ap
door apadmos Jul 14, 2010 om 13:46
Geldzaken & recht

Pinpas

4 weken geleden is mijn pinpas gestolen uit mijn jaszak, nadat waarschijnlijk eerst de code was afgekeken. Binnen een uur was er 3550,00 van de rekening afgeschreven. Bij alle pinautomaten zijn er video opnames gemaakt maar de politie neemt nieteens de moeite om die op te halen. Van zowel de politie als van de bank de ing. niets meer gehoord. Heeft iemand ook weleens zoiets aan de lijve ondervonden en wat voor stappen kan ik nog onderenemen.
Lida.

8018 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 14, 2010 om 15:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeger heb ik dit wel meegemaakt, maar toen hadden we noch girobetaalkaarten,proccesverbaal gemaakt de postbank in kennis gesteld copien gemaakt van het verbaal eentje opgestuurd naar de postbank en dan maar afwachten dat duurt en dat duurt, daar moet je niet je eten voor laten staan.
Dan krijg je een uitnodiging van de postale recherge daar ga je naar toe en word je behandeld als eerste verdachte, ondervragen en op een gegeven moment mocht ik 3 girobetaalkaarten tekenen, na verloop van tijd kreeg ik het bedrag min 300 gulden eigen risico terug op m,n rekening, je kan wat te wachten staan.
Wat heel belangrijk is, weet jij het volg nummer van je pas? Anders heb je er noch een probleem bij.
Ik wens je sterkte en hou je haaks tijdens het verhoor.

Mvrgrt Nico

ve
door verwijderd - Jul 14, 2010 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag apadmos,

Je schrijft: ".... is mijn pinpas gestolen uit mijn jaszak, ...."

Het kan verschil maken of je de jas aan had of ergens onbeheerd had hangen.
O.a. daaraan wordt de mate van verwijtbaarheid bepaald.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jul 14, 2010 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had mijn jas aan en zat in mijn scootmobiel ik werd toen aangesproken door een buitenlandse jongen die om geld vroeg waarop ik hem zei dat ik dat niet had. Op de foto's is te zien dat er een jonge vrouw bij hem was die dus een greep in de zak heeft gedaan. Dank je wel voor je antwoord ik ga het zeker daar proberen.

ve
door verwijderd - Jul 14, 2010 om 21:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

apadmos

In laatste instantie kun je indien er geen sprake is van verwijtbaar gedrag, een klacht indienen bij de KIFID in Den Haag.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 15, 2010 om 00:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vraag is, wat is dan je daglimiet?
Normaal kun je bij je eigen bank 1000 euro cash opnemen of 2500 pinnen in bv een winkel. Bij gastbanken is de opnamelimiet meestal 300 euro.
Als ik 2500 euro in een winkel zou hebben betaald kan ik die dag verder geen transcaties meer doen. Hoe zijn ze dan tot die 3550 gekomen?

Mastag

ve
door verwijderd - Jul 15, 2010 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

om 12.45 uur had ik zelf gepind in de Albert Heijn. Om 12.50 is er waarschijnlijk uit de geldautomaat bij Albert Heijn of bij het postkantoor om de hoek 1000,00 euro gehaald om 12.54 bij de Rabobank 250,00 euro en is er voor 500.00 op de chippas gezet om 12.59 is bij Super de Boer waar ook een geldautomaat staat is 500,00 euro gehaald en om 13.11 is er bij een mobiel pinapparaat wat op naam staat van een Tabakszaak 1300.00 gepind. Helaas bleek waar ik nooit bij stil had gestaan dat ik een limiet had van 2500.00 dat was dus helemaal opgegaan en nu sta ik voor 2500.00 euro rood.

mastag schreef op donderdag 15 jul 2010, 00:01: Mijn vraag is, wat is dan je daglimiet?
Normaal kun je bij je eigen bank 1000 euro cash opnemen of 2500 pinnen in bv een winkel. Bij gastbanken is de opnamelimiet meestal 300 euro.
Als ik 2500 euro in een winkel zou hebben betaald kan ik die dag verder geen transcaties meer doen. Hoe zijn ze dan tot die 3550 gekomen?

