Go
door Gor2016 Jun 2, 2016 om 01:47
Geldzaken & recht

Opgelicht door Duitse koper via eBay, kan ik nog iets doen?

Ik vrees het ergste, maar dit is het verhaal.

Via eBay een gloednieuwe telefoon verkocht voor €400, de koper leek in orde en betaalde gelijk via PayPal. Ik stuur hem netjes op, maar de koper claimt dat het toestel tweedehands is en derhalve niet is zoals in de beschrijving stond. Nu weet ik dat dat onzin is, aangezien ik hem op dezelfde dag als ik hem heb ontvangen via mijn provider al op eBay heb gezet, zonder ooit de verpakking open te hebben gemaakt. De seal van de vepakking was ook nog intact om aan te tonen dat het toestel daadwerkelijk ongebruikt is, wat ik ook duidelijk op de foto's heb laten zien. De koper claimde uiteraard dat deze seal was verbroken.

eBay gaat na een geschil van de koper gelijk aan zijn kant staan, trekt het geld weer van mijn PayPalrekening en verzoekt de koper de telefoon te retourneren. Dit ondanks het feit dat ik de advertentie met een 'no return policy' had geplaatst. Nu had ik nog een kleine hoop dat de koper een wisseltruc met een andere telefoon als oplichtingsmethode zou gebruiken, maar zelfs dit was mij niet gegund. In dat geval had ik nog via het IMEI-nummer kunnen aantonen dat het een ander toestel was. Maar nee, de koper stuurt mij een volledig foppakketje op, zonder enige inhoud buiten wat folders. Eindstand: -€400 op mijn PayPalrekening én geen telefoon. Een snelle Google-opdracht maakt het aannemelijk dat de koper onder een valse naam opereert via eBay en PayPal, er is iemand met een andere naam woonachtig op het verzendadres.

11246 10 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 2, 2016 om 02:06
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat  is vet balen, normaliter is Ebay een prima partij om zaken mee te doen maar dit soort figuren hou je niet tegen. Deze mensen zijn er echt op uit om zoveel mogelijk mensen te duperen.

Veel succes
Diewilik

mathijs_b
door mathijs_b - Jun 2, 2016 om 07:21
641 Antwoorden / 77 Vragen

Dus Paypal is toch niet zo betrouwbaar als ik dacht. Goed om voortaan rekening mee te houden!

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 2, 2016 om 11:37
3449 Antwoorden / 25 Vragen

PayPal heeft hierin niets gedaan. Ebay heeft gewoon geld geïncasseerd van de PayPal rekening en dat terugbetaald aan de oplichter.
Diewilik

tijger1
door tijger1 - Jun 2, 2016 om 09:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u koopt een telefoon, pakt die niet eens uit en zet die dezelfde dag te koop op Ebay???

U moet toch weten dat als een koper gaat klagen, Paypal aan de kant van de koper gaat staan?

zoekster1
door zoekster1 - Jun 2, 2016 om 09:47
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Maar als u aannemelijk kunt maken dat die koprer niet deugt, waarom krijgt u dan uw geld niet terug van Paypal? Of is het zo dat Paypal nu ook niet meer terug kan, omdat ze het geld definitief aan de koper hebben overgemaakt?

Zet uw klacht over Paypal op de klachtenkompas.nl

Go
door Gor2016 - Jun 2, 2016 om 10:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1 Ik kreeg de telefoon bij een nieuw abonnement, maar had hem niet nodig. Gebaseerd op wat ik lees van mensen met soortgelijke ervaringen ben je als verkoper op eBay volledig vogelvrij. Of ik de verpakking nou had geopend of niet, deze koper had dezelfde oplichtingstruc gebruikt en eBay kiest altijd de kant van de koper in zo'n geval.

@Zoekster1 Ik ga natuurlijk alles doen om dit aannemelijk te maken, maar ik sta niet sterk. Ik kan niet bewijzen dat ik daadwerkelijk een nieuwe telefoon heb opgestuurd en ook niet dat de koper een leeg pakketje heeft geretourneerd. Dit is een gapend gat in het beleid van eBay/PayPal waar ieder kwaadwillend persoon moeiteloos gebruik van kan maken. De koper kreeg onmiddellijk na het sluiten van het geschil door eBay zijn geld terug van PayPal, een week voordat ik de lege retourzending had ontvangen.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 2, 2016 om 11:55
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Met alle informatie die u nu heeft gegeven bent u gewoon het haasje. Paypal heeft geen macht meer over het geld, dus zal niet ingrijpen.

Dit soort dure spullen is voor verkopers via Paypal op eBay een enorm risico, net zoals het kopen op Marktlaats van dit soort spullen een enorm risico voor de koper is.

U had een mooi plan, telefoon via abonnement kopen en dan simkaart in een oude telefoon stoppen en telefoon doorverkopen. Dat is helemaal in de soep gelopen.

