ge
door geert1213 Nov 9, 2007 om 00:51
Geldzaken & recht

Oplichter er vandoor met onze laptop

Geachte radar bezoekers,

Tijdje geleden zijn wij ( een vriend en ik ) een computer bedrijf begonnen. Het is allemaal leuk en aardig tot maandag 5 November. Er belde een klant die beweerde dat de laptop van het binnenvaartschip waar hij op werkt was gecrasht en dat er z.s.m. een nieuwe moest komen omdat anders de navigatie software niet kon draaien.

Nu is dat helemaal geen raar verhaal want ik schat dat we jaarlijks ongeveer 50 laptops verkopen aan schepen die met dit probleem zitten. Wij hebben met alle spoed de laptop bestelt en dinsdagavond kwam "Klaas S" bij mij om deze op te halen. Nu is echter het probleem dat het adres waar de rekening naar toe moest helemaal niets afweet van een Klaas S die een laptop moest bestellen.

Ook zouden wij de volgende dag naar zijn huis gaan om daar het 1 en andere te maken, maar daar woonde dus zijn oma en vertelde dat hij al meer ondernemers had opgelicht met zelfde verhaal. De waarde van de laptop is € 1150. Nu heeft hij geen vaste woon of verblijf plaatst, maar weten inmiddels wel waar de laptop staat (de heler).

Ik zou graag advies willen hoe ik dit het beste zou kunnen doen, ik heb aangifte gedaan bij de politie en inmiddels alle andere ondernemers ook. Is er iets dat ik het zo kan regelen dat als hij gepakt wordt, of als hij over een jaar ofzo weer clean is en werkt mij de schuld kan terug betalen ? En waar moet ik de rekening naar toe sturen ? het adres van zijn ouders ? Hij is 19-12-83 geboren.

Afwachtend, Geert

388 4 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 9, 2007 om 09:15
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Ik meen toch echt dat we hier op de VARA Kassa website zitten Geert en ik begrijp dat dezelfde vraag ook bij Radar is gedeponeerd.

De ouders of grootouders zijn wettelijk niet aansprakelijk voor daden van hun meerderjarige kinderen (hij is 23 jaar). U kunt zich middels de aangifte civiel partij stellen als gedupeerde en hopen dat de dader ooit een betaalde baan krijgt, zodat een afbetalingsregeling kan worden getroffen. Soms betaalt de familie de schulden van een zwart schaap om de schande binnen een dorp te beperken, maar daartoe zijn ze dus niet gehouden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2007 om 10:08
16948 Antwoorden / 202 Vragen

ja, ondernemers hebben soms ook met oplichters te maken. Ondernemersrisico heet dat. U kunt zich zakelijk verzekeren, ook voor rechtsbijstand. U heeft al aangifte gedaan en vraag dringend om huizoeking bij de heler. Ik neem toch aan dat u ook aangifte heeft gedaan tegen de heler? (Als u kunt bewijzen dat die gestolen waar heeft gekocht en in bezit heeft)

hutch
door hutch - Nov 9, 2007 om 16:58
4518 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Geert,

"......., maar weten inmiddels wel waar de laptop staat (de heler)."

De politie kan nu wel optreden. De persoon die nu die laptop heeft, kan gehoord worden i.v.m. schuld- danwel opzetheling. Ook kan de politie die laptop inbeslagnemen en zodoende dus veiligstellen. De officier van justitie kan beslissen of u direct die laptop terug kunt krijgen of dat die laptop pas na een uitspraak van de rechter terug krijgt (dus na een strafzaak tegen die -vermoedelijke- heler).

Indien die -vermoedelijke-  heler die laptop tegen een normale, gangbare prijs gekocht heeft, wordt het een stuk moeilijker. Maar dit moet (o.a.) blijken uit de verklaring van desbetreffende persoon.

De politie kan u verder inlichten over hoe en wat.

Gr. Hutch

ge
door geert1213 - Nov 9, 2007 om 17:36
6 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,

Vandaag is er officieel aangifte gedaan tegen de heler. Het probleem is echter dat wij hier achter kwamen door een mede (drugsverslafend) vriendinnetje van de persoon in kwestie die dit tegen ons heeft verteld. Politie zei vanmiddag nu eerst opzoek te gaan naar Klaas S. omdat er meerdere mensen waren opgelicht door hem en daarna (als de laptop allang weer weg is) onderzoek te doen bij de heler.

Ik denk dat mijn conclusie maar gaat worden dat ik kan fluiten naar me geld de enige hoop is dat de rechter hem niet vrijstelt van schuld (qua betaling) dan zal er een afbetalingsregeling worden getroffen.