mhofman
door mhofman Dec 7, 2013 om 14:44
Geldzaken & recht

Overgang Friesland bank naar Rabo

Alles zou geregeld worden met overgang naar Rabo zeker automatisch incasso.
Niet dus vandaag 2 binnen Nuon en UPC deze rekeningen zijn dus niet automatisch van mijn nieuw reknr bij Rabo bank afgeschreven .
Zelf mijn huur niet dus dat zijn al 3!!!
Ik baal daar van want moet nu er zelf achteraan ?
Rabo komt de afspraken dus niet na .
Moet ik nu zelf alles gaan regelen denk ik maar hoor het graag van jullie of de bank!!

2789 29 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Dec 7, 2013 om 14:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou inderdaad snel zelf de bedragen overmaken en vervolgens e.e.a. goed met de Rabo regelen als dat niet rechtstreeks met de verhuurder en Nuon e.d. gedaan moet worden. Ik zou het overigens rechtstreeks met de laatsten regelen.

aurora1
door aurora1 - Dec 7, 2013 om 14:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het kan natuurlijk ook zijn dat als die verandering van rekeningnummer/bank recentelijk heeft plaatsgevonden dat de automatische incasso's nog niet in het systeem verwerkt zijn van de bank en/of degenen op wie die incasso's betrekking hebben.

edrick3
door edrick3 - Dec 7, 2013 om 14:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mhofman,

.....hoor het graag van jullie of de bank.....
Heb je dan al eens bij de bank geïnformeerd?
Dat lijkt me om te beginnen het handigste!

Met vr.gr.

mhofman
door mhofman - Dec 7, 2013 om 14:57
530 Antwoorden / 93 Vragen

Dat is zo vorige maand ingegaan ben niet van bank verandert de Rabo heeft het overgenomen.zeg maar.
Weet niet of er nog meer mensen met het zelfde probleem zitten van overname Friesland / Rabo. Dan hoor ik het graag!!

mhofman
door mhofman - Dec 7, 2013 om 15:00
530 Antwoorden / 93 Vragen

Heb ze gevraagd hoe het zat en alle automatische incasso geen probleem.
Wel als je geld ontvangt bv loon. Daar moest ik zelf achteraan en dat heb ik dus ook gedaan.

edrick3
door edrick3 - Dec 7, 2013 om 15:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mhofman,

.....Heb ze gevraagd hoe het zat en alle automatische incasso geen probleem.....
Nu het wél een probleem blijkt te zijn zou ik nog eens gaan informeren hoe dit nu zit!

Het zou ook kunnen dat het probleem van niet incasseren ontstaan is door het overgaan op IBANnummers.

Met vr.gr.

jantje7
door jantje7 - Dec 7, 2013 om 15:05
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Zou zomaar kunnen zijn dat ze het via het nieuwe innen van incasso's gebruiken. nadeel hiervan is dat u geen saldo tekort heeft, of een lager bedrag dan de incasso zelf. Dan gaat de incasso dus niet door. Lang leven de nieuwe Europese regeling.....

jantje7

tijger1
door tijger1 - Dec 7, 2013 om 15:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou toch maar eerst even met de Rabo contact opnemen, voordat u zelf betaalt. Anders volgt er wellicht nog een incasso. Slecht georganiseerd.

edrick3
door edrick3 - Dec 7, 2013 om 15:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jantje7,

Beetje warrige reactie. ;-)

jantje7
door jantje7 - Dec 7, 2013 om 15:11
1459 Antwoorden / 23 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 7 dec 2013, 15:08]@jantje7,

Beetje warrige reactie. ;-)

Staat vandaag een heel stuk in de krant, bedrijven zijn nog lang niet klaar voor de overgang naar de Europese incasso's. Vandaar mijn reactie. Wel al proven meegedaan. 95% van mislukte was i.v.m. saldo tekort.

jantje7

edrick3
door edrick3 - Dec 7, 2013 om 15:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jantje7,

Dat weet ik, maar heb je je eerdere reactie overgelezen?
..... nadeel hiervan is dat u geen saldo tekort heeft, of een lager bedrag dan de incasso zelf. Dan gaat de incasso dus niet door.....
Lijkt me dat het eerste stukje niet klopt!

