we
door wendy1960 Mar 10, 2008 om 12:09
Geldzaken & recht

Postgiro

als gemachtigde van de postgiro rekening van beide ouders is het mij onmogelijk zonder notaris en gerecht de afschriften naar hun briefadres te laten versturen (bank, belasting, aow e.d wel). Beide ouders verblijven op een psycochriatrische afdeling van een verpleeghuis (alzheimer) en zijn niet meer in staat om te tekenen voor hun verhuizing. Ik vind het te ingrijpend om mijn ouders met notaris en gerecht te belasten. Ondertussen worden wel alle afschriften al 10 maand naar het vorige woonadres gestuurd waar een wildvreemde woont. Inmiddels heb ik dan eindelijk het advies gekregen van de postgiro, na veelvuldig bellen en niet beantwoorden van mijn mail, om de afschriftten als onbezorgbare post te laten registreren. Het is zo voor mij onmogelijk een verantwoorde financiele administratie bij te houden. Wat nu!

1241 15 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Mar 10, 2008 om 12:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Op grond van die volmacht mag u bepaalde handelingen zoals overboekingen doen. Het wijzigen van een adres gaat verder.

Hiervoor had u een notarieële volmacht nodig gehad, maar die zal een notaris nu niet meer tekenen omdat u beider ouders opgenomen zijn in een verpleegtehuis en niet meer staat zelf te tekenen en dus ook niet aan de notaris kunnen bevestigen dat het hun wil/wens is dat er volmacht getekend wordt.

Wat u nog kunt doen is via de rechter het vermogen van uw ouders onder bewind stellen en u zelf tot bewindvoerder laten benoemen. Dan kan het wel.

kiran
door kiran - Mar 10, 2008 om 12:34
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo wendy

Een kennis van mij heeft met een soort gelijk probleem momenteel te maken. (moeder ongeneeslijk ziek) Zij heeft de afgelopen 2 weken, zowel giro als spaarrekening overgeheveld naar haar eigen rekening. De verschillende instanties waar haar moeder belangen in heeft, heeft zij in kennis gesteld, dat alles wat er geregeld en/of betaald, etc, moet worden, via haar adres moet gaan lopen. En verder houdt zij haar moeder van het een en ander zelf op de hoogte.

Ik hoop dat u hier iets aan heeft.

Groet, Kiran

marcel75
door marcel75 - Mar 10, 2008 om 12:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Kira

Hoe praktiszch ook dat advies, maar dat is of diefstal of schenken. Dat geeft zeker na overlijden van (een van) de ouders in famile en fiscaal problemen.

Als het geld op je eigen rekening laat boeken, moet je het namelijk opgeven in box 3. De belastingdienst gaat vragen stellen en gaat vervolgens schenkingsrechten heffen.

pavoordf
door pavoordf - Mar 10, 2008 om 12:53
519 Antwoorden / 73 Vragen

Enige manier is u tot bewindvoerder aan te laten stellen, via het kantongericht. Procedure is op zich niet zo ingewikkeld. Het beste kunt u informatie aanvragen bij het kanton waaronder uw ouders vallen. Uw ouders moeten hiervoor tekenen evenals uw broers en zussen. Tevens moet er een medische verklaring zijn (dat laatste lijkt me geen bezwaar). Ik weet niet wat de consequenties zijn wannneer uw ouders niet kunnen tekenen. Mijn vrouw heeft het bewind over haar moeders bezittingen. Die kon ook niet tekenen, omdat ze blind was

we
door wendy1960 - Mar 10, 2008 om 12:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bewindstelling zou een optie kunnen zijn en daar heb ik met een notaris ook al over gesproken. Echter betekent dit dat mijn ouders gehoord moeten worden door een rechter wat te belastend voor hen is.

