al
door almeida May 23, 2010 om 18:18
Geldzaken & recht

Pensioen weghalen uit fonds

mijn zoon is 56 jaar, uit vrees dat er in de toekomst geen pensioenopbouw meer zal zijn, zoals dit de laatste jaren laat zien, wilt hij zijn pensioen weghalen uit het fonds en bij de belasting of elders onderbrengen voor meer zekerheid,
kan dit wel?

5304 11 Rapporteer

stofzuigers
door stofzuigers - May 23, 2010 om 19:19
75 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij kan Uw zoon meer zekerheid bieden, als Uw zoon een extra potje,
spaargeld wegzet bij een betrouwbare bank.

een potje voor later.......Sparen kost geen geld.

poltol
door poltol - May 23, 2010 om 19:50
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als uw zoon in een normaal pensioenfonds deelneemt, dan kan hij zijn geld er niet uithalen.
Deelnemen is [meestal] verplicht.

In principe kan een pensioenfonds niet op de fles gaan. Het toezicht is veel beter geregeld als bij de banken. Het pensioengeld zal dus niet verdwijnen. Wat wel kan gebeuren is dat het pensioen straks niet waardevast is. Het groeit dan dus niet mee met de inflatie. Pensioen = pensioen en daarom zit het in een fonds.
Maar bv banksparen zou hij nog wel kunnen gaan doen. Misschien dat zijn werkgever daar ook nog aan mee betaald.

Vr.gr. poltol

jscholtes
door jscholtes - May 23, 2010 om 22:47
777 Antwoorden / 31 Vragen

Waarom stelt u een vraag voor uw 56-jarige zoon? Ik denk dat tussen de 74 en 86 jaar bent. U hebt wellicht van horen vertellen, maar kent de details niet??
Ik zou uw zoon willen adviseren zelf de vraag te stellen (met respect voor uw goed bedoelde opening). Wellicht zou dat uw advies richting uw zoon kunnen zijn?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 24, 2010 om 01:03
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag almeide,

Wanneer je zoon deelneemt in een bedrijfs- of een bedrijfstak pensioenfonds kan hij de pensioenaanspraken van dit moment daar niet zomaar uithalen.

1. Deelname in een collectief pensioen is meestal verplicht. Zie het reglement.

2. Over het geld is geen heffing en premie ingehouden en bij vrijmaken van het geld wordt dat tegen het maximum tarief alsnog ingehouden.

3. Bij einde dienstverband is soms een mogelijkheid om het geld geblokkeerd aan het pensioenfonds te onttrekken en het over te hevelen naar een verzekeringsmaatschappij als privé pensioenverzekering. Dat geeft rendement.
Dit heb ik zelf ook gedaan. Het heeft me geen windeieren gelegd. Tot 2011 is het rendement op mijn pensioengeld nog 7,84 %. Daarna wordt het opnieuw bekeken.
Je moet dan rekening houden met de inhouding van rentederving door het huidige pensioenfonds. Dit is het fictieve bedrag aan rente waar het pensioenfonds op rekent wanneer je pensioengeld bij hen blijft en tot je 65-e (actuarieel tot je 72-e)in het pensioenfonds blijft. Omdat je het weg haalt missen ze die rente en die mag jij ophoesten. Bij mij was dat 10 % van de waarde van het pensioen op dat moment.
Bij een verzekeringsmaatschappij zal bij voortijdig overlijden vaak alleen de inleg of zelfs maar 80 of 90 % van de inleg uitbetaald worden aan de erfgenamen en fiscus en geen rendement in geval van voortijdig overlijden. Of daar moet een speciale overlijdensrisicoverzekering voor afgesloten worden met de nodige kosten van dien.
Soms wordt bij overlijden 70 % van inleg plus rendement overgeheveld naar een weduwenpensioen. Dat hangt van het contract met de maatschappij af.

4. Als 3, doch dan niet naar een verzekeringsmaatschappij doch naar een bank in een Bankspaar product. Dat geeft ook rendement. In dat geval blijft het geld inclusief rendement van de erfgenamen en de fiscus, wanneer je voortijdig overlijdt.
Dit laatste verdient n.m.m. de voorkeur en ik had dat zeker gedaan wanneer dit toen mogelijk was. Doch Banksparen kan pas sinds 01-01-2008. Dit is in het leven geroepen om tegenwicht te bieden aan verzekeringsmaatschappijen die (on)behoorlijk wat (verborgen)kosten in rekening brengen.

Hardware ERror MAN.

orgelmuts
door orgelmuts - May 26, 2010 om 13:09
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=jscholtes schreef op zondag 23 mei 2010, 22:47]Waarom stelt u een vraag voor uw 56-jarige zoon? Ik denk dat tussen de 74 en 86 jaar bent. U hebt wellicht van horen vertellen, maar kent de details niet??
Ik zou uw zoon willen adviseren zelf de vraag te stellen (met respect voor uw goed bedoelde opening). Wellicht zou dat uw advies richting uw zoon kunnen zijn?

