gr
door groenteboer Jan 10, 2012 om 17:39
Geldzaken & recht

Pin betaling afgerond.

Vanmorgen boodschappen gedaan met mijn eega.
Bij de Lidl;
Houdbare magere melk 12x €0,45
Cassis 6x €0,89
Polderbrood bruin 2x €1.09
Op de kassabon staat het volgende bedrag; €8,27. Ze hebben ‘per abuis’ 1x magere melk gerekend, een voordeel van 11x €0,45 = €4,95. Echt goedkoop daar dus. ;-)

Maar waarom ik dit topic open is het volgende, wij halen 2artikelen bij een (nog) niet nader genoemde winkel á €2,99 per stuk, totaal bedrag is dan €5,98. Wat schept onze verbazing, wij betalen met PIN, maar er wordt €6,00 afgerekend. Dit gemeld bij de kassière, die er ook geen ander antwoord op kan geven dan dat dit altijd gebeurd, maar als het bedrag eindigt op 1of2 cent, dit wel weer in het voordeel van de klant is. Wij zeggen in koor “dat mag niet”. De kassière zegt dat zij dit niet weet, dus vraag ik naar de eigenaar of bedrijfsleider, aangezien die er niet zijn.. moeten we het doen met iemand van de administratie. Die zegt dat dit zo is ingesteld, in het kassasysteem, maar deze heer meld wel meteen dat we onze 2cent terug kunnen krijgen.

Nu mijn vraag: Mogen pinbetalingen afgerond worden?

5725 20 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 10, 2012 om 17:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo groenteboer,

.....Mogen pinbetalingen afgerond worden?.....

Neen!

Toets op Google afronden pinnen in en je vindt vele reacties.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jan 10, 2012 om 17:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@groenteboer,

.....Ze hebben ‘per abuis’ 1x magere melk gerekend, een voordeel van 11x €0,45 = €4,95. Echt goedkoop daar dus. ;-).....

Ik mag toch aannemen dat je dit even gemeld hebt?
Wat doe je als ze 12x aanslaan ipv 1x?

gr
door groenteboer - Jan 10, 2012 om 18:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 10 jan 2012, 17:46]@groenteboer,

.....Ze hebben ‘per abuis’ 1x magere melk gerekend, een voordeel van 11x €0,45 = €4,95. Echt goedkoop daar dus. ;-).....

Ik mag toch aannemen dat je dit even gemeld hebt?
Wat doe je als ze 12x aanslaan ipv 1x?

Uiteraard zeg ik er dan iets van.

edrick3
door edrick3 - Jan 10, 2012 om 18:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@groenteboer,

Tja.

gr
door groenteboer - Jan 10, 2012 om 18:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

@edrick3 'k Heb google geraadpleegd, en een ruime mate aan antwoorden gevonden. Bedankt voor je bericht.
Wist echt niet dat het bestond (pin-afrondingen), dus vandaar vanuit de auto naar dit forum.

edrick3
door edrick3 - Jan 10, 2012 om 18:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@groenteboer,

.....dus vandaar vanuit de auto naar dit forum......
Hoop ik wel dat een ander stuurt/stuurde. ;-)

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Jan 10, 2012 om 19:19
16873 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=groenteboer schreef op dinsdag 10 jan 2012, 18:17]@edrick3 'k Heb google geraadpleegd, en een ruime mate aan antwoorden gevonden. Bedankt voor je bericht.
Wist echt niet dat het bestond (pin-afrondingen), dus vandaar vanuit de auto naar dit forum.

Bij mij worden pin betalingen nooit afgerond, tenzij ik deze warrige "conversatie" niet helemaal begrijp. Dus mijn antwoord is: nee, pin betalingen worden niet afgerond; zo op mijn afschrijvingen te zien.

diumenge
door diumenge - Jan 10, 2012 om 19:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zeuren over 2 cent dus, maar wel niet melden dan je € 4,95 niet betaald hebt. Tja...

valerius-2
door valerius-2 - Jan 10, 2012 om 19:27
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Alleen de nadelig fouten worden gemeld bij een hoop mensen er zijn er waar weinig die het weerskanten opdoet.
Als je gelijk wil hebben moet je zelf ook eerlijk zijn.

tenormin
door tenormin - Jan 10, 2012 om 19:32
16873 Antwoorden / 108 Vragen

valerius-2, nee, da's niet waar. Groenteboer schrijft, na aandringen van edrick3 (haha) dat hij er iets van gezegd heeft. Wat hij gezegd heeft blijft natuurlijk in het midden.

diumenge
door diumenge - Jan 10, 2012 om 19:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 10 jan 2012, 19:32]valerius-2, nee, da's niet waar. Groenteboer schrijft, na aandringen van edrick3 (haha) dat hij er iets van gezegd heeft. Wat hij gezegd heeft blijft natuurlijk in het midden. Beter lezen, hij zegt dat hij er wel iets van zou zeggen als ze 12 keer iets aanslaan i.p.v. 1 keer. Dus inderdaad alle fouten in je voordeel verzwijgen, maar alle fouten in je nadeel melden.

tenormin
door tenormin - Jan 10, 2012 om 19:56
16873 Antwoorden / 108 Vragen

ja, laten we maar stoppen met reageren, de groenteboer is weer safe thuis en hoeft niet meer om 2 centen in te zitten; toch?

freya
door freya - Jan 10, 2012 om 20:37
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Waar mensen zich al niet druk om maken......

