bond007
door bond007 Jan 18, 2011 om 14:57
Geldzaken & recht

Pinnen via chippen ???

Het volgende:
(wellicht zullen meerdere mensen dit herkennen ?) Laatste tijd merk ik dat mijn pinpas (meer specifiek: de magneet-strip op de pas) niet meer 'lekker' wordt herkend bij sommige betaal-automaten, terwijl er geen problemen bij bank-automaten optreden.
Welnu, bij onze locale C1000-supermarkt was het weer een keer zo ver (meerdere keren geprobeert..) todat het kassa-meisje zei dat ik m'n bankpas met de 'chipknip' in de de automaat moest steken.... Ik reageerde daarop dat er nauwelijks saldo op m'n chipknip zat en ik dus niet via deze weg kon betalen.... Nee, mijnheer, geen probleem, u kunt gewoon 'pinnen' via deze manier..
En idd. in het schermpje verscheen het te betalen bedrag met de mededeling pincode ***** ?, waarna ik na intoesten van m'n pincode het bedrag kon betalen...

Uiterst verassend, eigelijk wel positief, want mij lijkt dat zo'n herkenning door de 'chip' van de betaalpas (i.p.v. de magneetstrip die 'geskimmed' kan worden..) veel veiliger, 'kopieren' van de gegevens van zo'n chip lijkt mij veel moeilijker... Maar iemand enig idee hoe dit kan (en waarom dit niet vaker wordt toegepast vanwge de genoemde redenen ...ook lijkt mij de chip minder kwetsbaar voor beschadigingen...) ??

m.vr.gr. Bond007

6401 27 Rapporteer

erik008
door erik008 - Jan 18, 2011 om 15:00
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Hiermee zijn de banken al jaren bezig.
De planning is, dat dit jaar de magneetstrip uit de winkel verdwijnt.

http://www.hetnieuwepinnen.nl/

pavoordf
door pavoordf - Jan 18, 2011 om 15:04
519 Antwoorden / 73 Vragen

De banken zijn momenteel bezig om de magneetstrip te vervangen door een chip, ivm de veiligheid. Op termijn zal de magneetstrip van de bankpassen verdwijnen. Dit staat los van het gebruik van een chip als chipknip.

birdies
door birdies - Jan 18, 2011 om 15:15
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Maar iemand enig idee hoe dit kan ........

Ja, zie o.a. de link naar het nieuwepinnen.nl

Er wordt nu hard gewerkt om alle pinapparaten om te bouwen. Bij de ene winkel(keten) is men klaar, bij de andere nog niet. Vanaf 2012 is de magneetstrip over en uit.

tdehond
door tdehond - Jan 18, 2011 om 15:22
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het nadeel van dit systeem is dat ik mijn bankpas los moet laten als ik mijn pincode afgeschermd wil intoetsen.

De pas moet erin blijven zitten terwijl ik de pincode intoets. Ik hoop dat dit niet gaat leiden tot diefstal tijdens het pinnen.

bond007
door bond007 - Jan 18, 2011 om 15:31
25 Antwoorden / 20 Vragen

@erik008:

mijn dank voor je snelle reactie, met name de link is verhelderend ! (had hier nog geen weet van.. )

Blijkbaar zien de banken na jarenlang "aanklooien" uiteindelijk ook in dat de magneetstrip allerhande fraudegevoelige eigenschappen in de hand werkt..
Denk alleen dat 't nog wel 'ns lang kan gaan duren eer de laatste magneetkaart-lezer in een betaalautomaat is omgebouwd..

nogmaals bedankt voor je reactie !

m.vr.gr. Bond007

rj
door rjw - Jan 18, 2011 om 16:01
3293 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 18 jan 2011, 15:22]Het nadeel van dit systeem is dat ik mijn bankpas los moet laten als ik mijn pincode afgeschermd wil intoetsen.

De pas moet erin blijven zitten terwijl ik de pincode intoets. Ik hoop dat dit niet gaat leiden tot diefstal tijdens het pinnen.

