Martinus van Dijk
door Martinus van Dijk May 7, 2023 om 13:00
Geldzaken & recht
Onrechtmatige incasso, mijn geld kwijt!

Beste Lezer,

Een waarschuwing dat uw/mijn bankrekening, zonder enige fraude of iets dergelijks, een open en onbeheerde portemonnee kan zijn, waarbij andere bedrijven zomaar maandelijks geld kunnen afhalen zonder een geverifieerde geldige incasso. Dus ook een waarschuwing om uw bankrekening goed na te kijken op onregelmatigheden. In mijn geval KPN bv. (incassant) via ABN-AMRO!

De KPN incasseert via een niet door mij goedgekeurde incasso via de ABN-AMRO sinds 2007 maandelijks een bedrag van mijn ABN-AMRO van een ander, voor mij onbekende KPN-klant, die in 2007 in mijn straat is komen wonen met zelfde nummer maar met een totaal ander toevoegsel.  Dit bedrag is opgelopen tot € 8.020,97. Ik heb dit niet in de gaten gehad omdat ik sinds 1998 ook een KPN-abonnement heb voor internet e.d., en icoontjes vóór de mutaties, voorzien van een ander klantnummer, op de digitale bankafschriften niet alarmeerde.

Ik heb via de KPN-helpdesk, aangetekend schrijven, etc. proberen dit op te lossen maar werd diversen keren door KPN naar de ABN-AMRO bank gestuurd, die op zijn beurt mijn terugverwees naar de KPN.

Het enige juiste antwoord op mijn vraag aan de KPN-helpdesk was; Wie en waar woont die KPN-klant?  Zonder aarzelen kreeg ik naam en adres van deze klant ondanks de streng AVG-Wet omtrent privacy.

Contact gezocht met deze klant. Klant, ondank de vele telefoontjes naar de KPN. omdat klant geen facturen ontving, kwam klant niet verder dan de mededeling dat de rekening ten laste van deze klant keurig werden betaald. Deze klant (met andere naam als ikzelf) bankiert via een andere bank.

Ook in gezelschap van deze klant contact opgenomen met KPN-helpdesk, maar wederom werd wij teleurgesteld in de kundigheid van de van de KPN-medewerkers en dat de KPN-klant niet serieus wordt genomen.

Ik wist zeker dat ik in mijn recht stond en daarom mijn rechtsbijstandverzekering Achmea ingeschakeld.

Na een bemiddeling met de KPN  door Achmea-rechtsbijstand heeft KPN het bedrag van €2403,28 met aftrek van gestorneerde bedragen en een wettelijk verjaringstermijn van 5 jaar op zogenaamde onverschuldigde bedragen, aan mij overgemaakt.

De KPN heeft via mijn ABN-AMRO rekening, gebruikmakend van de wet ‘verjaring’, mij ruim €5000 afhandig gemaakt.

Alles is bewijsbaar en weerlegbaar behalve een geldige incasso, maar door de hooghartige houding van de KPN is de provider niet bereid om een coulanceregeling met mij te treffen of zelfs een vorm van excuses aan te bieden dat nu te laat is om dit alsnog te doen.

Banken wijzen haar klanten op de manieren waardoor klanten kunnen worden opgelicht door criminelen, maar zomaar een automatisch incasso instellen door ABN/AMRO zonder medeweten van klant riekt naar een handelswijze waar banken, in dit geval ABN-AMRO, voor waarschuwen. U bent nu, hoop ik van harte, gewaarschuwd dat een consument vermorzeld wordt door twee Nederlandse conglomeraten. Dank u.

6020 14 Rapporteer

sira
door sira - May 7, 2023 om 13:12
2359 Antwoorden / 24 Vragen

Vanaf 2007 heeft u uw afschriften niet gecheckt. Dat u zelf sinds 1998 ook KPN-klant was staat daar los van. Als u de bankafschriften namelijk wel  had gecontroleerd, had u gezien dat er 2x een X-bedrag werd afgeboekt en dat beide afboekingen een niet overeenkomstig id-nummer of factuurnummer hadden. Die nummers had u weer kunnen checken met de door u (op mijn KPN) ontvangen facturen.

