Ja
door Jan Hectors Apr 3, 2017 om 13:52
Geldzaken & recht

Opbouw pensioen in militaire dienst ?

Zit in het onderwijs en werk sinds jan 1993 in het onderwijs op verschillende scholen. Dat is sinds afgelopen januari 2017 nu dus ruim 24 jaar. Als je daar mijn militaire dienst bij optelt ben ik dus al ruim 25 jaar in overheidsdienst. Dat levert in het onderwijs een maandsalaris bruto-netto op. Diensttijd was jan1974-juli1975 (anderhalf jaar, wegens kaderplicht) Mag ik deze dienstijd mee laten tellen voor mijn extra uitkering ?

7300 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 3, 2017 om 13:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je zult toch wel een pensioenoverzicht van het ABP hebben ontvangen?
Wat info: https://www.avs.nl/vereniging/helpdesk/veelgesteldevragen/ambtsjubileumpowelkediensttijdteltmee

lexgensen
door lexgensen - Apr 3, 2017 om 14:12
274 Antwoorden / 88 Vragen
me
door mein33 Apr 3, 2017 om 17:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nee.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 3, 2017 om 19:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Heel erg Nee

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2017 om 15:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En zou uw huidige werkgever dan die bonus moeten uitkeren? Het lijkt me niet dat die dan uw militaire diensttijd meerekent. Maar vraag het eens aan de bond.

diumenge
door diumenge - Apr 3, 2017 om 16:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, die telt mee en ja de huidige werkgever moet die ook meetellen. Gaat om de ABP jaren dus.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 3, 2017 om 19:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Diumenge, stel ik ben 24 jaar als onderwijzer op school A. Ga daarna voor het leger werken, moet het leger dan na 1 jaar deze uitkering betalen?

diumenge
door diumenge Apr 3, 2017 om 19:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Diewilik, ja.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 3, 2017 om 20:36
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat is kort en krachtig , al vind ik het wel wat raar. Maar goed dat is met meer regels het geval :-)

diumenge
door diumenge Apr 3, 2017 om 20:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nog zo'n regel. Om horizontale mobiliteit te bevorden krijg je een half maand salaris. Als je binnen de overheid van de ene werkgever naar de andere gaat en je blijft in dezelfde schaal, dan moet de nieuwe werkgever je zo'n bonus betalen. En als je daarna 12 1/2, 25 of 40 jaar in dienst bent, mogen ze weer betalen :-).

mo
door mousevdm - Apr 3, 2017 om 16:57
21 Antwoorden / 0 Vragen

Je vergist je, je krijgt maar een half bruto/netto maandsalaris...

edrick3
door edrick3 Apr 3, 2017 om 17:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Klopt! TS rekent zich rijk. ;-)

edrick3
door edrick3 - Apr 3, 2017 om 17:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Jubileumgratificatie

PO

Bij een diensttijd van 25, 40 of 50 jaar hebt u recht op een jubileumgratificatie. Deze diensttijd hoeft niet aaneengesloten te zijn.

Hoogte  De regels rond de jubileumgratificatie zijn vastgelegd in artikel 6.18 van de CAO Primair Onderwijs. In bijlage VI van de CAO zijn de regels vastgelegd rond de diensttijd, die bepalend is voor de jubileumgratificatie. Bij 25 dienstjaren is de gratificatie een half maandsalaris. Bij 40 en bij 50 dienstjaren is het een volledig maandsalaris. De gratificatie is vrij van inhoudingen hetgeen betekent dat u het bruto bedrag netto in handen krijgt. De gratificatie wordt uitbetaald door de werkgever waarbij u op het moment van uw jubileum in dienst bent. Om misverstanden of teleurstellingen te voorkomen is het aan te bevelen zelf uw bestuur te attenderen op uw jubileum.

N.B. Indien u in enig jaar op 1 augustus in dienst treedt dan volbrengt u dat jaar op 31 juli van het volgende kalenderjaar. Dit betekent dat de jubileumdatum op 31 juli valt. De jubileumgratificatie wordt dan ook berekend op basis van het salaris in juli.

Bedrag  De gratificatie wordt gebaseerd op het brutosalaris dat u op de jubileumdatum verdient (bij maximaal werktijdfactor 1,2000), vermeerderd met:  • de gemiddelde toelage per maand wegens onregelmatige dienst, berekend over de drie maanden voorafgaand aan de jubileummaand;  • de vakantie-uitkering;

Vergoedingen voor overwerk en trenduitkeringen worden niet meegerekend, evenmin als vergoedingen die geen salaris zijn in de zin van de salarisregeling. Als u op de jubileumdatum bij meerdere instellingen een aanstelling heeft, krijgt u van iedere werkgever een evenredig deel van de jubileumgratificatie. Het totaal van deze gratificaties kan echter nooit meer bedragen dan 120% van het salaris bij een normbetrekking.

Diensttijd  Als diensttijd geldt:  • tijd doorgebracht bij het onderwijs;  • tijd doorgebracht in burgerlijke overheids- of semi-overheidsdienst;  • tijd doorgebracht in dienst van de Republiek Indonesië, voorzover deze tijd door de garantiewet Indonesische pensioenen wordt bestreken;  • tijd waarvoor verlof met behoud van salaris werd of wordt genoten;  • tijd doorgebracht in burgerlijke overheidsdienst in Suriname (voor 25 november 1975) of de Nederlandse Antillen;  • tijd doorgebracht in dienst van het niet-openbare onderwijs in de voormalige rijksdelen, voorzover u daar onder een overheidspensioenregeling viel of zou zijn gevallen, indien u in vaste dienst zou zijn geweest;  • tijd doorgebracht in militaire dienst bij de troepen in Suriname of de Nederlandse Antillen;
(Bron: Dyade dienstverlening onderwijs))

me
door mein33 - Apr 3, 2017 om 17:49
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@jan hectors,

U moet twee zaken spiltsen, nl. uw pensioenjaren en uw dienstjaren.

De tijd die u heeft doorgebracht als dienstplichtig militair telt wel mee voor uw pensioenjaren, maar niet voor het aantal jaren dat u in overheidsdienst bent (geweest).
Voor uw 25 jarig dienstverband bij de overheid moet u ook echt 25 jr. bij de overheid gewerkt hebben.
M.a.w. als u in januari 2018 vijfentwintig overheidsjaren heeft dan "krijgt" u de daarbij behorende jubilarissen uitkering.
Reken u niet rijker dan u zult worden, want voor een uitkering van een bruto-maandsalaris netto uitgekeerd zult u nog even 15 jr. moeten doorploeteren.
U zult nu tevreden moeten zijn met een half bruto-maandsalaris netto uitbetaald en heel misschien nog een cadeaubon(netje).