Waar de postgiro mee schermt is dat er fraude gepleegd zou kunnen worden als zij de afschriften naar het briefadres van mijn ouders sturen. Mij ontgaat de logica daarvan omdat het nu in deze situatie ook mogelijk is als fraude te plegen.

marcel75
door marcel75 - Mar 10, 2008 om 13:01
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@pavoordf,
Een "voorwaarde" van onder bewindstelling is juist dat de onderbewind gestelde zelf niet meer kan handelen. Zijn/haar handtekening is dus niet nodig.

marcel75
door marcel75 - Mar 10, 2008 om 13:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als u bij het verzoek tot onderbewindstelling aangeeft dat uw ouders alzheimer hebben, dan zal e kantonrechter vragen om een verklaring van een behandelend arts en uw ouders niet horen.

pavoordf
door pavoordf - Mar 10, 2008 om 13:41
519 Antwoorden / 73 Vragen

Marcel,

die voorwaarde bestaat dus niet. Achteraf bestaat wel de restrictie dat de onder bewind geplaatste niet meer mag handelen

marcel75
door marcel75 - Mar 10, 2008 om 14:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@pavoordf,

Je kunt niet zo maar iedereen onder bewind laten stellen. De wetgever heeft het als volgt bepaald:

"Indien een meerderjarige als gevolg van zijn lichamelijke of geestelijke toestand tijdelijk of duurzaam niet in staat is ten volle zijn vermogensrechtelijke belangen zelf behoorlijk waar te nemen, kan de kantonrechter een bewind instellen over één of meer van de goederen, die hem als rechthebbende toebehoren of zullen toebehoren."

De voorwaarde is dus het niet meer in staat je eigen vermogensrechtelijke belangen behoorlijk waar te kunnen nemen.

dodge
door dodge - Mar 10, 2008 om 15:08
96 Antwoorden / 28 Vragen

Geen antwoord op je vraag, maar een advies: zorg dat je überhaupt zsm van de Postbank afkomt. Ook ik heb kennis in naaste omgeving met veel gezeur, nadat haar moeder overleden was (en zij was notabene helemaal notarieël gemachtigd) om e.e.a. in goede banen te krijgen. Terwijl voor een normale bankrekening een bezoekje a/d bank met legitimatie voldoende was. In uw geval leven uw ouders gelukkig nog, maar om u een hoop ergernis te besparen, is het de overweging waard naar een "normale" bank over te stappen, ondanks dat deze voor hun diensten wat meer rekenen.

marcel75
door marcel75 - Mar 10, 2008 om 16:12
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Dodge,
Een volmacht vervalt in beginsel altijd door overlijden. Ook bij andere banken loop er dan tegen aan dat je verklaring van erfrecht nodig hebt. Een totaal andere situatie dus omdat je dan moet aantonen dat je erfgenaam bent en dus over het geld mag beschikken. Zolang iemand in leven is, hoef je "alleen" maar aan te tonen dat je een volmacht hebt.

pavoordf
door pavoordf - Mar 10, 2008 om 16:23
519 Antwoorden / 73 Vragen

@Marcel

Uit een folder van Postbus 51:

Wie vraagt curatele, bewind of mentorschap aan
In de eerste plaats kan de betrokkene zelf de maatregel vragen. Verder kan zijn partner zo’n verzoek doen en ook familieleden tot in de vierde graad. Dat zijn ouders , grootouders, kinderen en kleinkinderen en ook de broers en zusters, ooms en tantes en neven en nichten. Als degene om wie het gaat nog minderjarig
is en onder gezag van een voogd staat, kan ook de voogd de maatregel vragen. Daarnaast kan de officier van justitie de curatele, het bewind of het mentorschap verzoeken. Dat is van belang als er geen familie meer is die het verzoek kan doen of als ‘de familie’ goede redenen heeft om het verzoek niet zelf te doen. De betrokkene
zou hun dit bijvoorbeeld zo kwalijk kunnen nemen, dat dit de verhoudingen binnen de familie te zeer zou belasten. Alleen in uitzonderlijke gevallen zal de officier van Justitie een verzoek doen.

marcel75
door marcel75 - Mar 10, 2008 om 16:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@pavoordf,
De PB51-folder gooit meteen alle 3 de mogelijkheden op 1 bult en ja, het is mogelijk om over je eigen vermogen een bewind aan te vragen, bijvoorbeeld door iemand die van een gokverslaving af wil komen. In dit geval hebben de ouders beiden Alzheimer en kunnen juridisch gezien het bewind niet zelf aanvragen omdat ze hun wil niet kunnen uit (overigens mag dat ook aangenomen worden als een mentorschap verzocht wordt omdat dat ook betrekking heeft op de lichamelijke behoeften).