Het zou goed mogelijk zijn dat de betreffende persoon misschien niet in staat is om die vraag te stellen?
Mijn man werkt bijv. in de sociale werkvoorziening en heeft ook niet overal verstand van.
Trouwens, het doet er toch niet toe wie de vraag stelt?

ti
door tinycollaris - May 26, 2010 om 15:54
4 Antwoorden / 2 Vragen

orgelmuts gaf reactie op jscholtes.
Heel goed orgelmuts.
Er zijn inderdaad mensen die sommige dingen niet zelf kunnen afhandelen door omstandigheden en dat wordt tegenwoordig erg vlug vergeten of niet begrepen. Laat almeida de zorg voor de toekomst van zijn zoon voor zijn rekening nemen. In dit geval noem je zo iets zorgzame ouder. Misschien heeft jscholtes zelf geen kinderen en begrijpt dit niet.Succes met de voortgang van het pensioen voor uw zoon.

mo
door mowocos - May 26, 2010 om 16:13
19 Antwoorden / 0 Vragen

Collectieve pensioenen: pas op ingangsdatum pensioen als geheel op te nemen. Bij een semi-collectief pensioen is het echter wèl mogelijk om per direct op te nemen (datgene dat is opgebouwd minus nog lopende kosten op de polis).
NB.: in beide gevallen dient een hoog belastingpercentage betaald te worden thans nog 52%, in de toekomst wellicht 60% (hangt van de nog te vormen regeringscoalitie af). Het overboeken van de ene naar de andere verzekeringsmaatschappij / pensioenfonds (directe overboeking en niet via de belanghebbende) is natuurlijk weer belastingvrij, maar dan nog heb je niets in je handjes. Wellicht wel betere perspectieven t.a.v. je toekomstige pensioenuitkeringen.

jscholtes
door jscholtes - May 26, 2010 om 18:42
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=tinycollaris schreef op woensdag 26 mei 2010, 15:54]orgelmuts gaf reactie op jscholtes.
Heel goed orgelmuts.
Er zijn inderdaad mensen die sommige dingen niet zelf kunnen afhandelen door omstandigheden en dat wordt tegenwoordig erg vlug vergeten of niet begrepen. Laat almeida de zorg voor de toekomst van zijn zoon voor zijn rekening nemen. In dit geval noem je zo iets zorgzame ouder. Misschien heeft jscholtes zelf geen kinderen en begrijpt dit niet.Succes met de voortgang van het pensioen voor uw zoon.

Excuses voor mijn reactie. Ik heb 3 kinderen voor jullie beeldvorming. Wij voeden die op tot zelfstandigheid. Dat betekent vooral de weg wijzen, maar niet meer alles namens hen doen. Wellicht wat snel een conclusie hier aan verbonden.

gr
door grootmoe - May 27, 2010 om 12:35
29 Antwoorden / 21 Vragen

hardwar error man
Mijn man zit tegen zijn pensioen aan, maar is nu werkloos, omdat de zaak is opgeheven. Het pensioenfonds is nu overgenomen door delta lloyd en is nu een slapend fonds geworden. Dat betekent geen verdere opbouw en ook niet waardevast.
Kan ik in ons geval ook het pensioen onttrekken en/of zijn er nog andere mogelijkheden.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 27, 2010 om 13:50
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ oma:

Ja, dat zou moeten kunnen. Zie het pensioenfonds reglement of vraag er naar. Het kan zijn dat Delta Lloyd ook rentederving en kosten in rekening brengt. Dat moet op pensioendatum opwegen tegen het rendement (rente) bij een andere pensioenverzekeraar [bijv. bij NV Robein of Nat. Ned. offertes opvragen met Garantiekapitaal op pensioendatum, (met 70 % overgang op echtgenote bij voortijdig overlijden), i.v.m. rendement en kosten] in privépensioen of Banksparen.

Overhevelen naar Banksparen: Eerst bij de bank (bijv. Rabo)het rendement uit onderhandelen. Dat kan per bank verschillen. Dan daar een geblokkeerde rekening openen. Daarna Delta Lloyd opdracht tot overboeking geven naar die rekening.

Het kost wat rekenwerk en de beslissing is aan jullie.

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 27, 2010 om 14:18
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ oma:

Opgelet!
Het kan zijn dat gedurende de loongerelateerde WW periode je man recht heeft op voortzetting van pensioenopbouw. Dus niet in verlengde WW periode. Dat wordt tot 01-01-2011 (of langer, wordt per jaar bekeken wat er nog in de pot zit) nog gedaan door stichting FVP (Financiering Voortzetting Pensioenverzekering, een stichting bij de SVB (Sociale VerzekeringsBank)
Deze stichting stuurt het geld na beëindiging automatisch naar het laatst bekende pensioenfonds waarbij je man aangesloten is/was. Het kan zijn dat je daar nooit bericht van ontvangt, noch van FVP (SVB), noch van de oude noch van de nieuwe pensioenverzekeraar. Dat moet je zelf in de gaten houden.
Desgevraagd krijg je van FVP een bericht waar het geld naar toe gegaan is, (de naam van het p.fonds, rekeningnummer, bedrag en datum.) Dan moet je zelf zorgen dat dit tot uitkering komt.

Dat overkwam mij. Het pensioenfonds dat het geld ontvangen had hield vol dat ze mij niet kenden (mijn pensioen had ik bij een rechtsvoorloper van hen al weggehaald) en nooit wat ontvangen hadden voor mij. Tot ik met rechtsbijstand/vakbond dreigde. Ze vonden ineens wat. Ik gaf aan niet geïnteresseerd te zijn in afkopen, want dan rekent men dat je maar 72 jaar wordt.
Is het bedrag lager dan het dan wettelijk vastgestelde minimumbedrag, dan mogen ze zelf beslissen af te kopen. Kost minder. Gelukkig was het bruto jaarbedrag net ongev. €100,- hoger. Zodoende krijg ik levenslang daar een pensioen van waar ik 1 keer in de maand goed van uit eten kan gaan. Na mijn overlijden kan mijn echtgenote daar nog net 1 keer van uit eten per maand.

H.