sillycious
door sillycious Jul 14, 2010 om 10:32
Geldzaken & recht

Overlijden

Mijn vader is ernstig ziek en hoewel hij mij als oudste kind met een handmatig schrijven gemachtigd heeft om na zijn dood alles te regelen (betalingen etc.) vraag ik me toch af of ik nog voor onverwachte dingen zou komen te staan. We willen geen dure notaris inschakelen omdat er gewoon niets te erfen valt maar ik kan het me financieel ook niet veroorloven om voor onverwachte kosten te komen staan.
Moet ik nog ergens voorzorgsmaatregelen voor treffen?

Mvg,
Sillycious

1940 24 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jul 14, 2010 om 10:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het handgeschreven stuk kan niet meer dan een codicil zijn. Daarin kan je vader je tot executeur hebben benoemd, maar dan mag je niets meer doen dan het regelen van de uitvaart. Betalingen verrichten mag daar dus niet mee en krijg je bij de bank ook niet voor elkaar.

Na het overlijden van je vader zal de bank en een eventuele verzekeringsmaatschappij vragen om een verklaring van erfrecht vragen. Als er meerdere erfgenamen zijn dan kun je onderling afspreken dat de overige erfgenamen aan jou een volmacht geven waarmee je een en ander kunt regelen. Dat zou je de kosten van een testament besparen.

Zou je vader je bij testament tot executeur benoemen, dan mag je wel meer zaken regelen.

sillycious
door sillycious - Jul 14, 2010 om 11:01
55 Antwoorden / 6 Vragen

Duidelijk. Dank je voor het antwoord. Kunnen notarissen weer een leuk slaatje uit slaan al die idiote wetten en regeltjes. Ik ga toch maar even op zoek naar een goedkope notaris.

vladja
door vladja - Jul 14, 2010 om 11:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als je er zeker van bent dat er genoeg geld is om alle rekeningen te betalen dan kunnen jij en jouw broers/zussen de erfenis zonder meer aanvaarden. Mocht het erom hangen dan is het misschien verstandiger om de erfenis beneficiair te aanvaarden. Als er dan een tekort overblijft draaien de erfgenamen daar niet voor op.

Vladja

sillycious
door sillycious - Jul 14, 2010 om 11:15
55 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, mijn vader heeft alles geregeld en er zijn geen schulden, maar door schade en schande wijzer geworden, weet ik dat er belachelijke wetten zijn die eea tóch weer zouden belemmeren en dat wil ik niet nóg eens meemaken. Er is nog 1 jongere broer. Hoe moet ik een evt beneficiare erfenis aanvaarden? Kan zeker ook alleen weer met een notariële akte.

vladja
door vladja - Jul 14, 2010 om 11:23
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nee, daar hoeft geen notaris aan te pas te komen. Daarvoor moet een verklaring bij de arrondissementsrechtbank worden afgelegd door jou en je jongere broer. Dat kun je samen doen. Er is dan alleen griffierecht verschuldigd, ca, € 100,-- per verklaring. Maar als je samen met jouw broer het tegelijkertijd doet, is dat samen 1 verklaring = 1x griffierecht betalen.

Dat moet bij de rechtbank zijn waar de plaats van overlijden onder valt.

Google op beneficiair aanaarden erfenis en je kunt er alles over lezen. Veel van notariskantoren, die zeggen het te kunnen regelen (uiteraard tegen geld), maar dat kan je zelf.

Vladja

vladja
door vladja - Jul 14, 2010 om 11:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen

aanaarden = aanVaarden.

sillycious
door sillycious - Jul 14, 2010 om 11:41
55 Antwoorden / 6 Vragen

Rest mij dan toch te vragen of ik ook met beneficiar aanvaarden recht heb om betalingen van huur en zorgkosten etc. te kunnen betalen uit vaders naam? Ik heb zojuist het Arrondissementsparket gebeld, maar ik snap er evengoed niets van.
Bovendien hebben mijn broer en ik geen contact meer.

vladja
door vladja - Jul 14, 2010 om 11:47
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nee, het is alleen een verschil in de erfenis aanvaarden. Voor de rest blijft alles hetzelfde. Het geeft je geen extra bevoegdheden of zo. Alleen bescherming voor het geval er schulden overblijven. Niets meer en niets minder.

