ei
door eilander Nov 3, 2005 om 19:07
Geldzaken & recht

Onterchte aanslag

ik heb een aanslag gekregen tijdens mijn geboorte van mijn dochtertje heb ik een jaar niet gewerkt en toen heb ik van de belasting elke maand een bedrag gekregen omdat ik niet werkte en mijn man wel. Een jaar later kreeg ik een aanslag dat ik alles moet terug betalen. Dit heb ik voorgelgd aan mijn belastingadviseur en die zeg dat ik er recht op heb en dat ik niks fout heb gedaan. Nu zijn we er een half jaar mee bezig en de belastingdienst geeft geen gehoor aan de brieven en uitstelling van betaling die mijn belasting adviseur heeft gestuurd. op dit monent weet ik ook niet meer wat ik moet doen terwijl ik in mijn recht sta

461 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 3, 2005 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Mevrouw,Er is door de fiscus de volgende regeling gemaakt ,Chronisch zieken

De Belastingdienst heeft het afgelopen jaar ongeveer 270.000 ouderen met een laag inkomen een brief gestuurd om ze te wijzen op de mogelijkheid geld van de fiscus terug te ontvangen voor buitengewone uitgaven. Ook 25.000 Wajongâ??ers, - dat zijn jonggehandicapten - kregen een dergelijke brief. Toch hadden aan het einde van het jaar nog maar 112.000 mensen gebruik gemaakt van deze fiscale tegemoetkoming, die hun honderden euroâ??s per jaar op kan leveren,Is het misschien zo dat uw belastingadviseur een foutje heeft gemaakt zodat u in de verkeerde molen bent terecht gekomen,en nu achteraf het geld moet terug betalen .Het is maar een veronderstelling.Fred

ve
door verwijderd - Nov 3, 2005 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze 158 euro moet natuurlijk per maand zijn.

Foutje....

ve
door verwijderd - Nov 3, 2005 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo eilander,

Een vraagje, een jaar niet gewerkt is dit een kalenderjaar of bv 2 halve kalender jaren. Dit is wel van belang. mocht je bv 6 maanden gewerkt hebben in een kalender jaar heb je geen recht op de belasting teruggave van 158 euro (2005) per jaar.

groetjes.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2005 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor uw reactie

ik heb een heel  kalender jaar niet gewerkt

ve
door verwijderd - Nov 3, 2005 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de belastingdienst weigert antwoord te geven op een bezwaarschrift overtreden ze de Algemene Wet bestuursrecht. Ik denk dus niet dat ze niet willen antwoorden, maar dat ze gewoon voet bij stuk houden en je bezwaar niet accepteren.

Ook kan het zijn dat je adviseur een fout heeft gemaakt en nu doet alsof hij niets fout gedaan heeft, maar de schuld bij de fiscus legt (over de rug van jouw centen). Ik heb zoiets als jij omschrijft in 7 jaar als belastingdviseur nog nooit meegemaakt.

2 dingen die je kan doen:

1. Ga zonder je adviseur naar de belastingdienst en vraag bij de klantendienst of ze je willen uitleggen wat er nu precies gebeurd is.

2. Als dat niet werkt kan je naar de Nationale Ombudsman (had je adviseur je overigens ook wel mogen vertellen). Hij behandelt klachten over de overheid. Kijk op http://www.ombudsman.nl/contact/index.asp voor contactgegevens.

Succes in elk geval.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2005 om 07:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

hartstikke bedankt voor de advies en ga gelijk er achter aan

groetjes monique eilander

ve
door verwijderd - Nov 8, 2005 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt dus een keer teruggave van de heffingskortingen aangevraagd omdat je zelf geen inkomen had in dat jaar.
Nu is die teruggave ook afhankelijk van het inkomen van je partner. Verdient hij weinig dan is er bij hem niet voldoende belasting ingehouden waardoor je zelf geen, of slechts voor een deel recht hebt op uitbetaling van de heffingskortingen.
Het te veel ontvangen bedrag moet dan worden terugbetaald.
De Belastingdienst dient altijd te reageren op een bezwaarschrift. Heb je een bezwaarschrift ingediend dan krijg je automatisch uitstel van betaling.
Willen ze toch hebben dat je betaalt, laat dan een kopie zien van het ingediende bezwaarschrift en eis een uitspraak.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2005 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja ze zeggen dat ze geen bezwaarschrift hebben gehad mijn adviseur heeft de kopie al via de fax gestuurd en toen zeiden ze dat ik niet geregistreed stond als getrouwd terwijl ik al jaren getrouwd ben nu hebben ze dat veranderd en krijg ik over 3 weken bericht terug

weet u dan ook hoeveel mijn man op jaar basis moet betalen voor je in aan merking komt '

badankt voor uw reactie en tijd groetjes

ve
door verwijderd - Nov 10, 2005 om 00:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds 2005 is het niet meer zo dat je automatisch uitstel van betaling krijgt bij een bezwaarschrift. Dat moet je expliciet in een bezwaar vermelden.

Maar dat is niet je vraag. Je parrtner moet minimaal 1825 euro (cijfers 2004) belasting betalen, om ervoor te zorgen dat jij dat bedrag kan terugvragen. Als hij een belastbaar inkomen heeft van boven de +- 11.000 euro, heb jij recht op de volledige algemene heffingskorting en hoef je niets terug te betalen. Hierin is wel van belang of jullie kinderen hebben. Daarvoor krijgt hij dan de (aanvullende) kinderkorting en de combinatiekorting als hij buitenshuis werkt. Dan gaat het om +- 14.000 euro.