La
door LarsL Mar 14, 2016 om 21:01
Geldzaken & recht

PostNL zending is niet aangekomen? Wat nu?

Goedendag,

Enige tijd geleden heb ik bij Zalando een Superdry jas besteld. Ik wou deze graag retour sturen omdat hij mij niet beviel, maar er zat geen retour etiket bij. Omdat ik al eens eerder problemen heb gehad met Zalando om een retour etiket heb ik besloten om €6,95 te betalen bij het postkantoor om zo "gezeur" te voorkomen. Nu, 2 maand verder heb ik een brief van een incasso bureau ontvangen met de vraag wanneer ik van plan ben om de jas te betalen. Uiteraard heb ik meteen naar Zalando gebeld en die vertelden mijn dat de jas daar nooit is aangekomen. Vervolgens heb ik tussen mijn retourbonnetjes gekeken en een bonnetje gevonden waar mijn eigen adres op staat?! Nu heeft het postkantoor waarschijnlijk een fout gemaakt door mijn adres in te voeren. Volgens de track & trace code zou het op 15-01-2016 om 13:07 zijn bezorgd maar ik heb nooit wat ontvangen. Nu word er van mij verwacht om het openstaande bedrag van €180,- over te maken. Wat kan ik hier tegen doen?

8782 12 Rapporteer

zoekster1
door zoekster1 - Mar 14, 2016 om 21:17
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt hier niets tegen doen. U heeft al de fout gemaakt door op eigen houtje de retour te regelen terwijl het altijd beter is om van de retourbon of wat er ook voor doorgaat gebruik te maken. Verder heeft u een verzendbewijs met uw eigen adres ipv dat van Zalando. Dus u heeft ook nog eens geen bewijs van verzenden naar Zalando.
Het enige wat u kunt doen is nog eens contact opnemen met post.nl en daar navraag doen wat er met uw pakket is gebeurd. Doe dat per mail.

En dan maar hopen dat het goed gaat. Maar Zalando staat totdat u kunt bewijzen dat het pakketje daar is aangekomen in zijn recht om u aan te manen.

ha
door halex - Mar 14, 2016 om 22:15
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Zalando heeft u een jas geleverd. Daar betaalt u voor.
Wat ik niet snap is waarom u niet veel eerder op track&trace hebt gekeken. U had al eens eerder problemen gehad. En daarom koos u nu voor een andere manier van verzenden. Dan kan ik er niet bij dat u niet daags na verzending al hebt gecontroleerd of alles goed is gegaan. Laat staan dat ik het vreemd vind dat u niet bij verzending uw verzendbon hebt gecontroleerd. U was gewaarschuwd door voorgaande keren. En dan toch zo laks zijn.

La
door LarsL - Mar 15, 2016 om 09:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Aangezien ik school, stage en werk heb heb ik het tussendoor even snel op de post gedaan en daarom niet op het bonnetje gekeken. Ik ging er wel van uit dat het wel goed zou gaan. Maar er staat dat het pakketje bij mij thuis zou zijn bezorgd om 13:07 maar er is daar geen bewijs van, geen handtekening etc. Wij overwegen om hier een zaak van te maken want ik ben niet van plan om €180,- te betalen voor een jas die ik niet in mijn bezit heb.

jo
door jorisw Mar 16, 2016 om 15:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"even snel" en 180 euro in 1 bericht... Voor zo'n bedrag moet het toch mogelijk zijn om 1 minuut extra te besteden aan zo iets lijkt me.

zoekster1
door zoekster1 - Mar 15, 2016 om 09:47
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt overwegen er een zaak van te maken, maar ik vrees dat u deze niet zult winnen. In de wet staat nl dat de bewijslast voor het retourneren van een artikel niet bij de internetwinkel maar bij u ligt. U heeft de jas niet in uw bezit, maar Zalando ook niet. Het enige wat u kunt doen is bij Post.nl ageren, maar u heeft het artikel niet aangetekend verzonden, dus ik vrees dat u in dit geval het haasje bent, tenzij Post.nl alsnog het pakket boven water weet te krijgen.

U kunt Zalando betalen en ondertussen toch op zoek gaan naar het pakketje bij Post.nl om incassokosten te vermijden. Dat lijkt mij de beste strategie.

