ha
door halvemaatregel Nov 7, 2011 om 17:18
Geldzaken & recht

Ouderen de klos? dat moet andere kunnen.

Wouter Bos zei het in Buitenhof: ouderen moeten meer betalen voor zorg - desnoods hun huis daarvoor inzetten.
Maar wat als je geen huis hebt?
En, hebben oiuderen niet al genoeg betaald? (een enkele echt rijke oudere daargelaten).
Ik begrijp niet dat Wouter Bos, als adviseur een dergelijk advies kan geven. Ik had wat meer creativiteit van hem verwacht.
Het verschil tussen bruto AOW en bruto laatstverdiende loon
is nog steeds huizenhoog. en dat geldt ook binnen de zorg.
Er is een ander advies nodig, anders zijn ouderen de klos - dat lijkt me niet rechtvaardig.

960 21 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Nov 7, 2011 om 17:21
842 Antwoorden / 1 Vragen

We moeten allemaal meer betalen, dus waarom de grootverbruikers zelf niet ook? Het moet wel allemaal in perspectief gezien worden natuurlijk: mensen die niets extra's meer kunnen missen moeten gespaard worden. Maar dat geldt voor zowel de "jongere" generatie als de "oudere" generatie.

vladja
door vladja - Nov 7, 2011 om 17:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Daarom was dat "oude" ziekenfonds zo slecht nog niet. Iedereen betaalde automatisch naar vermogen, behalve de rijken. Boven een bepaald inkomen sloten, die zelf een verzekering af met eventuele "extra's".

Nu kunnen die voor een "schijntje" meeliften op de zorgkosten, waar een minderbedeelde "krom voor ligt".

Want lachend braakt de vinger in z'n keel stekende VVD-politicus Hoogervorst, invoerder van dit zorgstelsel en nu voorzitter van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) met een salaris van €420.000 per jaar, zijn bijdrage aan het zorgstelsel op.

Lang leve de privatisering!

Vladja

naitsoezn
door naitsoezn - Nov 7, 2011 om 17:44
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=vladja schreef op maandag 7 nov 2011, 17:38]Iedereen betaalde automatisch naar vermogen, behalve de rijken. Boven een bepaald inkomen sloten, die zelf een verzekering af met eventuele "extra's".

Tja, behalve die mensen die net boven de inkomensgrens zaten en direct de volle mep moesten betalen.... Eerlijk hoor!

Ik snap nooit hoe mensen er bij komen dat we nu geen inkomensafhankelijk systeem hebben, want er bestaat ook zoiets als "zorgtoeslag". Mensen met een laag inkomen hebben recht op tegemoetkoming, hoe inkomensafhankelijk wil je het hebben?

pino123
door pino123 - Nov 7, 2011 om 17:58
2767 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op maandag 7 nov 2011, 17:44][quote=vladja schreef op maandag 7 nov 2011, 17:38]Iedereen betaalde automatisch naar vermogen, behalve de rijken. Boven een bepaald inkomen sloten, die zelf een verzekering af met eventuele "extra's".

Tja, behalve die mensen die net boven de inkomensgrens zaten en direct de volle mep moesten betalen.... Eerlijk hoor!

Ik snap nooit hoe mensen er bij komen dat we nu geen inkomensafhankelijk systeem hebben, want er bestaat ook zoiets als "zorgtoeslag". Mensen met een laag inkomen hebben recht op tegemoetkoming, hoe inkomensafhankelijk wil je het hebben?

We hebben niet echt een inkomensafhankelijke bijdrage. Voor iemand die modaal verdiend is de zorgverzekering een aardige hap uit zijn inkomen. Het gezamenlijk inkomen van mij en mijn vrouw bij elkaar is net boven de grens. Dit houdt in dat ik geen zorgtoeslag krijg. Datzelfde geldt voor iemand die €200.000 euro verdiend, hij/zij voelt het helaas een stuk minder in zijn/haar portemonnee dan ik. Daarnaast krijgen ook nog beide een hypotheek aftrek, met een inkomen van €200.000 vaak wat meer aangezien hij/zij in een duurder huis woont. Deze twee onderdelen zijn zo simpel op een goede manier inkomensafhankelijk te maken, in ieder geval meer dan nu!

vladja
door vladja - Nov 7, 2011 om 18:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik snap nooit hoe mensen er bij komen dat we nu geen inkomensafhankelijk systeem hebben, want er bestaat ook zoiets als "zorgtoeslag". Mensen met een laag inkomen hebben recht op tegemoetkoming, hoe inkomensafhankelijk wil je het hebben?

