an
door annie55 Jan 8, 2006 om 12:39
Geldzaken & recht

Particuliere verhuurder/en verhuiskosten

Als je van een particulier huurt, en die gaat de woning verkopen, moet die dan  de verhuiskosten betalen, en hoeveel zou dat zijn , moet nu een woning/flat huren van een woningstichting. De flat is inmiddels toegewezen, de verhuis kosten lopen op, zit in de schuldsanering, heb wel altijd de huur betaald.

3236 4 Rapporteer

willemo_1
door willemo_1 - Jan 8, 2006 om 13:30
167 Antwoorden / 0 Vragen

Annie 55,

Als huurder geniet u huurbescherming. U kunt dan niet zomaar uit het gehuurde worden gezet. Deze bescherming hebt u ook bij verkoop van de woning. De nieuwe eigenaar dient u als huurder over te nemen. Een procedure om u versneld uit de woning te krijgen kan vaak vele jaren duren en zal via de rechter moeten verlopen.
Zeker als u zonder meeer akkoord gaat met verlaten van de woning hebt u m.i. geen recht op een verhuisvergoeding.
Mogelijk zou u de deal met de (nieuwe) verhuurder kunnen maken (schriftelijk vastleggen) dat u een verhuisvergoeding krjgt indien u de woning binnen een redelijk termijn verlaat.

M.vr.gr.
Willem

ijzerbroot
door ijzerbroot - Jan 8, 2006 om 13:34
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste annie55,

dit is moeilijke materie. Een advies op voorhand: ga hiermee naar het jurrisisch loket in uw woonplaats/ gemeente.

Heeft u een huurovereenkomst waarin een eind-datum vermeld staat, of niet?

Gaat het hierbij om een geliberaliseerde overeenkomst, of niet?

Op zich kan uw huurcontract niet zo zondermeer worden opgezegd. Lees hiervoor de info bij VROM over huurbescherming (hierbij een link naar het VROM dossier Huurovereenkomst, let op vraag 10, 11 en 14).

Verhuiskosten zijn van toepassing wanneer u de door u gehuurde woning moet verlaten wegens renovatie (wederom een link naar VROM, dossier Onderhoud en Woningverbetering, zie vraag 12, 13, 14 en 15). NB: deze regeling geldt bij woningbouwverenigingen/ -corporaties, niet voor particuliere verhuurders, vandaar mijn advies met deze situatie jurridische informatie in te winnen.

IJzerbroot

willemo_1
door willemo_1 - Jan 8, 2006 om 16:20
167 Antwoorden / 0 Vragen

Annie 55,

Kijk ook eeens op "www.postbus51.nl" bij wonen / huurbescherming.

M.vr.gr.
Willem

scroogy
door scroogy - Jan 8, 2006 om 16:33
367 Antwoorden / 20 Vragen

Heeft u een huurovereenkomst met die particulier of bent u (illegale) onderhuurder.

Als u een legale huurder bent heeft u recht op huurbescherming, dit heeft echter niets van doen met het vergoeden van de verhuiskosten maar met de wijze waarop de huurovereenkomst ontbonden dient te worden. Blijkbaar is u voldoende tijd gegund daar u reeds een andere woning heeft.

Het kan dat er een vergoeding wordt overeengekomen bij ontbinding van de huurovereenkomst maar dat hoeft niet.

De verhuurder is niet verplicht uw verhuiskosten te vergoeden.