he
door hermanbeun Nov 18, 2004 om 00:31
Geldzaken & recht

Parketvloer blijkt linoleumvloer te zijn en niemand heeft het gezien.

Vandaag is de overdracht geweest van een woning die mijn dochter gekocht heeft. Haar eerste woning met haar vriend.

Er hoefde bijna niets aan gedaan te worden want boven lagen laminaatvloeren en beneden in de kamer volgens de Makelaar een parketvloer. Door een ander Makelaarskantoor werd in opdracht van de Rabobank de boel nog eens getaxeerd. Zelfde verhaal parketvloer en laminaatvloeren.

Ben je de eerste avond in de woning en zegt een vriendin, goh wat hebben ze de parketvloer netjes in de kamerkast door laten lopen. Beter kijkende, bleek dat het geen parketvloer was, maar een ordinaire plastic linoleumvloer, niet van echt te onderscheiden.

We voelen ons behoorlijk belazerd. Heeft de verkopende Makelaar en de andere "deskundige" van een ander Makelaarskantoor dit nu niet gezien?? Volgens de koopacte hebben ze een parketvloer.

Is een plasticvloer ook een parketvloer???

Wat kunnen  we er aan doen en volgens welke regels gaan we nu te werk en wat kunnen we verwachten??

We dachten de komende jaren van vloeren af te zijn, maar dat blijkt dus bedrog.

Er zijn meubels gekocht bij deze "parket"vloer.

Graag manieren om dit op te lossen.

Ps. de nieuwe buurman van hen is de verkoper.

174 2 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 18, 2004 om 03:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag hermanbeun,

Zoals ik uw bericht lees is uw dochter en haar vriend ruimschoots in de gelegenheid geweest om vóór de koop vast te stellen welke soort vloeren er in de woning liggen. Zij hebben een onderzoeksplicht. Het bewijs leveren dat de makelaar wél wist dat er beneden sprake was van een linoleumvloer die als twee druppels water leek op een parketvloer, lijkt me erg moeilijk zo niet onmogelijk. Ook lees ik niet dat uw dochter vooraf expliciet aan de verkoper heeft gevraagd wat van soort vloer er in de kamer lag. Juridisch staat uw dochter dan ook uitermate zwak. Een gevoelig bijkomend punt is ook nog dat de verkoper de nieuwe buurman is. Hier werk van maken kan natuurlijk slecht vallen en de relatie met de buurman sterk onder druk zetten. Het is dus afwegen en inschatten wat uw dochter kan doen. Mij lijkt het het beste om de feitelijke situatie te accepteren en t.z.t. zelf voor een mooie parketvloer te zorgen. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Nov 18, 2004 om 07:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou het gewoon bespreken met de verkopende makelaar en vragen wat hij ervan vindt en of hij zich ook geroepen voelt een oplossing aan te dragen. Wil hij dat niet dan heeft u pech. Gedane zaken nemen immers geen keer.

De meeste makelaars komen voort uit het verzekeringswezen en hebben absoluut geen bouwkundige kennis. Een bouwkundige had onmiddelijk geconstateerd dat er geen parketvloer maar een  linoleumvloer in zat.

Vr. gr.

Aldert