majestic
door majestic Mar 18, 2018 om 14:43
Geldzaken & recht

Onveilige EU wetgeving omtrent uitgangsvolume telefoon.

Beste mensen,

Graag vraag ik jullie assistentie in waar ik het beste terecht kan met een klacht wat ik heb omtrent wetgeving IP-09-1364.
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-09-1364_en.htm

Deze vertroetelwetgeving is ingevoerd om het gehoor van mensen te beschermen tegen langdurig het te hard hebben staan van je koptelefoon of IEM's.
Bij mijn telefoon, een wat oudere HTC M8s, wordt dit bewerkstelligd door na een bepaalde tijd het volume naar 25% terug te brengen en een waarschuwing op het beeld te toveren waarin ik wordt geattendeerd op het langdurig te hard hebben staan van de koptelefoon en moet bevestigen door op "ok" te tikken.

Echter hier zit hem nu het probleem (buiten dat het kinderachtig is en niet in acht neemt welk type koptelefoon je gebruikt):
Als je dus in de auto de jackplug uitgang gebruikt als een line-out (naar de stereo), voordat je wegrijd je muziekje opzet en verder vanaf wilt blijven om veilig in het verkeer deel te nemen, is het verschijnen van dit berichtje dus behoorlijk gevaarlijk. Ik moet dus dan tijdens het rijden dit irritante vensterje wegdrukken om weer volume eruit te krijgen. Hierbij riskeer ik zowel een ongeluk alsmede een boete voor het klooien op mijn telefoon tijdens het rijden.

Bij wie moet ik dit neerleggen, hopelijk behoeft dit geen rechtzaak want je begrijpt natuurlijk dat ik daar niet voor wil gaan betalen. Maar ik vind wel dat dit een zeer ondoordachte wetgeving is.

UPDATE:
Blijkbaar is er een misverstand omtrent de term "LINE-OUT". Ik zit dus niet met mijn koptelefoon achter het stuur en het hele idee achter de vraagstelling is juist dat ik niet aan mijn telefoon wil zitten te klooien.

mvg,
martin.

1499 16 Rapporteer

ne
door neodutchio - Mar 18, 2018 om 14:50
5249 Antwoorden / 12 Vragen

U wilt iets dat niet mogelijk is en dan ook nog gratis? Helaas, dat zal niet gaan lukken. In uw auto zit ongetwijfelt een CD speler, usb aansluiting of blootooth. Met de laatste kunt u ook uw telefoon koppelen.

Overigens is er afgelopen week een rechtzaak gevoerd met als uitkomst dat je gewoon tegen je telefoon mag tikken als deze in een houder zit. Dus zet de telefoon daar in en tik even op ok en je hebt weer voluit geluid. Of denkt u ergens ook deze kosten te kunnen declareren?

aurora1
door aurora1 - Mar 18, 2018 om 14:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Van een onveilige wetgeving heb ik nog nooit gehoord, door u nu voor het eerst.
Wat ik wel onveilig vind en het ook zal zijn is met een koptelefoon op met een auto te rijden. Van mij mogen ze u om die reden van de weg halen en flink bekeuren. U sluit uzelf dan af van de geluiden om u heen, inclusief van nooddiensten.
U bent vast ook in overtreding door met schermpjes e.d. onder het rijden te prutsen.
Van mij mogen ze u verbieden de radio/muziek tijdens het rijden te gebruiken. Ik hoop niet dat ik onderweg   u of gevaarlijke mensen zoals u op mijn pad tref want dan loop ik extra risico.
U kunt anders altijd nog een telefoontje naar Frans Timmermans doen.

majestic
door majestic - Mar 18, 2018 om 15:00
9 Antwoorden / 4 Vragen

@NeoDutchio
De vraag, dus geen stelling, was of dit ook bij een expert neergelegd kon worden welke deze kon afwikkelen. Het is namelijk een potentieel onveilige situatie creeeren. De snerende toon in Uw reactie zijn daarom ook ongepast. Als je niet wilt reageren op de vraag, doe dit dan immers niet. Het is niet dat ik te gierig ben er wat aan uit te geven, maar U begrijpt dat een rechtzaak snel in de papieren loopt en dat dit probleem daarvoor simpelweg niet toereikend is. Iets waar de EU meestal ook vanuit gaat wanneer ze het introduceren. Net als hun troetelwetjes omtrent de Stofzuigers en Koffiezetapparaten.

ne
door neodutchio Mar 18, 2018 om 17:33
5249 Antwoorden / 12 Vragen

Elke expert die u gaat inschakelen gaat geld kosten. U wilt immers iets bereiken en die expert zal niet voor niets werken.