Jouw broer en jij zullen samen de afhandeling van de erfenis moeten regelen, omdat je beide erfgenaam bent. Het is handiger als 1 van beiden, de ander machtigt om de dingen af te handelen, anders moet je overal met z'n tweeen steeds voor tekenen etc.

Als je dat samen regelt voor het laten opstellen van een verklaring van erfrecht, kan je dit laten toevoegen in de verklaring van erfrecht, 2 vliegen in 1 klap.

Vladja

vladja
door vladja - Jul 14, 2010 om 11:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De rechtbank is niet de juiste plek voor info over beneficiair aanvaarden, zij zijn er alleen voor het officieel vastleggen

Hier staat leesbare en bruikbare info....

Vladja

sillycious
door sillycious - Jul 14, 2010 om 12:00
55 Antwoorden / 6 Vragen

Dank je Vladja, maar dan lijkt het me toch verstandiger om een notaris in te schakelen, want ik weet op voorhand dat er allerlei onvoorziene omstandigheden en rekeningen gaan komen en die moeten tóch betaald worden. Het kost ruim 200 euro om als executeur benoemd te worden, maar het zal wel veel ellende besparen , neem ik maar aan.
Ik ben heel blij dat ik het hier gevraagd heb. Ik heb er eerder nog niet bij stilgestaan, overmand door verdriet, maar ik weet nu zo'n beetje wat mij te doen staat. Al blijven al die juridische regels één groot mysterie voor mij.

Mvg.

vladja
door vladja - Jul 14, 2010 om 12:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als het contact met je broer, als je weer in contact komt slecht is, dan is het beter dat er per testament geregeld wordt dat je executeur bent. Overleg met de notaris dat die benoeming zo uitgebreid mogelijk is, want daar zijn ook nog verschillen is.

Vladja

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Jul 14, 2010 om 13:35
73 Antwoorden / 6 Vragen

ga ook even navraag doen bij de bank waar je vader zijn betalingen heeft lopen, zo kom je ook niet voor verrassingen te staan.

mijn opa is onlangs overleden en hij en oma hadden een gezamelijke rekening. mijn oma gaat tanken, wil ze pinnen, is de pas geblokkeerd!!! ik weet nog niet hoe lang dit allemaal kan gaat duren, maar dat was een nogal onbeschofte actie van de bank vonden wij.
we hebben ons overigens ook rot gezocht naar het kentekenbewijs van de auto om die op haar naam te kunnen zetten, allemaal van die kleine dingen waar je niet aan wil denken maar die je toch binnen enkele weken na overleiden al geregeld moet hebben...

wellicht ook even informatie aanvragen bij een belasting adviseur ofzo?

vladja
door vladja - Jul 14, 2010 om 13:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

wellicht ook even informatie aanvragen bij een belasting adviseur ofzo?

Er valt heel weinig te erven. Volkomen overbodige actie, die alleen maar geld kost.

Vladja

be
door beloperator - Jul 14, 2010 om 14:01
9 Antwoorden / 4 Vragen

Bij het overlijden van mijn jongste dochter had ik ook een notaris nodig voor een verklaring van erfrecht.Op advies van kennissen heb ik bij een aantal notarissen offerte gevraagd omdat de tarieven nog wel eens aardig zouden kunnen verschillen.Dit bleek zo te zijn.Afgezie n van 19% BTW varieerde de prijs van 250 naar 370.Als zuinige nederlander de goedkoopste genomen.Edoch uiteindelijkl was ik meer dan 400 euro kwijt.Want er wordt GBA onderzoek gedaan.Dat houdt in Gemeentelijke basis administratie benaderen of er ergens nog onwettige kinderen,dus mede erfgenamen zijn.Dit heet populair in "v ak"kringen onderzoek naar de Prins Bernard constructie.Bovendien wordt het testamentenregister geraadpleegd.Dat moet allemasal brtaald worden n et a;s 1`5 euro voor een extra kopie.Met een verklaring van erfrecht is het deblokkeren van een girorekening vrij snel geschied. Er is meer nasleep, restitutie vragen van abonnementsgelden, ingezetenebelasting, verzekeringspolissen verzilveren,b egravenis regelen en betalen,rouwkaarten drukken en bij zelfstandige bewoning van de ov erledene huuropzeggen en woning ontruimen. Ik kan U zeggen dat dit allemaal heel emotioneel is.

