yerodin
door yerodin Apr 14, 2020 om 16:05
Geldzaken & recht

Partner alimentatie verkeerd berekend door mediator

Ik ben sinds 1 augustus 2019 gescheiden. De mediator heeft toen een berekening gemaakt van de partner alimentatie die mijn ex aan mij moet betalen. Ik heb een WAO uitkering en mijn ex is werkzaam. Het bedrag werd berekend op € 440,00 bruto, wat in het echtscheidingsconventant is vermeld. Met geen enkele aantekening van bijv. de jaarlijkse verhoging door indexering. Nu heb ik de alimentatiespecialist ingeschakeld om na te gaan welk bedrag mijn ex netto moet betalen en ik netto ontvang. Voor nadere uitleg van hun berekening heb ik telefonisch contact met dit bedrijf opgenomen. Zij lieten weten dat het bedrag van € 440,00 te weinig is, ook omdat ik ten tijde van de scheiding voor nood bij mijn moeder woonde en er daardoor geen woonlasten van mijn kant zijn opgenomen. Kan ik hievoor de mediator aanspreken en hoe gaat dit dan verder in zijn werk, dat zij bijv. een nieuw echtscheidingsconvenant moet opstellen, waar mijn ex en ik dan ongetwijfeld weer een forse rekening van kunnen verwachten, of kunnen mijn ex en ik ook onderling een fair en voor ieder eerlijk bedrag afspreken, zonder dat dit "op papier" komt.

2424 8 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Apr 14, 2020 om 16:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Op basis waarvan heeft die specialist berekeningen gemaakt?
En als u en uw ex zonder wie dan ook een nieuwbedrag kunnen afspreken, waarom dan derden inschakelen?
En voor wat wilt u de mediator aanspreken? Schadevergoeding oid?
Hoe is het eigenlijk afgelopen met de koop van uw huis en de makelaar en verkoper op iets aanspreken?

yerodin
door yerodin Apr 14, 2020 om 17:10
8 Antwoorden / 9 Vragen

Voor de alimentatiespecialist moest ik inleveren (van beide) het jaaroverzicht 2019, loon/uitkering januari 2020, onze beide maandelijkse hypotheeklasten (ik heb een woning kunnen kopen, omdat ons oude huis vrij op naam stond en ik de helft van de getaxeerde waarde ontvangen heb) en de WOZ waarde van beide woningen.

De mediator heeft het berekend n.a.v. ons beider bruto inkomen 2019, belastingbox 1 en standaardheffingskorting..... wat dit ook allemaal mag inhouden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 14, 2020 om 16:14
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Uiteraard kunt u dat onderling afspreken in goed overleg. Het lijkt mij wel goed dat als u met uw ex tot overeenstemming komt een en ander wel in een convenant bij een notaris laat vastleggen. Helemaal niets op papier adviseer ik zeker niet en toch wel vastleggen zoals ik adviseer kan nooit kwaad. Het hoeft uiteraard niet als het maar wel 'zwart op wit' staat en door beide is ondertekend.

Let wel op dat indien u er onderling niet uitkomt een gerechtelijke uitspraak mogelijk nodig zal zijn. Zie dan deze info: https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Alimentatie/Paginas/Procedure.aspx met de aantekening dat u mogelijk recht heeft op toevoeging waarvoor u dan www.juridischloker.nl kunt benaderen.

Ik hoop voor u dat het niet nodig zal zijn maar .... toch.

M.i. zal bij de mediator 'weinig te halen zijn' aangezien die toen geacteerd zal hebben op basis van de ook door u aan hem /haar verstrekte informatie.

yerodin
door yerodin Apr 14, 2020 om 17:16
8 Antwoorden / 9 Vragen

De mediator heeft een aantal zaken opgevraagd van ons wat ze nodig had om het te berekenen, wij hadden/hebben hier geen verstand van en gingen ervan uit dat zij wist wat ze deed.

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2020 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De jaarlijkse indexering ligt vast in de wet en wordt jaarlijks door de overheid bekend gemaakt.

Uw ex keert het vastgestelde bedrag BRUTO aan u uit en u dient zelf de daarover verschuldigde belasting en premie ZVW te betalen.

Uiteraard kunt u die mediator niet aanspreken over zaken in het convenant die nu niet tot uw genoegen zijn. Hij of zij maakt een opstelling aan de hand van de gegevens die door u en uw ex zijn aangeleverd. U dient natuurlijk wel zelf na te gaan of die gegevens overeenstemmen met de werkelijkheid.

Een nieuw convenant laten opstellen en door de rechter laten bekrachtigen is goed geld naar kwaad geld gooien. Nog afgezien van het feit dat de rechterlijke macht niet werkt.

Ik weet niet of die alimentatiespecialist gratis werkt, maar anders zijn die kosten ook weggegooid geld, want alimentatie wordt nooit netto uitgekeerd.

ik neem aan dat u nu een sociale huurwoning hebt, bij eventueel meer alimentatie krijgt u minder huurtoeslag en zorgtoeslag, vergeet dat niet.

Maar uw ex mag, als hij dat wil, u rustig meer geven dan afgesproken is.

yerodin
door yerodin Apr 14, 2020 om 17:13
8 Antwoorden / 9 Vragen

De mediator heeft een aantal zaken aan ons gevraagd wat ze nodig had om een berekening te maken, wij hadden hier verder geen verstand van, zij neem ik aan wel.... En ik heb inmiddels een koopwoning, mij ex man heeft mij uitgekocht. De hypotheek van deze woning hadden wij inmiddels volledig afgelost.

