yu
door yuui Apr 20, 2004 om 20:26
Geldzaken & recht

Product niet volgens mijn verwachting, welke rechten heb ik?

Een tijd geleden heb ik een product als onderdeel van mijn bestelling van een complete computer gekocht in een computerwinkel. Dit product heb ik niet binnen 8 dagen na aankoop getest.

Korte tijd later heb ik het product in gebruik genomen en het bleek niet naar verwachting te presteren. Specifiek gaat het om een apparaat dat analoge in digitale video omzet. Helaas functioneert het product in bepaalde gevallen niet. Ik heb contact gezocht met de support afdeling van de fabrikant en zij beweerden dat dit kwam doordat er foute firmware (besturing voor het product) in producten met bepaalde serienummers zat. Mijn product had dit foute serienummer en ik heb het product daarom teruggebracht naar de computerwinkel. Zij hebben het product teruggestuurd en laten vervangen door een nieuw product. Na thuis het nieuwe product getest te hebben, bleek ook dit product dezelfde kuren te hebben.

Ik wil graag van het product af. De winkelier biedt alleen aan om het product opnieuw terug te sturen. Ik heb daar geen vertrouwen meer in. Ik ben nu op een punt gekomen dat de fabrikant vindt dat het product volgens hun specificaties werkt en ik het product niet gebruiken kan omdat ik vind dat de specificaties niet deugen.

(vergelijk het met een aankoop van een afwasmachine die goed afwast, behalve in gevallen wanneer de vaat meer dan gemiddeld vuil is. De fabrikant zegt dat het goed funktioneert, maar de klant had er meer van verwacht)

De winkelier stuurt mij nu met een kluitje het riet in door te zeggen dat ik het product dan zelf maar te koop moet aanbieden. Dat wil ik uiteraard niet.

Ik wil graag weten wat mijn rechten zijn en of de situatie verandert in het geval dat ik de aankoop in Duitsland had gedaan.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

8492 8 Rapporteer

ymca_1
door ymca_1 - Apr 22, 2004 om 13:08
63 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan wel degelijk de koop ontbinden. Van de verkoper mag je verwachten dat de zaak die jij besteld voldoet aan de conformiteitseis. Daar het apparaat niet naar behoren werkt, voldoet het er dus niet aan. Uiteraard is de verkoper verplicht tot nakoming. Je geeft al aan dat het reeds is teruggestuurd en dat het volgende product wederom niet werkt. De verkoper kan helaas dus niet aan de nakoming voldoen. In de artikelen 18, 20, 21, 24 van boek 7 van het Burgelijk Wetboek staat alles over de non-conformiteitseis en het recht van nakoming/ontbinding.

Je kan de koop laten ontbinden, waardoor jij verplicht bent het goed terug te geven en de verkoper verplicht is het bedrag terug te geven.

Mocht het mondeling niet lukken, stuur dan gewoon een brief en geef dit aan. Vaak willen zij geen problemen en zullen zij meewerken.

Succes

cz
door czegers - Apr 28, 2004 om 09:43
14 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt uw klacht aanmelden op www.boycot.nu wellicht kunnen zij u verder helpen

ol
door olympicton - Apr 29, 2004 om 13:19
63 Antwoorden / 16 Vragen

Ter aanvulling op de prima antwoorden,het volgende;

per 1-7-2003 is de Europese wet aaangenomen,waarbij ook in andere EEG -landen gekochte goederen onder de garantie vallen.

Het is vreemd,dat software verkocht wordt,waarvan bekend is dat het ondeugdelijk is,normaal gesproken wordt dat terug gehaald.

Als het videobewerkingsprogramma niet werkt op uw computer,hoort  de winkel het te testen,op de funkties waarvan U aangeeft dat het spaak loopt.Ik neem aan dat het nieuwe produkt inderdaad een heel ander(andere versie bijv.) produkt is ,en niet een uit dezelfde doos als de eerste??Uw aankoop dient te voldoen aan de eisen die men bij normaal gebruik mag stellen.Test het anders eens bij vrienden,met een computer van ongeveer de zelfde snelheid.

