Bi
door BiancaSamuels Mar 31, 2019 om 22:35
Geldzaken & recht

Problemen bij afkoop levensverzekering

Bij het beeindigen van mijn hypotheek (nadat mijn ex en ik uit elkaar gingen) dacht ik alles financieel geregeld te hebben. E.e.a. werd bij de notaris geregeld. De notaris heeft mij niet ingelicht over de beeindiging van de levensverzekering (AEGON) die gekoppeld was aan de hypotheek. Wij hebben hier toen niets voor getekend ( wat wel had gemoeten) Mijn ex-partner heeft mij op dat moment mondeling toegezegd dat het bedrag wat vrijkomt aan mij zal toekomen, omdat ik altijd de premie heb betaald.
Nu heb ik bij Aegon gevraagd hoe ik dit moet regelen, en het blijkt dat mijn ex-partner hiervoor ook moet tekenen.
Het vervelende is nu dat mijn ex-partner hier niet meer voor wil tekenen. Zij weigert dit, ik weet niet wat de reden hiervoor is.  Ik heb al twee ker alle formulieren van Aegon naar haar toegestuurd. Maar ze laat niets meer van zich horen. Nu blijft het bedrag staan bij Aegon, en ik kan zonder handtekening van mijn ex-partner helemaal niets. Dit is toch vreemd?
Hoe moet ik dit oplossen?

7723 9 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 31, 2019 om 22:45
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Als u elkaar (nog) niet naar het leven staat: een gesprek op neutraal terrein tussen jullie een optie? En jullie gesprek eens aanhalen van wat er destijds besproken is. Volledig Off Topic: wat erg toch dat een scheiding zoveel problemen kunnen veroorzaken. Zou zou graag zien dat een koppel dat ooit voor elkaar koos; als het niet meer gaat, okay, maar dat dit meestal zo moet, erg naar.

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2019 om 23:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U gaat tijdens uw huwelijk allerlei verplichtingen aan. U koopt een huis een sluit een levensverzekering af.  U realiseert zich blijkbaar niet wat die verplichtingen inhouden.

Af en toe krijg ik werkelijk de neiging om voor te stellen dat mensen die samen verder willen gaan eerst een examen moeten afleggen, zodat ze weten waar ze aan beginnen.

Waarom veronderstelt u dat een notaris u moet inlichten over een verzekering die u hebt lopen? En u ging niet voor niets uit elkaar, weet u dan niet dat mondelinge toezeggingen helemaal niets waard zijn?

En waarom zou het geld van die verzekering altijd aan u toekomen? U had toch een gezamenlijk huishouden? Dat de premie dan van uw rekening afging is niet relevant.

Hebt u eigenlijk wel de pensioenaanspraken goed geregeld na het uit elkaar gaan? Wat u kunt doen? Ex smeken om te tekenen, of een proces aanspannen.

ma
door maarten heest Apr 1, 2019 om 08:29
463 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, dat valt allemaal wel mee hoor. Hier wordt een scheiding keurig vioa een notaris afgewikkeld.
Nu blijkt dat de levensverzekering niet goed aan bod gekomen is.
Kan aan de notaris liggen, en of aan betrokkenen die ingetwijfeld te maken hebben met hektiek en emoties.
Maar goed, u hebt weer iemand stevig de les gelezen...

tijger1
door tijger1 Apr 1, 2019 om 15:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Keurig via de notaris afgewikkeld? Hoe kunt u dat nu schrijven? Die levensverzekering hangt samen met die hypotheek.

Nee, daar maken ze onderling mindelinge afspraken over.

holiday
door holiday Apr 1, 2019 om 15:54
102 Antwoorden / 12 Vragen

Wat een onzin antwoord, (U realiseert zich blijkbaar niet wat die verplichtingen inhouden).
Als je trouwt, ga je er niet van uit dat het ook wel eens anders zou kunnen lopen, anders zou je nooit kunnen trouwen.

