ha
door haantje007 May 26, 2011 om 15:45
Geldzaken & recht

Recht bij aankoop via Marktplaats.nl

Via Markplaats een speedboot gekocht van een particuliere verkoper. In de advertentie stond een link naar een website over de boot door de eigenaar gemaakt. Hierin stond/staat letterlijk: Deze boot is 100% onderhouden en is technisch in perfecte staat. ( Ik heb de advertentie even via screenshot opgeslagen als bewijs). Ook mondeling heeft hij gezegd dat het een goede boot is die nog jaren meekan.
Nu hebben we ongeveer 6 vaaruren gemaakt en kregen we pech met de boot, de motor begon te roken. Hierop is de boot ter reparatie aangeboden bij een botenwinkel. Hieruit blijkt dat de motor aan alle kanten stuk is geweest, aan elkaar gekit etc en nu weer stuk is. Van goed onderhoud is ook geen sprake zegt de reparateur. Reparatie kost enkele duizenden euro's!!
Helaas krijg ik de verkoper nog niet te pakken en heb ik hem nog niet kunnen vragen over deze situatie.
Mocht ik er zelf niet uit kunnen komen met de verkoper, wat kan ik dan nog meer doen? En wat is mijn recht?

20309 19 Rapporteer

Lsk520
door Lsk520 - May 26, 2011 om 16:01
827 Antwoorden / 2 Vragen

Het betreft hier een aankoop tussen twee particulieren, je kunt dus geen enkel beroep doen op wettelijke bescherming of teruggave/herstel van het product.
Wellicht ware het verstandig geweest de boot op een of andere manier te laten keuren of had je iemand met technische kennis mee moete nemen.Je hebt verkoper vertrouwd op zijn "blauwe ogen"? Niet wijs....
Als je nu iets van verkoper wil, dan zal je de gang naar de rechter moeten maken.

pino123
door pino123 - May 26, 2011 om 16:04
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij, moet jij kunnen aantonen dit gebrek er al zat op het moment dat je de boot hebt aangeschaft.

Daarnaast is de verkoper wel verplicht om alle mankementen aan te geven in de advertentie.

Nu er een inspectierapport van de monteur ligt, moet daar wel in aangegeven staan dat de 'reparaties' al van langere tijd terug zijn en dus niet herleidt kunnen worden naar de periode dat jij de boot in bezit hebt.

Mocht hier sprake van zijn, kan je volgens mij de koop ontbinden. Het is jammer dat je bij aanschaf geen keuring hebt laten doen. Hieruit zal gebleken hebben dat de motor niet in orde is geweest. Dat had je een hele hoop trammelant gescheeld.

Mocht je er niet uitkomen, dan wordt het een gerechtelijk verhaal en zal je daar je gelijk moeten gaan halen.

pino123
door pino123 - May 26, 2011 om 16:05
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@TP,

Je was me net voor.... ;)

ha
door haantje007 - May 26, 2011 om 17:56
16 Antwoorden / 16 Vragen

We hebben wel degelijk naar de motor gekeken, maar net als met een automotor laat je niet het motorblok zelf openmaken maar bekijk je deze van de buitenkant. Hier is niets aan te zien geweest.
Hij heeft de site nog niet aangepast, de tekst "Deze boot is 100% onderhouden en is technisch in perfecte staat." is dus in tegenstrijd met de werkelijkheid en dus misleidend.
Kan je normaal gesproken een rechtsbijstandverzekering in dit soort zaken inschakelen of is dat alleen van toepassing bij een zakelijk geschil.

Lsk520
door Lsk520 - May 26, 2011 om 18:15
827 Antwoorden / 2 Vragen

Je zou het kunnen proberen, maar je wordt, denk ik, afgerekend op je onderzoeksplicht. Ik ben wel van mening dat hier sprake zou kunnen zijn van misleiding.
Ik ben bang dat dit een zaak voor de rechter wordt.....

sonjaatje
door sonjaatje - May 26, 2011 om 19:57
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Daarnaast is de verkoper wel verplicht om alle mankementen aan te geven in de advertentie.

Verplicht door wie?

ch
door chevyrolf - May 27, 2011 om 12:53
60 Antwoorden / 12 Vragen

ik zal naar een rechtswinkel of advocaat stappen , als je bewijzen hebt en de prijs naar staat van koop (goedestaat-prijs)is heb je wel een bepaalde recht van spraak, maar bij lageprijs word het vaak een ander verhaal,ook al zal dat heel moeilijk worden, heb het zelfde meegemaakt met een auto via marktplaats, ik kon er een zaak van maken zijden ze bij de rechtswinkel aleen zou het opwegen prijs zwaarder worden, en lang duren,! ook marktplaats kan de adverteerde er op aanspreken en heeft altijd de gegevens in zijn bestanden staan,eerst aangifte doen bij politie, wel volhouden ook daar zullen ze gauw zeggen van kan niet, het kan echt wel, ze gaan liever bekeuringen uitdelen,daar verdienen ze aan,! maar ik zal echt wel werk van maken!!

pino123
door pino123 - May 27, 2011 om 13:09
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op donderdag 26 mei 2011, 19:57]Daarnaast is de verkoper wel verplicht om alle mankementen aan te geven in de advertentie.

