sn
door snahedlo Nov 30, 2013 om 14:23
Geldzaken & recht

Onterechte bekeuring

Op 25 september 2013 kregen wij een bekeuring/overtreding binnen, volgens de bekeuring ging het om een overtreding op 27 augustus 2013 in Amsterdam.
Wij hebben hierop protest aangetekend, omdat wij van 25 augustus tot en met 1 september op Rhodos Griekenland op vakantie waren en onze huissleutels, met daaraan de autosleutels meehadden.
Ook onze thuiswonende zoon, was ten tijde van de overtreding op vakantie in Italië.
Ik heb verscheidene keren gebeld, omdat ik de foto wil hebben, waarop zou staan dat het om ons voertuig zou gaan.
Op de beschikking staat namelijk een fotofilmnummer, met daaronder de tekst: “alleen wanneer hierboven een fotofilmnummer is vermeld, is er een foto beschikbaar”
Het blijkt dat ze me geen foto kunnen laten zien, waarop de overtreding is vastgelegd.

Degene die de overtreding heeft uitgeschreven, schijnt “gezien” te hebben, dat het om ons voertuig zou gaan.

Ik heb moeten bewijzen, dat wij op vakantie waren naar Rhodos, wat ik ook kon aantonen dmv boeking en factuur bij Sunweb.
Vandaag echter kregen wij bericht dat wij wel de bekeuring van 137,00 moeten betalen, omdat de verbalisant het visueel heeft waargenomen en de kenmerkende gegevens van het voertuig overeen zouden komen met ons voertuig. Omtrent de bewijsvoering,( wat ik uiteraard geen bewijsvoering vindt, want iedereen kan gegevens van een voertuig opvragen bij de RDW),verwijst de officier van justitie naar de bijlage en verklaart de officier van justitie het beroep ongegrond.

Zij moeten mij dan toch de foto kunnen tonen?

Moet ik nu wel alvast betalen, of krijg ik het bedrag dan niet meer terug?

9856 26 Rapporteer

door 14peter - Nov 30, 2013 om 14:45
567 Antwoorden / 2 Vragen

Als ik uw verhaal zo lees zult u toch al moeten betalen. Immers, dat u op vakantie was is prachtig, maar het gaat niet om u, maar om de auto. U zult moeten aantonen dat die niet op de plaats van de overtreding was.

En dat van die foto is onzin. Als iedere agent van elke overtreding ook al een foto moet gaan staan maken...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 30, 2013 om 14:48
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja,
dit is weer een voorbeeld dat bij een eerste schriftelijk beklag men net doet of de neus bloedt.
Er is helaas maar één remedie: u kunt het best per direct bezwaar maken tegen de afwijzing van uw eerste beklag. Laat het rustig voorkomen bij de kantonrechter nu u kunt aantonen dat de 'verbalisant' uw auto nooit kan hebben gezien. Kijk even goed op het door u ontvangen bericht, volgens mij behoeft u in afwachting van de zitting bij de kantonrechter nog niet te betalen.

Ook hier geldt toch echt: hij de eist bewijst.

Laat u zich niet uit het veld slaan indien bij de kantonrechter op basis van een verhaal van een off van justitie u ook nog in het ongelijk wordt gesteld. In dat geval is altijd beroep mogelijk bij de Rechtbank in Leeuwarden m

tenormin
door tenormin - Nov 30, 2013 om 14:49
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Er zou een foto zijn en een verbalisant had visueel waargenomen dat er met uw auto was gereden. Als u absoluut zeker weet dat dit niet kan kloppen
lees hier. Als u er tenminste de tijd en fut voor heeft. Succes hoor. Kijkt u bij "voorbeeldbrief".

