di
door diana tullemans Oct 9, 2013 om 16:13
Geldzaken & recht

Prijsverhoging De Ruijter anijs toegestaan?

Al ruim 25 jaar koop ik De Ruijter anijsblokjes en deze kostten de laatste keer 0,88 euro per 150 gram. Nu zijn deze vervangen door De Ruijter staafjes anijspoeder en deze kosten 1,49 euro per 76 gram! D.w.z. als ik dit omreken p/100 gram dat de blokjes 0,58 euro kostten en nu de poeder 1,98! Een zeer royale prijsverhoging!
Ik heb deze vraag al voorgelegd aan De Ruijter en daar kreeg ik het volgende antwoord:De Ruijter Anijsblokjes zijn sinds 1928 onderdeel geweest van ons assortiment. Sindsdien is de productiemethode nauwelijks veranderd. In de afgelopen jaren is de oude anijsblokjesmachine draaiende gehouden maar helaas kunnen we door slijtage en het ontbreken van de juiste onderdelen de levensduur van deze machine niet meer verlengen.
We zijn op zoek gegaan naar een passend alternatief en hebben deze gevonden in de vorm van Anijsstaafjes; staafjes gevuld met anijspoeder.

De verpakking en toepassing van Anijsstaafjes zijn anders dan die van Anijsblokjes maar het resultaat is hetzelfde: een beker warme, vertrouwde anijsmelk van De Ruijter.
Het voordeel van Anijspoeder is dat het wat beter en sneller mengt in de warme melk dan Anijsblokjes. Daarnaast is het anijspoeder apart verpakt in staafjes waardoor de smaak beter gewaarborgd wordt en het makkelijker op te bergen is.

Het einde van de levensduur van onze anijsblokjesmachine en het vinden van de genoemde oplossing resulteert in een stijging van de kostprijs, die opgebouwd is uit de kosten voor zaken zoals grondstof, arbeid, energie, verpakking en transport. We zijn genoodzaakt om deze kosten door te berekenen in de verkoopprijs van onze producten aan onze retailpartners (de winkeliers).
De uiteindelijke prijs die u als consument betaalt voor een product in de winkel, wordt door de betreffende winkelier of de organisatie waarbij deze is aangesloten, bepaald.

Kan en mag dit zomaar?

16551 51 Rapporteer

lekkerisdat
door lekkerisdat - Oct 9, 2013 om 16:27
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Ja dit mag uiteraard gewoon.

Sowieso snappen ze het bij De Ruijter niet helemaal, nog altijd verwerken ze luizen in bijvoorbeeld de muisjes.

edrick3
door edrick3 - Oct 9, 2013 om 16:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen
tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2013 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk mag dat en waarom niet. Ze kunnen ook stoppen met het maken van dat spul. Is er geen andere leverancier van anijsblokjes te vinden?

kaasbroodje
door kaasbroodje - Oct 9, 2013 om 16:45
937 Antwoorden / 2 Vragen

Al vragen ze 1000 euro, moeten ze zelf weten. Is het te duur geworden? boycotten en niet meer kopen maar naar een concurrent gaan. Het kan ook zijn dat de lokale super er een slaatje uitslaat door de prijs absurd te verhogen

tenormin
door tenormin - Oct 9, 2013 om 19:34
16847 Antwoorden / 108 Vragen

diana, natuurlijk is het, in vergelijking met, een enorme prijsverhoging. Dat staat buiten kijf. En ja, dat mag. Wat mij opvalt is de uitgebreide beantwoording. Heel duidelijk en begrijpelijk. Kunnen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen. Dat de machines verouderd zijn etc. Dus een antwoord waar u echt iets aan heeft en niet met een kluitje in het riet word gestuurd.

de eelco
door de eelco - Oct 10, 2013 om 11:06
607 Antwoorden / 92 Vragen

op 30 september is hier een tip geplaats en die verwijst naar de plus supermarkt...
dus als u die in de buurt heeft kan u daar het beste naar toe gaan..

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2013 om 12:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit staat er:

Zoonlief drinkt al jaren een anijsblokje in zijn warme melk. Er komt wel eens een periode voor dat dit niet is, maar over het algemeen wel.

Gisteravond bij ah wilde ik de anijsblokjes pakken en weg waren ze. Er stonden zakjes met anijspoeder voor in de plaats. Schrik niet, 12 zakjes voor 1.49.
Nou, dat dacht ik toch niet. Die hoef ik niet.
Bij navraag bleek dat de blokjes uit het assortiment zijn gehaald.
De betreffende bedrijfsleider had al veel klachten van klanten hierover, maar van hogerhand was zo beslist.
Ik heb hem netjes gezegd dat dit deze zakjes wel 10 keer zo duur zijn dan de blokjes en dat ik wel ergens anders ging kijken.