Een dure les.

gompy2
door gompy2 - Jun 2, 2016 om 14:02
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@ Gor2016,

Heb je de "verkopersprocedure" wel gevolgd van PayPal?

Kopers hebben een bescherming maar verkopers ook, in tegenstelling zoals zo vaak beweerd wordt door mensen die van geen toeten of blazen weten en ook niet de moeite nemen om dat even te Googlen, echter moet men daar wel een speciale procedure voor volgen..

Ook veilig verkopen?

PayPal maakt het verkopen op eBay makkelijk en bovendien veilig! Indien u een onterechte claim of terugboeking van een koper ontvangt, wordt u volledig gedekt door PayPal Verkopersbescherming. Ook voor verkopers geldt: Niet goed? Geld terug!

Klik hier-> Veilig online verkopen met bescherming van PayPal

Go
door Gor2016 - Jun 2, 2016 om 15:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas niet van toepassing.

''Wat is niet gedekt?

  • Aankopen die persoonlijk bezorgd of afgehaald zijn.
  • Services, digitale of niet-verzendbare goederen (bijv. games, e-books, tickets).
  • Claims of terugboekingen waarbij de koper aangeeft dat het verzonden artikel niet aan de omschrijving van de verkoper voldoet.''

gompy2
door gompy2 Jun 2, 2016 om 16:57
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Oké, dan is het pech voor je ben ik bang..

Heb je al vaker d.m.v. eBay verhandeld, koop of verkoop?

Go
door Gor2016 Jun 2, 2016 om 17:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al sinds 2003 een account, niet erg actief geweest alleen. Dit was ongeveer mijn twintigste transactie in al die jaren, waarvan de vijfde verkoop.

gompy2
door gompy2 Jun 2, 2016 om 19:52
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@Gor2016, Ja oké, dan is het echt balen. Je schreef dat de koper in orde leek, je zult hem dan wel gecheckt hebben in aantal beoordelingen en de kwaliteit van de beoordelingen neem ik aan. Ik weet zo geen concrete hulpverwijzing voor je, alleen dat je overal waar mogelijk is, op elke klachtensite die je kunt vinden, in Nederland of waar ook in de wereld, het handelen van PayPal aan de kaak moet stellen. Je moet voorbij degene zien te komen die jouw zaak bekeken en beoordeelt heeft en PayPal is best gevoelig voor negatieve aandacht/reclame als die terecht is. Wens je succes.

gompy2
door gompy2 - Jun 2, 2016 om 19:52
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@Gor2016,

Ja oké, dan is het echt balen.

Je schreef dat de koper in orde leek, je zult hem dan wel gecheckt hebben in aantal beoordelingen en de kwaliteit van de beoordelingen neem ik aan.

Ik weet zo geen concrete hulpverwijzing voor je, alleen dat je overal waar mogelijk is, op elke klachtensite die je kunt vinden, in Nederland of waar ook  in de wereld, het handelen van PayPal aan de kaak moet stellen.

Je moet voorbij degene zien te komen die jouw zaak bekeken en beoordeelt heeft en PayPal is best gevoelig voor negatieve aandacht/reclame als die terecht is.

Wens je succes.

Po
door Pomeon - Jun 3, 2016 om 06:01
16 Antwoorden / Vragen

Daarmee bedoelen ze dat de koper gewoon zijn geld terug krijgt als de koop niet voldoet aan de beschrijving en de verkoper het product terugkrijgt. Dus niet dat de verkoper bij een misleidende advertentie kan zeggen "Gekocht is gekocht, ik hou lekker die 400euro."

Echter, in jouw geval heb je de telefoon helemaal niet teruggekregen. Is dat misschien aantoonbaar door bijv. het lage gewicht van de zending? (Het gewicht staat vaak vermeld bij de tracking gegevens. Misschien kan je die vergelijken met de tracking gegevens van het door jou verzonden pakket)

Het is me onduidelijk of je uberhaupt contact hebt gehad met PayPal zelf. Heb je (tijdig) een geschil aangemaakt? Heb je aangegeven dat de koper naar jouw mening niet de waarheid vertelt, aangezien het wél een nieuwe telefoon betreft?

Als je bij PayPal al sterk aannemelijk kan maken dat de telefoon die je hebt verzonden wél nieuw was (je had het eerder over foto's die je zou hebben en bijvoorbeeld een factuur), dan zou dat voor PayPal al een reden kunnen zijn om ook te twijfelen aan de rest van het verhaal van de koper.

Als PayPal niet op de hoogte is van jouw kant van het verhaal, dan kan de koper hier misschien nog veel langer mee doorgaan, omdat er geen klacht over hem bekend is.

Ik denk dat PayPal je zal adviseren om aangifte te doen en een kopie daarvan op te sturen naar PayPal. In dat geval kunnen ze meer voor je betekenen en mogelijk de samenwerking met de koper beëindigen.
Voeg daar ook alle foto's, bewijs van verzenden, IMEI-nummer, etc. bij.

Naar welk land heb je de telefoon eigenlijk verzonden?