me
door menneke Jan 30, 2010 om 09:23
Geldzaken & recht

Opschorten Bijstand

Eind vorig jaar kreeg ik een oproep om langs te komen in januari 2010. Op 191.2010 vond ik een brief van de gemeente en wat bleek: ik had de verkeerde datum in mijn hoofd zitten en had al moeten komen op 12.01.2010. De brief die ik nu kreeg betrof het opschorten van mijn uitkering. Op 20.01.2010 heb ik meteen contact opgenomen en ik kon dezelfde dag nog langskomen bij hem om al mijn bescheiden te laten zien. De man wist mij te vertellen dat hij niet veel voor me kon doen. Dit omdat mijn dossier zoek was. Maar hij zou mijn uitkering weer hervatten en er zou geen maatregel worden opgelegd. Hij heeft mij dit mondeling toegezegd.
Na een week gebeld i.v.m. onderzoek en de uitslag daarvan. Ik vroeg hem of de datum van 2.2.2010 maar ik had al aan mijn verplichtingen voldaan dus dat hoefde niet.In de brief van 18.1.2010 staat n.l. dat als ik op 2.2.2010 niet verschijn mijn uitkering zal worden stopgezet en ik hiertegen in beroep kan gaan. binnen 6 weken na dagtekening van de laatste brief.

Gistermorgen stond er een gedeelte van de uitkering op mijn rekg. Ik ben dus gekort maar ik heb hierover geen bericht ontvangen, terwijl dit wel hoort. Dus ik de man weer gebeld. Hij hing een verhaal op of ik woensdag al geen geld had gehad want hij had geprobeerd in het systeem te komen maar het systeem van mijn gemeente was zo lastig om er in te komen. Raar maar echt waar! Ook deed hij voorkomen dat hij het tweede gedeelte vandaag had gestort. Het was de gebruikelijke storting zoals ik deze altijd ontvang in het kader van de WWB. Ik weet nu niet meer wat ik moet doen. Dossier weg; geen bericht over korting, die wel is toegepast en als het tegenzit gaat het ook nog eens mis met de datum van 2.2.2010. Hij wil alles op zijn manier regelen en dan het liefst telefonisch. En daar komt dus alleen maar rotzooi van. Wel heb ik vrijdag voor een week aan de balie van het stadhuis een brief met een verslag van de gang van zaken afgegeven i.v.m. een eventueel beroep. Wie weet er voor mij raad in deze situatie? Hem bellen heeft geen zin: de tweede had hij in zijn agenda al doorgestreept. Ik loop er ernstig over te denken maandag a.s. een beroepsschriftprocedure op te starten, maar wellicht heeft iemand anders een ander idee?? Ik hoop in ieder geval iets van jullie te mogen horen. Menneke

4998 15 Rapporteer

jos-euro
door jos-euro - Jan 30, 2010 om 12:04
244 Antwoorden / 91 Vragen

Best Menneke, gezien de verwarde toestand bij uw gemeente zou ik een kort beroepsschrift schrijven waarin u bovenstaande gebeurtenissen nauwkeurig (dus met data en tijden) vermeldt. Vervolgens met dit beroepsschrift op 2 februari op de afgesproken tijd zich melden. Als er dan geen gesprek met een ambtenaar plaatsvindt, het beroepsschrift inleveren en om een ontvangstbevestiging vragen. Als er wel een gesprek plaatsvindt, het beroepsschrift bespreken, achterlaten en ook een ontvangstbevestiging vragen. Succes Jos

kiran
door kiran - Jan 30, 2010 om 14:26
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@menneke

Neem aan dat op de afspraak van 2 februari ook een tijd geplakt zit.
Zou u willen aanraden op die dag langs te gaan. De man zal misschien uw afspraak aan een ander hebben gegeven, maar is aanwezig.