Direct nadat ik mijn boodschappen bij elkaar had ben ik doorgereden naar de plus. En jawel hoor, 3 pakjes voor 0,88 cent. In elk pakje zitten 12 stuks.
Dus 36 stuks voor 0,88 cent. De zakjes kosten 12,5 cent per stuk. De blokjes 0,024 cent per stuk.
Bij een jaarverbruik waar het in mijn geval om gaat is dit een verschil van:
45,32 t.o.v. 8,92. Nou ah, ik rijd wel even om voor de blokjes.

tenormin
door tenormin - Oct 10, 2013 om 13:10
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Dan zal de (dure) PLUS ze nog op voorraad hebben dus om de AH kreet maar te gebruiken: hamsteren. Want de brief/email aan Diana was duidelijk genoeg.

ma
door marijke1953 - Oct 10, 2013 om 13:26
136 Antwoorden / 3 Vragen

Erg net antwoord van De Ruijter

pi
door pieterwolters - Oct 10, 2013 om 21:11
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 10 okt 2013, 12:07]
45,32 t.o.v. 8,92. Nou ah, ik rijd wel even om voor de blokjes.

Maar bij een andere winkel zullen ze binnenkort ook niet meer te krijgen zijn lijkt me. Als de machines er niet meer zijn houdt het op.

tijger1
door tijger1 - Oct 10, 2013 om 21:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Doe wat Tenormin zeg: hamsteren maar.

En er zal toch nog wel een andere fabrikant zijn die dat maakt?

diumenge
door diumenge - Oct 10, 2013 om 21:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zou zeker gaan hamsteren, want volgens mij is De Ruijter toch echt de enige fabrikant van anijsblokjes. Het staat ook op hun website, dus reken er maar niet op dat die blokje nog terugkomen.

Tenzij natuurlijk het wetsvoorstel voor de Sovjet-Unie-wet wordt aangenomen dat fabrikanten verbiedt producten uit de handel te nemen en/of prijzen te verhogen zonder toestemming van de regering...

tenormin
door tenormin - Oct 10, 2013 om 21:37
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 10 okt 2013, 21:15]Doe wat Tenormin zeg: hamsteren maar.

En er zal toch nog wel een andere fabrikant zijn die dat maakt?

Dat zal niet gemakkelijk worden om een 'replacement' te vinden; tenminste, anderen misschien, ik niet. Het antwoord aan Diana lees hier staat ook keurig vermeld bij de wetenswaardigheden over de Ruijter. 't Is jammer, zo'n van oudsher bekende zaak, maar ja, dingen hebben niet het eeuwige leven.

da
door daan567 - Oct 19, 2013 om 21:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag waren toevallig de anijsblokjes op en ben ik naar de Agrimarkt gegaan om de voorraad voor de winterdagen weer aan te vullen. Ook ik (en pas nu) heb me staan verbazen over het enorme prijsverschil. Vandaag kwam op kassa ook de prijspakker voorbij die over dit product ging. Zij spraken over een 124% prijsstijging... Verbeter me als mijn rekensom niet klopt maar ik kom op een prijsstijging van 403% uit.

Anijsblokjes (0,88 euro, 150gr) per kilo 5,87 euro
Anijsstaafjes (1,79 euro, 75,6gr) per kilo 23,68 euro

Deel je de kiloprijs van de staafjes door de blokjes dan kom je uit op het getal 4,03 ,ofwel een verhoging in prijs van 403%. Hoe komt kassa aan hun 124%?

De reactie van De Ruijter is inderdaad zeer netjes maar geeft mij geen duidelijk antwoord waarom. "...resulteert in een stijging van de kostprijs, die opgebouwd is uit de kosten voor zaken zoals grondstof, arbeid, energie, verpakking en transport. We zijn genoodzaakt om deze kosten door te berekenen in de verkoopprijs van onze producten aan onze retailpartners (de winkeliers)."

-De grondstoffen zijn niet veranderd (minder zelfs).
-In tijden van automatisering, zou je juist minder arbeid verwachten
-Verschil in energieverbruik zou verwaarloosbaar kunnen zijn (tegenwoordig verwacht ik een energiezuinige machine)
-Transport bijna onveranderd? (verpakking maar een kleine half keer zo groot)

Logischerwijs zullen ze de investering van de nieuwe machine terug willen verdienen maar is daar een prijsverhoging van 403% voor nodig (in één jaar de aanschaf terug willen verdienen?) of pakken winkeliers extra marge op het "nieuwe" product?

diumenge
door diumenge - Oct 19, 2013 om 21:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dan maar stoppen met kopen.