Met vr.gr.

mhofman
door mhofman - Dec 7, 2013 om 15:22
530 Antwoorden / 93 Vragen

Heb net even op mijn Friesland internetbank gekeken daar staat dus vanaf december alles terug gestort naar leverancier de rekening geen saldo meer nee raar hè .
. De site staat dat bij sommige het iets langer duurt om over te schakelen ze maar naar nieuwe reknr maar nu wel overmaken en dan misschien dubbel betalen wat nu??

tijger1
door tijger1 - Dec 7, 2013 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Teruggestort naar leverancier?

Maandag eerst even bellen.

edrick3
door edrick3 - Dec 7, 2013 om 15:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=mhofman schreef op zaterdag 7 dec 2013, 15:22]Heb net even op mijn Friesland internetbank gekeken daar staat dus vanaf december alles terug gestort naar leverancier de rekening geen saldo meer nee raar hè .
. De site staat dat bij sommige het iets langer duurt om over te schakelen ze maar naar nieuwe reknr maar nu wel overmaken en dan misschien dubbel betalen wat nu??

Ook een beetje onduidelijk verhaal. ;-)

Ik zou de ontvangen acceptgiro's gewoon betalen.
Dat je deze ontvangen hebt betekent dat men er niet in geslaagd is de bedragen automatisch te incasseren.

Neem contact met de bank op hoe het verder moet; moet er soms een nieuwe incassomachtiging voor die bedrijven gegeven worden?

Suc6

tijger1
door tijger1 - Dec 7, 2013 om 15:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er hoeven geen nieuwe machtigingen voor automatische incasso te worden afgegeven.

Lees hier

mhofman
door mhofman - Dec 7, 2013 om 15:32
530 Antwoorden / 93 Vragen

De aanmaning van Nuon staat wel mijn nieuwe reknr op vreemd??

mhofman
door mhofman - Dec 7, 2013 om 16:04
530 Antwoorden / 93 Vragen

Ga ze maandag zeker even bellen !!
Jullie horen het dan

sh
door shine - Dec 8, 2013 om 09:19
107 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zit in diezelfde overgang. Ook Frieslandbank naar Rabo.
Als je inlogt op je Frieslandbank account zie je een bericht staan dat sommige AI's (automatische incasso's) niet gelukt zijn. Dit komt doordat eind november het saldo van je Frieslandbank is overgezet naar de Rabo. Als er net in die tijd AI's plaatsvinden gaat het mis. Immers, er staat geen saldo meer op je Frieslandbank rekeningnr. In het bericht stond vermeld dat u dan de acceptgiro van het bedrijf moest afwachten en de betaling dan alsnog moet doen.
Het voelt idd erg naar, zeker als je een nette betaler bent. Daarnaast garandeerde de banken dat het probleemloos zou verlopen, maar blijkt het tegendeel. Overigens is dit al het 2e akkefietje tgv deze overgang.
Door in te loggen op je Frieslandbank account is te zien welke betalingen niet goed zijn gegaan. Tevens is daar het betreffende bericht te lezen. Het is mij een raadsel waarom ze dit bericht niet ook in het Rabo gedeelte plaatsen.