Ik zeg dus niet dat pb51 onjuistheden verspreid, wel dat dergelijke folders dusdanig algemeen zijn, dat ze weinig nog met de wettekst te maken hebben.

De problemen met andere familieleden zie ik niet. Een bewindvoerder moet namelijk jaarlijks rekening en verantwoording afleggen. Juist om verrassingen te voorkomen op het moment dat ze overleden zijn, zou ik bewindvoering juist adviseren. Achteraf kunnen de ouders ook geen problemen maken. Op dit moment is Alzheimer niet een ziekte waar je van hersteld en de onderbewindstelling van een vermogen wordt altijd gedaan in het belang van de onderbewindgestelde.

ro
door rositha - Mar 10, 2008 om 16:46
10 Antwoorden / 0 Vragen

wat u moet doen is het volgende:

bij de kantonrechter bewindvoering aanvragen.uw ouders hoeven niet te tekenen,,de kantonrechter komt  voor de beoordeling naar hun woonadres en  zij hoeven  dan zelf geen vragen te beantwoorden .als de bewindvoering is toegekend vraagt u bij de gemeente gebruik van uw adres als postadres voor uw ouders aan . aan alle instanties stuurt u een copie van de registratie.  u opent  bij de afdeling rechtspositie van de postbank een rekening op hun naam en op uw adres. u krijgt een betaalpasje op hun naam waar uw handtekening op komt te staan. mochten er toch instanties zoals bv voor de aow post naar het adres van uw ouders sturen dan kunt u bij de kantonrechter een machtiging voor gebruik van postadres aanvragen en een copie van de goedkeuring opsturen naar de instantie. uw ouders hoeven geen vragen te beantwoorden en hoeven  nergens  zelf te tekenen. bewindvoering wordt over iemand bepaald .deze persoon ondertekent niets op het aanvraagformulier. u kunt meteen ook  mentorschap aanvragen, dan heeft u ook iets  te zeggen over de zorg voor uw ouders. ouders van verstandelijk gehandicapte kinderen hebben hier zo gauw hun kind meerderjarig is mee te maken .voor het kantongerecht en de afdeling rechtspositie van de postbank is dit bekende materie . voor mij ook als ouder van een kind met een handicap. omdat in uw geval voor beide ouders bewind wordt aangevraagd moeten denk ik uw broers  en zussen  de aanvraag mee ondertekenen ..maar dat weet men bij het kantongerecht wel. één keer per jaar moet u alle financiële gegevens van uw ouders opsturen. als u internetbankieren heeft van de postbank  kunt u het programma cash flow   hiervoor aanschaffen. het is even een berg administratie die u moet regelen.mijn ervaring is dat de afdeling rechtspositie zeer behuplzaam is en ook de afdeling bewindvoering van het kantongerecht. wat u niet moet doen is hun geld overhevelen naar uw bank of giro rekening. dan krijgt u zeker problemen met de belastingdienst.

ro
door rositha - Mar 10, 2008 om 18:58
10 Antwoorden / 0 Vragen

offiële instanties zoals het CAK ,uitkeringsinstantie  aow e.d mogen nooit zomaar aan iemand post toesturen of betalingen doen .als de kennis van Kiran dat met een enkel briefje voor elkaar krijgt klopt er iets niet.ondanks dat onze zoon op ons adres zijn postadres heeft stuurt het CAK toch beschikkingen naar het adres van de instelling . zo staat het in de wet. nu heb ik een machtiging voor gebruik van postadres gekregen via de kantonrechter en dan pas kan het naar het postadres. iedereen kan zich wel uitgeven voor familie van iemand .  bewindvoering is er juist ter bescherming van iemand die dat zelf niet kan. een volmacht geeft geen bescherming .