diandra
door diandra May 13, 2013 om 13:42
Geldzaken & recht

Overboeking kost een klein vermogen

Mijn schoonvader wilde vanmiddag een bedrag overboeken naar mijn rekening, beide hebben we dezelfde bank. Mijn schoonvader (80 jr) heeft geen pc en dus ook geen internetbankieren. De overboeking koste hem dan ook ff €15,00. Mag een bank dit zomaar vragen voor een overboeking binnen dezelfde bank ? Hij word bijna verplicht een pc en internet aan te schaffen. Ik vind dit een grove schande. Geen wonder dat banken zoveel winst hebben elk jaar ! Alvast bedankt voor je antwoord !

5001 25 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - May 13, 2013 om 13:45
937 Antwoorden / 2 Vragen

Op welke manier is het overgeboekt? Misschien heeft de bank een spoed overboeking gedaan i.p.v. een normale. Het beste zou je kunnen vragen aan de bank hoe dat de € 15,00 is opgebouwd.

diumenge
door diumenge - May 13, 2013 om 13:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, ik ben ook wel benieuwd waarom dit 15 euro kost. Ouderwets overboeken is toch nog steeds een formulier invullen en bij de bank in de bus stoppen? Kost niets.

me
door mein33 - May 13, 2013 om 14:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Waarschijnlijk heeft er een "telefonische" "spoed" overboeking plaatsgevonden.
Voor een telefonische overboeking moet worden betaald.
Als er spoed bij is komt er een bedrag aan behandel kosten bij.
€ 15.00 is in een dergelijk geval niet vreemd.

Waarom niet de gewone overschrijvingskaart gebruikt welke nog steeds bij ieder rekeningnummer hoort, daar is geen computer bij nodig maar alleen de brievenbus v.d. bank of via postnl.

diandra
door diandra - May 13, 2013 om 14:20
32 Antwoorden / 24 Vragen

Waarschijnlijk heeft er een "telefonische" "spoed" overboeking plaatsgevonden.
Voor een telefonische overboeking moet worden betaald.
Als er spoed bij is komt er een bedrag aan behandel kosten bij.
€ 15.00 is in een dergelijk geval niet vreemd.

Mijn schoonvader heeft niet telefonisch overgeboekt, de goede man weet niet eens hoe dat moet. Hij is persoonlijk naar de bank geweest.

diumenge
door diumenge - May 13, 2013 om 14:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hij zal toch iets bijzonders hebben laten doen, want normaal kost een overboeking geen geld. Welke bank betreft het?

me
door mein33 - May 13, 2013 om 14:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=diandra schreef op maandag 13 mei 2013, 14:20]Waarschijnlijk heeft er een "telefonische" "spoed" overboeking plaatsgevonden.
Voor een telefonische overboeking moet worden betaald.
Als er spoed bij is komt er een bedrag aan behandel kosten bij.
€ 15.00 is in een dergelijk geval niet vreemd.

Mijn schoonvader heeft niet telefonisch overgeboekt, de goede man weet niet eens hoe dat moet. Hij is persoonlijk naar de bank geweest.

Dan is er toch wel sprake van een heel vreemde service van deze bank.
In uw geval zou ik bij de bank informeren wat er kan zijn gebeurd.
Het is in iedergeval niet erg klantvriendelijk. Maar ja wat is een klant tegenwoordig.
Trouwens de naam v.d. bank hier vermelden wil wel eens een reactie uitlokken.

tenormin
door tenormin - May 13, 2013 om 14:46
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Als hij persoonlijk naar de bank is geweest en geld naar je heeft overgemaakt, zeker dezelfde bank, weet ik zo goed als zeker dat dit niets kost. Weet u zeker dat hij niet gezegd heeft: "het moet er vandaag nog op staan"? Want dan kost het wel pegulanten. Ben ook wel nieuwsgierig welke bank dit is.

diumenge
door diumenge - May 13, 2013 om 14:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Terwijl overboeken het geld bij een overboeking binnen dezelfde bank over het algemeen direct wordt af- en bijgeschreven, spoed overboeking binnen je eigen bank is zinloos.

tenormin
door tenormin - May 13, 2013 om 15:17
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 13 mei 2013, 14:54]Terwijl overboeken het geld bij een overboeking binnen dezelfde bank over het algemeen direct wordt af- en bijgeschreven, spoed overboeking binnen je eigen bank is zinloos.

