ru
door ruud de waard Aug 23, 2011 om 00:07
Geldzaken & recht

Parkeren invalide met auto in A'dam

Ls.

Bij deze wil ik u vragen of er iets te doen valt omtrent het beleid van Amsterdam, om invaliden van buiten de stad met een E-invalidenparkeerkaart altijd maar op de bon te slinger wanneer ergens geparkeerd wordt naast een invalidenparkeerplaats, terwijl er nergens staat aangegeven dat hiervoor ook nog een aparte digitale vergunning nodig is.
Het overkwam mij nadat ik op bezoek was geweest bij mijn tante, die 93 was geworden en in De Klencke , in Buitenveldert, de beide ipp waren bezet dus parkeerde ik ernaast met de kaart goed zichtbaar door de voorruit.
Bij terugkomst, na ongeveer een uur, had ik een bekeuring,
trouwens niet ik alleen maar meerdere auto's met duidelijk zichtbare inv.park.kaart..
Ik ben al in meerdere landen in europa geweest waar ik gewoon kon parkeren met de kaart zichtbaar door de voorruit
maar in Amsterdam is dit dus niet mogelijk alsof z 'n kaart gratis is net als invaliditeit, daar vraag je ook niet om.

Hoogachtend [edit redactie]

4510 2 Rapporteer

pe
door pepie29 - Aug 23, 2011 om 04:03
16 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Ruud,

Ik herken je frustratie het is soms een echte zoektocht om in elke plaats de regels omtrend parkeren op gehandicapten parkeerplaatsen te kennen en parkeren naar een gehandicapten parkeerplaats met je kaart.

Ik parkeer zelf regelmatig in het centrum gebied van Amsterdam (Gelderse kade) en ik heb met mijn digitale parkeerkaart nog nooit problemen onder vonden, sterker nog toen ik vorige week belde dat mijn kenteken verkeerd geregistreerd stond (typefoutje) wild hij, al als ik een parkeerbon had ontvangen, dit voor mij regelen.

Op onderstaande link vind je over bijna heel Nederland alle plaatselijke informatie over het parkeren met een blauwe kaart
www.gehandicaptenparkeerkaart.nl

Ik vind de digital parkeerkaart in Amsterdam wel zo veilig omdat de blauwe kaart veel uit auto's gestolen werd voor handel op de zwarte markt.
Deze digitale parkeerkaart is trouwens gratis aan te vragen bij Criterion en is een jaar geldig, voor het einde van je kaart krijg je de spullen in huis om je kaart gratis te verlengen. Bij het kantoor van parkeer beheer maken ze het in orde terwijl je er op wacht, de schriftelijke procedure duurt ca 4 weken.

Hoop dat je wat aan deze informatie hebt.

Met vriendelijke groet

Petra

sw
door swat1500 - Aug 24, 2011 om 21:36
3850 Antwoorden / 0 Vragen

Gemeenten mogen hun eigen parkeerbeleid bepalen in gebieden waar uitsluitend betaald parkeren is toegestaan.
De gemeente kan er dus voor kiezen dat ook houders van een gehandicaptenparkeerkaart moeten betalen als zij parkeren op een niet gehandicaptenparkeerplaats. Kennelijk is dat in Amsterdam het geval. De gehandicaptenparkeerkaart geeft slechts een vrijstelling voor een beperkt aantal parkeerregels van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en verder niet.
U zult dus belangenorganisatie's voor gehandicapten moeten zien mobiliseren om te klagen bij Burgemeester en Wethouders van Amsterdam om de plaatselijke regels veranderd te krijgen.