Als alles anijsblokjes liefhebbers massaal stoppen met het kopen dan blijven er voor De Ruijter twee mogelijkheden over: de prijs omlaag doen of uit het assortiment halen.

ni
door nipper_1 - Oct 23, 2013 om 03:27
5 Antwoorden / 0 Vragen

1. "tenormin" (zie haar reacties) is of heel erg vreselijk naïef of ze werkt voor De Ruijter.

2. De m.i. enige ècht goede reactie is die van "daan567". Daar sta ik volledig achter, maar vind ik toch iets te mild.

Daarom mijn conclusie is, m.n. uit de volledig corrupte reactie van De Ruijter (en ik schrijf dit mede als bedrijfskundige): De Ruijter licht ons allen op en komt met een onmogelijk lang kletsverhaal dat werkelijk nergens op slaat en alleen maar dient om ons - en blijkbaar bij velen met succes - zand in de ogen te strooien !

De Ruijter heeft bij mijn weten een monopolie positie op het gebied van anijsblokjes/staafjes, ik ken tenminste geen ander merk of producent en maakt daar nu grof misbruik van !!!
Heel erg triest en zeer schadelijk voor de goede reputatie die dit kwaliteitsmerk HAD !!!

Als bedrijfs- èn bestuurskundige geloof ik in de vrije markt, maar helaas is dit een heel grof exces, waar door die monopolie positie van De Ruijter geen marktcorrectie opvolgt.

Ook is er bij mijn weten geen (straf)maatregel tegen De Ruijter mogelijk, behoudens ze door het slijk te halen en dus reputatie schade te berokkenen voor deze wandaad m.n. gericht tegen de warme anijsmelk fans waar ik me al circa 55 jaar toe reken.

En sorry, collega fans, ik heb het schap anijsblokjes à € 0,79 voor 150 gram van mijn lokale supermarkt maandag jl. leeg gekocht en kan 2 à 3 jaar vooruit.

Hopelijk heeft De Ruijter tegen die tijd berouw getoond of heeft ze eerlijke concurrentie gekregen, waar ze dus geen prijsafspraken mee heeft kunnen maken. Dit laatste omdat mijn vertrouwen in (het merk) De Ruijter nu finaal weg is.

diumenge
door diumenge - Oct 23, 2013 om 06:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oké, deze vraag kan gesloten worden. De reactie van de bedrijfs- én bestuurskundige is binnen.

pi
door pieterwolters - Oct 23, 2013 om 09:01
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=nipper schreef op woensdag 23 okt 2013, 03:27]

De Ruijter heeft bij mijn weten een monopolie positie op het gebied van anijsblokjes/staafjes, ik ken tenminste geen ander merk of producent en maakt daar nu grof misbruik van !!!

De Ruijter heeft geen monopolie maar is de enige leverancier die brood ziet in deze hele kleine markt. Kijk alleen maar hoe weinig schapruimte er altijd is geweest voor anijsblokjes en nu de nieuwe variant. Als dat een paar vierkant decimeter is dan is het veel. Geen supermarkt gaat daar nog een merk naast liggen. Die dure schapruimte kan je immers beter gebruiken voor producten waar wel veel vraag naar. Dat zou jij als bedrijfskundige toch moeten weten....

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2013 om 09:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@nipper

Dat geloof ik ook, dat Tenormin bij De Ruijter werkt met haar begrip voor de situatie en zij zal wel via een achterdeur haar eigen voorraad van dit onmisbare levensmiddel hebben veiliggesteld.

Het MOET mogelijk zijn De Ruijter aan te klagen, zodat zij verplicht worden weer blokjes te gaan produceren, want men kan toch werkelijk niet zonder dit product. (Lol)

tenormin
door tenormin - Oct 23, 2013 om 12:08
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Geachte heer 'Nipper', bedrijfsdeskundige. Wat ontzettend vriendelijk van u om mij vreselijk naïef te vinden én dat ik ook nog eens voor de Ruijter mag werken. Mijn naïviteit is kennelijk gestoeld omdat ik de email aan Diana Tullemans wel erg duidelijk en begrijpelijk vind; met de argumenten daarin genoemd. Anijsblokjes worden, alles in verhouding gezien, niet zo heel erg veel verkocht, zoals iemand al opmerkte (de vierkante decimeters in een Supermarkt schap). Ik heb dan geen ervaring met een machine die anijsblokjes vervaardigd maar wel van machines die in meubelfabrieken werden gebruikt. Beroemde (Duitse) machines. Die zijn nu ook geheel anders dan in het De Ruijter tijdperk (dus alleen een vergelijking). Voor uw informatie: ik gebruik geen anijsblokjes.

Off Topic: Aan onze forumleden: we kunnen er weer 1 bijvoegen op de lijst waar wij werken. Zelfs 48 uur in een etmaal is inmiddels niet meer voldoende, zoveel te kunnen en mogen werken bij alle bedrijven.