Dat is niet helemaal waar, diumenge: ik herinner me uit mijn "tijdperk" voor internetbankieren dat, als ik geld van mijn profijtrekening naar mijn betaalrekening over wilde boeken (met spoed) dat ik €10,00 moest betalen. Zonder "haast" kostte het niets.

diumenge
door diumenge - May 13, 2013 om 15:21
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@ Tenormin, Ik heb het nergens over de kosten.

Ik zeg dat een spoed overboeking binnen je eigen bank (in het algemeen) direct wordt uitgevoerd. Begunstigde ontvangt het dus direct, sneller dan dat kan niet en spoed heeft dus geen nut. \

Ongetwijfeld zullen er banken zijn die best een spoed overboeking, tegen de bijbehorende kosten, willen uitvoeren zelfs bij een overboeking binnen dezelfde bank. Als ze klantgericht zijn, dan doen ze dat niet. Als ze winstgericht zijn, dan doen ze dat uiteraard wel.

sonjaatje
door sonjaatje - May 13, 2013 om 16:25
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Overschrijven of storten op rek van een ander is bij ING ook niet gratis. Geld storten kost 10 euro en overschrijven 5.

diandra
door diandra - May 13, 2013 om 16:48
32 Antwoorden / 24 Vragen

Op de rekening zie ik dat het geld met een spoedoverboeking gestort is. Mijn schoonvader dacht hier goed aan te doen (best lief) en niet wetende dat het de volgende dag ook erop had gestaan. Zijn bedoeling was goed ! Wel zonde van de centen ! Bedankt voor alle antwoorden !

diumenge
door diumenge - May 13, 2013 om 16:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op maandag 13 mei 2013, 16:25]Overschrijven of storten op rek van een ander is bij ING ook niet gratis. Geld storten kost 10 euro en overschrijven 5.Ik heb geen hoge pet op van de ING, maar dat overschrijven geld kost daar geloof ik helemaal niets van.

tijger1
door tijger1 - May 13, 2013 om 16:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge

Alleen van een zakelijke rekening overschrijven kost bij de ING geld, maar natuurlijk geen € 5,00.

tenormin
door tenormin - May 13, 2013 om 16:58
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 13 mei 2013, 16:49][quote=sonjaatje schreef op maandag 13 mei 2013, 16:25]Overschrijven of storten op rek van een ander is bij ING ook niet gratis. Geld storten kost 10 euro en overschrijven 5.Ik heb geen hoge pet op van de ING, maar dat overschrijven geld kost daar geloof ik helemaal niets van.

@diumenge, waarom geloof je niet dat, als ik met spoed geld laat overmaken van mijn profijtrekening naar mijn betaalrekening ik daar €10,00 voor moet betalen? Op de manier waarop diandra's schoonvader het dan gedaan heeft. Ja, inderdaad bij ING.

sonjaatje
door sonjaatje - May 13, 2013 om 17:06
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Diumenge, als je t niet gelooft kijk je toch even op de site van ING.

diumenge
door diumenge - May 13, 2013 om 17:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin, kan je nou echt niet lezen?

Je blijft het maar over spoedoverboekingen hebben, daar heb ik het helemaal niet over. Ja, spoedoverboekingen kosten geld, bij elke bank. Mijn punt was dat een spoedoverboeking binnen dezelfde bank nutteloos is.