Ook ik heb minimaal 2 AI's die niet gelukt zijn. Te weten UPC en de Belasting, wegenbelasting. (Notabene)
Ik heb UPC gebeld en uitleg gegeven. Bij hun stond inmiddels wel het nieuwe rekeningnummer vermeld, maar was de laatste AI nog van het oude gegaan. Het heeft elkaar gekruist. De UPC betaling heb ik alsnog middels Ideal gedaan.
Bij de belasting is het een ander verhaal. Daar was het nieuwe rekeningnummer nog steeds niet bekend! Telefonisch kon ik wel het rekeningnr doorgeven mbt tegoeden, maar niet mbt betalingen. Ze sturen me een machtigingsformulier op. Ik stel hiermee vast dat het bij de ene wel, alsnog is aangepast, bij de ander weer niet.
Ik adviseer je om bij belangrijke betalingen, die fout zijn gegaan het betreffende bedrijf even te bellen.

Ben met je eens dat het erg veel gedoe is. Een ongewenste overstap tgv de fusie tussen de Frieslandbank en Rabo.
Zeker als er ook nog spaarrekeningen mee gemoeid zijn en je hierover spannende onbegrijpelijke brieven krijgt tav rente uitbetaling, belastingen, opgelopen schade die middels een of andere spannende berekening weer ongedaan wordt gemaakt... Enfin, zoals ik al zei, een niet te begrijpen brief voor de doorsnee burger.

mhofman
door mhofman - Dec 8, 2013 om 12:11
530 Antwoorden / 93 Vragen

Dank Shine,
Heb even gekeken en er staan er 4 op die nog niet zijn betaald.
UPC en Nuon hebben een mail gestuurd .
Ben benieuwt of morgen mijn salaris over word gemaakt op de juiste rekening dit is ook doorgegeven.zelf gedaan.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 8, 2013 om 13:08
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Er worden plaatselijk door de RABO diverse fouten gemaakt....
Als je overstap service van Friesland naar Rabo doet krijg je een nieuw nummer en is lastig.
Ze hadden beter je oude nummer als Rabo nummer kunnen omzetten....
Ook die Iban had dan Rabo code moeten worden.

Plaatselijk dus vele fouten en helaas weer een slachtoffer van niet deskundig personeel..

mhofman
door mhofman - Dec 8, 2013 om 13:50
530 Antwoorden / 93 Vragen

eigen reknr houden ging niet wegens overname dusnieuwe pin

mhofman
door mhofman - Dec 8, 2013 om 13:55
530 Antwoorden / 93 Vragen

denk ook dat het niet aan het personeel ligt maar gewoon het systeem van een bedrijf kan soms een tijd duren voordat de gegevens zijn verwerkt .
tenminste dat denk ik .

mhofman
door mhofman - Dec 8, 2013 om 16:49
530 Antwoorden / 93 Vragen

zou niet te lang wachten want loon en andere ontvangsten heb je wel nodig om te betalen toch.
Als het mis gaat duurt het een tijdje voordat het op de goede plek is.
Tenminste zo denk ik erover ben benieuwt of het morgen op de nieuwe rekening staat.

mhofman
door mhofman - Dec 9, 2013 om 20:35
530 Antwoorden / 93 Vragen

Heb gebeld met Rabo ze zeiden dat het waarschijnlijk komt door de overgangsfase ? Dan staat er niets op mijn oude rekening en nieuwe nog niet bekent.
sommige bedrijven proberen het nog een keer om het geld te innen. Maar zeker niet allemaal dus zal zelf aan de slag moeten.
sorry voor het ongemak!!
Loon is wel binnen zelf gedaan Hè

jantje7
door jantje7 - Dec 9, 2013 om 21:16
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mooi dat u in elk geval uw werk wel goed gedaan hebt. Kan de RABO-Bank een voorbeeld aan nemen. Jammer alleen dat u hun werk nu moet opknappen. Bedankt voor de terug melding en succes met de afhandeling.

jantje7

sh
door shine - Dec 13, 2013 om 12:22
107 Antwoorden / 1 Vragen

Toch even een extra alert punt.