En nee, het mag inderdaad niet, maar wat maakt het uit?! Als je 20x in die winkel boodschappen doet en er wordt 20x afgerond, dan is de kans dat er naar boven wordt afgerond net zo groot als de kans dat er naar beneden wordt afgerond. Per saldo betaal je, gemiddeld genomen, precies genoeg. Dus wat is het probleem?

En sterker nog, nu je dit weet kun je in die winkel je boodschappen dusdanig kiezen, zodat je altijd €0,02 voordeel hebt..... Dus als je op de kleintjes wil letten.....

Freya

tenormin
door tenormin - Jan 10, 2012 om 20:51
16873 Antwoorden / 108 Vragen

@freya...ga je naar Albert Heijn.....

edrick3
door edrick3 - Jan 10, 2012 om 20:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tenormin,

Kijk, die kan ik dus waarderen (ook al is het off-topic) ;-)

Met vr.gr.

bo
door boosje - Jan 11, 2012 om 13:10
80 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom wordt dat stomme afronden toch niet gewoon afgeschaft? In geen enkel ander land wordt het gedaan, dus waarom hier wel? De bewering dat het aantal keren naar boven en naar beneden zich uitmiddelt gaat er bij mij niet in. Dikwijls als ik in de rij sta en ik kan het schermpje van de kassa zien, dan eindigt het bedrag op 3, 4, 8 of 9 en wordt er dus naar boven afgerond. Dat zie ik beduidend vaker dan 1, 2, 6 of 7, wat naar beneden wordt afgerond. Al die afrondingen naar boven zijn kassa-tingelingeling voor de winkelier, immers: vele kleintjes maken één grote, dat wist mijn oma al.

Om gedoe zoals van vraagsteller te voorkomen zeg ik altijd dat ik wil pinnen voor het exacte bedrag. Als ik een bedrag zie dat op 0 of 5 eindigt, dan vraag ik altijd of dat het exacte bedrag is of een afronding. Ik wil altijd eerst het exacte bedrag weten, daarna bepaal ik hoe ik ga betalen. Afronding naar boven? Pinnen voor het exacte bedrag! Afronding naar beneden? Contant betalen! Vooral bij kleine bedragen loont het om het zo te doen, uiteindelijk is elke cent er één, zeker in deze moeilijke tijden!

audb
door audb - Jan 11, 2012 om 14:03
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Afronden wordt gedaan omdat dan sneller afgerekend kan worden,

Ik kom soms wel eens als ze een leuke aanbieding hebben bij de Aldi.

Als ik dan 2 cent terug zou krijgen laat ik dat gewoon afronden immers kan ik echt nergens anders deze in kan leveren.

En van 2 cent wordt ik echt niet armer dan ik al ben.

freya
door freya - Jan 11, 2012 om 14:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@audb:

Het feit of er afgerond mag worden bij contante betaling staat hier niet ter discussie. De vraag gaat over het afronden wanneer er gepind wordt.
(En afronden bij pinnen bespaart natuurlijk geen tijd.....)

Freya

ha
door har15mij - Jan 11, 2012 om 16:49
3 Antwoorden / 2 Vragen

Pinbetalingen moeten op de cent nauwkeurig afgerekend worden. Afronding is alleen toegestaan bij contante betalingen, door ongemak of gebrek aan muntjes van 1 en 2 cent.

Het is een kwestie van moraal van de ondernemer en de instelling van de kassa/pininstallatie door de winkelier. Op die manier ontvangt de winkelier over een heel jaar een boel extra "centjes" en dat is dus niet netjes.

Ik heb er ooit eens een principekwestie van gemaakt bij een dierenwinkel in mijn woonplaats. Die maakte het wel erg bont. Daar werd er per artikel afgerond, voor het opgeteld werd. Dus per artikel 1 of 2 cent winst.
Daar heb ik mijn ongenoegen beleefd maar beslist kenbaar gemaakt, en toen netjes alles laten staan. Gemeld dat ik in het vervolg wel mijn inkopen bij een concurrent ging doen. Het ging toen om een best groot totaalbedrag.

Als iedereen op die manier handelt, komt er misschien een eind aan deze oneerlijke en niet erg nette manier van zakendoen.

christy74
door christy74 - Jan 12, 2012 om 17:23
5 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom staat dat verhaal van die boodschappen erbij? Daar ging het toch niet over? Het ging over twee andere artikelen in een andere winkel.