Em
door Emmap - Oct 25, 2013 om 14:46
162 Antwoorden / 8 Vragen

Helaas, ik vrees dat dit mag.

Volgens mij is de prijsverhoging van De Ruijter anijsblokjes naar anijsstaafjes nog veel groter dan afgelopen zaterdag in Kassa werd getoond, tenminste als ik het omreken naar anijsblokjes.

Rekenvoorbeeld 1:
Oude verpakking: 3 doosjes met 12 anijsblokjes (3 x 50 gram, dus 150 gram en niet 100 zoals hierboven staat) = 36 blokjes voor E. 0,88.
Nieuwe verpakking: 12 staafjes met elk anderhalf 'oud' blokje (zegt de juffrouw van De Ruijters consumentenservicetelefoon), totaal 18 blokjes aan poeder voor E. 1,97, oftewel 36 blokjes aan poeder kost straks E. 3,94. Een prijsverhoging van 447%, reken ik dat goed uit?

En wat is het product nou helemaal: een suikerklontje met wat anijsextract, anijsolie o.i.d.

Ik heb ook het verhaal gehoord van de machine die stuk is, en waar geen onderdeel voor is. Kunnen ze dat niet 3-D printen, vraag ik me af, kan niemand op bv. de Leidse Instrumentenmakers School LIS, een topschool, die onderdelen namaken? We sturen mensen naar de maan, er rijden karretjes op Mars, en dit zou niet gerepareerd kunnen worden? Kom nou...

Of zou de samenstelling veranderd zijn?

Rekenvoorbeeld 2:
Op de doosjes staat nu een dosering van 2-4 blokjes in een beker. Ik ken niemand die 4 blokjes gebruikt, en op de zijkant staat nog een keer dat een portie 2 blokjes is... maar goed, met 2-4 blokjes zou je met de oude verpakking 18 tot 9 bekers anijsmelk kunnen maken.
Zou de nieuwe verpakking uitgaan van 1 staafje per beker, van 1/2 tot 1 of van 1-2 staafjes per beker? Laten we aannemen 1 staafje per beker, want gebruiksgemak etc. dan is de oude verpakking goed voor 18 bekers en de nieuwe voor 12 bekers.
18 bekers voor E.0,88 of 12 bekers voor E. 1,97 (=18 bekers voor E. 2,96) is een prijsverhoging van 336%.

Waarom brengt De Ruijter dit product niet als anijspoeder of anijskorrels gewoon uit in een strooidoosje, of in een pot met zoveel honderd gram poeder of strooikorrels met eventueel een doseerschepje? Ik wil helemaal geen papieren staafje, waar ik een stukje papier moet afscheuren, en dat weer zo onhandig doe dat de helft van het poeder op het aanrecht terecht komt, een blokje vond en vind ik superhandig. Nooit geknoei.

Ik ben inmiddels voor de komende jaren voorzien, en gezien de vraag en reacties hierboven over dit product en de wijzigingen ben ik niet de enige die groot heeft ingeslagen.

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2013 om 14:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ruijter is daar dus mooi van af, door al dat gehamster. (Lol)

ik
door ikkeismijn - Oct 30, 2013 om 11:38
10 Antwoorden / 0 Vragen

trek in anijsmelk ik pak dan een pan met melk en wat anijssterren (goedkoop) bij een toko even laten trekken en zoeten met suiker of zoetstof, heerlijke anijsmelk en spotgoedkoop.

ra
door ralph69 - Nov 4, 2013 om 13:05
14 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind 1 blokje voor een beker melk al genoeg. Ik denk niet dat ik de nieuwe staafjes ga gebruiken, een kleine voorraad inslaan dan maar en op zoek naar een andere vorm van anijs (of wat anijsextract op een suikerklontje).

ha
door hansvanderlouw - Dec 5, 2013 om 00:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Voor mensen die het antwoord van de Ruijter mooi vinden. Waar hebben we het over? Een blokje suiker met wat Anijs erin. Ja dat is een eenmalige machine geweest die echt niet meer gerepareerd kan worden. Na jaren van trouwe dienst...jajaja. Alsof suikerklontjes ook niet meer gemaakt kunnen worden. Het is een onzinverhaal met als doel om gewoon meer geld te verdienen. Suiker+anijs+persen=klontje. Is echt geen high tech hoor. Heel handig spelen ze in op uw emotie, die van de unieke en vertrouwde anijsblokjes. Een oer-Hollands product. Die hele oude machine. Er is echter niets bijzonders aan om ze te maken.