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 30, 2013 om 14:50
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ps lees uw bericht nog eens goed, er stat waarschijnlijk dat uw beklag is afgewezen en verder hoe u in beroep kunt gaan.

sn
door snahedlo - Nov 30, 2013 om 15:08
17 Antwoorden / 34 Vragen

Er staat dat de officier van justitie heeft verklaard dat het beroep ongegrond is, omdat de verbalisant visueel heeft waargenomen dat de kenmerkende gegevens van het voertuig zijn genoteerd en kloppen met de gegevens van het RDW. Ik heb op het RDW hetzelfde kenteken ingevoerd met één cijfer anders, een 5 ipv een 2 en dan krijg je hetzelfde merk en kleur auto, dus zo gemakkelijk kan het mis gaan.
Ik vind het zo onterecht, dat zij deze macht hebben om op deze manier boetes uit te schrijven, zonder bewijs te leveren, wat overigens niet kan, want de autosleutels waren mee naar Rhodos...

di
door digioma - Nov 30, 2013 om 15:16
646 Antwoorden / 29 Vragen

Toch opletten; de mogelijkheid waarop niemand wijst is dat iemand met kopieën van jouw kentekenplaten rondrijdt. Zeg niet "dat kan niet", want wij zijn twee jaar plus een ordner vol papieren bezig geweest om te bewijzen dat wij geen grote vachtwagen met oplegger hebben die consequent door heel Nederland te snel rijdt danwel alle rode stoplichten negeert.
Kostte ons een vermogen aan telefoon- en portokostenen we kregen soms wel twee bekeuringen in de week.
Zijn vrachtwagen had hetzelfde kenteken als onze caravan (die ofwel mee naar Frankrijk was, ofwel in de afgesloten overdekte stelling stond.)
Wel altijd van de politie de foto's gehad, maar dan nog bezwaarschriften opsturen etc.
De politie van de regio Noord-Brabant ben ik nog steeds heel erg dankbaar dat die eindelijk actie heeft ondernomen en er achter kwam dat een "meneer" uit een land ten Oosten van Duitsland kopieën van onze kentekenplaten op de aanhanger had. Hebben ze uiteindelijk bij een transportondernemer in het Zuiden des lands ontdekt, dus die treft ook enige blaam.

Geen idee of TS een populair type auto heeft, maar laat maar voorkomen.

pino123
door pino123 - Nov 30, 2013 om 15:21
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Laat het voorleggen aan de rechter.

hutch
door hutch - Nov 30, 2013 om 15:23
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Zoals geschreven: het gaat er niet om waar u was, maar waar uw auto tentijde van de overtreding was.

In uw geval zou ik deze zaak voor laten komen, daar een agent(e) uiteraard ook fouten maakt. Hij/zij zou zomaar een cijfer of letter verkeerd gezien/geschreven kunnen hebben.
En vaak wordt er alleen maar een kenteken en de datum met het tijdstip genoteerd en als hij/zij weer op het bureau is, worden de autogegevens opgevraagd aan de hand van het (mogelijk verkeerd) genoteerde kenteken.

U moet de rechter zien te overtuigen, dus aannemelijk maken dat er een fout gemaakt is.
Denkt u ook even aan de buren, of familie die mogelijk iets gezien hebben, bijv. dat zij op uw huis hebben gepast. Zij zouden met u mee kunnen gaan als getuige.
En roep die agent(e) ook op om te getuigen.

Als (..) die agent(e) ter terechtzitting verschijnt, dan aan hem/haar een paar belangrijke vragen stellen:
- Heeft u alléén het kenteken en de tijd (+ eventueel) de datum genoteerd?
- Heeft u de gegevens betreffende de auto er later bijgezocht op het bureau, via het kentekenregister of heeft u meteen, ter plaatse, de gegevens van mijn auto genoteerd?
En dan bedoel ik het merk, het type en de kleur.

Hoe u verder moet handelen, klik * *.

Succes, gr. Hutch

sw
door swat1500 - Dec 1, 2013 om 01:10
3795 Antwoorden / 0 Vragen

In tegenstelling tot wat gerritaltena stelt kijkt de kantonrechter pas naar de zaak als u de boete heeft betaald en op tijd weer in beroep gaat.
Bij dit soort zaken is de waarneming van de opsporingsambtenaar het bewijs. Dit bewijs hoeft niet nader bewezen te worden tenzij de bekeurde voldoende ontlastend bewijs kan aanvoeren.