Mastag

ve
door verwijderd - Jul 15, 2010 om 12:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pin betalingen. Er wordt een proef gedaan met de EMV chip om fraude tegen te gaan. Nou die proef is onzin, want ik betaal al bij zeer veel winkels met die EMV chip. Ook bij bijna alle benzine stations kan dat al. Waarom dan die proef. In het buitenland, Belgie kun je alleen maar met EMV chip betalen.

Kuifje

ve
door verwijderd - Jul 15, 2010 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook al bij een benzinestation betaald met de chip in combinatie met de pincode. Blijkbaar werkt deze al langer bij een ING pas.

Ik scherm altijd het toetsenbord af als ik het pin nummer intoets.

ve
door verwijderd - Jul 15, 2010 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ de Hond:

"Ik scherm altijd het toetsenbord af als ik het pin nummer intoets. "

Dat heeft weinig zin bij een overzet keyboard dat bij verschillende (onbemande)tankstations al aangetroffen is. Je denkt dat het origineel is en zo ziet het er ook uit, doch de code wordt opgeslagen, of je die afschermt of niet.

H.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

hrdwerrorman schreef op woensdag 14 jul 2010, 20:49:
Het kan verschil maken of je de jas aan had of ergens onbeheerd had hangen.
O.a. daaraan wordt de mate van verwijtbaarheid bepaald.

Verwijtbaarheid heeft te maken met of apadmos z'n / haar geld terug gaat krijgen. Maar ook als je verwijtbaar bent is een pinpas stelen verboden. Actie van de politie zou je dus wel mogen verwachten.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch vind ik 't belachelijk dat mensen zo'n groot bedrag op een betaalde rekening hebben staan...Dus als je bestolen wordt, ben je toch zelf schuld aan als 't om 'n flink bedrag gaat...
Ooit zelf ook eens bestolen van mijn pinpas, ze hadden geen pincode en konden ze ook geen geld pinnen....Dus 't aparaat had mijn pinpas ingeslikt, na 3 pogingen...Wel een rompslomp om mijn pinpas weer terug te krijgen...
Zeker is 't geen pretje als je bestolen wordt van paspoort en andere pasjes...Aangifte doen heeft weinig zin, omdat de politie er geen aandacht aan willen geven... Achteraf houd je wel 'n flinke kater ervan over als je niet serieus wordt genomen door de politie...

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

plebpleb schreef op vrijdag 16 jul 2010, 14:17: Toch vind ik 't belachelijk dat mensen zo'n groot bedrag op een betaalde rekening hebben staan...Dus als je bestolen wordt, ben je toch zelf schuld aan als 't om 'n flink bedrag gaat...

Vind ik een vreemde instelling. Je moet toch zeker zelf weten of je je geld op een betaalrekening hebt staan of op een spaar rekening. Daarnaast, misschien moest dat geld er wel staan om op korte termijn iets te betalen. Of was het salaris net gestort.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

In februari werd de portemonnee van mijn vrouw in de AH uit haar tas gejat. Ze kwam er bij de kassa achter. Daarvoor had ze gepind. Schade €230,- cash plus pinpas en creditcard. Doordat ze mij vanaf de kassa belde heb ik beide kaarten direct kunnen laten blokkeren. De creditcard is niet geprobeerd terwijl dat de grootste kans gaf. De pinpas is 3x zonder succes gebruikt. Toen de politie later vroeg om de filmgegevens van ING bij de pinautomaat, werkte ING niet mee. Daarna, er waren inmiddels nieuwe passen, nooit meer iets gehoord van zowel politie als ING; behalve kosten voor een nieuwe pinpas bij ING. Visa was soepeler. Het antwoord van Plebpleb gaat m.i. uit van onjuiste gegevens. Er stond dacht ik juist weinig op de rekening van Apadmos waardoor ze nu rood staat. Banken zijn over het algemeen niet erg klantvriendelijk maar je wordt gedwongen hun systemen te gebruiken.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een p[olitie ombudsman die je kan helpen
hier is het duidelijk met opzet gebeurt dus heb je recht op terug gave neem even kontakt op met de VARA er is pas een programma over geweest waar de ING dacht ik er niet zo goed uitkomt.
Trouwens als je aangifte doet en ze doen er niets mee kan je misschien naar het hoofdburo ( ik weet niet waar je woont) en daar doen ze dan vaak meer moeite
Het aan nemen van een aangifte is verplicht volgen de wet
niet de politie maar de offiecier maakt uit of er vervolging word ingestelt en anders een advocat en een zgn art 12 opstarten kan prodeo afh van je inkomen en als je wint en dat lijkt me zeker krijg je die kosten ook weer terug.
suces