Zoals al vermeld moet u voor de wetten in Den Haag zijn. Tenzij het Europees besproken is, dan mag u naar Brussel.

Maar zoals u ook al had kunnen lezen is er een simpele oplossing voor uw 'probleem'. Uw telefoon in een houder doen. Dan slingert die ook niet door de auto, is te zien en u mag met een vinger op het scherm drukken. Dus in hoeverre is uw 'probleem' ook iets dat wereldwijd aangepast moet worden? Er zullen meer mensen zijn die gehoorschade oplopen door te harde muziek dan dat er personen zijn die perse met een stekkertje muziek willen luisteren in de auto waar ook andere opties voor zijn.

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2018 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Klachten over de wet, daarvoor moet u bij de Tweede Kamer zijn.

Maar volgens mij kunt u beter gewoon naar het verkeer luisteren dan met een koptelefoon op te rijden.

gerbera
door gerbera - Mar 18, 2018 om 15:05
7466 Antwoorden / 14 Vragen

Die hele wetgeving van u bestaat niet dus er valt ook niets te klagen.
Er is binnen de EU over gesproken, hebben blijkbaar geen andere belangrijke zaken te doen, verder niet.
Maar ja er zijn altijd mensen die overal regels voor willen zodat ze zelf niet hoeven na te denken en/of te handelen.

Wat kunnen consumenten doen?

Gebruikers van persoonlijke muziekspelers kunnen al enkele zeer praktische voorzorgsmaatregelen nemen, zoals het controleren van hun apparaat om te zien of een maximaal volume kan worden ingesteld om het volume lager te houden, of ze kunnen het volume handmatig verlagen, en ze kunnen ervoor zorgen dat ze niet gebruiken de persoonlijke muziekspeler voor langere perioden in het belang van hun gehoor.

bron;

majestic
door majestic - Mar 18, 2018 om 15:14
9 Antwoorden / 4 Vragen

@aurora1
Lees dan, ik gebruik de line-out naar de stereo. Oef, wellicht voortaan even goed lezen voordat je boos een hoop insinuaties iemand z'n kant op gaat slingeren. Nergens voor nodig dit.

@tijger1
Het is echter een EU regelgeving. EU trekt zich weinig aan wat onze tweede kamer te melden heeft. Wellicht dat ik het bij HTC moet neerleggen mbt de gedachten erachter en waarom ze dit gedaan hebben.
Oh en nogmaals, ik zit niet met de koptelefoon op. Ik gebruik de line-out naar de stereo van de auto. Toen ik de stereo kocht was er nog geen bluetooth.

@gerbera
Hoezo bestaat niet? Ik link het toch direct van de EU website af? Dit is weldegelijk toegepast, want zoiets zou een fabrikant van een telefoon niet zelf bedenken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 18, 2018 om 15:19
16966 Antwoorden / 202 Vragen

Zo?? Het is geheel aan u zelf om te zorgen dat het volume van welk geluidsapparaat niet gehoorstorend te hard staat!

Nog afgezien daarvan: u stelt dat u met een hoofdtelefoon veilig deelneemt aan het verkeer?? Als u een ongeval krijgt en er is sprake van het ophebben van een hoofdtelefoon bij u loopt u gerede kans dat u geheel en al aansprakelijk bent wegens gevaarlijk verkeersgedrag.
Een rechtzaak beginnen hierover? Doe dat vooral en u zult de uitspraak die dan volgt zeker niet waarderen.

U heeft neem ik aan ook 'meegekregen'dat knoeien met een telefoon tijdens het rijden (telefoon in de hand hebben) strafrechtelijk gaat worden aangepakt? Echter, uw vraag lezend heeft u dan kenneliujk niet.

majestic
door majestic - Mar 18, 2018 om 15:23
9 Antwoorden / 4 Vragen

Jemig ik zal even met koeienletters de topic aanpassen. Wellicht dat er een technische barriére is of miscommunicatie omtrent de term "line-out", maar ik zit dus NIET met de koptelefoon op. De jackplug is aangesloten op de auto stereoinstallatie. Dus gelieve ophouden met de insinuaties mijn kant opslingeren.