pinguin1
door pinguin1 - Dec 2, 2013 om 12:21
37 Antwoorden / 6 Vragen

Waar heeft U de auto geparkeerd? Aangezien U de autosleutel mee heeft genomen op vakantie neem ik aan in de buurt van de luchthaven. Er is een tijd geleden een artikel geweest op Kassa of Radar, waarin werd aangegeven, dat bedrijven, parking aanboden, zonder dat ze een eigen terrein hadden en da auto's zomaar ergens parkeerden. De vakantiegangers werden bij thuiskomst dan verrast met parkeerbonnen. Ik weet niet of dit bij U ook het geval kan zijn.

r.kemperman
door r.kemperman - Dec 2, 2013 om 12:30
423 Antwoorden / 4 Vragen

Even iets duidelijk vaststellen:
U krijgt een beschikking
U dient volgens de regels aan de achterkant van de beschikking een bezwaar in bij het OM. Let op: Een kopie van de beschikking moet mee en u hoeft niets te betalen.

Het OM neemt een beslissing. Meestal negatief.
Als het positief is, dan is het over.
Als het inderdaad negatief is, dan kunt u bezwaar maken bij de Kantonrechter (via het OM) U kunt hiervoor in principe dezelfde brief gebruiken, maar u kunt ook eventueel punten er bij vermelden.
Ook bij dit bezwaar moet u een kopie van de beschikking van het OM mee sturen.
U moet nu het hele bedrag als waarborgsom betalen.

Ter zijne tijd krijgt u een oproep om voor te komen.
Let goed op: U kunt voor de zitting het dossier inzien. Hier staan vaak hele belangrijke punten in die u niet heeft gekregen, zoals verklaring van de verbalisant en opmerkingen van de Officier van Justitie. Ook zit hier eventueel de foto in)

Naar de zitting: neem alle stukken mee waarvan u denkt dat deze belangrijk zijn.
Ook eventueel stukken die u nog niet heeft ingediend omdat u deze pas nodig vond na het lezen van het dossier. (Denk bijvoorbeeld aan een foto van uw auto in dezelfde positie als op de bewijsfoto, zodat u duidelijk kunt laten zien dat uw auto anders is bij gelijk kenteken)
De kantonrechter hoort zowel u verhaal als dat van het OM. U kunt uw stukken nog overleggen en doet dan uitspraak.
1) Vrijspraak
2) Schuldig zonder strafoplegging
3) Schuldig, maar de boete wordt verminderd
4) Schuldig zonder meer.
Bij 1, 2 en 3 krijgt u enkele weken later (een gedeelte van) het bedrag teruggestort
Bij 4 krijgt u niets terug, maar hoeft u ook niets te betalen en kunt u eventueel nog in beroep gaan bij de Hoge Raad.

Belangrijke tips:
Let goed op wat er in de brieven moet staan
Zorg voor de bijgevoegde kopieën
Let goed op de uiterste datums. Te laat is te laat, uw bezwaar wordt niet behandeld
Als u naar de rechtbank gaat voor het inkijken of voor de zitting: neem zo min mogelijk ijzer mee. U moet namelijk door een scanner.

Laat ons even weten hoe het afgelopen is.

ik
door ikzelf1942 - Dec 2, 2013 om 12:44
81 Antwoorden / 15 Vragen

op "mijn politie.nl" kunt u de foto opvragen met u DIGID onder vermelding van filmnummer. Waar is de boete voor uitgeschreven?? want een foto wordt bijna altijd alleen bij een snelheidsovertreding of verkeerslicht fout gemaakt. Had u ook de reservesleutels bij u op vakantie???
Betalen en bezwaar blijven maken als u zeker weet dat u in u recht staat.

ma
door marik3k - Dec 2, 2013 om 12:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als de auto gereden heeft in die periode zal hij vaker zijn gespot door al die camera's in/rond Amsterdam. Die gegevens worden toch allemaal opgeslagen? (als ze dat kunnen bewijzen zal de bekering óf terecht zijn óf er rijdt iemand rond met valse platen)

