i
door i Jun 27, 2017 om 22:10
Geldzaken & recht

Opdracht niet gegeven, klus tóch uitgevoerd! Wat nu?

Om onze hypotheek te kunnen betalen, verhuren wij ons vorige huis met klein zwembadje. Daar zitten huurders in, en voor hen laten we het zwembadbedrijf elke keer dat zwembadje zomer- en winterklaar maken. Dat is een te overzien bedrag, en als er ooit iets anders moest gebeuren, ging dat pas na overleg met ons en als wij het nodig achtten. Dit keer worden we echter ineens verrast met een factuur die 1000 (!) euro méér bedraagt. Er blijkt iets vervangen te zijn, waar wij geen weet van hadden. De huurders wisten niet dat dit iets "buiten het normale" was, er is niet tegen hen én niet tegen ons verteld dat dit nodig zou zijn om het bad weer te laten functioneren. Pas bij het zien van de rekening die achteraf kwam, werd dit ons duidelijk. Er is geen offerte gemaakt (niet eens mondeling dus), er is niet met ons overlegd, er is óók niets getekend. We zitten op dit moment niet zo stevig, financieel, dat we dit bedrag zomaar kunnen ophoesten, en als we dit vooraf hadden geweten, hadden we om die reden waarschijnlijk het zwembadje dicht gehouden voor dit jaar. Wat zijn onze rechten? Wij hebben aangegeven dit deel niet te betalen, maar als het voor de rechter zou komen, staan we dan tenminste in ons recht?

1932 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 27, 2017 om 22:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het badje dicht gehouden? Maar u hebt het verhuurd met bad, dus dat kan niet.

Maar hebt u de afspraken met dat bedrijf op papier? En wat was er dan zo dringend?

ne
door neodutchio - Jun 27, 2017 om 23:05
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Als de monteurs aan de huurder aangaven dat er iets vervangen moest worden en die hebben ja gezegd is er gewoon een opdracht gegeven. Dat zij geen weet hadden wat wel en niet mag kan je hun niet kwalijk nemen. U had duidelijk bij de afspraak moeten vermelden dat alle reparatie's via u moet lopen, dit is schijnbaar niet gebeurd.

En een jaar het zwembad dichthouden? U verhuurt iets en kunt dan niet eigenhandig besluiten iets af te sluiten van de huurders.

Voor de rechter houdt het in ieder geval geen stand, u moet gewoon betalen.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 28, 2017 om 00:10
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet niet hoe dit zit. Als ik u was zou ik hierover informatie vragen bij het juridisch loket of consuwijzer. U krijgt hier antwoorden van goedbedoelende amateurs, die het lang niet altijd bij het rechte eind hebben. (maar wel een mening)

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 28, 2017 om 00:11
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik vind het bijna comisch. U heeft zoals ik begrijp een duur huis, om dat te bekostigen verhuurt u uw oude huis met een zwembad, dat is dus geen rijtjeshuis of appartement. Nu krijgt u een rekening en staat, hoe cynisch ook het water aan uw lippen. Hier zeggen ze, die woont boven zijn stand.
Maar die €1000 zal toch echt moeten worden betaald, het werk is geleverd.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 28, 2017 om 00:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekster, mag ik hieruit opmaken dat u
A U zichzelf beter vindt als de rest?
B  U net zo'n amateur bent?
C U stopt met reageren want geen enkele ts schiet hier iets op?
U krijgt hier antwoorden van goedbedoelende amateurs, die het lang niet altijd bij het rechte eind hebben

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2017 om 00:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, we hebben het hier soms niet bij het rechte eind en inderdaad wel een mening. Daar wordt tenslotte ook om gevraagd als men hier een vraag stelt. Zelfs als u direct naar een advocaat gaat, zal hij of zij zijn mening geven. En ook die hebben het niet altijd bij het rechte eind.

Het zal niet over het opnieuw betegelen van dat zwembadje gaan, maar wellicht over iets dringends dat gedaan moest worden om het badje in stand te houden?

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2017 om 00:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Afgezien van alles is dit eigenlijk ook nog een zakelijke kwestie. U verhuurt een huis, waarbij een onderhoudsdienst u een nota stuurt, die u helemaal niet verwacht.

Stel dus uw vraag op www.higherlevel.nl.

aurora1
door aurora1 - Jun 28, 2017 om 01:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u een onderhoudscontract o.i.d. met dat zwembadbedrijf en wat staat daarin?
Moest de pomp en/of het filter vervangen worden?

i
door i - Jun 28, 2017 om 15:13
2 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor jullie reacties, de ene wat vriendelijker dan de andere. Het zwembadje is optioneel open, dat (extra) deel voor de huur hadden ze bij sluiting uiteraard teruggekregen. We verwijten de huurders niet dat ze akkoord zijn gegaan, dat verwijt ik de zwembad-bouwer, want die weten (altijd al) dat wij beslissen wat er eventueel vervangen moet worden, en niet de huurders. (Het betrof overigens het control panel, en er zat blijkbaar zelfs een maand tussen opening en vervanging.) Er is ook geen sprake van een 'onderhoudscontract': Wij vragen ze gewoon elke keer opnieuw om het weer open te zetten, of te sluiten. Wel verwijten we de huurders dat ze ons hier niets over verteld hebben, dat is namelijk wel de afspraak als er wat dan ook niet in orde zou zijn m.b.t. het huis, dat wij zouden moeten laten verhelpen. Juist, omdat we al een paar keer hadden gevraagd of het zwembadje al geopend was. (en geen antwoord gekregen!).

Het badje meet twee bij vier, ligt in een tuintje van vier bij acht in een provinciaal dorp en ja, het zijn allebei wél rijtjeshuizen in volksbuurten. Ons vorige huis zou (dóór het zwembadje wat wij zelf niet hebben nu) meer waard zijn dan ons huidige huisje. (Maar we kregen het niet verkocht, daarom verhuren we het). Wat aan dit hele verhaal 'komisch' zou zijn, begrijp ik niet helemaal. Volgens mij is er niets komisch aan het krijgen van een peperdure rekening voor iets waar je niets van af wist. Dat zou je zelf ook niet grappig vinden. Hoe zou jij het vinden als ze jou ineens een rekening sturen voor iets waar je nooit opdracht voor hebt gegeven, omdat je van niets wist? Toch bedankt voor degenen met (positieve) feedback, we zullen ook eens elders kijken.

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2017 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En was dat panel dan kapot, waardoor het bad niet gebruikt kon worden?

ro
door ronny530 - Jun 28, 2017 om 17:40
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De huurders staan er in dit geval volkomen buiten want u bent de opdrachtgever. Zomer en winterklaar maken is een breed iets want zonder het vervangen van in dit geval het controlpanel kan het zwembad niet zomerklaar gemaakt worden dus ook niet gebruikt worden. Dat het zwembadbedrijf u niet op de hoogte heeft gesteld van de vervanging terwijl dat wel de afspraak was is niet netjes en dat kunt u bij het zwembadbedrijf aankaarten en gezien u nu even krap zit zal daar best wel een mouw aan te passen zijn want u ontvangt de volledige huursom. Het verwijt dat u de huurders maakt snijdt geen hout want zij konden niet weten dat het controlpanel defect was omdat het zwembad niet in bedrijf was en zij er van uit konden gaan dat het zwembad weer zomerklaar was gemaakt. Uw optie om het zwembad dit jaar maar gesloten te houden tegen een verlaging van de huursom zal u door de huurder niet in dank afgenomen worden want de gehele tuinbeleving valt weg en omdat het zwembad bij de woning hoort hebben zij recht op gebruik van dat zwembad.