 Het komt wel eens voor dat stuurprogramma's niet werken,omdat bepaalde bestanden uit de meegeleverde software niet goed geïnstalleerd zijn.Downloaden van upgrades op de site van producent of van Microsoft kan het probleem dan oplossen.

U kunt wel eisen,dat U een andere(betere) versie van het produkt krijgt,maar dat kan betekenen dat U bijbetalen moet.Dat is ook afhankelijk van de service-van-de -zaak. Sukses

ta
door tamej00 - May 6, 2004 om 23:27
15 Antwoorden / 0 Vragen

Eén ding staat voor mij vast je kunt de koop op dit moment niet meer ongedaan maken.De termijn waarin dat mogelijk was is inmiddels verstreken.

Je hebt recht op een deugdelijk apparaat, wat voldoet aan je verwachtingen welke je bij de aankoop naar voren hebt gebracht.

In eerste instantie was het apparaat niet goed en heb je een ander apparaat gekregen, ook deze is niet goed. De fabrikant dient ook dit te laten repareren cq vervangen.Als blijkt dat het niet aan jouw verwachtingen voldoet en de fabrikant ( de winkelier ) heeft je een andere voorstelling van zaken gegeven, kortom hij heeft het apparaat of product mooier voorgespiegeld dan het in werkelijkheid is,dan kan je naar mijn mening de koop ongedaan maken.Echter de weg is niet eenvoudig. Want je zal het e.e.a. aannemelijk moeten maken.

succes ermee.

yu
door yuui - May 6, 2004 om 23:29
4 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor je reactie.

Het product is inmiddels opnieuw teruggestuurd. Ik wacht nu af totdat ik bericht heb van de winkel. Ik laat het er in ieder geval zeker niet bij zitten. Het product kostte 240 euro en ik eis een minstens zo goed product of anders het geld terug.

yu
door yuui - May 6, 2004 om 23:32
4 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor je reactie.

Het product is inmiddels opnieuw teruggestuurd. Ik wacht nu af totdat ik bericht heb van de winkel. Ik laat het er in ieder geval zeker niet bij zitten. Het product kostte 240 euro en ik eis een minstens zo goed product of anders het geld terug.

De door jou genoemde artikelen zal ik proberen terug te vinden in het Duits Burgerlijk Wetboek. Mocht de winkelier nog steeds moeilijk gaan doen, dan zal ik hem (per brief) met de corresponderende Duitse artikelen confronteren.

yu
door yuui - May 6, 2004 om 23:40
4 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor dit advies. Ik heb gekeken op de site en vond nog nuttige informatie over garantie in het algemeen.

yu
door yuui - May 6, 2004 om 23:56
4 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor de aanvulling.

Je schrijft: "Het is vreemd,dat software verkocht wordt,waarvan bekend is dat het ondeugdelijk is,normaal gesproken wordt dat terug gehaald."

Normaal wordt dan een firmware update ontwikkeld. Ik neem daarom aan dat deze firmware update niet makkelijk te ontwikkelen is en er een ontwerpfout is gemaakt die nu niet meer eenvoudig te herstellen is.

Het vervangende (2e) produkt dat ik ontvangen heb, had nieuwe firmware, maar ook daarmee werkt het produkt niet. De nieuwe firmware heeft het probleem dus niet kunnen verhelpen.

Op computergebied ben ik een redelijke "kenner". Ik heb alle software updates van Windows gedownload. Zelf heb ik 3 PC´s en op alle 3 PC´s kon ik niet goed met het product overweg. Ik heb zelfs twee verschillende videorecorders op het apparaat aangesloten, maar bij beide vcr´s trad het probleem op. Ik heb daarmee uitgesloten dat het aan het soort PC (output) en soort vcr (input) lag. Het enige dat dus de fout kan veroorzaken is het product, de firmware of de software. Ook dit laatste heb ik kunnen testen door een ander softwareprogramma te gebruiken. Ook daarmee trad het probleem op en dus ligt het aan de hardware of firmware, precies dat wat ik gekocht had bij de winkelier.

Het product voldoet daarmee niet aan mijn verwachting en dus zal ik binnenkort (na het eerstvolgende bericht van de winkelier) mijn eisen kenbaar maken.