di
door dick rijnaard Jul 29, 2010 om 11:49
Geldzaken & recht

Ongevraagde publicatie

Geachte mevrouw, mijnheer,

Hierbij onze vraag :

Het is een vraag die u wellicht niet vaak zal krijgen. Wij, een familie bestaande uit 2 ouders en 3 dochters, waren in oktober 2008 op vakantie voor een paar dagen in Drenthe. Wij brachten tijdens ons verblijf daar een bezoek aan het boomkroonpad in Borger, en terwijl wij daar over dat pad liepen werden wij aangesproken door een fotograaf die vroeg of hij wat foto's van ons mocht nemen voor een blaadje van Staatsbosbeheer. Nu zijn wij niet moeilijk en hebben wij ons toen op de foto laten zetten.

Een aantal maanden later werden wij aangesproken door bekenden in Dordrecht die ons op de folder van het boomkroonpad hadden zien staan. Wij waren heel erg verbaasd en hebben de folder dan ook direct op internet opgezocht. In de loop van de tijd is het regelmatig (tientallen malen )voorgekomen dat mensen ons herkenden van deze folder.

Nu, net teruggekomen van onze vakantie, werden wij er zelfs op geattendeerd dat dezelfde foto in de telegraaf van zaterdag 17 juli j.l in een advertentie was gebruikt.

Is dit nu een normale gang van zaken voor een fotograaf of zou er nog een mogelijkheid bestaan dat wij hiervoor een vergoeding zouden kunnen eisen en krijgen van deze fotograaf of van Staatsbosbeheer.

Ik hoop dat u ons wat wijzer kan maken. Mocht dat niet het geval zijn dan zou het mooi zijn als u ons kan doorverwijzen naar iemand of een organisatie die dat wel kan.

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw medewerking c.q. inspanningen.

Met vriendelijke groet,

Helen van der Waal, Sophie, Merel, Claire, en Dick Rijnaard
[edit - redactie]

Op deze link is de foto te vinden http://www.bertkoning.nl/publicaties.php

5513 18 Rapporteer

vladja
door vladja - Jul 29, 2010 om 12:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Neem contact op met de redactie en laat uw persoonlijke gegevens verwijderen. Helaas kunt u dit zelf niet doen.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Jul 29, 2010 om 12:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Naast het verwijderen van uw privégegevens, kunt u hier weinig aan doen. Allereerst hebt u er mee ingestemd dat er een foto van u genomen werd. Een folder is ook een blaadje van Staatsbosbeheer.

Daarnaast zult u als u al enige vergoeding zou willen moeten aantonen dat de rechten op het gebruik van uw portret beschermd zijn. Alleen bekende mensen doen dat om misbruik van hun gezicht te voorkomen.

In beginsel kunt u hier dus weinig aan doen. Hebt u echt last van onbekend bekend nederlandschap, dan kunt u natuurlijk contact opnemen met de fotograaf en staatsbosbeheer. Let wel: het zal we even duren voordat uw portret niet meer zichtbaar is. Maar misschien kunt u wel een deal sluiten met Staatsbosbeheer.

tdehond
door tdehond - Jul 29, 2010 om 12:14
4744 Antwoorden / 9 Vragen

U heeft de fotograaf toestemming gegeven om de foto voor een blaadje van Staatsbosbeheer te gebruiken.

Recht op afbeelding (Portretrecht)
Het recht op afbeelding (of het Portretrecht) is het recht om te beslissen of je gefotografeerd wil worden of niet. Zonder de toestemming van de afgebeelde persoon mag je geen foto maken, reproduceren, publiceren, mededelen aan het publiek…

Er is toestemming gevraagd en gegeven voor het nemen van de foto. Het auteursrecht ligt nu m.i. bij de fotograaf. Ik verwacht niet dat de fotograaf bereid is om een deel van zijn inkomsten aan u af te staan. Maar niets houdt u tegen om een verzoek daartoe bij hem in te dienen

Copyright fotos: klik

cathy1
door cathy1 - Jul 29, 2010 om 12:41
125 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik het goed begrijp vind u het niet terecht dat de foto voor meer doeleinden gebruikt wordt dan waarvoor u toestemming hebt gegeven?
Of vind u het vervelend herkend te worden?