Een notaris had dit meteen af moeten handelen en een mondelinge afspraak is weldegelijk een afspraak, alleen moet je dit bewijzen, doordat er misschien meer mensen bij het gesprek waren.

Achteraf gezien had je dit meteen op papier moeten zetten.
Als zij het nu ontkend, is het moeilijk te bewijzen.

Misschien als zij het herhaalt bij een rechter dat zij dit gezegd heeft, dan zit je goed.

Alimentatie en pensioen is allemaal wettelijk geregeld.

tijger1
door tijger1 Apr 1, 2019 om 16:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@holiday

Alimentatie is helemaal niet wettelijk geregeld en om de pensioenaanspraken veilig te stellen, moet je nog wel het een en ander doen.

Waarom denkt u eigenlijk dat mensen huwelijkse voorwaarden maken? Omdat zij zich realiseren dat het ook weleens mis kan lopen. Éénderde van de huwelijken eindigt in een echtscheiding.

Ge
door Genee - Mar 31, 2019 om 23:27
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Stel eens voor om het vrijkomende bedrag te delen.
Misschien dat de nieuwe partner of familie nu zegt dat ze gek zou zijn als ze tekent.

sw
door swat1500 - Mar 31, 2019 om 23:51
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat u naar de rechter zal moeten stappen om alsnog die handtekening of een door de rechter te geven toestemming te verkrijgen Win advies in bij het juridisch loket.

ma
door maarten heest - Apr 1, 2019 om 08:22
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Bianca,

wat staat er in die levensverzekering rondom het uitkeren? Staat daarin dat u en uw ex-partner allebei begustigde bent?
Dan hebt u uiteraard allebei recht op de uitkering. Dat u de premie altijd betaald hebt doet dan niet te zake.
Als u de uitkering anders meent te moet verdelen dan de polis aangeeft dan doet u dat op persoonlijke titel na de uitkering.
Misschien is uw ex partner gevoelig voor het argument dat er momenteel door haar opstelling helemaal geen geld vrijkomt, ook niet voor haar.

Wat wellicht ook een mogelijkheid is: informeer eens bij AEGON of u de levensverzekering kunt splitsen.
Dan hebt u verder zelf de zeggenschap over uw eigen deel.

In alle gevallen zal er uitgekeerd/gesplitst worden wat er in de polis is vastgelegd. Of u meer krijgt dan daarin afgesproken kunt u hopelijk nog met uw ex partner regelen. En anders zult u dat verlies moeten nemen vrees ik.
Succes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 1, 2019 om 16:53
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Als u er onderling niet uitkomt zal het niets anders betekenen dan procederen.
Als u van mening bent dat u schade leidt doordat de notaris u onjuist resp. niet heeft geïnfomeerd kunt u een klacht neerleggen: https://www.notaris.nl/de-notaris/klachten-over-de-notaris.

ro
door ron503 - Apr 1, 2019 om 17:58
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een bij de hypotheek behorende overlijdens risico verzekering betreft dat stopt die verzekering na het beeindigen van de hypotheek ook. Zo'n verzekering is er voor bedoeld om bij vroegtijdig overlijden de rest som te kunnen voldoen en nu de hypotheek al dan niet vroegtijdig is beeingdigd loopt de bank geen risico meer. Het is niet zo dat dat u een deel van de ingelegde premie terug gaat krijgen omdat een risico van voortijdig overlijden heeft afgedekt.

tijger1
door tijger1 Apr 1, 2019 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een verzekering stopt niet automatisch. Een ORV stop je door door te geven dat je hem niet meer wilt, of door niet meer te betalen.

Maar het gaat hier zo goed als zeker niet over een ORV.

mo
door mof - Apr 1, 2019 om 20:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ws via de rechter

mo
door mof - Apr 5, 2019 om 13:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Rechter, dit had u met de notaris moeten regelen of op zijn minst schriftelijk met uw ex. Dan had u de handtekening gehad.
nu moet u aantonen hoe het is afgesproken. Logisch dat Aegon niet zomaar uitkeert.