Maar ze mogen vragen wat ze willen, dat is ook waar. Bij gebrek aan concurrentie kan dat... echter zomaar een prijsverhoging op een lang bestaand artikel doet het imago niet goed en daarom wordt een nieuwe product uitgevonden. Wees meer kritisch op berichten van een marketingafdeling.

ge
door geminialpha - Dec 8, 2013 om 11:32
10 Antwoorden / 3 Vragen

Wij waren ook fan van de anijsblokjes van de ruyter.
Behalve dat de prijs, vergelijkenderwijs gesproken, meer dan belachelijk verhoogd is, is het ook zo dat 1 anijsblokje niet eens overeenkomt met 1 anijsstaafje. Een beker melk met 1 anijsstaafje komt hooguit overeen met een half anijsblokje met als gevolg een beker melk "waar de anijs voorbij gevlogen is".
Dus een dubbele flop: géén smaak voor een meer dan belachelijke prijs!
Anijsstaafjes: Niet meer kopen!
Echt iets voor de prijspakker van de week!!!

PS Dat verhaal van de anijsblokjesmachine: ongeloofwaardig!

ge
door geminialpha - Dec 8, 2013 om 11:49
10 Antwoorden / 3 Vragen

Ophouden met mopperen, gewoon niet meer kopen!
Komt er nou echt niemand met een alternatief, zoals
-ander merk, andere winkel
-bruikbaar recept om zelf 1 beker anijsmelk te maken
-hoeveel anijshagelslag komt overeen met 1 anijsblokje?

di
door diana tullemans - Dec 8, 2013 om 12:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas staan volgens mij ondertussen overal de nieuwe verpakkingen van de Ruijter in de winkels. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een alternatief en ben uitgekomen bij M.& P.S. anijsmelktabletten, wie kent deze en heeft deze al vaker gebruikt? Is dit een goed alternatief of weet iemand nog een beter?

tenormin
door tenormin - Dec 8, 2013 om 13:06
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=diana tullemans schreef op zondag 8 dec 2013, 12:34]Helaas staan volgens mij ondertussen overal de nieuwe verpakkingen van de Ruijter in de winkels. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een alternatief en ben uitgekomen bij M.& P.S. anijsmelktabletten, wie kent deze en heeft deze al vaker gebruikt? Is dit een goed alternatief of weet iemand nog een beter?

Bij het merk wat u opgeeft kom ik op een apotheek uit: lees hier. Wat dan aanzienlijk duurder is. Lijkt me dan ook geen oplossing voor het probleem: de prijs.

ni
door nipper_1 - Dec 8, 2013 om 20:35
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=geminialpha schreef op zondag 8 dec 2013, 11:32]Wij waren ook fan van de anijsblokjes van de ruyter.
Behalve dat de prijs, vergelijkenderwijs gesproken, meer dan belachelijk verhoogd is, is het ook zo dat 1 anijsblokje niet eens overeenkomt met 1 anijsstaafje. Een beker melk met 1 anijsstaafje komt hooguit overeen met een half anijsblokje met als gevolg een beker melk "waar de anijs voorbij gevlogen is".
Dus een dubbele flop: géén smaak voor een meer dan belachelijke prijs!
Anijsstaafjes: Niet meer kopen!
Echt iets voor de prijspakker van de week!!!

PS Dat verhaal van de anijsblokjesmachine: ongeloofwaardig!

Het is al een PrijsPakker geweest:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/prijspakker-de-ruijter-anijsmelk/speel/1/?vHash=c749c73j

MAAR dan zonder bovenstaande informatie en zonder de reactie van:

"daan567, zaterdag 19 okt 2013, 21:04

Anijsblokjes (0,88 euro, 150gr) per kilo 5,87 euro
Anijsstaafjes (1,79 euro, 75,6gr) per kilo 23,68 euro

Deel je de kiloprijs van de staafjes door de blokjes dan kom je uit op het getal 4,03, ofwel een verhoging in prijs van 403%. Hoe komt kassa aan hun 124%?"

En die van tijger1, donderdag 10 okt 2013, 12:07, met mijn aanvulling: € 0,88 voor 36 blokjes is € 0,024 per blokje versus € 1,79 (Kassa heeft het in hun PrijsPakker zelfs over € 1,97) voor 12 staafjes is € 0,15 per staafje, geeft 6,25 maal zo duur.

En als er ook nog meer dan tweemaal minder inzit, dan CONCLUSIE: MEER DAN 12,5 MAAL DUURDER !!!

Dat is een nieuwe PrijsPakker waard !!!

Plus PrijsPakker van het jaar 2013 !!!

Kassa maak daar een trofee voor en ga hem dan aan De Ruijter, thans onderdeel van de Heinz maffia, uitreiken !

Want ze moeten zwaar door het stof !!!
Schande !!!
Een traditioneel Oud Hollandsch produkt zo te verkrachten en hun monopolie positie en dus consumenten zo te misbruiken !

