ma
door maschoe Dec 21, 2005 om 00:41
Geldzaken & recht

Recht op verslag onderzoek?

Ik heb een vraag, lang verhaal maar probeer het kort te houden.

Onze buren dachten last te hebben van geuroverlast van ons. Ze hebben hiervoor de rechtsbijstand ingeschakeld, en in samenspraak met de buren en dus hun rechtsbijstand is er besloten een onderzoek uit te voeren waaruit moest blijken of dit daadwerkelijk het geval is.

Dit onderzoek is dus met onze toestemming uitgevoerd, mij de buren/rechtsbijstand waren de opdrachtgever van dit onderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd door een bedrijf. Nu is er tijdens het onderzoek gebleken, waar ik en de buren zelf in persoon bij waren, dat de de geuroverlast niet van ons af kon komen.

Ik heb de advocaat van hun rechtsbijstand (als het al een advocaat is) gevraagd om een verslag of een brief o.i.d waarin dus zwart op wit staat dat op die datum, door dat bedrijf een onderzoek op deze manier is uitgevoerd waaruit is gebleken dat er volgens dat onderzoek geen sprake kon zijn van een veroorzaking van deze overlast door een gebrek van ons (huis). De advocaat van hun deed wat lacherig en zei dat dat niet kon. De buren zijn opdrachtgever en zullen toestemming moeten geven. Daarnaast gaf de advocaat aan dat de buren het recht hebben het dossier open te houden zolang als zij dat willen.

Mijn weerwoord was dat de buren ons aanklaagden, wij hebben volledig onze mederwerking getoond en dan kunnen we toch een fatsoenlijk verslag krijgen? Ik vrees namelijk dat ze over een paar maanden zo weer opnieuw beginnen. En ik wil zwart op wit wat wij al hebben gedaan.

Wie weet hier meer van? Is wel een echte lastige vrees ik. Juridische experts? Wij hebben nl. geen rechtsbijstandverzekering.

624 3 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 21, 2005 om 08:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Degene die betaalt voor het onderzoek is eigenaar van het rapport. Als
u uw medewerking verleent, geeft dat geen rechten U had vooraf kunnen
bedingen dat u voor uw medewerking een kopie van het rapport krijgt of
inzage. Achteraf is dit lastig te realiseren en bent u afhankelijk van
de goedwillendheid van de betalende partij. U kunt dit helaas dit
afdwingen.

Vladja

ijzerbroot
door ijzerbroot - Dec 21, 2005 om 09:14
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste maschoe,

Uw buren hebben een onderzoek laten uitvoeren voor hun kosten/ rekening. U hebt aan dat onderzoek meegewerkt en had nu graag een kopie van het rapport willen hebben, maar: u krijgt geen rapport...

Neen, u heeft geen enkel recht op een kopie van dat rapport. Dit had u bv als voorwaarde aan uw medewerking kunnen bedingen, maar achteraf kunt u dit niet alsnog afdwingen.

Maar: door uw medewerking weet u welk bedrijf, wanneer en op welke manier het probleem heeft onderzocht. U weet zelfs de uitkomst. Noteer deze gegevens en bewaar ze. Mocht het ooit nodig zijn, dan kunt u aan dit onderzoek refereren.

Wel flauw van uw buren: zij hebben een probleem en hebben aangegeven te vermoeden dat u op een of andere manier de veroorzaker (m/v) van hun probleem zou zijn. U hebt zelfs meegewerkt om eea duidelijk te krijgen, daar mag dan toch gewoon een kopie van het rapport tegenover staan? Dit zou negatief kunnen werken op uw toekomstige bereidheid aan een dergelijk onderzoek mee te werken...

Dat uw buren blijven onderzoeken lijkt mij een logische zaak: zij ervaren een probleem en willen daar van af. Dit onderzoek leidde niet tot de oorzaak, logisch dat ze dus door blijven zoeken. Dat u mogelijk vreest dat een ander onderzoek een andere uitkomst kan hebben, is eveneens begrijpelijk, maar... Mocht er in de toekomst wel een oorzakelijk verband worden aangetoond, dan is daarmee de waarde van het eerste onderzoek eigenlijk verdwenen, feitelijk heeft u niets aan dit rapport.

IJzerbroot

dutchstef
door dutchstef - Jan 4, 2006 om 12:22
18 Antwoorden / 0 Vragen

je hebt recht om je eigen dosier in te zien van jouw advokaat, niet die van de tegen partij je advokaat kan deze wel opvragen en vervolgens je deze laten zien, en een advokaat is enkel verplicht de zaak te sluiten als de Rechter dit hen oplegt, dit betekend dat het dosier gesloten moet worden en moet blijven tot dat er nieuw bewijsmatriaal is.