Ik denk dat dit in de praktijk wel mee zal vallen, mede omdat de nieuwe kaartlezers al een behoorlijk afscherming van het toetsenbordje hebben. Je hoeft niet zoals bij oudere apparaten de boel af te schermen met je andere hand.

rj
door rjw - Jan 18, 2011 om 16:03
3293 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=bond007 schreef op dinsdag 18 jan 2011, 15:31]@erik008:

mijn dank voor je snelle reactie, met name de link is verhelderend ! (had hier nog geen weet van.. )

Blijkbaar zien de banken na jarenlang "aanklooien" uiteindelijk ook in dat de magneetstrip allerhande fraudegevoelige eigenschappen in de hand werkt..
Denk alleen dat 't nog wel 'ns lang kan gaan duren eer de laatste magneetkaart-lezer in een betaalautomaat is omgebouwd..

nogmaals bedankt voor je reactie !

m.vr.gr. Bond007

Heeft niet zozeer met "aanklooien" te maken maar meer met de verificatie van alle verschillende betaalapparaten, uitrol van nieuwe passen, installatie van nieuwe betaalapparaten, etc. Dat soort dingen kost gewoon erg veel tijd.

gallito
door gallito - Jan 18, 2011 om 23:47
479 Antwoorden / 66 Vragen

[quote=rjw schreef op dinsdag 18 jan 2011, 16:01]
Ik denk dat dit in de praktijk wel mee zal vallen, mede omdat de nieuwe kaartlezers al een behoorlijk afscherming van het toetsenbordje hebben. Je hoeft niet zoals bij oudere apparaten de boel af te schermen met je andere hand.

Ik zou toch maar je hand er nog steeds voorhouden als je de pincode intoetst, want iemand die achter of naast je staat kan anders meelezen. Je wordt dan heel slim afgeleid zodat je minder geconcentreerd bent.
Schijnt de nieuwste truc te zijn om daarna je portemonnee met pinpas te stelen en hopla...
Is pas een item op tv over geweest.

gallito
door gallito - Jan 18, 2011 om 23:49
479 Antwoorden / 66 Vragen

P.S.
Er was toen op 1 dag € 1.800 gepind met die pas. Hoe is dat mogelijk? Er is toch een daglimiet?

erik008
door erik008 - Jan 19, 2011 om 00:32
1401 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 18 jan 2011, 15:22]Het nadeel van dit systeem is dat ik mijn bankpas los moet laten als ik mijn pincode afgeschermd wil intoetsen.

De pas moet erin blijven zitten terwijl ik de pincode intoets. Ik hoop dat dit niet gaat leiden tot diefstal tijdens het pinnen.

In Duitsland hebben ze dit al langer.
Je drukt de pas er in en hij wipt er weer uit.
Je kunt je pas opbergen en dan de pin code intoetsen.

nb
door nbw - Jan 19, 2011 om 02:17
521 Antwoorden / 24 Vragen

Weet je wat erg is . De Chipknip is mislukt.Giga veel miljarden in geinversteerd door banken maar jammerlijk mislukt. Nu nog overal waar een pinapparaat is kun je de chip opladen teneinde het kleingeldprobleem uit de wereld helpen.En de banken gaan voort. Niemand wordt gestraft. De rekening is voor onze klanten want zonder rekening sta je op straat als zwerver. Je moet meedoen.

an
door annie van es - Jan 19, 2011 om 13:04
53 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=gallito schreef op dinsdag 18 jan 2011, 23:49]P.S.
Er was toen op 1 dag € 1.800 gepind met die pas. Hoe is dat mogelijk? Er is toch een daglimiet?
Volgens mij is dat de daglimiet bij ING.

drbeetle
door drbeetle - Jan 19, 2011 om 13:36
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bond007 schreef op dinsdag 18 jan 2011, 15:31]@erik008:

mijn dank voor je snelle reactie, met name de link is verhelderend ! (had hier nog geen weet van.. )

Blijkbaar zien de banken na jarenlang "aanklooien" uiteindelijk ook in dat de magneetstrip allerhande fraudegevoelige eigenschappen in de hand werkt..
Denk alleen dat 't nog wel 'ns lang kan gaan duren eer de laatste magneetkaart-lezer in een betaalautomaat is omgebouwd..

nogmaals bedankt voor je reactie !

m.vr.gr. Bond007

uiterlijk 31 december 2011 moeten alle pinautomaten in Nederland vervangen zijn. Na deze datum kan NIEMAND meer gebruik maken van zijn magneetstrip achter op de kaart. Dan kan er alleen nog met de chip gepint worden ook zijn dan alle veiligheidscertificaten van de pinautomaten verlopen die alleen gebruik kunnen maken van de magneetstrip.