sillycious
door sillycious - Jul 14, 2010 om 14:40
55 Antwoorden / 6 Vragen

Beloperator, ik weet er alles van wat voor ellende een overlijden met zich meebrengt, al is natuurlijk niets zo erg als je eigen kind weg te moeten brengen. Ook ik heb dergelijke ellende meegemaakt maar dan met een naast familielid die ik dood in huis heb gevonden en ik zo dom was om niets juridisch vast te laten leggen zodat ik niets kon regelen, behalve de uitvaart. Uiteindelijk is alles uit handen gegeven aan een notaris wat ook heel veel geld heeft gekost omdat familielid geen nazaten had en de toch wel redelijk erfenis verdeeld moest worden door broers en zusters die allemaal al overleden waren, op 2 na van de elf, en vervolgens weer door minstens 30 kinderen van de overleden broers en zusters, iets wat uiteindelijk toch weer resulteerde in valse beschuldigingen en grote ruzie in de familie. Ik wil dit echt nóóit meer meemaken, dus ook ik ben door schade en schande wijzer geworden.

sillycious
door sillycious - Jul 14, 2010 om 14:47
55 Antwoorden / 6 Vragen

Vladja, wat adviseer jij dan als je inderdaad onnodige acties ziet als er niets te erven valt? Er is idd nog een auto van 15 jaar oud in het spel, maar qua geld niets. Maar ík moet toch gemachtigt worden om zijn normale rekeningen te betalen? Ik heb een notaris ingeschakelt die vrijdag a.s. Komt. Kosten? Om en nabij de 300 euro. En dat voor iets wat eigenlijk heel normaal zou moeten zijn als kind van een overledene. Schandalig!

marcel75
door marcel75 - Jul 14, 2010 om 15:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Sillycious,
Waarom is dat schandalig? Er is menig kind dat het niet kan of wil regelen. blijkbaar heb je zelf ook een broer waar (vrijwel) geen contact mee is. Die zou het toch ook kunnen regelen? Ca 300 euro is nog heel schappelijk, zelfs als de notaris nog aan huis komt. Normaal gesproken ben je daar toch wel meer voor kwijt.

Het verhaal van Vladja dat je de notaris vooral de insctructie moet geven de bevoegheden zo ruim mogelijk te houden is nogal overbodig. Een beetje notaris adviseert dat namelijk. Dat was namelijk een van de speerpunten van het huidige erfrecht toen dat ingevoerd werd.

Behalve een executeursbenoeming zou ik ook adviseren om een zogenaamde uitsluitingsclausule op te nemen. Hiermee word voorkomen dat een ex-echtgenoot van jou of je broer later nog mee zou kunnen delen. En de notaris is toch bezig dus dat is geen probleem.

Beneficiair aanvaarden is trouwens nog niet aan de orde. Dat kun je pas regelen als je vader overleden is. Het klopt dat je dat zelf kunt regelen bij de rechtbank. Maar dan heb je voor de schuldeisers vaak nog wel een verklaring van erfrecht nodig. Ook als je rekening wilt betalen en geblokkeerde rekening wilt deblokkeren heb je die nodig. Veel notarissen vragen daar niets extra voor. Of je namelijk een verklaring van zuivere aanvaarding of een van beneficiaire aanvaarding moet opstellen maakt qua tijd niet veel uit. De rechtbank kosten bedragen overigens € 110,--.

sillycious
door sillycious - Jul 14, 2010 om 15:06
55 Antwoorden / 6 Vragen

Aanvulling: daar komt nog bij dat vader een bescheiden inkomsten c.q. Pensioen heeft waarbij hij zich al scheel betaald aan alle extra zorgkosten die hij nu eenmaal in terminale fase nodig heeft. En dan moet hij ook nog eens ruim 300 euro betalen om het meest logische op de wereld te laten vaststellen? Laten ze alseblieft die idiote wet veranderen en het als vanzelfsprekend aannemen dat een van de nazaten van de overledenen altijd de machtiging móet hebben om alles financieel te kunnen regelen. Ik heb het hier dus overlijden zonder erven. Ik vind dit puur geldklopperij: wetjes en regels maken zodat een of andere beroepsgroep hier de vruchten van kan plukken.

vladja
door vladja - Jul 14, 2010 om 16:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als jij (door jouw vader) de afhandeling wil regelen moet de notaris een testament opstellen waarin jij als executeur benoemd wordt met alle bevoegdheden. Als dat niet testamentair vastgelegd is, begin je niets (bank etc.) en moet alles in overleg met jouw broer (de enige andere erfgenaam) geregeld worden. Daar het contact tussen jullie beide "verstoord" is, kan dat een hoop ellende opleveren.