Bij mij verloopt het dus niet zo soepel. Vooral mbt de belastingdienst.
Denk hierbij aan zorgtoeslag (en/of andere toeslagen), belastingaangifte, wegenbelasting etc.
Dit verloopt ook allemaal via verschillende kanalen, ondanks dat het via een en dezelfde belastingdienst verloopt.
Van de wegenbelasting heb ik nog steeds geen machtigingsformulier ontvangen.
Gisteren post inzake zorgtoeslag. Tsja, waar maken ze dit dan naar over? Dus hola gebeld. Daar stond het oude frsl rekeningnummer nog. Dus,....aan laten passen. Tevens heeft ze het voor de rest inzake belastingen (inkomstenbelasting en aanverwante) ook aangepast, maar NIET voor de wegenbelasting. Dat kon ze niet, betreft een ander onderdeel. Dus werd ik naar betreffende afdeling doorverbonden. (wegenbelasting)
Verteld dat ik machtigingsformulier nog steeds niet had ontvangen. Check, bleek dat frsl rekeningnummer nog steeds bij hun in systeem staat. Mag ze niet zonder handtekening wijzigen. Dus ze zal opnieuw machtigingsformulier toesturen.

Tsjonge, jonge,....je zou toch denken belastingdienst is belastingdienst, maar klaarblijkelijk niet.
Kun je mbt de zorgtoeslag en inkomstenbelasting e.d dit gewoon telefonisch doorgeven, zij controleren dan of het allemaal klopt en krijg ik daarover via de post dan nog bericht, werkt het bij de wegenbelasting totaal anders.
Pfffffff,......hier word ik ook een beetje moe van. Nog los van die hele overstapdienst die dus zeker niet bij iedereen goed functioneert.

Rekeningnr loon is inmiddels aangepast en gaat goed.

Dus toch en wederom wil ik er even op wijzen dat sommige zaken goed gaan maar andere zaken niet. Controleer het allemaal dus goed. Vooral wat betreft belasting aanverwante zaken!

mhofman
door mhofman - Dec 13, 2013 om 15:54
530 Antwoorden / 93 Vragen

geloof me bij mij gaat het dus ook nog niet goed!!
En Shine wees gerust de belasting niet via incasso overgemaakt huur nuon eneco en ga zo maar door niets dus!!

alle incasso niets is geregeld o ja staatsloterij wel en zorgverzekering.

sh
door shine - Dec 13, 2013 om 15:56
107 Antwoorden / 1 Vragen

@tot15karakters
Personeel heeft hiermee niets van doen, alswel het systeem.

Ik moet de verschillende organisaties die geld storten (loon e.d.) nog informeren. Voor de duur van 1 jaar wordt het iig doorgesluisd.
Mocht u trouwens nog elders spaarrekeningen e.d. hebben vergeet die dan ook niet te informeren.

sh
door shine - Dec 13, 2013 om 18:39
107 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mhofman schreef op vrijdag 13 dec 2013, 15:54]geloof me bij mij gaat het dus ook nog niet goed!!
En Shine wees gerust de belasting niet via incasso overgemaakt huur nuon eneco en ga zo maar door niets dus!!

alle incasso niets is geregeld o ja staatsloterij wel en zorgverzekering.

Mijn lijstje wordt ook steeds langer.
Vandaag weer ruim 2,5 uur bezig geweest. Bedrijven en instanties gebeld, oude rekeningnummer stond bij hun nog steeds genoteerd, incasso's die niet lukten, dan weer wel gelukt zijn, maar ze géén bericht hebben gehad (van de overstapservice) dat het rekeningnummer gewijzigd is.
Verzekering, hypotheek enzoooooovoort. Sommige zaken kun je gelukkig weer online in de 'Mijn...' Tool doen, maar het ongevraagd werk wat je hiervan hebt.... Nee ik word hier echt niet blij van.

Je bedenkt je wel 100x voordat je van bank gaat wisselen, zou je dat al willen.

Afijn, wij friezen stoeien door nietwaar ;-)