Ik vind dit een vreemd verhaal. Dossier weg? Zal zijn dat hij zelf niets terug kan vinden, want mijn ervaring is dat de WWBtjes goed bij elkaar gehouden wordt.
Neem ook aan dat dit uw klant-manager is. Die is u persoonlijk toegewezen, en die behoort u met raad en daad bij te staan.

Inderdaad is het zo dat als u een 'controle-afspraak' mist, men de uitkering stop zet, heb dat regelmatig zelf meegemaakt bij mijn WWB clienten. Ook ik belde dan op, en zwengelde de uitkering weer aan en maakte een nieuwe afspraak.
Als dit de eerste keer is zal u ook niet gekort mogen worden.
Deze afspraken beter ergens noteren dat het in het zicht staat.
Kalender in woonkamer of toilet .... je kan aardig in de problemen komen en voor alles dan weer is rechtgetrokken?

In mijn Gemeente bestaat er ook een Clientenraad Sociale Zekerheid, u zou eens op 't Gemeentehuis in de foldermolen moeten kijken, daar kan u de klacht ook kwijt.

Heeft u vaker problemen met uw vaste contactpersoon/klantmanager, men kan u een ander toewijzen.

Voor alsnog: het is bijna 2/2 .... breng nog eens een bezoekje en laat de man dit rechttrekken. Niet laten afschepen met een telefoontje. Hij heeft het misschien nu druk, maar hij kan dit niet afdoen met .... dossier is weg, bekijk het maar.

Doe maar net alsof je gek bent, desnoods zeg je maar dat je eens komt kijken of je dossier al boven water is! En neem voor de zekerheid je bescheiden mee.
Succes!

getty
door getty - Jan 30, 2010 om 14:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Een beroepsschrift kan je nog niet indienen. Je kan pas officieel een bezwaarschrift (eerst bezwaar bij gemeente, daarna pas beroep bij rechtbank) indienen als er een beschikking komt met een beslissing.
Je kunt eventueel wel een klachtbrief indienen bij de gemeente, met daarin deze gang van zaken, die zeker vreemd lijkt. Heb je geen vast contactpersoon die je kan helpen? Mogelijk zit er in je gemeente een bureau sociaal raadslieden, die zouden eventueel voor je kunnen bemiddelen als je er zelf niet uitkomt.

ro
door ron530 - Jan 30, 2010 om 15:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Kiran geeft het al aan, ik zou me zeker aan de gemaakte afspraak houden en op de datum en tijdstip melden. Bij de balie wordt bijgehouden wie er geweest is. Een afspraak missen kan iedereen een keer gebeuren. De dienst is wel strikt op deze afspraken, niet verschijnen is een vorm van onwil ook al is dit niet zo. Wat de klant manager betreft doet hij zijn huiswerk niet want alle dossiers zijn digitaal opgeslagen. Hij krijgt van hogerhand de opdracht om het heronderzoek te doen.

Succes Ronny.

knoop4x9
door knoop4x9 - Jan 30, 2010 om 16:14
533 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo menneke, een goede raad, als je er over een paar heen gaat neem iemand mee die eventueel ook nog kan notuleren,je hebt ook het recht om je eigen dossier in te mogen zien, hiervoor moet dacht ik een telefonische afspraak maken, ook hier neem iemand mee, je staat veel sterker. Mocht het dossier noch zoek zijn dan toveren ze dat maar weer terug doe het wel in het nette. Eventueel kun je ook naar een bijstandsbond daar zit meestal ook nog een advokaad.

Sukses hiermee Nico

me
door menneke - Jan 30, 2010 om 19:35
77 Antwoorden / 24 Vragen

Beste mensen,

Allereerst heel erg bedankt voor jullie goede en warme adviezen. Zojuist heb ik mijn post opgehaald en de beschikking WWB lag in de bus. Mijn Bijstand wordt ongewijzigd voortgezet ( heb dus niet het goede bedrag gehad: alleen iets meer dan de toeslag van 20%) maar ik weet van mijn buurvrouw die bij de gemeente werkt dat er problemen zijn met het computersysteem. Dit had die chaoot mij gisteren al gezegd."Het bedrag wordt in twee stukken overgemaakt". Dus is het nog wachten op het tweede en grootste stuk.