Ik denk niet dat u geld kunt eisen, wel kunt u vragen de foto niet meer te gebruiken. Geef daarbij aan dat u toestemming hebt gegeven voor een foto in een blaadje van staatsbosbeheer, en niet voor allerlei andere marketing/ advertentie doeleinden. Het is in ieder geval te proberen toch.

Ik vind het overigens wel knap dat zoveel mensen u herkenden van de foto. Dat moeten mijns inziens bekenden van u geweest zijn en toch geen wildvreemde. Ik heb nl net de foto bekeken, maar geloof niet dat ik u van die foto zou herkennen als ik u toevallig vanmiddag tegen het lijf zou lopen.

koekeloer
door koekeloer - Jul 30, 2010 om 13:46
562 Antwoorden / 18 Vragen

Bij mij is het andersom: Ik heb een foto gemaakt en deze foto is door het Vara programma De Wereld Draait door zonder mijn toestemming gebruikt in 1 van de uitzendingen.
Op al mijn reacties hierover heeft de VARA nooit iets laten horen.

audb
door audb - Jul 30, 2010 om 14:09
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als u toestemming heb gegeven voor publicatie dan heeft u daar ook mee de rechten aan de fotograag afgedragen.
Echter gaf deze aan dat het alleen bestemd was voor een folder en voor niets anders,
De fotograaf had dan ook met u in contakt moeten treden met de vraag of ze de foto`s ook voor andere doeleinden mochten gebruiken.
Het beste wat u kan doen is aan de fotograaf vragen waarom dit niet is gebeurt en evt een vergoeding eisen.

fotoflex
door fotoflex - Jul 30, 2010 om 14:28
67 Antwoorden / 6 Vragen

Opmerkelijk!
Normaal gesproken huurt een fotograaf figuranten in om tot zo'n resultaat te komen. Dat heeft te maken met het uiterlijk (gefeliciteerd, leuk gezin!), waar de foto voor nodig is en om problemen als deze te voorkomen.
Om in één keer zo'n geslaagde opname te maken, is een hele prestatie. Zo'n foto komt dan natuurlijk in het portfolio en zal van daaruit, voor verschillende doelen gebruikt worden.
Hoe vaker dat gebeurt, hoe meer de foto oplevert, maar stel u daar niet teveel van voor, van een financiële vergoeding zal geen sprake zijn en het zoeken van een oplossing in die richting zal onvermijdelijk tot teleurstelling leiden.
De foto verwijderen van het internet is onmogelijk, u heeft zelf weer een link geplaatst, maar na verloop van tijd wordt de opname gedateerd en zal niet meer gebruikt worden.
Mijn suggestie; vraag de fotograaf om een grote afdruk als vergoeding.
Hij zal dat, fatsoenshalve, nauwelijks kunnen weigeren.
U heeft dan een familieportret zoals je dat niet vaak ziet, met een leuk verhaal voor de kleinkinderen!

pi
door piet limburg - Jul 30, 2010 om 16:27
232 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo allen,

Wat mag wel en wat mag niet.

Onlangs maakte mij iemand er op attent dat ik ,,duidelijk herkenbaar'' op GOOGLE MAPS te zien ben.Deze foto is door ,,street view'', zonder mijn toestemming en zonder dat ik er iets van gemerkt heb,gemaakt en gepubliceerd.Mag dat wel??
Waar hebben we het tegenwoordig over,...nog even en er wordt nergens meer naar gevraagd.

Groeten van Piet.

marcel75
door marcel75 - Jul 30, 2010 om 17:35
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Piet,
Die foto is in het openbaar gemaakt. Dan mag je in beginsel fotograferen wie en wat je wilt. Zou dat niet meer toegestaan zijn dan zou als je een foto wilt maken bijvoorbeeld de Euromast, dan zou je ook iedere voorbijganger moeten vragen om toestemming.

gallito
door gallito - Jul 30, 2010 om 18:28
479 Antwoorden / 66 Vragen

Gezellige en leuke foto van een gezin tijdens een dagje samen uit. Wat is het probleem?

mi
door midas - Jul 30, 2010 om 18:39
64 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gallito schreef op vrijdag 30 jul 2010, 18:28]Gezellige en leuke foto van een gezin tijdens een dagje samen uit. Wat is het probleem?