Ja
door JannyBoe - May 7, 2023 om 13:21
521 Antwoorden / Vragen

Hallo Martinus, frustrerend maar dit is klaarblijkelijk de juridische gang van zaken.
Waar u zich bij neer moet leggen, hoe moeilijk ook.
Gebruikelijk zijn hier vragen waar antwoorden op gegeven worden.
Dat is hier niet het geval.
Er zal vermoedelijk voldoende commentaar op komen met op nr. 1 de tip om beter op te letten ;)

rj
door rjw - May 7, 2023 om 14:05
3277 Antwoorden / 5 Vragen

Ik blijf het vreemd vinden dat mensen zo slordig met geld om gaan. Het is een kleine moeite (zeker tegenwoordig) om iedere week even de rekening te controleren, o.a. om dit soort situaties te voorkomen.

atlas1302
door atlas1302 - May 7, 2023 om 14:06
341 Antwoorden / 13 Vragen

Het is wat het is, en erg zuur. De nr. 1 TIP treed automatische in werking. De bank en KPN hebben altijd gelijk (regel 1), hebben ze geen gelijk...(regel2) dan treed automatisch regel 1 in werking.

rj
door rjw May 7, 2023 om 16:43
3277 Antwoorden / 5 Vragen

Wat een bullshit. TS heeft z'n rekeningen niet gecontroleerd zodat tijdig gecorrigeerd kon worden worden en jij geeft uiteraard weer bedrijven de schuld. Stop toch eens met dat slachtoffergedrag. Calimero.

atlas1302
door atlas1302 May 8, 2023 om 10:18
341 Antwoorden / 13 Vragen

Lees de vele overige reactie's eens rustig door, waar je niet op reageerd. Het enige wat TS heeft nagelaten om zijn afschriften te checken, is dat verplicht trouwens bij de wet? Ik vind het ook niet erg slim trouwens!

Dan de grote jongens die alles naar elkaar afschuiven, en de derde partij lijkt met de winst er vandoor te gaan, die heeft vele jaren gratis KPN gehad. Was deze buurman daar ook niet van bewust?

Wat geopperd is, de rijdende rechter zal zeker lichtpunten zien. De grootste schurk vind ik eigenlijk de buurman, die wist zeker dat ie zat te profiteren, en niet zo'n klein beetje ook.  De KPN kon ook in hun systeem zien dat TS 2 x betaald, is dat niet opvallend dan?

De bank moet gewoon het volledige schade bedrag betalen aan TS, ondanks dat het verjaard is. Dat komt omdat hij zo'n fijne buurman heeft die dit allemaal heeft veroorzaakt, willens en weten...toch? TS is laks geweest, maar wettelijk gezien is hij niet strafbaar geweest.

ne
door neodutchio - May 7, 2023 om 14:51
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Het moet toch opgevallen zijn dat de maandkosten van KPN ineens erg hoog werden. U weet wat uw overeenkomst is, u weet dus ook wat er betaald moet worden.
Wat u nog kunt proberen is die €5.000 bij de buurman weg te halen. Deze had immers moeten betalen.
Al en al een gevalletje slordigheid van uw kant waar u op dit moment zelf de kosten van moet dragen.

1paul
door 1paul - May 7, 2023 om 16:20
3170 Antwoorden / 0 Vragen

wat ik dan een beetje gek vind aan uw verhaal is het volgende, u hebt adres en naam van de feitelijke schuldenaar, dezse betaald u het restant niet terug????

Dat vind ik dan weer gek, de rest kun je en heb je al geregeld, overblijvende bedrag kun je toch verrekenen met de feitelijke schuldenaar?