lo
door loekoek - Dec 2, 2013 om 13:41
30 Antwoorden / 5 Vragen

Bij politie/justitie gaat men standaard uit van het eigen gelijk. Je moet doorprocederen wil je kans maken. Je eerste bezwaar wordt standaard afgewezen.
Maakte het volgende een aantal jaren geleden mee. Onderweg op de bromfiets naar het werk werd ik een fuik ingeleid bij een scholengemeenschap waar een flink aantal jongeren prenten kreeg toebedeeld wegens problemen aan fiets of bromfiets. Ik moest mijn papieren aan verbalisante overhandigen terwijl ondertussen de brommer door een oudere agent op de rollerbank werd getest (Een paar dagen tevoren had hij een onderhoudsbeurt gehad bij de dealer). Ik kreeg van de oudere agent mijn bromfiets terug; er was geen probleem; niet opgevoerd o.i.d.. Het jonge agentje, kennelijk in opleiding, wilde mijn papieren niet zomaar terug geven. Zij vroeg om mijn brommer even vast te houden wat ik toestond(wel moest want ze had mijn papieren). Hierop deed zij een remtest op de daar aanwezige klinkerondergrond met daarop restanten zand (was nl. een opslagplaats bij de school). Ze beweerde dat mijn remmen niet goed waren afgesteld en ik ontving een boete van € 90,-. Heb haar verteld dat ik haar auto op die ondergrond nog wel door de remmen kon duwen maar geen resultaat. In bezwaar kansloos en ging in beroep(na betaling van € 90) waar ik het geschrevene aanhaalde. Kreeg mijn € 90 per saldo na 5 maanden terug. Je wordt moe van die terroristen.

ma
door manwijf - Dec 2, 2013 om 14:17
574 Antwoorden / 1 Vragen

De politie mag inderdaad 'op kenteken' bekeuren. Heel hard wegrijden heeft dus geen zin als je gezien bent. Ze hebben een eed afgelegd, dus je mag er van uit gaan, dat daar serieus mee wordt omgegaan. Maar ik kan me niet voorstellen, dat die verbalisant ineens een heel ander type auto met bv een andere kleur in z'n administratie zet. Dat moet dus wel hetzelfde zijn geweest.
Dhr. Kemperman geeft goed advies.

hi
door hipppo - Dec 2, 2013 om 14:43
303 Antwoorden / 2 Vragen

Het is heel eenvoudig. Als uw eerste beroep is afgewezen, wat bijna altijd het geval is omdat officieren van justitie er standaard vanuit gaan dat ambtenaren in functie perfecte waarnemers zijn en ook anderszins onfeilbaar en onkreukbaar, moet u opnieuw in beroep gaan, nu bij de kantonrechter. Voorwaarde is dat u eerst betaalt, zo zijn de regels, zo is het spel.
Als u geluk hebt treft u een verstandige kantonrechter die de door u aangevoerde bewijzen als onweerlegbaar zal aanvaarden.
Ik heb het al eens eerder gememoreerd dat ik dat geluk enkele jaren geleden heb gehad. Een niet al te wakkere wout had mij betrapt op rijden door rood, althans dat dacht hij. Ik kon bewijzen met behulp van mijn medepassagier dat de betreffende agent niet beschikte over het vereiste waarnemingsvermogen. Toen hij minutenlang mijn rijbewijs had bestudeerd stelde hij de vraag of ik nog steeds in de .....straat woonde. Mijn ontkenning verbaasde hem zeer, tot ik hem erop wees dat mijn adres duidelijk vermeld stond op mijn rijbewijs en dat het dus ging om de ......laan. Zodoende kreeg ik de betaalde boete terug.

jo
door josepha1947 - Dec 2, 2013 om 19:36
4 Antwoorden / 2 Vragen

Je moet de boete wel betalen maar dan bezwaar aantekenen en voor laten komen, ze zijn verplicht om de foto laten zien als die er is. Als U in het gelijk wordt gesteld krijgt U het bedrag terug.
Nuttig programma op dinsdag rond 22.15u De Rechtbank. Daar leer je van

pinguin1
door pinguin1 - Dec 2, 2013 om 20:00
37 Antwoorden / 6 Vragen

Snahedlo zou wel eens mogen reageren.