Nou, gewoon rechtstreeks inkomensafhankelijk. Een bepaald percentage van de inkomsten.

En niet een "vast" bedrag per maand (want veel differentiatie zit er niet in de premie). En dan geen doekje voor het bloeden als de zorgtoeslag, die elk jaar gekort wordt en een eigen risico dat elk jaar flink verhoogd wordt. Want die verminderingen worden niet meegenomen in de indexering van de uitkering of de loonverhoging, zodat de lage inkomen een steeds groter percentage kwijt zijn aan hun zorgverzekering.

Ja en mensen, die destijds net boven de inkomensgrens zaten, die konden niet rekenen of waren verblind door het te verdienen bedrag en het snobisme: "ik ben particulier verzekerd".. Iets minder inkomen en dan zat je nog in het ziekenfonds. Maar ja, dat was niet zo chique.

Net als die lease-bakken met de grote bijtelling als auto van de zaak. Nog nooit een werkgever ontmoet, die bezwaar had tegen: "mag het ietsje minder?"

Vladja

zwemmer
door zwemmer - Nov 7, 2011 om 18:16
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik ben het grotendeels met Vladja eens. De vroegere ziektekostenverzekering had zo zijn voordelen. Bijvoorbeeld: een specialist consulteren zonder dat kinderachtige verwijsbriefje dat toch tamelijk bevoogdend en vernederend is. Ik begrijp de ervan bedoeling wel maar leuk is anders. En de zorgtoeslag vereffend lang niet alles, er kan ook met gemak en naar believen aan geknabbeld worden.

tenormin
door tenormin - Nov 7, 2011 om 19:37
16869 Antwoorden / 108 Vragen

zwemmer, toen het ziekenfonds er nog was kreeg je wel degelijk een verwijsbrief mee: dichtgeplakt, misschien herinnert u zich dat. Ik kan nu, als ik dat wil, naar een specialist gaan, zonder briefje, maar wil toch verwijzing zodat arts print kan uitdraaien van mijn status en waar ik klachten over heb. De zorgtoeslag is (voor mij althans) een handje pinda's; AOW indexering heeft al tijden niet meer plaatsgevonden. Ik heb geen eigen huis, dus daar valt weinig van op te eten. Wouter Bos zegt nu, in zijn zeer comfortabele positie, heel andere dingen dan toen hij minister was. Heb een foto van hem gezien in de krant: het gaat hem zo goed dat ik 2x moest kijken wie die opgeblazen meneer was.

naitsoezn
door naitsoezn - Nov 7, 2011 om 19:56
842 Antwoorden / 1 Vragen

Tuurlijk is de zorgtoeslag geen vetpot. Maar het ziekenfonds zou ook helemaal uitgekleed zijn als we nooit overgestapt waren op dit nieuwe systeem. Mensen die als voornaamste argument aanhalen dat vroeger alles beter was, kun je niet serieus tegen redeneren....

vladja
door vladja - Nov 7, 2011 om 20:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen

naitsoezn ,

Mensen die als voornaamste argument aanhalen dat vroeger alles beter was, kun je niet serieus tegen redeneren....

Misschien toch eens een leesbrilletje aanschaffen. Nergens wordt het argument gebruikt: DAT ALLES VROEGER BETER WAS.

Er wordt een prijsvergelijking gemaakt over hoeveel er vroeger in verhouding tot inkomen betaald moest worden en wat het nu kost. En die vergelijking valt voor het minder verdiende deel van de bevolking zeer negatief uit en voor de rijken heel gunstig.

Als je het daar niet mee eens bent, moet je met een betere rekensom/bewijzen komen en niet met een flut argument.

De vooruitgang/verandring kent heel veel verbeteringen, maar soms niet. Dan pakt dat verkeerd uit. Ik heb respect voor een staatsman, die dat toe wil geven. Helaas is die persoon de beroemde speld in de hooiberg. Nee, dan maar door hobbelen op de ingeslagen weg met alle gevolgen van dien, tenzij de tot de "gelukkigen" behoort. Dan sta er vierkant achter.

Vladja

naitsoezn
door naitsoezn - Nov 7, 2011 om 20:56
842 Antwoorden / 1 Vragen

Komt ze weer met die opmerking over lezen. Je bent net een hangende grammofoonplaat, terwijl je vooral zelf af en toe moeite hebt met de dingen op de juiste manier te lezen. Vooral beeldspraak is niet aan je besteed.