th
door theodorusme - Jan 19, 2011 om 13:41
111 Antwoorden / 7 Vragen

Zoals al door de anderen is gezegd: de magneetstrip gaat (gelukkig) verdwijnen. Was onveilig, kon door kwaadwillenden uitgelezen worden. En was gevoelig voor magnetische invloeden, dus storingsgevoelig.
Met de komst van de nieuwe chip, die ietsje meer kan dan de oude chipper, is het een stuk veiliger geworden. Als u bij het intikken van de pin uw hand er boven houdt, wat heel verstandig is, is de pinpas maar enkele cm van die hand verwijderd. Dat zal toch niet zo'n risico zijn, lijkt me.

ja
door janenan - Jan 19, 2011 om 13:58
23 Antwoorden / 4 Vragen

Als de magneetstrip verdwijnt en de chip van de betaalpas wordt gebruikt bij alle betaalautomaten, dan heb ik waarschijnlijk geen probleem meer bij de onbemande tankstations.
Al geruime tijd krijg ik na het insteken van mijn ING-pas het berichtje te lezen dat de pas òf niet gelezen kan worden òf niet geaccepteerd wordt op dit station.
Bij de bemande pompstations heb ik dat probleem nooit. Daar wordt de pas - zonder problemen - door het apparaat getrokken en wordt ermee betaald.

th
door theodorusme - Jan 19, 2011 om 14:04
111 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=janenan schreef op woensdag 19 jan 2011, 13:58]Als de magneetstrip verdwijnt en de chip van de betaalpas wordt gebruikt bij alle betaalautomaten, dan heb ik waarschijnlijk geen probleem meer bij de onbemande tankstations.
Al geruime tijd krijg ik na het insteken van mijn ING-pas het berichtje te lezen dat de pas òf niet gelezen kan worden òf niet geaccepteerd wordt op dit station.
Bij de bemande pompstations heb ik dat probleem nooit. Daar wordt de pas - zonder problemen - door het apparaat getrokken en wordt ermee betaald.

Klopt! Dat probleem heb ik ook lange tijd gehad, met de oude Postbankcard. Moest toen een pas van een andere bank gebruiken om aan brandstof te komen.

ja
door jank - Jan 19, 2011 om 15:34
168 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=erik008 schreef op woensdag 19 jan 2011, 00:32][quote=tdehond schreef op dinsdag 18 jan 2011, 15:22]Het nadeel van dit systeem is dat ik mijn bankpas los moet laten als ik mijn pincode afgeschermd wil intoetsen.

De pas moet erin blijven zitten terwijl ik de pincode intoets. Ik hoop dat dit niet gaat leiden tot diefstal tijdens het pinnen.

In Duitsland hebben ze dit al langer.
Je drukt de pas er in en hij wipt er weer uit.
Je kunt je pas opbergen en dan de pin code intoetsen.

Ook in Nederland wordt deze methode gebruikt. Als ik bij de onbemande Shell tank, dan eerst de pas erin, deze er vervolgens met een vloeiende beweging eruit halen. Pas opbergen en vervolgens je pincode intoetsen.
In Duitsland en Oostenrijk komt het nog zeer frekwent voor, dat het winkelpersoneel je pas er zelf insteekt, alsof je dat zelf niet weet.
's Lands eer, 's lands wijs.

birdies
door birdies - Jan 19, 2011 om 15:56
6104 Antwoorden / 31 Vragen

-edit redactie offtopic-

anglo
door anglo - Jan 19, 2011 om 18:37
95 Antwoorden / 22 Vragen

ik zag maandag bij de Wibra een vrouw op deze manier pinnen en ze was de winkel al uit toen de kassajuffrouw een pieptoon hoorde
de pas van de pinster zat er nog in!!!
(zij heeft de vrouw in kwestie nog weten te achterhalen)
maar het systeem waar jullie het over hebben in het buitenland
(dat de pinpas er direkt weer uit kan worden genomen)
lijkt mij dan ook zeer aanbevelingswaardig.
mvg.

tdehond
door tdehond - Jan 19, 2011 om 18:42
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=jank schreef op woensdag 19 jan 2011, 15:34][quote=erik008 schreef op woensdag 19 jan 2011, 00:32][quote=tdehond schreef op dinsdag 18 jan 2011, 15:22]Het nadeel van dit systeem is dat ik mijn bankpas los moet laten als ik mijn pincode afgeschermd wil intoetsen.

