do
door dolphino Feb 21, 2008 om 12:23
Geldzaken & recht

Postbank int kosten buitenlands betalingsverkeer bij overboeking van bank uit Nederland?

Ik heb gezocht of er soortgelijke vragen waren, maar kon deze niet zo snel vinden.

Ik heb mijn spaarrekening bij de Amsterdam Trade Bank NV opgeheven. Toen zij mijn tegoed met rente hadden overgeboekt naar mijn postbankrekening, bleek de Postbank 3,50 van mijn rekening te hebben afgeschreven ovv KOSTEN BUITENL. BETALINGSVERKEER.

In september 2007 heb ik gewoon geld van de ATBank laten overschrijven naar mijn girorekening. Toen werden er geen kosten in rekening gebracht door de Postbank.
Dus van enige consequentie is hier geen sprake.

De bank is van oorsprong Russisch, maar is gevestigd in Amsterdam. Ook valt hij onder de bankgarantie van de Nederlandse bank.
Herengracht 469

1017 BS Amsterdam
http://www.atbank.nl/nl/particulieren/contact.html

Ik heb de Postbank verzocht per mail binnen 2 weken die 3,50 terug te storten, omdat dit een onterechte afschrijving is, bij een in Nederland gevestigde bank.
Wat kan ik hierna nog doen indien zij dit niet terugstorten?

Vriendelijke groet en alvast bedankt voor nuttige reacties.

1472 10 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 21, 2008 om 13:09
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Dolphino;

Het lijkt me niet terecht. Het kan zijn dat de informatie bij de Postbank (rotbank) nog niet doorgedrongen is dat de Russische bank een Amsterdamse vestiging heeft.
Ik zou er niet gek van opkijken dat uw geld, gestort bij AT-bank, in rusland geparkeerd staat, of er aldaar mee gewerkt wordt.

Maar als je het opvraagd, dan zal het toch naar Amsterdam geboekt kunnen worden.

Zelf had ik recentelijk iets dergelijks bij de ING met een Luxemburgs fonds. (effecten) Samen met andere effecten tegelijk over laten zetten naar een eff.depot bij SNS. Alles kwam op tijd over doch 1 post niet. Tot mijn verbazing stond het ineens in Londen bij Citibank. Met 35 euro onkosten. Daar heb ik bij ING over geklaagd en alle kosten zijn gecrediteerd.

Dus even bij AT-bank informeren van waar dit geld is overgeboekt.
Komt het uit Rusland, dan zijn de kosten m.i. terecht. Dan vragen hoezo uit Rusland? U doet toch zaken met A'dam?
Komt het uit A'dam dan lijkt het mij niet terecht en zou ik klagen bij Postbank.
Gerrit heeft daar wel een adres van. Er is ook een antwoordnummer van. Dat werkt ook. Even kijken op antwoordnummer.nl. Duurt lang bij Postbank.
Hardware ERror MAN

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 21, 2008 om 13:21
16887 Antwoorden / 202 Vragen

De Directie van de Postbank N.V.

Postbus 21009

1000EX Amsterdam

t.a.v. Mw. Mr. N.Y. Stuivenwold   of wel hier een adres van de klachtenadvocate van Postbank/Ing.

Overigens ligt het probleem hier bij de ATBank, daar is kennelijk aangegeven dat de kosten in rekening moesten worden gebracht aan de ontvanger. De postbank zal hier m.i. dus weinig kunnen doen. Navragen kan uiteraard altijd. Maar het lijkt er dus op dat het overgeboekte geld wel degelijk van een buitenlands rekeningnummer kwam.

door 4711 - Feb 21, 2008 om 16:39
885 Antwoorden / 2 Vragen

Bij het zelf overboeken zijn er geen kosten dus gratis en dat staat ook duidelijk aangegeven, maar als je een rest  over laat maken wegens opheffen.... dus U had beter bijna  alles kunnen pakken en een flut bedrag staan laten, want als je het ooit weer nodig hebt staat de rekening nog klaar!
Het kan zijn dat het opheffen dus vanuit Russia wel geld koste, want dit is geen normale transactie die op de website staat.
Daar staat;  "Zelf overboeken gratis".  en dat was deze laatste keer dus niet het geval!
Saldo €0,00 zou dus goedkoper geweest zijn!

do
door dolphino - Feb 21, 2008 om 18:48
18 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo,

Allemaal bedankt voor de reacties. Als er meer nuttige tips zijn, hoor ik ze graag.

@4711:
Ik wilde juist van het overschot van spaarrekeningen af. Al die spaarrekeningen waar maar een paar cent opstaat, daar heb je niets aan. Achteraf had ik het misschien zo moeten doen. Maar daar heb ik nu weinig aan. Ik kan niet meer terug het verleden in, toch?
Daarom vroeg ik ook om nuttige reacties.

En juist omdat er van de zomer bij de overboeking geen kosten in rekening werden gebracht, ben ik ervanuit gegaan dat dit hetzelfde zou gaan. Ik had geen reden om te denken dat ik anders zou gaan. Want ook wanneer ik geld overboekte naar de Amsterdam Trade Bank, werden er geen kosten in rekening gebracht.

door 4711 - Feb 21, 2008 om 18:58
885 Antwoorden / 2 Vragen

Juist bij de banken met de hoogste rente's kun je dit soort streken verwachten, probeer een de DSB en we kunnen weer veel problemen oplossen... dus niet!

