me
door merelvdw Feb 22, 2012 om 18:10
Geldzaken & recht

Oplichting via Marktplaats

Samen met een vriendin wou ik een dagje winkelen in Rotterdam. Ik heb 1,5 week geleden via Marktplaats 2 NS dagkaartjes gekocht, waarmee je één dag gratis door Nederland kan reizen. Ik heb met de verkoopster afgesproken dat ik het geld over zou maken (heb dit via iDeal gedaan) en als ik haar een printscreentje van de overboeking maakte, ze de kaartjes dezelfde dag nog op de post zou doen. Dit heb ik gedaan, maar na drie dagen begon ik me een beetje zorgen te maken. Heb haar gemaild maar heb nooit een reactie terug gekregen. Ik heb begin deze week even gezocht op internet en kwam via Marktplaats op een advertentie met een waarschuwing voor de desbetreffende verkoopster. Ze zou opgelichte mensen intimideren en je was je geld zeker kwijt. Mijn vraag is: wat nu?? Kan ik hier nog wat tegen beginnen of ben ik mijn geld kwijt?

6713 17 Rapporteer

getty
door getty - Feb 22, 2012 om 18:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als ik dit zo hoor, dan denk ik laat maar zitten, alle energie die je erin steekt zal niet wat opleveren. Je kan aangifte doen bij de politie, maar daar krijg je je geld niet terug. Van haar zal je het ook niet krijgen, ben ik bang, dus misschien maar het verlies accepteren.

chris74
door chris74 - Feb 22, 2012 om 18:49
564 Antwoorden / 44 Vragen

Waarom koop je in vredes naam ns treinkaartjes via marktplaats, Dan kan je al voor 100% weten dat je opglicht wordt. Treinkaartjes kun je gewoon via de site van NS bestellen.

bk
door bkkjourney - Feb 22, 2012 om 18:51
44 Antwoorden / 9 Vragen

Indien de oplichter zo stom is geweest om een e-mail te versturen vanuit zijn eigen huis, dan kun je het IP-adres herleiden (options in Outlook) & daarmee aangifte doen.

http://www.ip-adress.com/trace_email/

NAW gegevens zijn alleen bij de provider bekend.

me
door merelvdw - Feb 22, 2012 om 19:03
4 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn OV werkte toen nog niet, dus als ik een dagretour moest halen koste het me al €48,- p.p.. Ik ben net 18 jaar dus €35 euro is al een hoop geld voor mij. Heel erg bedankt voor de reacties! Heb haar IP-adres gevonden, dus ga het daarmee proberen!

poltol
door poltol - Feb 22, 2012 om 19:21
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Deze actie liep / loopt toch ook nog???

goedkoop NS kaartje

Vr.gr. poltol

getty
door getty - Feb 22, 2012 om 19:24
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=chris74 schreef op woensdag 22 feb 2012, 18:49]Waarom koop je in vredes naam ns treinkaartjes via marktplaats, Dan kan je al voor 100% weten dat je opglicht wordt. Treinkaartjes kun je gewoon via de site van NS bestellen.

hoho! Ik heb ook een keer 2 dagkaarten die ik niet op tijd kon opmaken via markplaats verkocht. Mijn koper heeft toch echt wel zijn kaarten gekregen hoor! 100% is erg stellig....

me
door merelvdw - Feb 22, 2012 om 19:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=poltol schreef op woensdag 22 feb 2012, 19:21]Hallo,

Deze actie liep / loopt toch ook nog???

goedkoop NS kaartje

Vr.gr. poltol

Nee, deze actie is net begonnen en tevens alleen voor zaterdagen en zondagen bestemd. We zijn op een vrijdag gegaan omdat anders niet mogelijk was.

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2012 om 20:43
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=getty schreef op woensdag 22 feb 2012, 19:24][quote=chris74 schreef op woensdag 22 feb 2012, 18:49]Waarom koop je in vredes naam ns treinkaartjes via marktplaats, Dan kan je al voor 100% weten dat je opglicht wordt. Treinkaartjes kun je gewoon via de site van NS bestellen.

hoho! Ik heb ook een keer 2 dagkaarten die ik niet op tijd kon opmaken via markplaats verkocht. Mijn koper heeft toch echt wel zijn kaarten gekregen hoor! 100% is erg stellig....

Hoho getty, merelvdw heeft het hier wel over een oplichtster; daar kun jij je toch niet mee vergelijken!!!

diumenge
door diumenge - Feb 22, 2012 om 20:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin, getty probeert duidelijk te maken dat NS-kaartjes via MP niet altijd oplichting is zoals chris74 aangeeft

sonjaatje
door sonjaatje - Feb 22, 2012 om 20:57
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Kun je een particulier betalen via Ideal??

me
door merelvdw - Feb 22, 2012 om 21:00
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op woensdag 22 feb 2012, 20:57]Kun je een particulier betalen via Ideal??

Nee, sorry was in de war met een andere betaling. Heb het gewoon overgemaakt inderdaad. Daarna via de NS een andere dagkaart gekocht, omdat we hoe dan ook weg wilden die dag (dat via iDeal betaald)

diumenge
door diumenge - Feb 22, 2012 om 21:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op woensdag 22 feb 2012, 20:57]Kun je een particulier betalen via Ideal??Lijkt me niet nee, ze zal wel gewoon internetbankieren bedoelen.

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2012 om 21:09
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=diumenge schreef op woensdag 22 feb 2012, 20:51]@tenormin, getty probeert duidelijk te maken dat NS-kaartjes via MP niet altijd oplichting is zoals chris74 aangeeft

nee diumenge, getty schrijft dat zij treinkaartjes op MP heeft verkocht en natuurlijk heeft opgestuurd aan de koper! Toch, getty?

hanedorp
door hanedorp - Feb 22, 2012 om 22:33
38 Antwoorden / 16 Vragen

@merelvdw: Je zou zeker deze oplichting moeten melden op Marktplaats.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 22, 2012 om 22:40
7840 Antwoorden / 95 Vragen

ls het goedkoper was dan bij de ns had u al een lichtje moet gaam branden, en even zoeken wat u naderhand heeft gedaan.

me
door merelvdw - Feb 22, 2012 om 22:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 22 feb 2012, 22:40]ls het goedkoper was dan bij de ns had u al een lichtje moet gaam branden, en even zoeken wat u naderhand heeft gedaan.

Nee, want er zijn heel veel mensen die op het laatst van de kaartjes af moeten omdat ze binnen een week verlopen. De mensen die het kaartje in eerste instantie hebben gekocht kunnen die week niet meer dus proberen ze er toch nog wat aan te verdienen. De waarschuwing die op MP stond staat er pas sinds zaterdag, dus dat kon ik niet weten. Heb haar e-mailadres en rekeningnummer gechecked wat ze aanraden op MP en dat was allebei goed.

ca
door casuarisvogel - Feb 27, 2012 om 17:46
50 Antwoorden / 4 Vragen

Je kunt aangifte doen bij de politie. Als Marktplaats waarschuwt voor de verkoopster, dan hebben zij waarschijnlijk meer gegevens. Je zou dit bij Marktplaats moeten melden en vragen om hulp. Als meerdere mensen door de zelfde verkoopster zijn opgelicht, heb je meer kans dat politie ook jouw aangifte wil behandelen.