Ik heb nu het volgende plan in mijn hoofd en leg dit aan jullie voor. Ze schrijven dat ze "een onderzoek hebben ingesteld en hebben vastgesteld dat mijn uitkering ongeqwiijzigd doorloopt tot 1 juli 2010. Aangezien ik geheel/gedeeltelijk (hun woorden want ik weet niet wat de GGD aan hen heeft gerapporteerd) arbeidsongeschikt ben, moet ik vrijwilligers werk/scholing gaan verrrichten. Daar ging de eerste brief, die ik verkeerd had gelezen qua datum dus ook over: hoe ze mij op weg konden helpen met vrijwilligerswerk/scholing.

De klantmamager die ik nu heb, is ingehuurd en komt uit Amsterdam. Dus ik weet niet of hij op de hoogte is van de mogelijkheden in mijn woonplaats. Aangezien ik niets meer heb vernomen over mijn dossier en er nu een brief is opgesteld op basis van mijn staat van gezondheid, denk ik dat het het beste is de directrice per aangetekend schrijven over de gang van zaken m.b.t de klantmanager en dus mijn dossier. Ik wil weten wat voor advies de GGD heeft uitgebracht: daar was mijn klantmanager niet van op de hoogte.
Ik heb al een stuk verslag aan hem toegestuurd m.b.t. de gang van zaken op de 20e. Nu kan ik aan de directrice zelf informeren per aangetekend schrijven dat ik graag uitgenodigds wil worden voor het volgende:

- inzage van het zoekgeraakte dossier en de info van de GGD: de GGD had hij trouwens ook niet op de hoogte gesteld van het advies van mijn huisarts in januari 2010.
- toewijzing van een klantmanager uit mijn eigen woonplaats.
- het nog niet ontvangen hebben van het gehele bijstandsbedrag

Tevens stuur ik de twee laatste brieven mee en de brief die ik aan de klantmanager heb geschreven. Bij mijn eerste bezoek aan hem (in oktober j.l.) bleek al dat hij m.b.t. financiele verplichtingen de omgekeerde normen hanteert dan die in mijn woonplaats
gebruikelijk zijn. In mijn woonplaats moet ik b.v. inkomsten opgeven:: bij hem hoefde dat niet en zo zijn er nog een paar dingen.Daarbij geef ik haar 14 dagen de tijd om een brief terug te schrijven. Er wordt niets meer telefonisch afgehandeld.!!!

Allemaal alvast hartelijk dank voor de moeite van het lezen en het beantwoorden van mijn vragen. Met vriendelijke groet, Menneke

me
door menneke - Feb 1, 2010 om 21:45
77 Antwoorden / 24 Vragen

@ Kiran,

Ik heb nog een vraag voor jou m.b.t. een passage in de beschikking maar eerst even kort wat er verder vandaag is gebeurd.

Op mijn girorekg. stond verder niets bijgeschreven. Ik heb de klantmanager nog één kans gegeven om mijn vragen te beantwoorden.

1. Inzage dossier: vond hij dus niet nodig, Ik haalde het gedeelte aan over "de gedeeltelijke/gehele arbeidsongeschiktheid" aan ddie de grond is voor het Besluit en ik gaf als antwoord dat ik het advies van de GGD wilde inzien. Dat moest hij zelf nog bestuderen.

2. Het besluit heeft alls onderwerp:"Besluit ongewijzigde voortzetting verleende bijstand". Dus tot zover niets aan de hand ook niet met de 50% die mij is toegezegd. (maar die ik dus niet heb gekregen tot nu toe).

Maar dan komt de volgende zin die ik niet kan plaatsen:
"De toeslag/korting wordt per 12 januari 2010 ongewijzigd voortgezet". Dit is een toeslag op grond van 20% van het wettelijk minimumloon (netto dus).