U kunt de zaak ook op zijn beloop laten en dan hopen dat Zalando het erbij laat zitten, in dat geval zal Zalando u waarschijnlijk schrappen als klant, omdat u dan als wanbetaler te boek staat. Maar als ze naar de rechter gaan, dan kunnen u vervelende proceskosten staan te wachten en dan wordt het allemaal veel duurder dan 180 euro, hetzelfde geldt als u de zaak start, daar zitten kosten aan verbonden. Het is maar welk risico u wilt nemen.

Uw argumentatie dat u niet wilt betalen voor een jas die u niet heeft gekregen, kan Zalando net zo makkelijk terugkaatsen. Waarom zouden zij u met 180 euro laten gaan als zij de jas niet in hun bezit hebben?

U heeft uzelf in een lastig positie gebracht door niet de normale procedure te volgen en ook niet goed de track en trace bon na te kijken en daar plukt u nu de zure vruchten van.

mo
door motorman - Mar 16, 2016 om 12:27
18 Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal niets u zal gewoon moeten betalen, u kan nu niet bewijzen dat u het naar hen heeft verzonden.
Als u 6,95 heeft betaald is het standaard verzonden en kan u post-nl ook niet aansprakelijk te stellen.
Ik kan u aanraden het altijd met handtekening ontvangst te verzenden

ma
door mariovdmade - Mar 16, 2016 om 12:42
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang dat u machteloos staat. Zalando heeft immers geen fout gemaakt. Het gaat tussen u en post nl. Zalando heeft aan haar leveringsplicht voldaan en de zending niet retour ontvangen en heeft derhalve recht op betaling.

ka
door kaartendraak - Mar 16, 2016 om 12:48
184 Antwoorden / 2 Vragen

Tja "even snel op de post doen" , dat is een groot probleem bij de mensen, alles moet maar even snel snel tussendoor. LET EENS OP als jewat doet, kijk de boel goed na, bekijk het bonnetje even of de postcode klopt, is een moeite van een paar seconden. En wat ik hieronder las, NOOIT, maar dan ook NOOIT!! op eigen houtje iets retoursturen tenzij dat op de website vermeld staat dat dat hun methode is. Bij de meeste webwinkels zal je ten alle tijde een retourmelding moeten maken. Dom geweest dus............

ja
door januitgroningen - Mar 16, 2016 om 12:51
53 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij is er een procedure, dat je een eventuele retourzending ook allereerst moet aanmelden op hun website.

no
door nokkenas - Mar 16, 2016 om 13:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon in de winkel kopen zoals het hoort is goed voor de winkel en je loopt geen risico.

pi
door pieterwolters Mar 16, 2016 om 21:45
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je mag het alleen niet ruilen als je niet tevreden bent. Hoogstens als de winkelier dat goed vindt.

mo
door mof - Mar 16, 2016 om 14:05
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niks. Gewoon betalen.
U had een retour bon moeten aanvragen bij Zalando. Dat had u op een of andere manier moeten registreren.
Als ZAlando u dan geen bonnen had verstrekt dan had u het met de post kunnen zenden.

Dan blijft u nog steeds wel verantwoordelijk dat u het juiste adres op het bewijsje van de post zelf controleert.
Op het agentschap had de medewerker dan meteen kunnen controleren en corrigeren.
Nu is het niet meer navolgbaar wat met het pakket is gebeurd.

U heeft pech.

li
door lisa123 - Mar 16, 2016 om 15:32
134 Antwoorden / 53 Vragen

Helaas voor u, niets.

U hebt verkeerd gehandeld en ik sluit me bij iedereen aan die al eerder een reactie heeft geplaatst: aan een bonnetje van de post met uw eigen adres en postcode erop heeft Zalando niets, altijd kijken op hun site hoe het gaat met retour zenden en anders, als dat niet duidelijk is, even bellen.
Ook altijd aangetekend met bewijs van ontvangst verzenden, het is niet iets met een waarde van 20 cent!!
Jammer, maar snel-snel-tussendoor kost u nu € 180,00.
Kan Zalando alleen maar gelijk geven dat ze u er voor verantwoordelijk houden dat zij de jas niet hebben ontvangen.

Bo
door Bonte Specht - Mar 17, 2016 om 08:19
45 Antwoorden / Vragen

Moeilijk, ik denk betalen. U heeft het gestuurd met track & tracé, het verkeerde adres ingegeven. Bewijs maar eens dat dit de jas was.
Daarnaast als u niet weet hoe te retourneren, dan is er ook een online klantenservice. Daar had u vast antwoord gehad.
Ik.zou maar betalen, dan word de rekening niet groter. Uitzoeken zou ik sowieso doen. Erg slordig van u.