De pas moet erin blijven zitten terwijl ik de pincode intoets. Ik hoop dat dit niet gaat leiden tot diefstal tijdens het pinnen.

In Duitsland hebben ze dit al langer.
Je drukt de pas er in en hij wipt er weer uit.
Je kunt je pas opbergen en dan de pin code intoetsen.

Ook in Nederland wordt deze methode gebruikt. Als ik bij de onbemande Shell tank, dan eerst de pas erin, deze er vervolgens met een vloeiende beweging eruit halen. Pas opbergen en vervolgens je pincode intoetsen.
In Duitsland en Oostenrijk komt het nog zeer frekwent voor, dat het winkelpersoneel je pas er zelf insteekt, alsof je dat zelf niet weet.
's Lands eer, 's lands wijs.

In de winkel moet de pas er in blijven zitten tot de pincode ingetoetst is en OK is gegeven, zie link die al eerder geplaatst is in dit topic. Ik vind dat zeer bezwaarlijk m.n. als de pas er aan de bovenkant ingestoken moet worden.

hagaman
door hagaman - Jan 19, 2011 om 19:17
107 Antwoorden / 5 Vragen

Ik wil hier niemand beledigen, maar soms heb ik het gevoel dat Nederlandse bevolking, en dan heb ik het over iedereen, zwart/wit/grijs blindelings gelooft in alles wat de media maar uitspuugt.
Dames en heren, graag zou ik willen weten/horen /zien waarmee de magneetstrip zich zo onveilig profileert/maakt ? wat is er zo onveilig aan wat in de chip niet zo is ?

All deze technologieën worden door mensen bedacht, en door diezelfde soort mensen ontcijfert, gehackt, en misbruikt.

Een magneet streep is niets meer dan een gewone kleine gegevens drager, van ik noem maar aantal xx kb's. tekentjes.

Een chip op de kaart, is soortgelijke drager van gegevens. misschien met groter of kleiner geheugen.

Je kan deze gegevens op alle bei mediums coderen.
Dus van "ik ben XX" == "xo9@ya0s" maken.

Dat is allemaal dan aan de banken om te beslissen.

Of het een of andere daarmee veiliger is of niet, doet er niet toe.

Magneet strepen of chips kan je niet zomaar op aftand aflezen, in ieder geval gewone Roemeense boeven kunnen dat niet, ik denk dat dat te duur is, nou dan blijft een ding over en dat is skimmen, wat maakt de chip zo onmogelijk om te skimmen dan ? Is hetzelfde.

Een idioot op tv of radio gaat iedereen wijs maken dat het moet, en dat het veilig is, niemand vraagt hem naar zijn deskundigheid en ervaring op straat.
Ze praten beetje theorie en iedereen is mee eens.

en dan de grappigste part, iedereen gaat erin geloven, en accepteren. Mens denk toch even logisch na.

Enigste die hier verdienen zijn grote multinationals die dan all die chips etc.. maken. Zij sturen lobbyisten erop uit om bepaalde ideeën te creëren, via media.
Media wil graag ook geld verdienen dus maakt altijd graag ruimte ervoor in de nieuws etc...
Vervolgens gaan de banken na onderhandelingen grof investeren in all deze gedoe, maar die kosten worden weer betaald gedeeltelijk uit de overheids budgetten die wij dan via belasting moeten ophoesten.
Want dit is een soort update, verbetering in de dienstverlening en veiligheid, via slimme trucs zorgen slimme mensen ervoor dat belasting gelden hiervoor ook worden onttrokken, dus via subsidies etc...

Of het veiliger is ? zeker niet !
Of er aantal slimmeriken er miljarden meer mee verdienen om meer Ferrari te rijden en eigen private jets ? zeker ja ! :)

Denken jullie echt dat hierna niemand word geskimd, en niemand word op zulke creatieve manieren bestolen ? oh geloof me er zullen alleen maar meer worden, omdat mensen gaan vertrouwen in die neppe vernieuwing van de banken en de basale veiligheid logica vergeten.

Vergeet niet, dat dit hele probleem van skimmen niet eens 2-3 % is van de totale bank gebonden criminaliteit van Nederland. Duizenden mensen worden op een of andere manier geld afhandig gemaakt. mensen komen op straat te staan. Daar moeten ze aan denken, in plaats van ons allemaal leeg melken.