Het stukje "toeslag/korting"kan ik dus niet plaatsen en ik legde dit aan hem voor. Antwoord:"Zo staat het in de wet". Hierop gaf ik als antwoord dat dit mij een contradictio in terminis lijkt, maar hij bestreed dat. Hij gaf aan dat je dan de Wet moest kennen en dat het na vele omwegen klopte. Vervolgens gaf hij aan dat hij geen tijd meer voor mij had en dus werd er opgehangen.

@Kiran: weet jij of dit werkelijk zo in de WWB staat?

Verder heb ik iemand hier in mijn woonplaats gevonden die mij naar een instantie heeft verwezen, die alles weet van uitkeringen. Zij is uit de PvdA-fractie gestapt en zit nu bij GroenLinks.

Kiran: (of anderen): ik hoop iets van jullie te mogen horen. Overigens vertelde de GL-vrouw mij dat mijn woonplaats heel moeilijk in de behandeling is bij het behandelen van klachten. En verder wacht ik eerst maar eens mijn speificatie af over de uitkering van januari j.l..

Wederom alvast bedankt voor de beantwoording en vriendelijke groeten,
Menneke

kiran
door kiran - Feb 1, 2010 om 23:06
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@menneke

"Besluit ongewijzigde voortzetting verleende Bijstand".
U wordt dus niet gekort. Uw geld zou gestort moeten worden.
Morgen die man erop aanspreken ...

"Toeslag/korting".
Kan ik ook niet echt plaatsen. Heb alleen clienten die volledig in de Bijstand zitten en daarmee niet te maken hebben. Neem aan dat het met de arbeidsverplichting te maken heeft. Ligt er dan aan wat er uit de GGD rapport is gekomen.

"Gedeeltelijke of gehele arbeidsongeschiktheid".
Als uit het advies van de GGD blijkt dat u (tijdelijk) niet kunt werken krijgt u een gedeeltelijke ontheffing van de arbeidsverplichtingen. Als u die ontheffing hebt gekregen moet u daar ook een beschikking over hebben gekregen. Een latere ontheffing = is een aparte beschikking. Als u niet in een (toekennings-) beschikking een ontheffing heeft gekregen, heeft u arbeidsverplichtingen.

Bestaat ook nog zoiets als deeltijdpremie.
Voor clienten die niet voltijd kunnen werken/deeltijd met aanvullende uitkering tot Bijstandsniveau. Deeltijdpremie bedraagt 25% van het netto inkomen met een maximum van €900,00 per jaar.

Zou toch morgen nog eens langsgaan om de juiste antwoorden op uw vraag te krijgen. Daar zit men voor!

me
door menneke - Feb 2, 2010 om 00:46
77 Antwoorden / 24 Vragen

Hallo Kiran,

Allereerst wederom bedankt voor je antwoord. Ook ik heb geen arbeidsverplichtingen tot 1 juli 2010 en deze het afgelopen jaar op grond van advies van mijn huisarts ook niet gehad.

Er staat inderdaad een lijst van verplichtingen genoemd, waaraan ik tot 1.07.2010 niet aan hoef te voldoen. Blijft over: vrijwilligerswerk en scholing.

Ik ben op 26 november 2009 bij de GGD geweest en heb vanuit de gemeente hierover nooit een aparte beschikking gehad.
Met jouw advies om wéér contact met de man op te nemen kan ik helaas niets meer. Ik heb het hem gevraagd, maar hij wist ook niet wat de GGD had geadviseerd. "Dit moet ik nog bestuderen, maar ik wilde u eerst weer aan een uitkering helpen" zo was zijn antwoord. Ik weet het werkelijk niet meer en ga bij Mensen in de Minima morgen maar eens telefonisch advies inwinnen. Het klinkt lullig, want de man zelf is echt wel van goede wil maar een Medelander. Daarom is de brief ook niet foutloos en dat vind ik dus raar. Bovendien staat er geen echte maar een voorgedrukte handtekening van de directrice van de Sociale Dienst op het formulier. En ook het onderwerp is in een ander lettertype getypt. Ik ga vanmiddag eerst maar eens de MiM bellen over deze hele gang van zaken en verder wacht ik de specificatie af van het uitgekeerde gedrag resp. het nog te ontvangen bedrag af.

