Me
door Meisje2110 May 25, 2018 om 10:30
Geldzaken & recht

Ontbindende voorwaarde

Hallo,
Na een goed gesprek en een test ben ik (mondeling) aangenomen in vaste dienst bij mijn werkgever waar ik al een tijd werk op uitzendbasis. Nu is mij in mijn arbeidsvoorwaardengesprek voorgelegd dat ik een vaste baan krijg onder voorwaarde van het halen van een hbo diploma. Ik heb altijd gezegd dat ik mijn hbo diploma wil halen dus mijn motivatie is prima. Bijzonder is wel dat een hbo diploma geen harde eis was in de vacaturetekst  (wel hbo- werk en denkniveau). Hoe zit dit precies? Mag mijn baas dit zo vastleggen? Ze willen de opleiding overigens ook voor me betalen. Fijn maar voor mij niet noodzakelijk, ik kan de financiering evt ook zelf regelen.

2300 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 25, 2018 om 10:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, als u dan “altijd” hebt gezegd dat u een HBO diploma wilt halen, dan gaat u dat toch halen? En ze willen dat nog voor u betalen, met een vaste aanstelling als beloning.

Dus u bent een spekkoper, maar nu wilt u onder die voorwaarde uit?

Dan maar op uitzendbasis blijven werken.

pino123
door pino123 - May 25, 2018 om 10:40
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik snap het probleem eigenlijk niet zo, ze bieden u een opleiding aan, ze bieden u een vast contract aan. Kennelijk hebben ze veel vertrouwen in uw capaciteiten. Ik zou dit juist heel erg fijn vinden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 25, 2018 om 10:55
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Als hr deskundige is mijn advies: gewoon accepteren. U bent van plan het HBO diploma te behalen en dat zal dan zeker lukken.
Ik ben wel benieuwd of er een termijn voor dat behalen is genoemd.

Omdat deze 'eis' m.i. wel op het reandje islijkt het mij zinvol om naast hebben van de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ook lid te worden van een vakbond.

Zie voor meer info m.b.t. voorwaarden: https://www.arbeidsrechter.nl/voorwaardelijk-arbeidscontract-werkgever-werknemer

sjjoppy
door sjjoppy - May 25, 2018 om 11:10
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Nu uw baas gemerkt heeft dat u een waardevolle kracht bent wilt hij u niet kwijt.
Dat hij uw opleiding wil betalen zegt genoeg, nu kan er ook nog een minimum werkperiode  na de opleiding vastgesteld worden.
Het lijkt mij toe dat uw baas deze voorwaarde mag stellen nu hij u definitief aan wilt stellen.
Als u de opleiding zelf bekostigt kunt u opzeggen wanneer u wilt.

tenormin
door tenormin - May 25, 2018 om 11:14
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Als u 2 handen heeft: ik zou zeggen: met allebei de handen aanpakken. Dat is toch een fantastisch voorstel? Een betaalde opleiding nog wel. Veel succes in uw toekomstige loopbaan.

me
door mein33 May 26, 2018 om 17:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Alleen met de handen zal @meisje2110 er niet komen, ze kan maar beter haar 'koppie' er ook bij gebruiken, des te groter is de kans van slagen !    ;-))

Tr
door Trostomaat - May 25, 2018 om 11:48
239 Antwoorden / Vragen

Het betreft een arbeidsvoorwaardengesprek. Natuurlijk mag de werkgever daar zijn voorwaarden op tafel leggen. Aan u de keus of u deze accepteert of niet. Of dat u erover probeert te onderhandelen. Of dat hier verstandig is, betwijfel ik.
Maar het mag, natuurlijk.
Vergelijk het eens met 'De werkgever biedt mij een salaris van x euro per maand. Mag hij dat zo maar doen?'

Ge
door Genee - May 25, 2018 om 11:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zonder diploma loopt u altijd achter bij mensen in dezelfde functie met wel dat diploma en het kan u in salaris en doorgroeimogrlijkheden gaan schelen wanneer u dat diploma niet hebt.
Na het behalen van het hbo diploma mag u een titel voeren, kan heel belangrijk zijn voor uw baas voor contact met klanten.
Of er F. Meisje op uw visitekaartje staat of b.v. Ing. F. Meisje maakt een groot verschil.
Gefeliciteerd met uw vaste baan.

pe
door pebk May 25, 2018 om 23:14
581 Antwoorden / 0 Vragen

Lang niet elke hbo opleiding vergeeft een titel. Daarnaast maakt het voor het visitekaartje niet veel uit. Inmiddels heb ik meedere titels (3) die ik op mijn kaartje zou mogen zetten. Echter staat er geen een.

Ge
door Genee May 26, 2018 om 08:08
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@pebk
Het is helemaal niet belangrijk wat u ervan vindt en als u een eigen zaak hebt moet u het zelf weten of u de titels wel of niet op het visitekaartje zet.
Maar bij een zakelijk visitekaartje beslist de werkgever wat daar op komt te staan en zijn titels wel belangrijk.
Vreemd dat iemand met 3 titels dat niet weet.

panter22
door panter22 - May 25, 2018 om 12:52
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je nu wel of niet een vaste baan gekregen?
Wat gebeurt er als je je diploma niet haalt?
Heb je al gekeken naar de voorwaarden van de opleiding, duur en eventueel terugbetalen.
Wat als je een andere baan vindt?
Liggen alle voorwaarden goed vast, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan?

emcede
door emcede - May 25, 2018 om 16:26
960 Antwoorden / 4 Vragen

Wat fijn dat u een vaste baan heeft/krijgt! Gefeliciteerd.