Waarom heb je juist deze die meestal erg hoge rente geeft gestopt?
Niet omdat ik Rus ben, maar ook die Turkse omdat als het ooit slechter gaat met een bepaalde bank je makkelijker kunt overstappen!

De Postbank heeft nu tenslotte ook Off Line bankieren, gezien de vele niet bepaald complimentjes die ik hier langs zag komen!

do
door dolphino - Feb 21, 2008 om 19:14
18 Antwoorden / 4 Vragen

De DSB met 2,7%, de Aegon (voorheen Spaarbeleg) met 2,75% en de Atbank spaar met 3,65% heb ik allemaal opgeheven. Dit waren allemaal zo goed als slapende rekeningen die alleen maar ruimte innamen. Elk jaar kwam er een paar cent rente bij. Daar heb je gewoon niets aan. Dan konden ze mijn inziens beter opgeheven worden.

De internetrekening van de Atbank biedt met 4,5% bijna 1% meer rente dan haar gewone spaarrekening. Aangezien ik die rekening sinds de zomer heb (daar kwam die andere door mij genoemde 'kostenloze' overboeking vandaan (overigens van een veel hoger bedrag dan de betaling van nu), zag ik het nut niet meer in van deze lage rente rekeningen.

Bij de Postbank zelf sparen is een drama. Daar krijg je met een beetje mazzel 2,5%. 4,5% halen zij alleen maar bij een rekening waar minimaal 20.000,00 euro op gestort moet worden. Bij die andere banken zijn er geen voorwaarden voor wat betreft hoogtes van stortingen.

De Turkse bank, de AKbank, heeft ook een vestiging in Nederland.
Akbank N.V.
Hoofdkantoor

Boompjes 40
3011 XB Rotterdam
The Netherlands
http://www.akbank.nl/html/contact.htm
Daar zouden dus ook geen kosten in rekening gebracht mogen worden.

Mij gaat het er gewoon om dat dan dit soort streken niet zouden mogen worden toegepast. Niet door de ene en niet door de andere bank.
Als er staat dat overboekingen kosteloos gebeuren, dan moet dit ook zo zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 22, 2008 om 13:18
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Blijft het feit dat de overboeking vanuit Rusland kan zijn gedaan met opgave: kosten voor de ontvanger.

do
door dolphino - Feb 27, 2008 om 20:34
18 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi Gerrit,

In het berichtenscherm bij de internetspaarrekening staat het volgende  (algemene) bericht:
Geachte client, Wanneer u een overboeking doet naar uw tegenrekening
kan het momenteel voorkomen dat uw bank hiervoor kosten in rekening
brengt, met als omschrijving: ?overboeking buitenland? of
?spoedopdracht" . Deze kosten zijn aan u doorberekend op initiatief van
uw bank en niet door Amsterdam Trade Bank, ondanks vastgestelde EU
richtlijnen dat geen kosten in rekening mogen worden gebracht m.b.t.
binnenlands- en buitenlands betalingsverkeer . Wij hebben inmiddels
contact gezocht met desbetreffende banken om deze kosten terug te
boeken en er is ons toegezegd dat terugbetaling van kosten zal
plaastvinden. Indien deze kosten niet binnen 2 maanden zijn
gecorrigeerd door uw bank, dan verzoeken wij u om direct contact met
ons op te nemen via info@atbank.nl. Met vriendelijke groet, Amsterdam
Trade Bank N.V.

Het lijkt er dus echt op dat  de Postbank hier verkeerd zit.
Van de Postbank heb ik alleen te horen gekregen dat de mail naar een bepaalde afdeling is gestuurd.
Even afwachten nog dus......

Groetjes, Dolphino

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 29, 2008 om 17:45
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo Dolphino@ het lijkt er dus inderdaad op dat de Postbank (weer eens) in de fout gaat. (Is gegaan). Richt dus zelf uw klacht ook aan de Postbank op het eerder aangegeven adres en krijgt u niet afdoende antwoord dan bij: http://www.kifid.nl

do
door dolphino - Feb 29, 2008 om 17:57
18 Antwoorden / 4 Vragen

Hoi Gerrit,

De klacht is per mail bij de Postbank ingediend. Dat mag tegenwoordig toch wel als schriftelijk worden aangemerkt?!?

Trouwens alle lof voor de AT-bank. Ik had hen ook een mail gestuurd, omdat de Postbank niet meer reageerde na het mailtje dat het naar een bepaalde afdeling was gestuurd. Zij vonden de 2 maanden waarover de Postbank sprak veel te lang en niet klantgericht. Hierom hebben zij aangegeven 2 maal 3,50 te gaan overmaken naar mijn internetrekeningen bij hen. Gewoon omdat zij vinden dat de consument geen deel heeft aan deze situatie. Alle lof dus. Nu nog even wachten wanneer het wordt bijgeschreven.