Nog even roep ik je iets in herinnering: per 12 januari had ik moeten verschijnen maar deze datum zat dus verkeerd in mijn hoofd. Wellicht dat nu mijn vehaal iets duidelijker voor je is. Heeft dus gewoon te maken met het niet nakomen van de verplichting te verschijnen op grond van artikel 54??? WWB.

Wellicht zie ik je wel weer verschijnen. Ik heb jou het topantwoord toegekend.

kiran
door kiran - Feb 2, 2010 om 01:40
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@menneke

Ja, ga het nu meer begrijpen hoor.
Ingehuurde Medelander met teveel werkdruk, gerommel met de brieven.
Krijg het idee, dat hij het zelf ook eigenlijk niet (meer) weet?

U zou toch eens de voelhorens uit moeten steken. Je hebt zo niets aan een persoonlijke klantmanager. Die persoon moet jouw dossier uit zijn hoofd kennen, bij wijs van spreken. Ook het gezegde dat hij het advies van de GGD nog moet bestuderen? Tja .........

WWB art.54 betreft:
Onderzoek / Opschorten / Herzien.
Onjuiste gegevens - onvoldoende medewerking.
M.a.w. als je de gevraagde bewijsstukken niet, of niet tijdig of onvolledig hebt verstrekt (=verwijtbaar) dan volgt opschorting voor de duur van ten hoogste 8 weken. Maar .... je moet dan een persoonlijke afspraak kunnen maken om het verzuim te herstellen.

De klantmanager is nalatig! Het is niet voor niets dat iedere WWBer zo'n contactpersoon heeft. Met die moet je alles kunnen bespreken .......

Vrijwilligerswerk:
Weet niet of het overal hetzelfde is. In mijn Gemeente stelt men: 16 uur per week, bij medische beperking volstaat men met 8 uur.
Al met al lijkt het mij dat eerst het advies van de GGD boven water komt, en dat u daar bericht van krijgt.
Uw klantmanager zou toch iets harder moeten gaan lopen.
En er tenminste eerst voor moeten zorgen dat uw geld weer binnen komt.

kiran
door kiran - Feb 2, 2010 om 01:59
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@menneke

Toevoeging:
Wist je trouwens dat je ook een klacht kan doorsturen naar de Ombudsman?
Voorwaarden om een klacht in te dienen zijn:

Het moet een overheidsinstantie betreffen.
Je hebt zelf al - liefst schriftelijk - geklaagd bij die overheidsinstantie.
Die instantie heeft de klacht niet langer dan één jaar geleden afgehandeld.
Er is geen bezwaar of beroep mogelijk (geweest)
De klacht gaat niet over de inhoud van wettelijke regels.
Het mag niet gaan om een uitspraak van de rechter.

De Nationale Ombudsman / Postbus 93122 / 2509 AC den Haag
Of indienen op: www.ombudsman.nl

Misschien loopt het niet zo'n vaart.
Zou nog even afwachten wat er te gebeuren staat.

In principe begrijp ik niet waarom er zo moeilijk over gedaan wordt.
Hier: je stuurt een brief met duidelijke vermelding waar de klacht overgaat.
Je wordt vervolgens uitgenodigd voor een gesprek over de klacht, zodat je de klacht kunt toelichten en er gezocht kan worden naar een oplossing.
Eitje toch? Succes en Sterkte. Hoop dat je gauw een ander contactpersoon toegewezen krijgt en deze weer fijn naar Amsterdam terug kan.

me
door menneke - Feb 2, 2010 om 14:50
77 Antwoorden / 24 Vragen

Beste mensen,

HOURA! MIJN GELD IS VOLLEDFIG GEBOEKT!

