door 123abcd May 26, 2018 om 19:24
Geldzaken & recht

Op welke afstand moeten buren blijven bij plaatsen schutting

Ons woonhuis staat op de erfgrens. Nu willen buren een schutting plaatsen. Welke afstand moeten zij aanhouden t.o.v. Onze woning?

16840 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 26, 2018 om 19:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dan mag die schutting zowat tegen uw huis aanstaan.

Maar waarom een schutting als er al een huis als scheiding staat.

vd
door vdlieuw - May 26, 2018 om 20:23
213 Antwoorden / 6 Vragen

Eigenlijk een rare vraag, u stelt zelf al dat uw woning min of meer op de erfgrens staat,
dus u benut de volle oppervlakte van uw kavel en dan vraagt u hoever de buren van die erfgrens
weg moeten blijven....
Erfgrens is dus de scheidingslijn (in het Kadaster vastgelegd) tussen u en de buren en het getuigt van goed
fatsoen en beleefdheid als buren in onderling overleg bepalen hoe en wat m.b.t. een te plaatsen schutting.
Voor bomen en struiken gelden er ook regels om x-mtr van de erfgrens te blijven maar die x weet ik ook niet
precies.
Gaat dat overleg met de buren niet in goede harmonie dan zien we u t.z.t. wel weer bij de rijdende rechter.

Gr
door Grunn1 May 26, 2018 om 22:27
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een schutting op de erfgrens moet in overleg maar zonder overleg mag en kan je een schutting op je eigen grond tegen de erfgrens plaatsen en heeft verder niks met fatsoen te maken. Bomen daarentegen moeten vaak 2 meter van de erfgrens af geplaatst worden.

hutch
door hutch - May 26, 2018 om 22:12
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Als de muur van uw woning op de erfgrens gebouwd is, is die muur mandelig. D.w.z. dat uw buren die muur ook mogen gebruiken, daar zij medeeigenaar zijn van die muur. Dat wetende en dan uw vraag opnieuw bekeken, mogen uw buren dus (als zij een schutting willen hebben) aan die muur vast maken.

Maar ik denk dat u eigenlijk bedoeld dat die muur tegen de erfgrens aangebouwd is, wat mij logischer lijkt. Zij mogen dus hun schutting ook tegen die erfgrens aanbouwen. Het is tenslotte hun grond.

Wat betreft struiken en bomen: over het algemeen mogen struiken niet binnen 50 cm van de erfgrens geplant worden en bomen niet binnen 2 meter.
Dit is echter een algemene stelregel en kan, uiteraard, per gemeente verschillen.

panter22
door panter22 May 27, 2018 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

De muur is onderdeel van de woning, dus niet mandelig en buren zijn geen mede-eigenaar van die muur.
Het is anders als het gaat om een lossen muur ter afscheiding van de tuin, of een schutting.
Info:
https://www.leggle.com/juridisch-advies/burenrecht/mandeligheid

hutch
door hutch May 27, 2018 om 11:54
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Klopt....

Gr
door Grunn1 - May 26, 2018 om 22:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Geen. Schutting mogen ze gewoon 2 meter hoog tegen de erfgrens op hun eigen grond plaatsen. Jij daarentegen mag in je woonhuis geen doorzichtige ramen hebben aan de kant van de erfgrens omdat je huis tegen de erfgrens is gebouwd.

me
door mein33 - May 26, 2018 om 22:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

123abc,

Als de gevel van uw woning op/tegen de erfgrens met uw buren staat, waarom zouden uw buren dan een schutting willen plaatsen tegen een blinde muur ?
Het is mij in ieder geval een raadsel, of uw uitleg klopt niet !

Tr
door Trostomaat May 27, 2018 om 01:19
239 Antwoorden / Vragen

Misschien mooier om tegenaan te kijken dan de muur?

panter22
door panter22 - May 27, 2018 om 08:32
6599 Antwoorden / Vragen

Het is jouw woonhuis en dus jouw muur. De muur is niet mandelig, dus de buren mogen de schutting niet aan jouw woonhuis schroeven. Ze mogen hem wel 1 cm van je woonhuis plaatsen.
Willen jullie niet samen een schutting op de erfgrens? Dat is het meest gebruikelijke.