Franske1958
door Franske1958 - May 7, 2023 om 17:29
432 Antwoorden / 2 Vragen

"u hebt adres en naam van de feitelijke schuldenaar, dezse betaald u het restant niet terug????  "
Deze andere persoon hoeft niets aan TS te betalen.  Beide personen hebben een contract met KPN en die
moeten maar zorgen dat de zaak worden opgelost. TS en die andere persoon hoeven dit niet onderling op te lossen.
Als KPN mijn adres aan een ander had gegeven dan had ik een aanklacht ingedient tegen KPN wegens schending van de AVG wet
Nog een tip: Meld dit eens bij de rijderde rechter. ik denk dat iedereen in Nederland dit zeer interessant vindt en zeer benieuwd is naar de uitkomst.

1paul
door 1paul May 9, 2023 om 08:57
3170 Antwoorden / 0 Vragen

je ziet nergens staan dat deze dit moet betalen, er staat dat IK dat gek vind, zou mij niet gebeuren dit, als ik het al niet zou opmerken dan zou ik het regelen met degeen die voor mij had betaald als de andere partij dit niet op zich zou nemen zoals het overigens wel hoort in mijn optiek!!!!

persoonlijk zou ik me er niet lekker bij voelen dat een ander mijn rekening zou betalen door mijn eigen onoplettendheid!!!!

mahadma
door mahadma - May 7, 2023 om 17:59
11564 Antwoorden / 51 Vragen

De tip van de rijdende recheter is mogelijk goed, er is sprake van jaren, die mogelijk tot verjaring leiden, en of de "tegenpartij" meewerkt is de vraag. Als het al tot een uitspraak zou komen en de "tegenpartij" heeft geen geld ......... sta je nog met je rug tegen de muur. Anderzijds, u heeft zeker niet maandelijks uw bankafschrijvingen goed gecontroleerd. Ga in conclaaf met het juridisch loket.

sw
door swat1500 - May 7, 2023 om 18:58
3794 Antwoorden / 0 Vragen

Het is ook verstandig om een deur eerst open te doen voordat je daar doorheen wil lopen anders stoot je je neus en dat doet pijn.

Je moet maandelijks je bankrekening controleren op juiste overschrijvingen.
Onduidelijk is waar de fout nu lag. Heeft kpn het verkeerde bankrekening gekoppeld of heeft de klant een verkeerde bankrekening opgegeven.

Hoe dan ook bepaalde vorderingen verjaren na 5 jaar. Het is dan niet meer mogelijk betaling van de vordering af te dwingen. Darr kan ook een rijdende rechter niets aan veranderen.

Ook de andere klant is in gebreke gebleven want die moet gemerkt hebben dat hij voor bij kpn afgesloten dienst nooit heeft moeten betalen. Die speelt nu dus tegenover u de vermoorde onschuld.

Uw beschrijving van het probleem is ook hier niet heel erg duidelijk en helder. Ik kan mij voorstellen dat dan ook voor een helpdesk medewerker dan niet duidelijk is wat u bedoelde. De rechtsbijstand kon het kennelijk dus wel snel oplossen door de juiste en complete informatie te leveren.

Franske1958
door Franske1958 - May 8, 2023 om 08:18
432 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat als aan die andere klant gevraagd gaat worden om zijn oude bank afschriften na te kijken wat er wel of niet is
afgehouden dat die gaat zeggen van: Helaas dat gaat niet meer, want ik doe aan internet bankieren en voor iedere bank
geldt "helaas" een maximum termijn van 18 maanden dat afschriften opgevraagd kunnen worden. Dus er is helemaal bewijs
meer op te vragen of ik, zoals U beweert, vanaf 2007 wel of niet heb betaald voor mijn abonnement.

va
door vanlotjegetikt - May 8, 2023 om 08:36
809 Antwoorden / Vragen

U kunt een kopie van een afschrift aanvragen tot maximaal 7 jaar terug. Een kopie rekeningafschrift van uw betaal- of spaarrekening kost € 5,00 per stuk." Maar als er heel dringende redenen zijn, kun je het natuurlijk wel proberen.