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2020 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik hoop wel dat u de zaken inzake pensioen beter geregeld hebt? Scheiding doorgegeven aan pensioenfonds van ex? En aan uw eigen pensioenfonds?

yerodin
door yerodin Apr 14, 2020 om 17:14
8 Antwoorden / 9 Vragen

De scheiding is wel doorgegeven aan het pensioenfonds en staat op papier.

yerodin
door yerodin - Apr 14, 2020 om 16:59
8 Antwoorden / 9 Vragen

Voor de alimentatiespecialist moest ik inleveren (van beide) het jaaroverzicht 2019, loon/uitkering januari 2020, onze beide maandelijkse hypotheeklasten (ik heb een woning kunnen kopen, omdat ons oude huis vrij op naam stond en ik de helft van de getaxeerde waarde ontvangen heb) en de WOZ waarde van beide woningen.

De mediator heeft het berekend n.a.v. ons beider bruto inkomen 2019, belastingbox 1 en standaardheffingskorting..... wat dit ook allemaal mag inhouden.

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2020 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En was uw ex het daarmee eens dat u nadat u gescheiden bent zijn gegevens bij een derde partij inlevert?

En die alimentatiespecialist kan wel zo veel willen. In 2019 had u natuurlijk nog niet het volle jaar de alimentatie. En wat krijg u dan volgens hen te weinig?

Alimentatie is niet per se bedoeld dat beiden nadien een gelijk inkomen hebben.

Maar zoals gezegd, als ex meer wil geven, mag hij dat doen.

yerodin
door yerodin Apr 14, 2020 om 17:22
8 Antwoorden / 9 Vragen

Ja mijn ex was het hier mee eens, ik heb dit met hem overlegd ook omdat ik zijn jaaropgaaf e.d. nodig had. Volgens de alimentatiespecialist zou ik rond de € 700,00 bruto moeten ontvangen, wat ik persoonlijk ook weer niet nodig vind. Als het maar een beetje fair gebeurd. Maar het lijkt me niet de bedoeling dat ik ieder dubbeltje moet omdraaien en hij er op los kan leven.

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2020 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar zat u dan gratis bij uw moeder? En hebt u dan niet gezegd dat u een huis ging kopen nadat u uitgekocht zou zijn?

En zo laag kan uw inkomen toch niet zijn dat u een hypotheek hebt kunnen krijgen met WAO en die alimentatie.

Ik heb uiteraard geen idee wat de inkomens verder zijn, maar mijns inziens valt die mediator niets te verwijten.

aurora1
door aurora1 Apr 14, 2020 om 18:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10

aurora1
door aurora1 Apr 14, 2020 om 19:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

TS, maar gaat het u aan hoe uw ex leeft? Gescheiden is gescheiden. Uw leven gaat hem niets aan en omgekeerd gaat zijn leven u niets aan. Ook al zou hij zijn geld verkwanselen aan gokken, drank en vrouwen.

Bovendien heeft u een eigen huis, ook heel prettig. Of bent u in de weer met een wraakactie, rancunes e.d.?

yerodin
door yerodin Apr 14, 2020 om 20:11
8 Antwoorden / 9 Vragen

Wraakacties nee zeker niet, ik vind deze opmerking ook niet gepast, want het heeft niets met mijn vraag te maken. Ik heb hem zelfs de afgelopen 2 maanden de helft van 440 laten betalen, omdat hij aangaf niet rond te kunnen komen. En een WAO is geen vetpot, ik heb extra geld moeten lenen omdat ik alleen aan huisraad de tafel, stoelen en droger meegekregen heb. En mijn eigen prullaria natuurlijk. Het is omdat ik altijd zuinig ben geweest en gespaard heb waar ook mijn ex de helft van heeft gekregen.

yerodin
door yerodin Apr 14, 2020 om 20:18
8 Antwoorden / 9 Vragen

En het is dat ik bij het lezen van de echtscheidingsconvenant oplettend geweest ben, het bedrag wat ik moest hebben van mijn ex aan uitkoop was fout en zelfs het alimentatie bedrag was er onjuist in vermeld. Dus vandaar dat ik haar correctheid dan ook in twijfel trek en te rade ben gegaan bij de alimentatie specialist.

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2020 om 20:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als hij met het betalen van € 440 al niet kan rondkomen, hoe moet hij dat dan doen als hij meer moet betalen?

Huisraad is voor een appel en een ei te koop bij de kringloper.

Als het allemaal zo super krap is, hebt u dan wel zorgtoeslag aangevraagd? En over verleden jaar?

En als ex het dan zo krap heeft, hij zal nu ook hypotheekrente moeten betalen, heeft hij dan een voorlopige aanslag gevraagd ivm de aftrekbare alimentatie en hypotheekrente? En heeft hij al gekeken of hij wellicht voor zorgtoeslag in aanmerking komt?

Of WAO een vetpot is, valt niet te beoordelen. De hoogte daarvan is afhankelijk van het inkomen uit arbeid van voordien.

tijger1
door tijger1 Apr 14, 2020 om 20:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom hebt u die mediator dan niet gewezen op de fouten voordat u tekende en voordat u de rekening betaalde? U weet dat een deel van die nota door u opgevoerd kan worden bij de inkomstenbelasting?

Magnum007
door Magnum007 - Apr 14, 2020 om 19:05
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Yerodin,

Het lijkt mij verstandig om je advocaat alles te laten regelen.

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2020 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Ja hoor, weer een advocaat. En weet u wat dat kost? Of hebt u er weer een in de aanbieding voor half geld.

Zelfs heel belangrijke rechtzaken worden uitgesteld, en dit komt dan onder op de stapel. En dat is maar goed ook.