=Veelgestelde vragen ING::
Hoe snel gaat het overmaken van een Betaalrekening naar een Betaalrekening via Mijn ING?
Maakt u geld over met Mijn ING (internetbankieren) naar een andere ING-klant, dan staat het overgeschreven bedrag meteen op zijn of haar rekening. En het geld wordt direct van uw rekening afgeschreven. Dit geldt ook voor overboekingen naar de meeste spaarrekeningen. Dit gebeurt 24 uur per dag, 7 dagen per week. Dus ook in het weekend. Het afschrijven van bedragen gaat dus net zo snel als het bijschrijven.

@sonjaatje, geef maar even een link, da's wel zo makkelijk.

ca
door carol3 - May 13, 2013 om 17:43
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb vorige week een bedrag overgemaakt met een overschrijvingskaart van de ING. Heeft mij niets gekost.

sonjaatje
door sonjaatje - May 13, 2013 om 17:49
1961 Antwoorden / 1 Vragen

@Diumenge.

ING.NL zo moeilijk is het niet.

Storten bij een ING-kantoor en ING Servicepunt

Storten op rekening van derden Met acceptgiro € 10.00 per storting
Met stortingsformulier € 10.00 per storting

tijger1
door tijger1 - May 13, 2013 om 17:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sonjaatje

Storten is geen overschrijven.

diumenge
door diumenge - May 13, 2013 om 17:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op maandag 13 mei 2013, 17:49]@Diumenge.

ING.NL zo moeilijk is het niet.

Storten bij een ING-kantoor en ING Servicepunt

Storten op rekening van derden Met acceptgiro € 10.00 per storting
Met stortingsformulier € 10.00 per storting

Nu nog iets over de kosten van 5 euro bij een [u]overschrijving[/u]. ING.nl kan ik zelf ook nog wel bedenken, iets daarop vinden wat niet zo is da's een beetje lastig. Vandaar de uitnodiging aan jou om dat aan te tonen. Een link waaruit blijkt dat een normale overschrijving van een particuliere rekening geld kost en ik ben overtuigd, zo moeilijk is het inderdaad niet.

[quote=diumenge schreef op maandag 13 mei 2013, 16:49][quote=sonjaatje schreef op maandag 13 mei 2013, 16:25]Overschrijven of storten op rek van een ander is bij ING ook niet gratis. Geld storten kost 10 euro en overschrijven 5.Ik heb geen hoge pet op van de ING, maar dat overschrijven geld kost daar geloof ik helemaal niets van.

sonjaatje
door sonjaatje - May 13, 2013 om 18:45
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Dus je koopt overschrijvingskaarten, gaat naar de balie en dan kun je kosteloos geld overmaken op een andere rekening?

diumenge
door diumenge - May 13, 2013 om 21:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op maandag 13 mei 2013, 18:45]Dus je koopt overschrijvingskaarten, gaat naar de balie en dan kun je kosteloos geld overmaken op een andere rekening?
Euhhh... Ja? Gaat er een wereld voor je open?

diumenge
door diumenge - May 13, 2013 om 22:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Aanvullend. Ik begrijp niet waar je vandaan haalt dat je die overschrijvingskaarten zou moeten kopen. Overschrijvingskaarten en enveloppen zijn volgens mij, maar ik zit niet bij die bank, bij de ING nog steeds gratis.

Volgens mij haal je overschrijven en storten door elkaar.

tenormin
door tenormin - May 13, 2013 om 22:40
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 13 mei 2013, 19:18]Er zitten er 20 in voor € 5,00, maar als u ouder bent dan 72 jaar is het gratis.

Nog een toevoeging: gratis geldt ook voor:
Studenten/kinderen of jongeren rekening en als U een Royaal Pakket heeft.

Je kan zelf in een eigen envelop de overschrijving versturen of gratis enveloppen halen bij de bank en sturen naar ING Bank NV, Antwoordnummer 400000, 6800 XP Arnhem.

Bij overschrijving boekjes gebruik krijg je automatisch bij de 5 na laatste een nieuw boekje toegestuurd.
Na één jaar overschrijving niet gebruik vervalt de automatische toezending.

Bron: ING Bank