Ma
door Marleenm1 Mar 14, 2024 om 16:29
Geldzaken & recht

Pensioen

Werkgever heeft jarenlang pensioen afgedragen aan pensioenfonds maar is vergeten dit in te houden bij werknemer (sinds 2015). Mag een werkgever dit toch nog over al die jaren met terugwerkende kracht inhouden op loon werknemer? Of is er sprake van verjaring? Of slecht werkgeversschap?

2951 10 Rapporteer
sw
door swat1500 - Mar 14, 2024 om 16:43
3792 Antwoorden / 0 Vragen

De af te dragen pensioen premie bestaat uit een werkgeversdeel en een werknemenrsdeel.  Het laatste deel dient te worden ingehouden op het loon van de werknemer.
Als de werkgever dit heeft verzuimd in te  houden op het loon en dit tevens NIET heeft afgedragen aan het pensioenfond bouwt u minder pensioen op. U kunt op uw beurt niet verlangen dat de werkgever alsnog uw deel betaald als u weigert mee te werken.
Anderzijds als de werkgever zijn deel heeft betaald en ook uw deel zonder dit vervolgens in te houden op uw loon dan acht ik het niet onmogelijk dat de werkgever het teveel betaalde terug kan eisen van het pensioenfonds als u medewerking weigert. Het gevolg blijft hetzelfde namelijk dat u minder pensioen opbouwt.
Netto zou u dan mogelij́k minder pensioen over kunnen houden dan wat u nu " bespaart" door niet mee te werken.
Verjaring zal niet zo heel snel intreden.
Juridisch advies inwinnen lijkt mij het verstandigste voordat u dwars gaat liggen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 14, 2024 om 16:47
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan dit goed volgen edoch, zoals ik kruisend al antwoordde lijkt mij juridische bijstaand zeer gewenst.

pe
door pebk Mar 15, 2024 om 12:45
581 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet altijd zo dat er altijd een werknemersdeel is. Wij hebben een premievrij pensioen, waarbij de werkgever de gehele premie betaalt. Er is dus geen wettelijke plicht om het deel in te houden. Ik ben het met u eens dat jurisch advies inwinnen aan te raden is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 14, 2024 om 16:45
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Bent u lid van een vakbond? Benader die dan. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, idem.
In ieder geval is dit een probleem voor het pensioenfonds omdat er opgebouwd zou moeten zijn. In ieder geval is de werkgever nalatig inzake het nakomen van de arbeidsvoorwaarden als o.a. bij C.A.O. vastgelegd en in ieder geval ook jegens u.

De grote vraag is derhalve of een nalatige werkgever wel gerechtigd is om hde niet ingehouden premie alsnog op u te verhalen. Daarbij zijn er ook consequenties m.b.t. de belastingdienst aangezien premie een aftrekpost is voor de loonheffing en dat in ieder geval niet over alle jaren te verrekenen resp. te corrigeren is. Naar mijn idee is het verzuim volledig toe te rekeken aan de nalatige werkgever en kan die dat niet verhalen maar ja, die kan een advocaat hebben die er anders over denkt. Hoe dan ook, vraag nadere juridische hulp bij de adressen als aal aangegeven (mits i lid bent of verzekerd) en anders: kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  Mijn advies is gebaseerd op indringende juridische en ervaring m.b.t. dit gebied doch ben ik geen rechter. Het antwoord dat u net hiervoor al kreeg kan ik in die context ook goed volgen.

Thecla58
door Thecla58 - Mar 14, 2024 om 16:49
860 Antwoorden / 3 Vragen

misschien vind je hier je antwoord.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 14, 2024 om 17:53
2084 Antwoorden / Vragen

Als de werkgever vergeten is het in te houden mag ik toch aannemen dat het aan u is uitbetaald en dan moet dat dus als loon op uw jaaropgave hebben gestaan en dan hebt u daar dus inkomstenbelasting over betaald. Alsnog die premie bij u inhouden betekent dat u nu netto pensioen zou gaan bijdragen in plaats van bruto pensioen. Genoeg  ellende om er een fiscaal jurist over te raadplegen.

Ja
door JannyBoe - Mar 14, 2024 om 18:20
520 Antwoorden / Vragen

Zoek professionele hulp.
Succes.

rj
door rjw - Mar 14, 2024 om 18:56
3273 Antwoorden / 5 Vragen

9 jaar niet naar je salarisstrook gekeken?

mahadma
door mahadma Mar 14, 2024 om 20:33
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Of de jaaropgave's?

sw
door swat1500 Mar 15, 2024 om 01:39
3792 Antwoorden / 0 Vragen

De ingehouden pensioenpremie staat niet op de jaaropgave.

Ja
door JannyBoe Mar 15, 2024 om 07:57
520 Antwoorden / Vragen

Staat er op een salarisstrook dan 'pensioenpremie werknemer vergeten/niet vergeten in de houden'?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 14, 2024 om 20:50
1776 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marleen,

Hoe bent u hier achter gekomen?

Heeft u alle pensioenoverzichten bewaard?

1paul
door 1paul - Mar 15, 2024 om 07:57
3163 Antwoorden / 0 Vragen

ik vermoed voor 2 jaar wel en de rest niet, zoek een gespecialiseerd jurist en vraag deze hoe het prcs zit..

denk dat er ook nog een stukje belasting om de hoek komt kijken welk u betaald heeft maar over een te hoog bedrag simpel omdat uw netto loon hoger was als dat het zou zijn als de werkgever pensioenpremie wel had ingehouden, dit zal ook verrekend moeten worden met de werkgever en zijn aanspraak op uw loon, was immers zijn fout....

lees deze ook even..

https://www.vanzijl-advocaten.nl/artikelen/arbeidsrecht-actueel/2009/werkgever-mag-fout-bij-berekening-pensioenpremie-herstellen

Franske1958
door Franske1958 - Mar 15, 2024 om 10:42
432 Antwoorden / 2 Vragen

kijk eens op mijnpensioenovericht.nl  en kijk op de jaaropgavens van uw pensioenfonds en reken na, of laat na
rekenen  hoeveel u per jaar heeft opgebouwd. Die berekening is echt niet lastig. Namelijk: Jaarinkomen min de
franschise en neem van dat  bedrag het opbouw percentage en U weet hoeveel U in dat jaar heeft opgebouwd.
Al deze gegevens staan op de jaaropgave van uw pensioen fonds. Even daar inloggen en opslaan en alle
jaren uitprinten. Klopt die niet: Ga naar een vakbond want hiervoor heeft U een echt goede deskundige nodig.

mo
door mof - Mar 15, 2024 om 12:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de werkgever dit vergeten is in te houden betekent dit slechts dat u niet heeft bijgedragen aan uw pensioen maar de werkgever dit heeft gedaan. Ws gelden gewoon dezelfde verjaringsregels als bij gewoon betalingsverkeer tussen rechtspersonen, vanaf het moment dat de aanspraak ontstaat is meen ik twee jaar de limiet. Echter, wanneer ergens in die twee jaar een claim is uitgebracht dan storneert de verjaring.

Ja
door JannyBoe Mar 15, 2024 om 12:45
520 Antwoorden / Vragen

'Waarschijnlijk' en 'ik meen' is echt niet voldoende in zo'n zaak met verstrekkende gevolgen.
Daar is professionele hulp gewenst.

Een verjaringstermijn voor periodieke betalingen is trouwens 5 jaar.
Als het om niet betaalde pensioenpremies gaat tussen de 5 en de 20 jaar.

1paul
door 1paul Mar 16, 2024 om 08:20
3163 Antwoorden / 0 Vragen

voor een pensioenfonds wel ja..