Gr
door Grunn1 May 27, 2018 om 10:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Volgens ts staat de buitenmuur op de erf grens en is dus daarmee wel mandelig.

hutch
door hutch May 27, 2018 om 11:57
4517 Antwoorden / 29 Vragen

@Panter22 heeft gelijk. Die mandeligheid geldt niet voor een muur van een gebouw. Alleen voor losstaande muren.
De buren mogen de schutting wel tegen de muur aanzetten, echter niet aan vastmaken.

tijger1
door tijger1 - May 27, 2018 om 12:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat kan het u eigenlijk schelen hoever die schutting al dan niet van de erfgrens afstaat? Het moet een blinde muur zijn, dus u ziet er ook niets van.

audb
door audb - May 27, 2018 om 16:45
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Wel even een tip voor de buren.

Een Conifeer is geen haag maar een boom* en er zijn gemeenten waar je dan een kap vergunning nodig heb dus kunnen ze het beste dat even na vragen bij de gemeente.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Coniferen

panter22
door panter22 May 28, 2018 om 12:53
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is niet altijd het geval. Het hangt er vanaf hoe groot de conifeer is en wat er in de bomenverordening van de gemeente staat. In dit geval gaat het om een coniferenhaag op de erfgrens. Lijkt mij geen bomen waar een kapvergunning voor nodig is.

bb1969
door bb1969 - May 28, 2018 om 12:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Deze website met juristen geeft een redelijk volledig beeld over wat wel en niet mag :

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/erfafscheiding/

audb
door audb - May 28, 2018 om 13:11
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een foto zou veel duidelijk maken.

Maar een schutting zou TEGEN de erfgrens aangeboud mogen worden echter mogen uw buren niet in uw muur boren zonder toestemming

Zetten ze ook de schutting voor uw muur en u zou daar in de toekomst bij  moeten voor onderhouds werk dan moet deze dusdanig geplaast zijn dat u zonder breek werk deze weg kan (laten) halen.

Immers heeft u recht op erfdienstbaarheid.

Wat u niet hoeft te tollereren is dat uw buren van uit hun tuin de schutting gaan onderhouden na dat de schutting geplaast is.

En mocht u toevallig een mooie tuin hebben en de buren maken gebruik van hun erfdienstbaarheid omdat ze bij het plaatsen van de schutting misschien ook in uw tuin zullen komen dan moeten ze de evt schade aan uw betalen.

Echter kan u ook zelf misschien even helpen de schuttint te plaatsen zo kan u meteen een oogje in het zeil houden. :)

En een tip voor uw buren:

Een schutting is meestal 1m80 hoog maar mag op 2 m hoog geplaast worden.

Nou is het verstandigst om de schutting 20 cm van de grond af te houden en onderop gewoon stenen of een plang van zo 15 cm of 2 van 10 cm er onder te plaatsen.

Door spat water kan er aarde tegen de schutting aankomen en daar aarde water vast houd zou de schutting na enkele jaren of korter gaan rotten en dan is het makkerlijker om een plant te vervangen dan een schutting die na jaren toch al gaan verkleuren dus alles vervangen moet worden.

holiday
door holiday - May 28, 2018 om 15:53
102 Antwoorden / 12 Vragen

Zitten er niet toevallig een paar ramen in die muur die de buren af willen schermen.
Als uw muur op de erfgrens staat, dan mogen de buren 1 cm voor de muur een schutting plaatsen.
Deze schutting staat dan op eigen grond van de buren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 28, 2018 om 16:30
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik neem aan dat uw buren een schutting willen plaatsen, niet tegen of bij uw muur, maar elders als erfafscheiding.
Dat mag tegen de rand van de erfgrens maar normaliter (geregeld in de apv van uw gemeente) niet hoger dan twee meter.

De scutting kan/mag zelfs op de ergrens worden gezet maar dan wordt die voor de helft ook uw eigendom.

sj
door sjaak1952 - May 28, 2018 om 18:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Geen schutting plaatsen zijgevel is erfgrens