Bl
door Blue2016 Apr 4, 2024 om 13:20
Geldzaken & recht

Put in achterpad niet aangesloten op riolering

Ik woon in een huurwoning van een woningbouwcorperatie. Bij de bouw van de woningen is de afwateringsput in het midden van het achterpad niet aansloten op de riolering. Ze hebben ook nog eens de stoep af laten lopen naar het midden toe. Daar waar de put zit die niet aangesloten is. Dus nu staat er na een kleine regenbui al een plas water waar je niet meer langs kunt lopen, laat staan wanneer het echt geregend heeft...

Vorig jaar is er een bedrijf geweest dat de put leeggeschept heeft, maar een paar regenbuien later was er weer hetzelfde probleem. Het water loopt gewoon niet weg.

Ik heb het ook al bij de gemeente geprobeerd, maar zij zeggen dat het echt door de verhuurder opgelost moet worden.

Wat moeten we doen als de verhuurder het niet wil oplossen? Dat is namelijk tot nu toe het geval.

4404 10 Rapporteer

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Apr 4, 2024 om 13:28
857 Antwoorden / 3 Vragen

Het eerste wat in mijn opkomt is de vraag dat jij zo zeker weet dat die put niet aangesloten is op het hoofdriool. Het feit dat de stoep afloopt naar het midden waar die put zit is logisch want anders zou het water in je tuinlopen. Dat wil je natuurlijk ook niet.

Kan het niet zo zijn dat, gezien de overvloedige regenval van de laatste, die put/de riolering het gewoon niet aankan.

Stuur de wbv een aangetekende en gewone brief met daarin je klacht, desnoods laat je buren mee ondertekenen. Geef aan dat je het graag opgelost wil zien binnen een redelijke termijn. Besef wel dat als er achter in de brandgang gewerkt gaat worden je daar een redelijke poos last van kunt hebben. Bijvoorbeeld je kunt achterom met klikos.

Vraag me wel af, of het toch niet een gezamenlijk iets is van de gemeente en wbv.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 4, 2024 om 13:42
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Wat is de ondergrond? Als het zand is of iets dat gemakkelijk water doorlaat kan het zijn dat het een zinkput is. Uw verhuurder heeft een huurdersbelangen organisatie die voor u van dienst kan zijn.

mahadma
door mahadma - Apr 4, 2024 om 13:59
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Maak bewijsfoto's met dag en tijd bewijs en maak een dossier en stuur die naar de verhuurder, die per slot van rekening verantwoordelijk zijn. Met reactie termijn.

Franske1958
door Franske1958 - Apr 4, 2024 om 14:42
428 Antwoorden / 2 Vragen

Het gebeurd tegenwoordig veel vaker dat er putten worden aangelegd die niet op het riool zijn
aangesloten maar waarvan het regenwater in de grond moet trekken om uitdroging te voorkomen.

ro
door ronny530 - Apr 4, 2024 om 15:38
2784 Antwoorden / 41 Vragen

In mijn optiek valt het afwateringsprobleen voor nu niet te verhelpen vooral nu door de maanden van overmatige regenval de grond verzadigd van water is.
Het is wel ongemakkelijk maar niet te voorkomen want alsnog de afwatering op het riool aansluiten is ook niet meer de bedoeling.

gerbera
door gerbera - Apr 4, 2024 om 16:03
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Op mijn Volkstuin zwemmen momenteel tussen de tuin bonen en uien eenden na een regenbui, dit ondanks dat er een goede drainage is aangelegd die op een sloot uitkomt.m.a  de bodem is zo verzadigd dat het een tijdje nodig heeft het water af te voeren. Dat kan bij u dus met die put ook zo zijn.

sira
door sira - Apr 4, 2024 om 16:14
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Regenwater mag niet meer op de riolering. Dit is naar alle waarschijnlijkheid inderdaad een zinkput.

Troost u, met enorme regenbuien loopt iedere zinkput over. In mijn oude woonplaats (Leersum) en van mijn ouders tot 2016, is nooit enige wateroverlast geweest door de grof, grindhoudend zandgrond , tot de hemelwaterafvoer van de riolering werd gehaald en er vele zinkputten werden gegraven. Bij een flinke bui stromen de zinkputten vol met zand, grind en ander vuil, waardoor het water bovengronds verder stroomt, met als gevolg dat velen daar nu wateroverlast hebben, zelfs onderpandige garages waar 1 mtr water in staat.

he
door henkie.penkie Apr 7, 2024 om 19:13
149 Antwoorden / 0 Vragen

Regenwater mag je nog steeds afvoeren via het riool als er geen andere mogelijkheid is. Ook is er een mogelijkheid indien om je huis een goede afwatering aan wezig is zodat je de regen pijpen kunt afkoppelen van het riool en draynage bakken kunt plaatsen omdan het regenwater in de grond af te voeren om hier een suside voor te krijgen en soms is het ook mogelijk om via het waterschap een verlaging te krijgen voor de zuiveringsheffing. Tegenwoordig liggen in veel straten en buurten een dubbel riool een voor het afvalwater en een voor regenwater afvoer. Deze afvoer wordt dan naar grote gegraven bekkens gebracht zodat het op deze plek in de grond terecht komt.

sw
door swat1500 - Apr 4, 2024 om 18:21
3789 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt de verhuurder op dit moment nergens toe dwingen. De oit maakt geen deel uit van het door u gehuurde. Het wordt wat anders als de situatie bij u schade of ernstige overlast veroorzaakt.
Dat laatste lukt waarschijnlijk alleen als i uw overige buren ook mee krijgt om te gaan klagen.
Als er inderdaad alleen sprake is van een zinkput en aansluiting op het riool niet toegestaan is dan wordt het een lastige zaak.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 4, 2024 om 19:18
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Blue2016,

Ik raad u aan om niet in uw eentje actie te ondernemen, maar samen met uw buren.

Richt een bewonerscommissie op met mondige buren..

Daarna kunt u in een overleg deze kwestie aankaarten bij de woningbouwvereniging: hiervan worden notulen gemaakt door beide partijen.

Vervolgens kunt u gezamenlijk de woningbouwvereniging verzoeken om deze kwestie op te lossen.

1paul
door 1paul - Apr 5, 2024 om 16:14
3156 Antwoorden / 0 Vragen

is toch echt een probleem wat de verhuurder op moet lossen, doet ie dit niet dan zult u dit af moeten gaan dwingen via de rechter..