Taak en bevoegdheden executeur lees hier... en hier....

Heeft vader nog andere wensen, die per testament geregeld kunnen worden, laat ze vastleggen. Er wordt toch al een testament opgesteld.

Is er een begrafenis/crematiepolis? Is het verzekerde bedrag voldoende?

Het kan zijn dat er niet genoeg geld in de nalatenschap en/of de polis is om de uitvaart te regelen en dan moet er bijbetaald worden. Degene, die de opdracht geeft aan de begrafenisondernemer, is altijd aansprakelijk voor de gemaakte kosten door de begrafenisondernemer. Hoe de verdeling van de kosten daarna geregeld moeten worden is niet zijn probleem.

-----------------------------------

Het is niet schandalig dat er per testament een executeur aangewezen moet worden. Zo'n zware beslissing moet officieel vastgelegd worden, zodat er geen twijfel is over die benoeming. Iedereen kan naderhand zeggen, dat de overledene hem/haar heeft aangewezen.

Dat is niet per wet te regelen.

De erfgenamen hebben zonder testament allemaal gelijke rechten op een erfenis en zouden - in ideale omstandigheden - gezamenlijk zoiets moeten kunnen regelen. Alleen moet dan onder elke overeenkomst/opdracht de handtekening van alle erfgenamen moeten komen en dat is in de praktijk een onmogelijke zaak. Is er geen executeur benoemd, dan wordt meestal 1 erfgenaam of buitenstaander benoemd door de gezamenlijke erfgenamen om de zaak af te handelen. Vaak gaat dat niet zo harmonieus wegens onderling wantrouwen meestal "enthousiast" aangemoedigd door de aangetrouwde koude kant.

Niets is zo'n goed onderwerp met name goed (hoe klein ook) om een familievete/breuk te ontketenen (en het kan gaan over een theepotje, die eentje claimt, want het potje was aan mij beloofd en voor een ander heeft het emotionele waarde). Geld is makkelijk te verdelen.

Door een executeur te benoemen, wordt iemand in staat gesteld om de zaken, die allemaal moeten gebeuren, correct af te handelen. Ondertussen kan de familie zich dan druk maken over het theepotje. In de verdere afhandeling kan de executeur het theepotje "veilen" onder de familieleden. Het is vaak verrassend - als ervoor betaald moet worden - hoe snel er afgehaakt wordt. Want men wil vooral gratis spullen en geld.

Vladja

sillycious
door sillycious - Jul 14, 2010 om 16:21
55 Antwoorden / 6 Vragen

Ieder zal er anders over denken , maar evengoed vind ik het zondegeld voor mijn vader. Nou ja, de crematie is in ieder geval goed geregeld en is voldoende verzekert. Ik wil jullie hartelijk bedanken, en met name Vladja, voor de leerzame antwoorden.

Mvg.

gompy2
door gompy2 - Jul 17, 2010 om 19:44
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Marcel en Vladja,

Bedankt voor de heldere en ter zake doende uiteenzettingen, een verademing!!

sillycious
door sillycious - Jul 17, 2010 om 21:09
55 Antwoorden / 6 Vragen

@ Gompy2: Zit jij dan ook in een soortgelijke situatie?

En Marcel en Vladja: Ik ben inmiddels officiëel beëdigt als Executeur :D
Nou ja, eigenlijk niets om blij over te zijn, had mijn vader liever nog heel lang in ons midden gehad.

En ook voor mij geldt: Perfect geholpen door jullie wijze kennis. Hartelijk dank hiervoor.

sillycious
door sillycious - Dec 17, 2012 om 14:29
55 Antwoorden / 6 Vragen

Mijn vader is 5 Augustus 2010 overleden. Er zijn, behalve een slechte uitvaartonderneming en op een tweetal onterechte balastingaanslagen na, geen noemenswaardige nadelige naslepen geweest. Gelukkig maar, want je de eerste weken na zo'n heftig overlijden ook niet in staat om rationeel te denken en te doen. Dit verdriet was erger dan ik me ooit voor kon stellen.

sillycious
door sillycious - Dec 17, 2012 om 14:32
55 Antwoorden / 6 Vragen

Er moet het woordje 'bent' nog ergens tussen staan. :-)