th
door theodorusme Oct 7, 2007 om 22:35
Geldzaken & recht

Probleem bij recht van overpad

Mijn zoon is eigenaar van een oud huis en hij bewoont het ook. Tussen zijn huis en dat van zijn buren is een smalle doorgang naar zijn tuin achter het huis. Aan de straatzijde is deze doorgang afgesloten met een deur. Dit alles behoort tot zijn eigendom! De buren hebben recht van overpad door deze doorgang.

Nu heeft mijn zoon het plan om tegen de zijgevel van zijn woning een luifel te bevestigen om deze doorgang en de zijgevel van het huis te beschermen tegen vocht tgv neerslag. Ook kunnen dan de fietsen droog worden neergezet.

De geplande luifel blijft plm. 10 cm van de zijgevel van de buren en de hemelwaterafvoer is voorzien aan de eigen zijgevel.

Tot zover de plannen. De buren reageren afwijzend op het plan en dreigen met juridische stappen als het plan ten uitvoer wordt gebracht.

Wie kan me vertellen wat de rechten van mijn zoon als eigenaar zijn? Kunnen de buren dit plan dwarsbomen, waarbij men zich beroept op het recht van overpad?

Bij voorbaat dank voor de response.

4894 7 Rapporteer

poltol
door poltol - Oct 7, 2007 om 22:57
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Volgens mij is er niets aan de hand als het pad niet afgesloten en begaanbaar blijft voor diegene die recht van overpad hebben. Dus het maken van een luifel lijkt mij geen belemmering het plaatsen van fietsen echter wel. Die kunnen de doorgang bemoeilijken en dat is niet toegestaan. De buren kunnen tegen het plaatsen van de fietsen [terecht] bezwaar maken.

Vr.gr. Poltol

th
door theodorusme - Oct 7, 2007 om 22:59
111 Antwoorden / 7 Vragen

Het pad wordt zelden of nooit gebruikt. Men moet er alleen op kunnen ingeval er iets aan de riolering van de buren moet worden gedaan. Er bebindt zich een zgn. zinkput in het pad. Die fietsen staan er normaal ook al.

poltol
door poltol - Oct 7, 2007 om 23:41
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Het gaat er niet om of de fietsen er altijd al stonden. Als de buren dwars willen liggen dan zijn de fietsen straks de aanleiding voor problemen. Ik zie geen bezwaar over de luifel. Gewoon in overleg met de buren uitvoeren. Maar zorg ervoor dat het pad begaanbaar en toegangkelijk blijft voor de rechthebbende.

Vr.gr. Poltol

hutch
door hutch - Oct 8, 2007 om 00:09
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Theodorusme,

als ik het goed begrijp, blijft de doorgang bestaan, deze wordt alleen maar (gedeeltelijk) overkapt. Ook gebeurt dit alles op/boven eigen grond. Op zich is hier niets mis mee, echter is het niet zo dat door deze overkapping mogelijk het licht wordt weggenomen (venster) naar de buren toe?

Zo niet, kunnen de buren u formeel niets maken. Het recht van overpad blijft intakt en zij kunnen ook feitelijk gebruik maken van dat recht (indien nodig).

Gr. Hutch

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 8, 2007 om 08:41
16883 Antwoorden / 202 Vragen

recht van overp[ad betekent niet meer en minder het recht van onbelemmerde doorgang. Zolang dat aanwezig/gewaarborgd blijft is er niets aan de hand of wel hebben de buren geen enkele aanleiding om bezwaar te maken. Wel of geen lichtbelemmering is hier niet aan de orde. Het gaat om overpad. Punt is dat het overpad wel voor de volle breedte geldt dus fietsen die daar staan als obstakel kunnen worden gezien.

tonnieboy
door tonnieboy - Oct 8, 2007 om 12:52
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Helaas wordt uit uw relaas niet duidelijk waar het bezwaar van de buren op gebaseerd is en het zou helpen als u dat zou aangeven.

Recent is een uitspraak gedaan over een soortgelijk pad dat na sloop en herbouw niet meer terug zou komen en de gemeente had voor het nieuw te bouwen pand al een bouwvergunning afgegeven. De rechter was van mening dat het pad gehandhaafd moest blijven en dat men de plannen voor de nieuwbouw dus moest aanpassen.

Aansluitend bij de vorige experts brengt een overkapping het recht van overpad in het geheel niet in gevaar zodat het bezwaar van de buren niet ontvankelijk zal worden beoordeeld.

th
door theodorusme - Oct 8, 2007 om 14:15
111 Antwoorden / 7 Vragen

Het bezwaar van de buur bestaat erin dat er regenwater zou kunnen opspatten van de luifel tegen hun (blinde) zijgevel. Voorts zou de doorgang ook in de hoogte onbelemmerd moeten blijven.

Mijn zoon heeft me inmiddels laten weten van het hele plan af te zien om de verstandhouding met de buren niet te zeer onder druk te zetten. Dus wie ben ik?

Ieder die gereageerd heeft wil ik hiervoor in elk geval bedanken!!