Die rekensom waar je om vraagt, bestaat niet. Die is niet te maken, simpelweg omdat niemand kan weten hoe de oude ziekenfondsregeling in het huidige economische klimaat eruit zou zien. Dat de huidige nieuwe regeling als "schuldige" wordt aangewezen laat wel zien hoe kortzichtig sommige mensen zijn; dingen als de economische crisis, bezuinigingen, etc, etc. hebben er natuurlijk niets mee te maken. Nee, het gaat alleen om het systeem... Tuurlijk, slaap lekker verder. Als je niet inziet dat het huidige zorgtoeslag-systeem gewoon precies het inkomensafhankelijke systeem is waar sommige mensen om vragen, dan kan ik alleen maar blij zijn dat die mensen niet in Den Haag aan de macht zijn....

Ik laat deze discussie verder voor wat het is, aangezien de vraag-en-antwoord-rubriek hier niet de juiste plaats voor is.

tenormin
door tenormin - Nov 7, 2011 om 21:00
16869 Antwoorden / 108 Vragen

naitsoesz, je moet niet tegenspreken, hoor, vladja heeft altijd gelijk.

vladja
door vladja - Nov 7, 2011 om 22:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

naitsoezn ,

Die rekensom waar je om vraagt, bestaat niet. Die is niet te maken, simpelweg omdat niemand kan weten hoe de oude ziekenfondsregeling in het huidige economische klimaat eruit zou zien. Dat de huidige nieuwe regeling als "schuldige" wordt aangewezen laat wel zien hoe kortzichtig sommige mensen zijn; dingen als de economische crisis, bezuinigingen, etc, etc. hebben er natuurlijk niets mee te maken. Nee, het gaat alleen om het systeem...

Ja, het gaat om het systeem. De voorbereiding van het systeem was in 2004/2005 en werd ingevoerd op 1 januari 2006. Toen groeiden de bomen nog de hemel in.

Het heeft helemaal niets te maken met de economische/krediet crisis! Daarvan werden de allereerste tekenen zichtbaar in maart 2007 en in de zomer van 2007 ten volle duidelijk. Anderhalf jaar later! Wel even de gebeurtenissen bij de juiste jaartallen houden.

Vladja

valerius-2
door valerius-2 - Nov 7, 2011 om 23:31
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ach je heb altijd nog mensen die alles beter weten en overal commentaar op hebben van mij mag het, trek me er toch niets van aan, maar ik kan mij voorstellen dat sommige mensen er moeilijk mee kunnen hebben.

pino123
door pino123 - Nov 8, 2011 om 07:45
2767 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op maandag 7 nov 2011, 20:56]. Als je niet inziet dat het huidige zorgtoeslag-systeem gewoon precies het inkomensafhankelijke systeem is waar sommige mensen om vragen, dan kan ik alleen maar blij zijn dat die mensen niet in Den Haag aan de macht zijn....

[quote]

In hoeverre is de zorgtoeslag á ongeveer maximaal €69,-- inkomensafhankelijk t.o.v. een echte grootverdienier? Voor iemand met een bijstandsuitkering is de ongeveer €45 die hij/zij moet bijbetalen een veel grotere hap uit het inkomen dan iemand die echt veel verdiend.

rj
door rjw - Nov 8, 2011 om 08:52
3298 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=vladja schreef op maandag 7 nov 2011, 18:07]
Nou, gewoon rechtstreeks inkomensafhankelijk. Een bepaald percentage van de inkomsten.

Waarom zou dat moeten? Er is al zo ontzettend veel inkomensafhankelijk. Een groot deel van de zorgkosten wordt door de overheid uit de algemene middelen opgehoest. En die pot wordt weer gevuld door o.a. de inkomstenbelasting.

We hebben dus een inkomensafhankelijke toeslag, een inkomensafhankelijke bijdrage en nog een keer een inkomensafhankelijke belasting. En jij wilt nog meer? En wat is het volgende? Inkomensafhankelijk boodschappen doen? Voeding is immers een eerste levensbehoefte...