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u niet onzorgvuldig met uw pincode bent omgesprongen, moet ING u betalen. Wel geldt een eigen risico (300 euro meen ik). Begin vorig jaar is er een uitspraak van de rechter geweest in een soortgelijk geval. Als de bank zich wil beroepen op onzorgvuldig omgaan met pincode, dienen ze dat te bewijzen. Het enkele feit dat dader over pincode beschikte is geen bewijs voor onzorgvuldigheid.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Enige weken is mijn pincode afgekeken bij AH, terwijl ik toch met mijn andere hand afschermde. Als iemand van gelijke lengte op mijn ooghoogte zit én ik geen ogen in m'n achterhoofd heb, kan dat gebeuren. Ik kan tenslotte niet blindelings intypen.
Op mijn oprit werd ik aangesproken door iemand die de weg vroeg.
Kort en goed, een handlanger is toen in mijn auto gekropen en heeft mijn pinpas uit m'n tas gehaald.
Hun buit: 1400 euro.

Ik heb aangifte gedaan bij de politie en gesproken over videobeelden,
Mij is toen gebleken dat de politie een JURIDISCH VERBOD heeft om videobeelden op te vragen.
Dit is bij elk politiebureau na te vragen, dus stóp er nu eens mee om zomaar met een beschuldigende vinger naar de politie te wijzen!!

Wat wél kan en wat ik dan ook heb gedaan, is dat het slachtoffer zélf die beelden opvraagt en doorgeeft aan de politie.
Het hangt af van de welwillendheid van het bedrijf of ze die videobeelden afgeven.

In mijn geval deed de AH dat wel, helaas waren ze erg vaag.
Via de Consumentenbond kreeg ik het adres door van KIFID, tel.nr. 070 3338999, voor het geval dat de bank moeilijk zou gaan doen.

Al met al komt het neer op zorgvuldig omgaan met je pincode en....... je bank moet maar bewijzen dat je dat niet hebt gedaan!!
Reactie van de bank duurt 6 weken, die zijn voor mij nu voorbij, dus ik ben benieuwd.....

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp iets niet.
Als je merkt dat je pinpas is gestolen: zo snel mogelijk (laten) blokkeren). Dan kan er ook niets worden afgeschreven. Dus niet eerst naar de politie aangifte doen, maar zelf eerst wat doen, namelijk de bank bellen. Scheelt - in jouw geval - duizenden euro's.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2010 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik merkte pas de volgende dag dat ik mijn pas niet meer in mijn bezit had maar al had ik het direct opgemerkt dan was ik toch al te laat geweest zoals ik al schreef heb ik zelf om 12 uur 45 nog betaald met de pas bij Albert Heijn en om 12 uur 50 was de eerste 1000,00 euro er al afgehaald. Natuurlijk laat je eerst je pas blokkeren voor je naar de politie gaat, maar al had ik ze op heterdaad betrapt dan nog had ik nooit zo snel kunnen bellen als dat zij hebben kunnen pinnen makkelijk toch in iedere Albert Heijn staat een Ing geld automaat of ze voor hun zijn neer gezet, Pikken en Pinnen binnen 60 seconde.Op loop afstand zijn er op het winkelcentrum nog 4 á 5 geldautomaten ik begrijp alleen niet dat ze onbeperkt hun gang hebben kunnen gaan, laatst wilde ik iets kopen en toen lukte het mij niet om meer dan 2000,00 te pinnen.
Lida.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2010 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Apadmos,

Als de politie u niet serieus neemt, kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket.