Wat is niet goed snap is waar uw motivatie uit blijkt.

U heeft "altijd gezegd" dat u een HBO-diploma wil halen. U kunt dit blijkbaar ook financieren. Waarom bent u dan nog niet met die opleiding van start gegaan uit eigen beweging? Daar blijkt uw motivatie niet echt uit. Dit is wellicht de reden voor de werkgever om dit in het contract op te nemen.

Het feit dat u een HBO-opleiding wilt volgen betekent overigens niet dat u een HBO werk- en denkniveau (dooddoener, maar goed...) heeft. Dat kan ook een reden zijn voor de werkgever om de opleiding te 'eisen'.

gerbera
door gerbera - May 25, 2018 om 16:37
7368 Antwoorden / 14 Vragen

een hbo diploma geen harde eis was in de vacaturetekst  (wel hbo- werk en denkniveau).
Wees blij dat uw werkgever voldoende vertrouwen in u heeft u een functie op HBO niveau te geven. Begrijpelijk dat deze dan wel ff een diploma verlangd, ondanks dat u denkt het niveau te hebben geeft een papiertje meer zekerheid. Omdat deze door de werkgever wordt betaald kunnen er wat voorwaarden aan zitten. Bv dat u na het behalen van het diploma een x aantal jaren in dienst blijft.
U kunt voorstellen deze opleiding zelf te bekostigen zodat u nergens aan vast zit. En ja uw werkgever bepaald wat wel en niet kan binnen het bedrijf cq uw functie en mag daar voorwaarden aan stellen. Suc6 met uw opleiding en knijp in die tussentijd uw handen maar dicht met zo'n werkgever.

aurora1
door aurora1 - May 25, 2018 om 21:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zéggen dat je een HBO diploma wilt halen (waarvan? ) is iets anders dan de opleiding doen en het diploma behalen (praatjes vullen geen gastjes). Waarom heeft u dat niet gedaan, bent u er nog niet aan begonnen? U bent toch hoop ik geen wannabe? Of toch wel, en wilt u zich daarom niet vastleggen voor die opleiding?  Heeft deze werkgever dat misschien door? Dan maar uitzendkracht blijven is het alternatief.

hansje klein
door hansje klein - May 25, 2018 om 23:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Carrièreplaning ...  maar een éénzijdige?

Vermoedelijk heeft uw baas méér voor met u, als veelbelovende werknemer, dan u eerder verteld werd ...
Wanneer u uw studie zèlf financiert blijft u onafhankelijker, omdat er geen dan eisen gesteld kunnen worden.

Maar worden/werden die dan gesteld?

Diploma's kunnen, zakelijk gezien, sneller deuren openen en uw werkgever wil (uit eigenbelang), dat u daarvoor de juiste sleutels heeft. U kunt uiteindelijk, met open visier, tòch beter uw werkgever dan forumleden-aan-de-kantlijn vragen waarom ineens een diploma nodig is ... en navragen welke eisen eraan verbonden worden wanneer 'de zaak betaalt'.

Wie betaalt, bepaalt!

user123
door user123 - May 26, 2018 om 08:13
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij valt u hier door de mand met uw motivatie. Wees eerlijk, je wil een vaste aanstelling zonder de moeite moeten doen om dat hbo diploma te halen. Anders had je de vraag helemaal niet gesteld.

panter22
door panter22 May 26, 2018 om 09:03
6599 Antwoorden / Vragen

Ja, daar zit hem vaak de kneep. nivo goed, supergemotiveerd. Maar dan; volhouden tot het diploma gehaald is en niet er met een paar weken de brui aan geven.

jo
door jorisw - May 26, 2018 om 12:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het moet niet gekker worden met die werkgevers. Een vaste aanstelling geven EN een HBO opleiding betalen voor de werknemers. Zijn ze helemaal gek geworden. Niet tekenen! [/sarcasm off]

me
door mein33 - May 26, 2018 om 17:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nu is mij in mijn arbeidsvoorwaardengesprek voorgelegd dat ik een vaste baan krijg onder voorwaarde van het halen van een hbo diploma.

@meisje2110,

U heeft die "vaste" baan nog helemaal niet !!!
Uw "vaste" aanstelling moet u nog wel even verdienen / waarmaken door het gevraagde diploma te behalen.
De voorwaarde van HBO- werk en denkniveau was waarschijnlijk van toepassing op uw uitzendbaan, omdat die uitzendkracht goedkoper is, maar voor de "echte" baan zoeken ze iemand  die de HBO-opleidng wel heeft afgerond en daar zal ook het salaris navenant aan zijn.

De opleiding op kosten van de werkgever volgen is zeker een aanrader.
Houdt er wel rekening mee dat u, bijna zeker, zult moeten terugbetalen als u de opleiding onverhoopt niet mocht afronden en/of als er sprake is van een vroetijdige ontbinding van de arbeidsovereenkomst.

aurora1
door aurora1 - May 27, 2018 om 13:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft nog geen vaste aanstelling. Die krijgt u volgens de voorwaarden pas als u het HBO diploma haalt.
Uw werkgever is nog steeds het uitzendbureau.

diumenge
door diumenge - May 27, 2018 om 13:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Meisje2110 is kennelijk ook niet zo gemotiveerd om hier verder nog te reageren.

me
door mein33 May 28, 2018 om 13:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Denkelijk kan zij, net als kennelijk veel vragenstellers, haar vraag niet terug vinden of zit zij aan haar computertje te wachten op een antwoord via de mail.  ;-))