@ Kiran: hartelijk dank voor al je werk dat je in mij hebt gestoken!

Met vriendelijke groet,
Menneke

me
door menneke - Feb 3, 2010 om 19:54
77 Antwoorden / 24 Vragen

Beste mensen,

Hetgeen ik m.b.t. het "besluit to ongewijzigde bijstand"en de datum van 12 januari 2010" die daarbij wordt vermeld, blijkt dus te kloppen. Ik heb er over met de klantmanager gebeld en hij gaf mij die rare uitleg. Weer noteren dus en anders verwijzen naar deze rubriek mocht ik van de kant van de gemeente een reactie krijgen.

Ik heb zojuist mijn bteaalspecificatie ontvangen ovetr de maand januari 2010 ontvangen. Daaruit blijkt dat ik dus wel degelijk ben gekort. MAAR: over deze korting heb ik dus GEEN Besluit ontvangen of het moet de bovenstaande regel zijn.

Ik word er onderhand helemaal gaar van en heb zoiets van: laat maar gaan. Ze komen er zelf wel achter. Als ik het eerste bdrag terugstort, dan weten ze OOK weer niet waar dat vandaan komt. Dus ik vraag jullie maar weer om raad. en ik zal volgende week voor de zekerheid de instantie maar bellen die mensen hier ter plaatse adviseert.

Ik hoop weer iets van jullie te mogen horen. Denk je eindelijk rust in je boventent (mijn hoofd dus) te hebben, komt de gemeente hier weer mee aanzetten....

Met vriendelijke groet,
Menneke

kiran
door kiran - Feb 3, 2010 om 23:53
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@menneke

Op 30 januari [19.35 u] zet je in je post dat je een beschikking hebt gekregen waarin staat dat de Bijstand ongewijzigd wordt voortgezet. En de vermelding dat er problemen zijn met het computer-systeem.

Vier dagen later/specificatie:
Nu krijg ik het idee dat jij linkt aan 'ongewijzigde Bijstand op/vanaf datum 12/1/10.
Dus: gekort en die blijft ongewijzigd?
Je zegt: heb met de klantmanager gebeld en hij gaf me die rare uitleg.
Snap niet helemaal. Hij geeft nu toe dat je gekort bent? Reden?

Nu heb je de specificatie binnen met de korting.
De klantmanager heeft toegezegd het in orde te maken.
Kan het niet zo zijn, met die computer problemen in het achterhoofd, dat men de rest nog moet overmaken en dat je daar later nog bericht van zult krijgen?
Het één en ander kan best door elkaar lopen nu.

Zou nog een paar dagen afwachten, en zit het je echt niet lekker, bel op en maak een afspraak.

me
door menneke - Feb 4, 2010 om 17:29
77 Antwoorden / 24 Vragen

@Kiran,

Zojuist heb ik een partijgenoot (PvdA) gebeld die 12 jaar wethoouder is geweest op Sociale Zaken. Hij is nog steeds een zwaargewicht binnen de afdeling.

Hij heeft het e.e.a. genoteerd en had m.i. de juiste interpretatie: ik ben dus gekort!

Vanavond ziet hij de desbetreffende wethouder van Sociale Zaken (dus ook PvdA) en zal de zaak met hem doorspreken. Ik heb al bij de eerste partijgenoot aangegeven dat ik een andere klantmanager wil. Wordt weer vervolgd, maar ik ben blij dat ik op de juiste plek ben aangekomen. Ik had geen zin om mijn mond te houden, aangezien je alles wat je aan geld krijgt moet opgeven. En ook al moet het geld terug, dan is dat zuur voor mij maar eerlijkheid duurt ook in dezen het langst!

Met vriendelijke groet,
Menneke