tr
door trineke - Nov 8, 2011 om 11:00
65 Antwoorden / 23 Vragen

Ook ik heb met verbazing kennis genomen van de opvatting dat ouderende overwaarde van hun huis maar moeten gebruiken voor om de zorgkosten te betalen!
Hoge zorgkosten is geen kwestie van keuze!
Mijn man is zo'n "grootverbruiker". Ik betaal eigenlijk alle zorgkosten uit het verplichte eigen risico! We moeten solidair zijn en dat wordt ondermijnd door dergelijke opmerkingen.
Over de zorgtoeslag: Voor de lagere inkomens is het een goede regeling, maar ik krijg ook zorgtoeslag, tot mijn grote verbazing.
Als de premie inkomensafhankelijk gemaakt zou worden, zou de toeslag kunnen vervallen en er op bureaucratie bespaard worden.
Verder krijgen we ook nog eens ruim 300 euro omdat het leven van een chronisch zieke veel duurder zou zijn dan van een gezonde! Dan krijgt mijn man ook nog 56 euro terug omdat hij elk jaar het volledig verplichte eigen risico verbruikt. Rare regels!
Als daar eens goed naar gekeken werd, zou er nog heel wat te besparen zijn.
Trineke

tenormin
door tenormin - Nov 8, 2011 om 11:20
16869 Antwoorden / 108 Vragen

trineke, waarom uw verbazing? Een chronisch zieke heeft immers ook meer uitgaven. Ook het eigen risico is dan in één maand bereikt (tenminste mijn medicatie is meer dan €270,00 per maand). En ja, ik krijg ook ieder jaar een bedragje terug en zorgtoeslag. Maar met een ziektekostenverzekering van €150,00 per maand ben ik "blij" dat ik in ieder geval een heel klein beetje terugkrijg; een alleenstaande met alleen AOW heeft maar zeer weinig geld. Ik ben dan ook van mening dat dit geen rare regel is.

eva369
door eva369 - Nov 8, 2011 om 11:52
308 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=halvemaatregel schreef op maandag 7 nov 2011, 17:18]
Het verschil tussen bruto AOW en bruto laatstverdiende loon

AOW is voor iedereen in beginsel gelijk, heeft niks te maken met laatst verdiende loon.
tussen pensioen en loon zit wel een link, maar ook dit is vaak rond de 50% van laatst verdiende loon door middelloonregeling.

tr
door trineke - Nov 8, 2011 om 13:20
65 Antwoorden / 23 Vragen

Beste Tenormin,
Mijn verbazing betreft het feit dat ik geld krijg, terwijl ik goed zonder die toeslagen kan.
Ik begrijp best dat het voor u een welkome aanvulling is ,maar er zou beter gekeken moeten worden naar wie het echt nodig heeft. Vroeger kreeg ik ook geen zorgtoeslag ,nu wel!
Trineke

tenormin
door tenormin - Nov 8, 2011 om 13:30
16869 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=trineke schreef op dinsdag 8 nov 2011, 13:20]Beste Tenormin,
Mijn verbazing betreft het feit dat ik geld krijg, terwijl ik goed zonder die toeslagen kan.
Ik begrijp best dat het voor u een welkome aanvulling is ,maar er zou beter gekeken moeten worden naar wie het echt nodig heeft. Vroeger kreeg ik ook geen zorgtoeslag ,nu wel!
Trineke

Tja, zo zit nu eenmaal de wet in elkaar. Mijn vader kreeg ook AOW zonder dat te willen omdat hij zeer best voor zichzelf kon zorgen. Maar die had wel een oplossing daarvoor: hij gaf zijn zussen altijd ieder de helft. Leuk toch?

pavoordf
door pavoordf - Nov 8, 2011 om 14:22
519 Antwoorden / 73 Vragen

Wouter Bos heeft me doen besluiten om de volgende keer geen PvdA meer te stemmen. Als dit soort geluiden uit zijn mond komt, dan is voor mij die hele hoek besmet. Ik schuif dus verder naar links.

Ik ben een baby boomer en ga over 2 jaar met (65) pensioen. Ik had eerder gekund maar vind werken nog steeds leuk. Wanneer ik de geluiden om me heen hoor, dan zou ik me haast gaan schamen dat ik baby boomer ben. Met de nadruk op haast overigens. De generatie voor mij en mijn generatie heeft de maatschappij opgebouwd, die nu in razend tempo door VVD, CDA (en PvdA) wordt afgebroken, onder het mom we kunnen het straks niet meer betalen. Wij hebben betaald voor de AOW van onze ouders en grootouders (omslagstelsel) en hebben gespaard voor ons pensioen. Het ziekenfonds was gebaseerd op solidariteit. To de ziekenfondsgrens droeg iedereen bij naar draagkracht. Verder was er geen flauwekul zoals nu bij de bijverzekering: Ik ben 50 dus hoef ik niet voor kraamzorg te verzekeren of ik ben 20 en hoef me dus niet te verzekeren voor hydrotherapie. Juist door deze benadering wordt de verzekering erg duur. En nee, vroeger was niet alles beter, maar sommige dingen toch zeker wel