Het hele idee van de vraag is juist omdat ik hierdoor aan mijn telefoon moet zitten, vanwege deze regelgeving. Ik zou er liever vanaf blijven.

jo
door jorisw - Mar 18, 2018 om 16:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon connecten via bluetooth en volume voordat je gaat rijden maximaal zetten op de telefoon. Problem solved. Close & Next....

sw
door swat1500 - Mar 18, 2018 om 16:19
3857 Antwoorden / 0 Vragen

Vastgestelde en aangenomen (EU) wetgeving kan alleen worden aangepast door nieuwe wetgeving. Benader dus de partij waarop u gestemd heeft voor EU parlement en leg daar uw probleem neer.

panter22
door panter22 - Mar 18, 2018 om 16:58
6599 Antwoorden / Vragen

De europese commissie kan van alles bedenken, maar je moet weten wat Nederland hiermee heeft gedaan.
Informeer eens bij een ministerie die hier over gaat.
Kijk ook eens op: https://www.overheid.nl/

J
e probleem is dus dat je tijdens het rijden op een knopje moet drukken en daardoor het verkeer in gevaar kunt brengen.
Misschien wat al te simpel gedacht: waarom zet de het geluid direct niet zachter. Dan hoef je niets te doen.

majestic
door majestic - Mar 18, 2018 om 17:42
9 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb er dus geen bluetooth opzitten. Beetje cru om dus mensen dingen te laten aanschaffen vanwege troetelwetgevingen. Enfin als er niets anders opzit, maar uit principe slaat dit natuurlijk nergens op.

Al is het maar omdat deze regelgeving geen rekeninghoud met het feit of je een 96dB/spl, 250ohm koptelefoon, of 111db/spl, 16ohm IEM's eraan hangt. Meer Europa memes waar niemand op zit te wachten.

Gr
door Grunn1 Mar 18, 2018 om 19:55
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Geen Bluetooth? Dan is het wel een hele oude telefoon. Koop voor een paar tientjes een nieuwe telefoon, kan je veel meer mee en is een stuk goedkoper dan voor u een wet aan te passen.

vu2615
door vu2615 - Mar 18, 2018 om 18:01
81 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien een tip: stel de geluidssterkte op de telefoon in op een dusdanige sterkte dat deze melding niet verschijnt en zet de CD-speler dan wat harder. Lijkt mij vrij simpel. Als het toch zo'n principe-kwestie is, dan moet U er een rechtszaak van maken.

Groeten

diumenge
door diumenge - Mar 18, 2018 om 18:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Absurd zeg om bij zo'n klein ongemak regelgeving willen aanpakken die poogt het gehoor van de gebruikers te beschermen.

Op eigen risico zou je deze (klik hier) oplossing kunnen proberen.

gerbera
door gerbera - Mar 18, 2018 om 21:59
7466 Antwoorden / 14 Vragen

@gerbera
Hoezo bestaat niet? Ik link het toch direct van de EU website af? Dit is weldegelijk toegepast, want zoiets zou een fabrikant van een telefoon niet zelf bedenken.

Heeft u niet op de "bron" in mijn reactie geklikt. Is de site van de EU, deze maar eens goed lezen en mij vertellen waar staat dat dit een wet is. Uit dezelfde bron,

Bij het opstellen van EU-normen door Cenelec (de Europese normalisatie-instelling) worden wetenschappers, het bedrijfsleven, consumentenorganisaties en andere belanghebbenden betrokken; het hele proces kan tot 24 maanden in beslag nemen. EU-normen zijn niet verplicht, maar als de nieuwe norm wordt goedgekeurd door de Europese Commissie en in het Publicatieblad van de Europese Unie openbaar wordt gemaakt, wordt deze de feitelijke industrienorm. Producten die voldoen aan deze normen worden als veilig beschouwd. Wanneer dit niet het geval is moeten fabrikanten hun producten aan dure onafhankelijke keuringen onderwerpen. De nieuwe veiligheidsnormen hebben alleen betrekking op producten die in de toekomst op de markt komen.

aurora1
door aurora1 - Mar 19, 2018 om 00:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Feit blijft dat u meer met uw muziek en telefoon aan het prutsen bent dan dat u met het verkeer bezig bent en daarnaar luistert, daarop gefocussed bent  dan op het verkeer.
Ik lees en las goed wat u zoal tijdens het rijden doet, waar u mee bezig bent i.t.t. het verkeer en opletten. .
Ik blijf u een gevaarlijke automobilist vinden met uw "ik wil niet aan mijn telefoon zitten klooien", maar dat kennelijk toch alsmaar doet en ernaar kijkt om te zien of die waarschuwing verschijnt.

Jammer dat u nog niet bekeurd geweest bent, van mij mag dat per omgaande gebeuren en een zo hoog mogelijke bekeuring. Ik vind u nog steeds een te gevaarlijke automobilist die ik niet op de snelweg wil tegenkomen. Ondanks al uw vele verongelijkte reacties en zogenaamde updates, tegenwerpingen enz.
Wat ook een belachelijke uitdrukking: "troetelwetjes".
Blijf van die telefoon en de muziek af tijdens het rijden, zet die muziek maar helemaal niet aan met uw volkomen verkeerde instelling over veilig rijden.