vleermuiswes hierboven vertelt dat één draad aanraken geen kwaad kan,  is onzin.
je hebt een stroomdraad, een nuldraad en bij een stopcontact met randaarde ook nog een aarddraad.
Alleen op de stroomdraad staat spanning.
Dus bij stopcontact meet je bij één contact stroom (gaat het lampje van de spanningzoeker branden) en bij het andere contact niet.

Als je die stroomdraad met blote hand aanraakt kom je onder spanning staan, daar hoef je geen tweede draad voor aan te raken.
Zonder aardlekschakelaar zou dat levensgevaarlijk kunnen zijn,zeker als je goed contact met aarde maakt, zoals op een tegelvloer of badkamer

Maar een aardlekschakelaar meet de heengaande en de terugkomende stroom.
Als de terugkomende stroom ietsje minder is doordat iemand de stroomdraad aanraakt schakelt de aardlekschakelaar de stroom uit.
Deze moet dan weer met de hand ingeschakeld worden.
Er zit ook een testknop op, om deze zo nu en dan te controleren of de aardlekschakelaar nog goed werkt.

ph
door philip36 Apr 6, 2016 om 09:27
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Natascha
Het is een goed idee om een plattegrond te maken met daarop de lichtpunten, schakelaars en stopcontacten waar je dan ook het cijfer bijzet op welke lichtgroep ze aangesloten zijn.
In (bijna) alle vertrekken zijn de aansluitpunten over 2 groepen verdeeld.
Dit om te voorkomen dat bij stroomuitval van een bepaalde groep, je in dat vertrek helemaal geen stroom meer hebt.
In slaapkamers bijv. zit stopcontact en hoofdlichtpunt op verschillende groepen.
Als dan de groep van het lichtpunt uitvalt heeft u nog altijd licht van bijv. een schemerlamp aangesloten op een stopcontact.

Misschien toch maar weer een spanningzoeker kopen of een klein elektrisch apparaat zoals b.v. een scheerapparaat de stopcontacten testen.

Gr
door Grunn1 Apr 6, 2016 om 10:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Natascha als u geen verstand hebt van electriciteit blijf er dan vanaf. Schakel iemand in die wel verstand van zaken heeft voordat er ongelukken gebeuren. Geef niet de winkel de schuld dat bij uw onkunde zij ondeugdelijk materiaal verkopen.

r.kemperman
door r.kemperman - Apr 6, 2016 om 08:01
423 Antwoorden / 4 Vragen

Wat dacht u er van om eerst te kijken hoe met een bepaald gereedschap omgegaan dient te worden?
Hoe moest volgens u de spanningszoeker spanning aangeven als u niets van het lampje wist?
Lampje geeft inderdaad maar weinig licht maar genoeg om de spanning te kunnen zien

Apetjoek
door Apetjoek - Apr 6, 2016 om 09:48
234 Antwoorden / 16 Vragen

Mevrouw , U bent een wandelende goudmijn voor een electricien en een beetje "dom"  :-)))))))))

reflecs
door reflecs - Apr 6, 2016 om 11:39
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Antwoorden gegeven bij de dubbelpost van de vraag:

reflecs
door diewilik - 05 Apr 2016 om 22:16
596 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb zelf ditzelfde model onlangs aangeschaft en heb daar geen problemen mee. Doet precies wat het moet doen, een signaal geven als er spanning wordt gedetecteerd.
Ook geen klachten over het onder stroom staan.
Diewilik

zw
door zwaardvis - 05 Apr 2016 om 23:05
1329 Antwoorden / 42 Vragen

Uw man heeft niet onder stroom gestaan doordat hij deze spanningszoeker aanraakte, maar omdat uw man de stroomkabel aanraakte omdat uw man het lampje niet heeft zien branden en dus dacht dat de kabel spanningsvrij was. Heb ik dat goed begrepen? Tja, bij alle spanningszoekers moet je goed kijken. En inderdaad even testen bij het stopcontact binnen in huis, zodat men weet of en hoe het werkt.
Nog beter is om voor de veiligheid altijd de stroom in de meterkast uit te schakelen voordat wij als leken aan het elektriciteitsnet gaan werken. Dan maar liever de wekkerradio opnieuw instellen.....

Ma
door Mat Matheij - 06 Apr 2016 om 00:11
93 Antwoorden / 1 Vragen

Een spanningsmeter in de vorm van een schroevendraaier voert stroom door het lichaam zelf aan. Daartoe zit er een inderdaad zwak neon lampje in en een weerstand die U moet behoeden tegen de volledige spanning van 230 Volt. Er zijn betere alternatieven op de markt. Daartoe behoren types die U zonder aanraking in de buurt van spanningvoerende delen kunt houden. Maar wanneer U wilt weten of de stroomvoerende draad aangesloten is en de nul ook zijn multimeters de uitkomst.Klussers moeten dit soort zaken ter eigen beveiliging aanschaffen maar aanleg aan professionals overlaten. Mvrgr.

na
door natascha krämer-tap - Apr 6, 2016 om 12:00
2 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hadden de zelfde schroevendraaier een dag eerder nog in gebruik. Waar die is gebleven weten we niet vandaar een nieuw exemplaar. Bij de lamp even gekeken of er spanning op stond en ging geen zichtbaar lichtje branden vandaar dat we dachten dat de eerste kapot was. Nu een 2 e exemplaar aangeschaft en het zelfde verhaal.  Het gaat mij er om dat het lichtje niet goed zichtbaar is. Dat vindt ik gevaarlijk. Je gebruikt hem niet voor niets dacht ik zo. Verder in alle jaren is alles goed gegaan met lampen verhangen en zo. Wij weten hoe we dat moeten doen en nog geen dooie gevallen. Was idd beter geweest om al het stroom er af te halen.

bennieol
door bennieol - Apr 6, 2016 om 12:11
64 Antwoorden / 3 Vragen

heb daardoor ook al tweemaal mee onder stroom gestaan vind ook dat ze veels te zwak branden vroeger waren ze veel beter vind het ook ondingen.

jo
door jorisw Apr 6, 2016 om 14:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Vroeger waren ze waarschijnlijk ook een stuk duurder dan die Sencys rommel.

na
door natascha krämer-tap Apr 6, 2016 om 16:28
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik wist niet dat het rommel was. Vindt het wel schandalig dat ze deze schroevendraaier durven te verkopen goedkoop of duur.