sn
door snahedlo - Dec 2, 2013 om 22:33
17 Antwoorden / 34 Vragen

Ten eerste heeft de verbalisant het zogenaamde kenteken opgeschreven en is toen opgevraagd bij het RDW, zoals gezegd, één cijfer verkeerd en je krijgt hetzelfde merk en kleur auto. Wij hadden de autosleutels mee op vakantie, omdat die aan onze huissleutelbos zitten. Wij zijn naar het vliegveld gebracht door onze schoonzoon in diens auto, onze auto is gewoon voor de deur blijven staan.
Op de beschikking staat er een fotofilmnummer met daaronder beschreven dat er dan een foto beschikbaar is, maar vervolgens is die foto er niet, volgens mij gaan ze daar al in de fout, het staat zwart op wit en volgens mij kan ik me daar op herroepen.
Rechtsbijstand heeft mij geadviseerd om de buren te vragen of zij willen verklaren dat wij met vakantie waren, wat ik al bewezen heb en dat de auto die periode voor de deur heeft gestaan.
Dus ik ga nogmaals bezwaar indienen.

ik
door ikzelf1942 - Dec 2, 2013 om 23:12
81 Antwoorden / 15 Vragen

snahedlo, om welke overtreding gaat het en heb je via digid je foto proberen te bekijken??
En heb je echt ook je reservesleutels van de auto aan je huissleutelbos zitten en die meegenomen!!!???
Of heb je die niet ( meer) ?

sn
door snahedlo - Dec 3, 2013 om 09:22
17 Antwoorden / 34 Vragen

We zouden op een busbaan hebben gereden, en de foto heb ik geprobeerd via didg d op te vragen en telefonisch, maar er schijnt geen foto te zijn, terwijl dat wel op de beschikking staat

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 3, 2013 om 12:23
16885 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. r.kemperman: bij een afwijzing door de kantonrechter is bezwaar mogelijk bij het gerechtshof te Leeuwarden. De Hoge Raad is niet aan de orde op dat moment.

Ik maakte eerder een fout: bij bezwaar bij de kantonrechter geldt het voorgestelde transactiebedrag als waarborg en moet (helaas) wel betaald worden. Het wordt terugbetaald indien u in het gelijk wordt gesteld.

Het komt mij voor dat u meer dan afdoende bewijs kunt leveren dat uw auto op het bewuste moment niet ter plekke is geweest.

Em
door Emmap - Dec 4, 2013 om 14:31
162 Antwoorden / 8 Vragen

Misschien (kleine kans) houdt u een kilometerregistratie bij van uw auto? Dat doen wij nl. wel, km stand vertrek en aankomst, datum en bestemming.
Dat zou wellicht ook nog een houvast kunnen geven.

he
door henry1942 - Dec 4, 2013 om 15:11
100 Antwoorden / 28 Vragen

emmap.
Die registratie klopt altijd, want je kunt invullen wat je zelf wilt en wanneer, dus onzin voor beroep !!!!

ha
door harryromijn - Dec 4, 2013 om 22:45
272 Antwoorden / 0 Vragen

Een bekeuring is niets anders als het afkopen van vervolging = bezoek aan de rechter.
Als je overtuigd bent van je eigen gelijk: voor laten komen, en zo veel mogelijk bewijsstukken meenemen, als hier boven al vermeld. Zonder keihard bewijs wint de onder ambtseed / gelofte staande opsporingsambtenaar.

Nogal wat overheidsdienaren lopen over van monopolistische staatsarrogantie. Zelfs aangetoond, dat ze referentienummers bij andere artikelen hadden geplaats en hun eigen uitgaande en inkomende e-mails ontkenden.
In mijn geval had ik dat ALLE punten door mij werden aangetoond als onjuist, maar toch ontsnapte de ambtenaar een veroordeling wegens meineed.

ma
door manwijf - Dec 5, 2013 om 09:54
574 Antwoorden / 1 Vragen

@hans
Als ik dit aan de hand had, zou ik zeker ook officieel een klacht indienen bij politie Amsterdam/Amstelland, want zij hebben de prent uitgeschreven. Haal in ieder geval het formulier even bij de balie op.
Je kunt theoretisch overal aangifte doen en klachten indienen, maar op het bureau waar de desbetreffende diender werkt, weten zij precies wie dit heeft behandeld. Vraag anders bij 0900 8844 op welk bureau hij zit en ga langs als hij dienst heeft. Je kunt ook gewoon een gesprek met hem aanvragen. Laat hem die foto maar regelen!

De politie houdt niet zo van klachtenafhandeling. Laat je daarom niet van de wijs brengen. Het is geen gunst, het is een recht! Dus niet weggaan zonder formulier.