Oudhollandse geldzucht misschien..?

jo
door joerki - Jul 30, 2010 om 19:12
16 Antwoorden / 4 Vragen

Als fotograag heb ik iets dergelijks aan de hand gehad. U heeft toestemming gegeven voor het nemen van de foto. Was u bekend dat deze voor promotie doeleinden zal worden gebruikt door het Boontop pad?
Mocht de rechter bepalen dat u het zou kunnen vermoeden dat dit het geval is, dan heeft u ten opzichte van de fotograaf geen recht van spreken.
Een heel ander verhaal is dat de foto elders verschijnt. U heeft, naar ik aanneem geen toestemming gegeven de foto te verkopen aan andere instanties. Heeft u dit inderdaad en ook geen ( schriftelijke) toestemming gegeven de foto in bestanden op te slaan dan wel te vekopen, dan heeftu mijns inziens recht van spreken. Het lijkt mij zinvol een juridisch advies in te winnen.
Ik maakte indertijd een portret foto van een vriend van mij. Deze kwam in een map die ik bij opdrachtgevers liet zien. Ongelukigerwijze belande deze foto uit de map en een uitgever plaatste deze in een tijdschrift. Een gerechtelijke procedure volgde en voor het plaatsen van deze foto met een gerechtvaardigde eis van 1500 gulden.
Succes!

jwrotteveel
door jwrotteveel - Aug 1, 2010 om 07:23
4 Antwoorden / 2 Vragen

Op de site van een professioneel fotograaf staat de volgende disclaimer:
"Alle Foto’s/Video’s zijn gemaakt op de openbare weg en/of op een prive gebied met uitdrukkelijke toestemming van de grondbezitter of daartoe bevoegde persoon.
Dit houdt dus in als U op een Foto’s/Video’s staat, wij niet verplicht zijn om deze Foto/Video te verwijderen. U heeft er zelf voor gekozen om zich op dat moment op die plaats te bevinden. "

Ik neem dan ook aan dat dat klopt, anders had hij al heel vaak een probleem gehad.

invalide
door invalide - Aug 1, 2010 om 07:43
787 Antwoorden / 5 Vragen

Niet zo snel ja zeggen en even door vragen volgende keer!

jo
door joerki - Aug 1, 2010 om 16:49
16 Antwoorden / 4 Vragen

In reactie op de tekst van jwrotteveel:
Het is terrecht dat de fotograaf zich indekt tegen bezwaren achteraf en juridische problemen. Maar de familie, war het om gaat, gaf toestemming voor de eerste foto. Maar er is geen toestemming gegeven, zover ik heb begrepen, deze opnamen te verkopen, dan wel het publicatie recht met anderen te delen.
Mijns inziens heeft de familie grond om juridisch stappen te ondernemen. Eerst bezwaar maken bij de fotograaf die de opnamen maakte. Hoe dat uitpakt dan naar bevind volgende stappen. De familie heeft wel degeljik recht van spreken.

jwrotteveel
door jwrotteveel - Aug 1, 2010 om 17:19
4 Antwoorden / 2 Vragen

Helder verhaal Joerki

soepkiep
door soepkiep - Aug 1, 2010 om 18:29
529 Antwoorden / 75 Vragen

dat mag zo ma niet zonder toestemming van jullie
dat is straf baar
je moet geld eisen
omdat je overal met de foto wordt ingezet

maykemeijer
door maykemeijer - Aug 8, 2010 om 15:56
83 Antwoorden / 11 Vragen

Uw vraag is of dit een normale gang van zaken is voor een fotograaf en of er nog een mogelijkheid bestaat om een vergoeding te eisen en krijgen van deze fotograaf of van Staatsbosbeheer.
Voor wat betreft of dit een normale gang van zaken is, zou ik de fotograaf bellen. Misschien voelde u zich overvallen op dat moment en zou u het bij nader inzien niet gewild hebben? Een vergoeding vragen lijkt me te laat. U heeft immers destijds toestemming gegeven. Als u echter niet meer wilt dat de foto wordt gepubliceerd (maar daar hoor ik u niet over), kunt u hem natuurlijk vragen om het bij de betreffende folder van Staatsbosbeheer te laten en van zijn website gehaald te worden. Lijkt me redelijk.
Groet,
Mayke