En wat mij betreft moeten ze terug naar die, ook nog eens veel milieu vriendelijkere en dus meer hedendaagse (!), oude verpakking en prijs !

ni
door nipper_1 - Dec 8, 2013 om 20:37
5 Antwoorden / 0 Vragen
ni
door nipper_1 - Dec 8, 2013 om 21:13
5 Antwoorden / 0 Vragen

PS: Ik zag zojuist dat ik altijd € 0,79 voor 36 blokjes betaalde (bij Jumbo, Dirk of AH), dat is dan € 0,022 per blokje versus € 1,79, en Kassa heeft het in hun PrijsPakker zelfs over € 1,97 voor 12 staafjes en dat is dan € 0,164 per staafje en dit geeft vervolgens 7,455 maal zo duur.
Dat maal ruim 2 is 14,91, zeg dus RUIM 15 MAAL ZO DUUR !!!

ca
door cantharel - Dec 10, 2013 om 16:02
2 Antwoorden / 0 Vragen

Bovenstaande reacties allemaal gelezen; dank jullie wel.
Ik ontdekte het 2 weken geleden pas van de staafjes; kan nu nergens in amsterdam nog blokjes vinden..... Jammer.

Iemand schreef iets over steranijs.
Is daar een goed recept van?
Heeft iemand nog andere betaalbare tips, alternatieven?
Die staafjes koop ik niet; schandalig overgeprijst!
Boycotten is mijn idee.
En dan dat verhaal van die verouderde klontjesmachine; zeer denigrerend naar je klanten toe, want wie trapt er nou in zo'n broodje aap verhaal?

Jammer hoor want vind anijsmelk erg lekker.

tenormin
door tenormin - Dec 10, 2013 om 16:55
16847 Antwoorden / 108 Vragen

hoi, cantharel, er is wel een recept (meerdere): anijsmelk, maar als ik dat zo eens lees is dat wel bewerkelijk; dus mij lijkt het een minder gemakkelijk alternatief dan de verdwenen anijsblokjes. Maar misschien heb jij er wel zin in om te maken.

ca
door cantharel - Dec 10, 2013 om 17:20
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Tenormin,

Dank je wel, ik zal het uitproberen, en laat je de resultaten t.z.t.weten op deze reactiepagina.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 10, 2013 om 17:24
4299 Antwoorden / 5 Vragen

En voor enigszins betaalbaar anijszaad kun je hier terecht.

jo
door jogoo - Dec 18, 2013 om 14:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

Over de prijsverhoging weet ik niet veel, maar kan me voorstellen dat dat mag.
Ik vind het wel een nette, uitgebreide uitleg, maar heb wel mijn bedenkingen bij het gedoe over oude machine enz. Moest er voor deze nieuwe produktie dan geen nieuwe machine worden gemaakt?
Is het ook niet veel verspilling van de verpakking op deze manier? Blokjes maken zal toch ook niet zo'n kunst zijn. Spinazie enz. kan ook in blokjes.
Ik vind ook de prijs veel te hoog en dan smelt het sneller! Zo'n haast heb ik dan ook weer niet als ik anijsmelk wil drinken.
Ik heb deze zakjes wel uitgeprobeerd, maar ik maakte altijd een lekkere grote beker met 2 blokjes.
Dat doe ik met deze zakjes niet meer. Het spijt me voor de Ruyter, maar het is het net niet meer.
Ik hoef niet meer en ga over op hete chocomelk.
En het verhaal over dat niet altijd alles kan blijven zoals het was is natuurlijk ook geklets. Alsof altijd alles anders en nieuw moet worden. Verspilling.

ge
door geminialpha - Jan 7, 2014 om 10:26
10 Antwoorden / 3 Vragen

Op de website van de Ruijter: http://www.deruijter.nl/vragen.aspx?send=true
staat hun statement over de de anijsblokjes.
------------------------------------------------------------
Waarom zijn er geen Anijsblokjes meer?

De Ruijter Anijsblokjes zijn sinds 1928 onderdeel geweest van ons assortiment. Sindsdien is de productiemethode nauwelijks veranderd. In de afgelopen jaren is de oude anijsblokjesmachine draaiende gehouden maar helaas kunnen we door slijtage en het ontbreken van de juiste onderdelen de levensduur van deze machine niet meer verlengen.
We zijn op zoek gegaan naar een passend alternatief en hebben deze gevonden in de vorm van Anijsstaafjes; staafjes gevuld met anijspoeder.