"Het Juridisch Loket is een onafhankelijke, door de overheid gesteunde organisatie, die iedereen met een juridische vraag helpt. Snel, goed en gratis".

www.juridischloket.nl

http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx

De meeste politieagenten en banken nemen u pas echt serieus als u aangeeft dat u juridische steun heeft...

Succes!

ve
door verwijderd - Jul 18, 2010 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb enige jaren geleden mijn pinpas verloren.Iemand heeft kans gezien
bij 2 banken totaal EUR.850,00 te pinnen.Toen ik aangifte deed zei de politie
agente, dat het haar niet verbaasde ,dat iemand, zonder mijn pincode te kennen,
toch geld kon pinnen.Van de bank kreeg ik met veel pijn en moeiteEUR.425,00
als coulance betaling terug.
Enige maanden later vroeg ik aan de politie hoe het met mijn dossier stond.
Prima, de zaak is opgelost zei de agent. Ik zei, dat ik van niets wist.
In zoverre zei de agent, we hebben een foto van de dader, maar we weten niet
wie de persoon is. Ik zei, ik kom onmiddellijk naar het politiebureau. Misschien ken ik de persoon.
Maar nee dat kon n i e t, volgens de agent, i.v.m. de wet op de privacy.
Het is toch schandalig. De dader wordt beschermd en de slachtoffer moet het zelf maar uitzoeken.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2010 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

De politie mag beelden van het gebruik van de pinpas alleen opvragen met toestemming van de officier van justitie. Die moet daartoe een vordering doen bij degene die de beschikking heeft over de beelden.

Daarnaast heeft de politie geen onbeperkte hoeveelheid rechercheurs tot haar beschikking er kan dus niet direct actie worden ondernomen op elke aangifte.
Beelden worden echter maar een beperkte tijd bewaard. Ik vermoed daarom dat de aangifte wel wat meer prioriteit krijgt.
De politie informeert een aangever echter niet over elke stap die zij in een onderzoek doet.

Het probleem is meestal wel dat ook al heb je de beelden je dan nog niet weet wie die personen zijn en soms komt men daar nooit achter.

Uit de vraag van TS blijkt overigens niet of hij/zij inmiddeld teruggave heeft gevraagd van het van zijn/haar rekening afgeschreven geld. Zonder een verzoek daartoe doet geen enkele bank iets.

Mocht de politie zonder enig bericht geen enkele actie ondernemen dan kan TS natuurlijk een klacht indienen.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2010 om 07:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch snap ik iets niet.
U heeft dus een limiet op uw pas zitten die minimaal 2500 euro is
Heeft u die laten verhogen oid?
Standaard is er een daglimiet van 500 tot 1250 euro
Dat geeft iig een beetje aan dat de dieven er per dag niet meer van kunnen pinnen

En dat een bank geen geld retour geeft is correct. Hetzelfde zou zijn dat als u portemonnee gestolen zou zijn met dat geld bedrag er contant in. Hier valt de bank niks te verwijten.

Bij skimming zijn de banken een stuk coulanter, maar hiervoor dient u gewoon aangifte te doen en de politie kan (uit ervaring) gewoon de beelden opvragen (als die automaat die heeft) en dan is het aan hun om het verder in behandeling te nemen.

ve
door verwijderd - Jul 21, 2010 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ justin:

Om dit soort dingen te voorkomen heb ik op 1 pas een limiet van €400,= per week: daar kan ik in het geheel niet op rood staan. Op de andere is een weeklimiet van €1250,= en ook geen roodstand mogelijkheid. Dat voorkomt plundering door mezelf en vreemden. Daarbij kan ik dus per week niet meer pinnen dan €1650,= Wanneer ik daar niet meer mee uitkom, dan knoop ik mezelf op!

H.