Verplicht door wie?

Maakt dat uit? Het gaat er hier om dat als er mankementen zijn, deze benoemt dienen de worden door de verkoper. Als je willens en wetens een inferieur product verkoopt onder de voorwaarde dat de boot 100% technisch in orde, ben je fout bezig. Alleen zal je dat moeten aantonen, eventueel via de rechter. Maar dat hoef ik jou toch niet vertellen, neem dat je dat wel weet.

koekeloer
door koekeloer - May 27, 2011 om 13:27
562 Antwoorden / 18 Vragen

misschien was de boot wel 100% in orde zoals in de advertentie staat, maar alleen de motor niet. Stond er bij dat de motor 100% goed was?

he
door hesterblok - May 27, 2011 om 13:29
14 Antwoorden / 0 Vragen

Als je van je koopovereenkomst af wilt, zul je deze moeten 'vernietigen'. Dat kan ook buitengerechtelijk, door een brief te sturen naar de verkoper met deze mededeling. Het heeft tot gevolg dat jij de koopprijs terug dient te krijgen en de verkoper zijn boot (de overeenkomst wordt namelijk geacht nooit te hebben bestaan).

Dat kan echter alleen als de verkoper jou bedrogen heeft (zie artikel 44 uit Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek) of als sprake is van dwaling (art. 228 van Boek 6 BW).

Het laatste is makkelijker te bewijzen. Zie deze link:
Het is immers vanzelfsprekend te noemen dat jij de overeenkomst niet zou hebben gesloten als je had geweten van het gebrek aan de motor. Vereist voor dwaling is wel dat de verkoper wist van het gebrek. Dit is in jouw geval wel duidelijk denk ik.

Indien overduidelijk vast staat dat de verkoper van het gebrek wist, dan kan hij jou niet tegenwerpen dat er op jou als koper ook een onderzoeksplicht rust. De mededelingsplicht van de verkoper gaat namelijk vóór de onderzoeksplicht van de koper.

Als daarenboven vast zou komen te staan dat de verkoper het gebrek opzettelijk heeft verzwegen, is sprake van bedrog en kan ook op die grond worden vernietigd. Dit wordt echter niet snel aangenomen. Een betere kans van slagen heeft een beroep op dwaling.

Een vernietiging van de koopovereenkomst kan dus ook buiten de rechter om plaatsvinden, maar aangezien het niet in de lijn der verwachting ligt dat de verkoper zal meewerken aan het terugdraaien van de overeenkomst, lijken gerechtelijke stappen onvermijdelijk. Dit kan veel geld kosten (advocaatskosten, griffierechten etc.). Je kunt dan de rechter verzoeken om de verkoper te veroordelen in de kosten van de procedure en jouw advocaatskosten (alleen indien de rechter jouw vordering toewijst), maar daar kun je niet automatisch van uit gaan en dekt vaak niet alle gemaakte kosten. Maar als de kosten van reparatie van de motor echt de spuigaten uitloopt, is het misschien wel het overwegen waard om naar de rechter te stappen. Succes!

he
door hesterblok - May 27, 2011 om 13:32
14 Antwoorden / 0 Vragen

En de nog ontbrekende link: http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel228

sonjaatje
door sonjaatje - May 27, 2011 om 13:39
1961 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pino123 schreef op vrijdag 27 mei 2011, 13:09]

Maakt dat uit? Het gaat er hier om dat als er mankementen zijn, deze benoemt dienen de worden door de verkoper. Als je willens en wetens een inferieur product verkoopt onder de voorwaarde dat de boot 100% technisch in orde, ben je fout bezig. Alleen zal je dat moeten aantonen, eventueel via de rechter. Maar dat hoef ik jou toch niet vertellen, neem dat je dat wel weet.

Is leuk een aardig maar als er niks schriftelijk is vastgelegd heb je gewoon geen poot om op te staan.

sonjaatje
door sonjaatje - May 27, 2011 om 13:40
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Het is immers vanzelfsprekend te noemen dat jij de overeenkomst niet zou hebben gesloten als je had geweten van het gebrek aan de motor.