De verpakking en toepassing van Anijsstaafjes zijn anders dan die van Anijsblokjes maar het resultaat is hetzelfde: een beker warme, vertrouwde anijsmelk van De Ruijter.
Het voordeel van Anijspoeder is dat het wat beter en sneller mengt in de warme melk dan Anijsblokjes. Daarnaast is het anijspoeder apart verpakt in staafjes waardoor de smaak beter gewaarborgd wordt en het makkelijker op te bergen is. De smaak van 1 anijsstaafje komt overeen met de smaak van ongeveer 1,5 blokje.
------------------------------------------------------------

Over de prijs reppen zij niet. De smaak van 1 staafje komt m.i. overeen met een half blokje. Wat zij erover schrijven is niet waar!
Het wordt tijd dat zij naar hun klanten luisteren en met een (echt) vergelijkbaar alternatief komen.
Ik kan niet anders zeggen: een respectloos kletsverhaal van de Ruijter!

hi
door hirkebosj97 - Feb 6, 2014 om 21:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

de leverancier bepaalt en de consument betaalt !

ter info voor de liefhebbers van de echte,originele anijsblokjes van de Ruijter.
bij meerdere Xenos winkels zijn blijkbaar de originele anijsblokjes nog te koop en vandaag, 06 februari 2014, heb ik nog 18 verpakkingen á 3 doosjes van 50 gram gekocht, weliswaar was de aankoopprijs hiervoor 1 euro voor 3 doosjes, dus duurder dan voorheen , maar dan heb je wel (nog) het originele spul met een tht datum van 06-2015. Kan ik nog wat naar mijn zoon in Engeland sturen die hier verleden jaar vergeefs stad en land voor had afgezocht.
Maar wacht niet te lang, zijn ze bij de Xenos op, dan zijn ze ook echt op.

Cookies
door Cookies - Feb 6, 2014 om 22:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Maar wacht niet te lang, zijn ze bij de Xenos op, dan zijn ze ook echt op........

Dat zijn ze zeker als jij eerst langs bent geweest.

wi
door wilhelmina59 - Feb 7, 2014 om 20:38
519 Antwoorden / 0 Vragen

ohh wat een kletsverhaal.
wat te denken van gewone suikerklontjes
Zouden die machines dan ook kapot gaan????
en dan een 300% verhoging krijgen in de vorm van staafjes

ni
door nipper_1 - Feb 8, 2014 om 03:58
5 Antwoorden / 0 Vragen

RUIM 15 MAAL ZO DUUR !!!

Wat ik misschien nog wel erger vind dan het wangedrag van de ON-KONINKLIJKE - Koning WA doe daar wat aan ! - De Ruijter, thans onderdeel van Heinz, is dat VARA Kassa zelf nu ook in de arrogantie van de machthebber schiet, door niet (meer) te reageren op een e-mail van mij aan hen, de redactie van Kassa en aan Eline van Gassen, Redacteur Kassa !

Zie:
(ik heb alleen de e-mailadressen en haar telefoonnummer weggehaald, dat leek mij wel zo netjes)

helaas nog geen reactie - Re: nieuwe info ! - Re: RUIM 15 MAAL ZO DUUR !!! Absurde prijsverhoging De Ruijter anijs blokjes/staafjes + invoegen van een link
NIPPER

aan Eline, kassa

Beste Eline van Gassen,

Helaas heb ik nog geen reactie op mijn onderstaande e-mail gehad en zou het toch
een goede zaak vinden als Kassa mij iets laat horen en vooral met deze nieuwe schokkende info iets gaat doen aan deze kolossale, schandalige en weinig koninklijke consumenten belazerij van Koninklijke (!) De Ruyter, thans eigendom van Heinz !

Dank u wel alvast.

Mvg,

Hans Stok.

Op 11 december 2013 03:17 schreef NIPPER

Beste Eline van Gassen,

Dank u voor uw reactie.

Maar heeft u mijn onderstaande e-mail, waar ik veel zorg en tijd aan heb besteed, wel goed gelezen, want ik schrijft daarin o.a.:

"....... Het is al een PrijsPakker geweest:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/prijspakker-de-ruijter-anijsmelk/speel/1/?vHash=c749c73j
MAAR dan zonder bovenstaande informatie en zonder de reactie van: ......"

(en ik kom dan vervolgens tot de conclusie)

"..... dus RUIM 15 MAAL ZO DUUR !!!".

(en dat is wel wat anders dan de € 0,88 versus € 1,97, is 2,2 maal zo duur, van de verouderde en niet het hele verhaal vertellende Kassa PrijsPakker van bijna 2 maanden terug, want je krijgt voor die € 1,97 ook nog eens heel veel minder anijs, dus waar voor je geld !)

"Dat is een nieuwe PrijsPakker waard !!!

Plus PrijsPakker van het jaar 2013 !!!

Kassa maak daar een trofee voor en ga hem dan aan De Ruijter, thans onderdeel van de Heinz maffia, uitreiken !"

Lees s.v.p. mijn onderstaande e-mail nogmaals (staat ook grotendeels op jullie site) en ik hoop dat u nu wel iets met deze informatie kan en wilt en ben daarom wederom benieuwd naar uw reactie.

Mvg,

Hans Stok.