st
door stanleyvc - May 9, 2023 om 07:30
15 Antwoorden / 5 Vragen

Helaas leven wij in een land waar burgers weinig rechten hebben en heb je ergens recht op, dan moet je dat nog maar eens zien te krijgen.
Alles is heel goed geregeld, voor onze overheid en de groot verdieners en dat deze maar veel en vooral makkelijk hun euro's kunnen binnenharken.
Dat jij al die tijd de fout hebt gemaakt om de bankafschriften niet te controleren, speeld echter in mijn ogen een veel minder belangrijke rol dan dat de bank heel lang een ongeldige incasso zonder overeenkomst heeft geint. Je hebt veel contact gehad met de bank, toch is daar geen lichtje gaan branden om eens te gaan uitzoeken of de incasso wel klopt. Maarja zo werkt het in dit land. Ik denk dat je blij mag zijn dat je in ieder geval nog iets hebt terug gehad. Zonder RB had je niets, moet he maar denken.

ne
door neodutchio May 9, 2023 om 08:05
5164 Antwoorden / 12 Vragen

Met de incasso is niets mis, wel met de hoogte van het bedrag. En gelukkig heeft een burger veel rechten, evenveel als een bedrijf.

Het is ook niet aan een bank om uit te zoeken of een incasso rechtsgeldig is, de klant moet dat aanvragen middels een MOI.
Gelukkig maar dat alles een maximale tijd heeft. Draait u de situatie eens om, wilt u na 15 jaar nog iets terugbetalen?

atlas1302
door atlas1302 May 9, 2023 om 09:56
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als de hoogte van het bedrag niet klopt, dan is er iets mis met de incasso toch? Of mis ik iets. Een niet geautoriseerde incasso, is daar ook niets mis mee dan? TS weet helemaal niets van deze incasso machtiging, is dat de gang van zaken dan?

En nee, ik draai niet graag de zaken om. Recht = RECHT.

JMA2
door JMA2 May 10, 2023 om 00:19
120 Antwoorden / 2 Vragen

Dus beste Atlas. Mijn telecomprovider verhoogd ieder jaar mijn kosten vanwege de inflatiecorrectie. Moet mijn telecomprovider nu ieder jaar bij mij een nieuwe incasso aanvragen? Stel dat ik 5 euro buiten mijn bundel bel moet de bank dan de incasso weigeren? Dat is niet werkbaar.

Ja
door JannyBoe - May 9, 2023 om 12:23
521 Antwoorden / Vragen

Wat ik heel merkwaardig blijf vinden is dat er anno 2023 automatisch geld geïncasseerd wordt sinds 2007 maar dat het bewijs -de machtiging voor deze incasso- geen deel lijkt uit te maken in deze hele gang van zaken.
Waar is die machtiging voor automatische incasso?
Volgens de Consumentenbond moet die machtiging minimaal 1 jaar na de laaste incasso door de incassant bewaard worden.
Het is natuurlijk heel zinvol om die machtiging te controleren.

De Consumentenbond: 'Via de procedure Melding Onterechte Incasso kun je het bedrag tot 13 maanden nadat het afgeschreven is, laten terugboeken.

Jouw bank zal contact opnemen met de bank van het bedrijf dat geld heeft afgeschreven. Dit is de incassant. Die bank vraagt aan de incassant de machtiging te laten zien. De incassant moet een geldige machtiging hebben. Deze moet de incasssant tot minimaal 1 jaar na de laatste incasso of het vervallen van de machtiging bewaren. Kan de incassant deze machtiging niet tonen, dan krijg je je geld terug. De procedure wordt in principe binnen 2 weken afgerond.'

Franske1958
door Franske1958 - May 10, 2023 om 10:42
432 Antwoorden / 2 Vragen

Zet die maandelijkse incasso stop bij uw bank.  Vroeg of laat wordt de echte persoon dan afgesloten wegens wanbetaling.