Dit is natuurlijk onzin. Zijn genoeg hobbyisten/sleutelaars die zoiets kopen.

he
door hesterblok - May 27, 2011 om 13:45
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op vrijdag 27 mei 2011, 13:40]Het is immers vanzelfsprekend te noemen dat jij de overeenkomst niet zou hebben gesloten als je had geweten van het gebrek aan de motor.

Dit is natuurlijk onzin. Zijn genoeg hobbyisten/sleutelaars die zoiets kopen.

Het lijkt mij vrij onlogisch dat een hobbyist een boot koopt die 100% in orde is. Denk ook niet dat het heel moeilijk is om eventueel voor de rechter te bewijzen dat er in dit geval geen sprake is van een sleutelaar. Bij een procedure gaat het bovendien toch altijd om het concrete geval en niet om een algemene bekendheid dat er in de rest van het land ook sleutelaars zijn.

jaapje_1
door jaapje_1 - May 27, 2011 om 13:58
315 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op vrijdag 27 mei 2011, 13:39][quote=pino123 schreef op vrijdag 27 mei 2011, 13:09]

Maakt dat uit? Het gaat er hier om dat als er mankementen zijn, deze benoemt dienen de worden door de verkoper. Als je willens en wetens een inferieur product verkoopt onder de voorwaarde dat de boot 100% technisch in orde, ben je fout bezig. Alleen zal je dat moeten aantonen, eventueel via de rechter. Maar dat hoef ik jou toch niet vertellen, neem dat je dat wel weet.

Is leuk een aardig maar als er niks schriftelijk is vastgelegd heb je gewoon geen poot om op te staan.

Sonjaatje: je eerste vraag: de wet stelt dat een goed moet voldoen aan hetgeen de verkoper heeft voorgesteld. Het doet daarbij niet ter zake of het een consumentenkoop of normale koop (particulier - particulier) betreft. De verkoper geeft aan dat de boot 100% in orde is en altijd perfect onderhouden, dit blijkt achteraf niet zo dus het gekochte voldoet niet aan hetgeen voorgesteld is.

tweede vraag: er staat schriftelijk niets vast? De advertentie is behoorlijk schriftelijk en kan als aanbieding gezien worden, zie voor de rest punt 1.

derde vraag: er zullen inderdaad voldoende hobbyisten een product kopen wat niet goed is maar dan kopen ze dat niet terwijl er gemeld wordt dat het product 100% in orde is.

Verder zal dit inderdaad een zaak voor de rechter worden. Je hebt 6 vaaruren gemaakt naar ik aanneem vrij snel na de koop (dus niet de boot vorig jaar al gekocht?)? Dan zal via degene waarbij je de boot ter reparatie hebt aangeboden wel een verklaring te krijgen te zijn dat de inferieure reparaties al bestonden voordat de boot gekocht werd. Daarmee sta je in combinatie met de advertentie behoorlijk sterk maar wederom geldt: eerst de verkopende partij de mogelijkheid geven de overeenkomst na te komen voor zover mogelijk, anders ontbinding.

sonjaatje
door sonjaatje - May 27, 2011 om 14:16
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Wat er ook in de ad staat, ten tijde van de verkoop kunnen er hele andere dingen mondeling zijn afgesproken.
Zolang er niks op schrift staat kun je ook niks bewijzen.

pino123
door pino123 - May 27, 2011 om 14:18
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op vrijdag 27 mei 2011, 14:16]Wat er ook in de ad staat, ten tijde van de verkoop kunnen er hele andere dingen mondeling zijn afgesproken.
Zolang er niks op schrift staat kun je ook niks bewijzen.

Laat maar..........

pino123
door pino123 - May 27, 2011 om 14:20
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op vrijdag 27 mei 2011, 14:16]Wat er ook in de ad staat, ten tijde van de verkoop kunnen er hele andere dingen mondeling zijn afgesproken.
Zolang er niks op schrift staat kun je ook niks bewijzen.

Staat genoeg op schrift:

In de advertentie stond een link naar een website over de boot door de eigenaar gemaakt. Hierin stond/staat letterlijk: Deze boot is 100% onderhouden en is technisch in perfecte staat. ( Ik heb de advertentie even via screenshot opgeslagen als bewijs).

he
door hesterblok - May 27, 2011 om 14:26
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op vrijdag 27 mei 2011, 14:16]Wat er ook in de ad staat, ten tijde van de verkoop kunnen er hele andere dingen mondeling zijn afgesproken.
Zolang er niks op schrift staat kun je ook niks bewijzen.

Je hoeft het niet altijd te kunnen bewijzen; soms is 'aannemelijk maken' al genoeg als je voor de rechter staat ... Hij/zij is degene die je moet overtuigen.