Op 10 december 2013 09:42 schreef Eline van Gassen

Beste meneer,

Wij hebben de prijsstijging van anijsblokjes ook al ontdekt.

Daarom is deze een maand geleden al prijspakker van de week geweest.

Toch erg bedankt voor uw inzending.

U kunt de prijspakker terug kijken op onze website.

Vriendelijke groet,

Eline van Gassen

Redacteur Kassa

[!]VARA
Sumatralaan 49
1217GP HILVERSUM

Verzonden: maandag 9 december 2013 12:09
Aan: Eline van Gassen
Onderwerp: FW: RUIM 15 MAAL ZO DUUR !!! Absurde prijsverhoging De Ruijter anijs blokjes/staafjes + invoegen van een link

(werd te veel daarom hier maar weggelaten)

diumenge
door diumenge - Feb 8, 2014 om 07:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@nipper, je kan ook overdrijven. Bedrijven mogen in Nederland gelukkig hun eigen prijzen en producten bepalen. Daarbij willen ze ook nog winst maken, kennelijk is de markt niet meer interessant en dan stoppen ze er gewoon mee of komen met een ander, meer rendabel product. Begin dan zelf een anijsblokjes fabriekje als je het zo goed weet.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2014 om 10:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@nipper

"Arrogantie van de machthebber" ? U hebt antwoord gehad. En waar gast het over,het is niet het ontbreken van levensreddend voedsel.

Wat een onzin.

tenormin
door tenormin - Feb 8, 2014 om 14:49
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo Diana, hoewel al weer een "oud topic", was vandaag een artikel in de weekend bijlage van de Telegraaf van Emile Bode een item over deze anijsblokjes. Er zijn mensen die anijsolie kopen, 1 á 2 druppels in de melk en dat schijnt ook lekker te zijn. Dan nog mensen die een theelepel gestampte muisjes als alternatief hebben gekozen. En dan zijn er nog de Smulders anijstabletten van M&PS (sinds 1895)!! Voor verkoopadressen is dit emailadres te gebruiken. info@van-vliet.com
Hoop dat óf je al een alternatief hebt gevonden óf hier nog iets aan hebt. Of eventueel andere liefhebbers van anijsmelk.

di
door diana tullemans - Feb 8, 2014 om 17:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel, tenormin. Dit is inderdaad ook een optie, gelukkig heb ik deze week bij de Xenos ook de anijsblokjes kunnen kopen en kan nu een hele poos voor uit.
Verder heb ik wel al eens gekeken naar de anijstabletten van Smulders, maar deze zijn ook niet zo goedkoop of er moet al een grote hoeveelheid worden gekocht.

ch
door charissa99 - Feb 16, 2014 om 18:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb een mail naar de Ruijter gestuurd. En weetje wat ik nog het ergste vind, ik moet nu 1,5 zakje in mijn melk doen en aangezien mijn melk altijd even heeft gekookt, zijn die zakjes echt ....... Door de stoom blijft de poeder plakken aan het zakje. Helaas zijn er geen andere merken die anijs maken, wat eventueel ook nog lekker is om door de melk te doen, want er zit daar ook anijs in, dat zijn de bussen met 20-kruiden thee korrels.
Maar ik blijf boos op de Ruijter en vind het echt belachelijk wat ze flikken.

Angelique

ni
door ninti - Apr 17, 2014 om 15:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Oh wat ben ik BLIJ dat ik niet de enige ben die er verbolgen over is!! Ik ga ze dus boycotten!! En een mailtje sturen!

diumenge
door diumenge - Apr 17, 2014 om 15:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=ninti schreef op donderdag 17 apr 2014, 15:22]Oh wat ben ik BLIJ dat ik niet de enige ben die er verbolgen over is!! Ik ga ze dus boycotten!! En een mailtje sturen!

Goed zo! Ik denk dat jouw mailtje ze wel op hun knieën krijgt.

tenormin
door tenormin - Apr 17, 2014 om 16:14
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=ninti schreef op donderdag 17 apr 2014, 15:22]Oh wat ben ik BLIJ dat ik niet de enige ben die er verbolgen over is!! Ik ga ze dus boycotten!! En een mailtje sturen!

Maar al schrijf je ze boze mails: ze gaan echt geen nieuwe machine meer kopen voor je hoor. En inmiddels alle alternatieven al nagelezen en gaan proberen. Dat misschien een optie. Heb ergens een email adres in het Topic geschreven wat heel dicht in de buurt komt van de Ruijter anijsblokjes smaak. Dus maar even zoeken, natuurlijk alleen als je interesse hebt?

tenormin
door tenormin - Apr 17, 2014 om 16:15
16847 Antwoorden / 108 Vragen

oh, en ninti, hoe wil je ze dan én boycotten én een mailtje sturen? ;-))