Ik heb veel landen bezocht, en allerlei culturen gezien. in ieder land, hebben ze andere cultuur, maar in Nederland is iedereen zo gerobotiseerd.
En dan luisteren naar de media, dat is een soort uitzend medium een soort God, die alle waarheid zegt. Als tv het zegt, dan is het ook waar.
Mens gebruik je tenminste soms je hersenen.

dobby
door dobby - Jan 19, 2011 om 19:55
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hagaman schreef op woensdag 19 jan 2011, 19:17]Een magneet streep is niets meer dan een gewone kleine gegevens drager, van ik noem maar aantal xx kb's. tekentjes.

Een chip op de kaart, is soortgelijke drager van gegevens. misschien met groter of kleiner geheugen.

Met een enorm verschil - een magneetstrip is zoals je zegt inderdaad een (passieve) datadrager. De chip, daarintegen, is een actieve component, en kan dus meer doen dan alleen maar letterlijk raw data lineair lezen en schrijven... (in hoeverre dat ook gebeurt is natuurlijk een ander verhaald, maar daar ging het nu niet over...)

woppie
door woppie - Jan 19, 2011 om 20:55
17 Antwoorden / 0 Vragen

@anglo
De een vergeet de pas, de ander het wisselgeld. Je mag toch zelf ook wel opletten?
Frankrijk gebruikt al jaren de chip op de creditcard (en misschien ook pinpas, maar die gebruik ik daar niet). Je eet in een restaurant, ober komt met apparaat, pas er in, pin intoetsen en klaar.
In Amsterdam, winkelcentrum Gelderlandplein, is er mee gestart en het werkt prima. En dat de chipknip geen succes is geworden is de schuld van de verschillende standaarden tussen ING en de andere banken. De winkel moest dan twee protocollen aan kunnen. Maar ik vind het nog steeds handig voor kleine bedragen, zoals parkeermeters en kantines (tegenwoordig heet dat bedrijfsrestaurant). Daarmee betaal je zonder pincode in te toetsen, dus kan die code ook niet afgekeken worden. Maar ja, bijna niemand gebruikt het nog of wil het überhaupt proberen. Onbekend is onbemind.

Groeten,

Rob.

tdehond
door tdehond - Jan 20, 2011 om 09:03
4744 Antwoorden / 9 Vragen

De een vergeet de pas, de ander het wisselgeld. Je mag toch zelf ook wel opletten?
@ Woppie
Dat lijkt mij speciaal een probleem voor mensen met geheugenstoornissen zoals beginnende dementie.

hagaman
door hagaman - Jan 20, 2011 om 09:41
107 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals ik all zei, mensen willen geld verdienen :) en dan komen ze met allerlei technische gelul, om er onderuit te komen. Alsof ze de enigste zijn die verstand hebben van chip, streep of wat dan ook, en er komen dan nog andere bijpraters bij die dan nog "actiev - passief "gedragen voor stellen :) ineens kwam het in mijn hoofd, we leven in NL waar de actieven en passieve vrij leven.
Daarmee verander je nog niets. actiev passief het gaat om eind resultaat.
is het veiliger ? nee, word het niet gehack? wel. Nou dan ?

bond007
door bond007 - Jan 20, 2011 om 14:01
25 Antwoorden / 20 Vragen

Tja, afgaande op de laatste reactie zou dus alleen 'n soort van Privium-systeem zoals op Schiphol gebruikt (Iris-scanner) voldoen...... Maar waar laat je de (vandaal-gevoelige) apparatuur voor zoiets (b.v. in kleine winkeltjes), en wie gaat dat betalen..? Uiteraard de cosument !

Toch wel opmerkelijk dat 1 gestelde vraag zoveel reacties (en reacties daarop..)oproept. Was uiteraard niet de bedoeling om een soort van discussie op te wekken, daar zijn andere fora voor...

ma
door martinbnl - Jan 20, 2011 om 16:21
3 Antwoorden / 0 Vragen

Een kleine nuancering is op zijn plaats.

De Chipper is ook niet ongevoelig voor storingen.
Vooral buiten automaten met chipper lezer veroorzaken problemen. Zoals bij de Westerschelde tunnel gaat het niet altijd goed.
Door regen en "vuile" (vettige) passen worden de chip lezers vervuild en daardoor ongevoelig.
Het is mij al overkomen dat ik midden in de nacht niet kon chippen en van poortje moest wisselen, een hoop gedoe met achteruit rijden enzo.