So
door Solomento May 16, 2016 om 20:38
Geldzaken & recht

Recht van overpad na een wijziging van bestemming

Een woonhuis naast ons met recht van overpad is van bestemming gewijzigd en is nu een Hotel met een in- en uitgang aan de voorzijde die volgens de Gemeente ook als enig nooduitgang mag worden gebruikt. Wat is onze kans als wij via een procedure het recht van overpad willen laten opheffen. De eigenaar wil hier niets van weten.

3410 9 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 16, 2016 om 21:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom wilt u dat dan?

ja
door janf43 May 16, 2016 om 21:48
733 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat het nog wel iets uitmaakt of het recht van overpad wordt uitgeoefend door een bewoner van een huis (met zijn gezin) of door gasten en leveranciers van een hotel. Het verkeer en eventuele hinder lijkt me daarmee mogelijk wel toenemen. De vraag is echter of reageren nog zinvol is nu het bestemmingsplan al is gewijzigd. Mogelijk is de bezwaar termijn nog niet verstreken. De bewoordingen van het recht van overpad geven misschien aan of er beperkingen aan kunnen worden ontleend.

ha
door halex May 16, 2016 om 23:51
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Recht van overpad is recht van overpad. Het is een erfdienstbaarheid, dus een recht wat behoort bij de grond. Geen persoonlijk recht. Iedereen die het erf wil bezoeken, heeft recht van overpad.
De mogelijke toename van overlast en hinder had TS in kunnen brengen toen er een voorgenomen besluit was om de bestemming te wijzigen en bij het voorgenomen besluit om een hotel te vestigen. TS kan de erfdienstbaarheid niet gebruiken om de bestemmingswijziging aan te vechten.

ha
door halex - May 16, 2016 om 21:45
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Is de in- en uitgang gewijzigd ten opzichte van de vorige bestemming zodat men niet meer over uw grond hoeft om het pand te bereiken?

tijger1
door tijger1 - May 16, 2016 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@janf43

Van het woonhuis is de bestemming gewijzigd en dat hotel heeft nu aan de voorzijde een ingang. En daar gaan gasten natuurlijk door naar binnen.

pi
door pieterwolters - May 17, 2016 om 08:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Gejat van wikipedia: "Het recht van overpad kan door de rechter worden opgeheven als de gebruiker geen redelijk belang meer heeft bij het recht, bijvoorbeeld doordat er een alternatieve route bestaat."

So
door Solomento - May 17, 2016 om 15:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag wordt gesteld omdat de hotelgasten vaak met veel overlast via de achterzijde het pand verlaten.
Het rvo grenst tevens zonder enig belemmering aan ons binnenhofje met tuin. Hier zijn al regelmatig fietsen
door hotelgasten geplaatst. De eigenaar verwijst ons naar zijn gasten. Voor ons reden des te meer om het rvo
te laten opheffen. Onze jurist geeft ons weinig kans echter mijn gevoel zegt heel iets anders. Mijne inziens kijkt
de rechter niet alleen naar de feiten maar ook naar het welzijn, redelijkheid en er geen belang meer is in gebruik.

Ma
door Mat Matheij - May 17, 2016 om 17:26
986 Antwoorden / 3 Vragen

Daar zijn nu zelfs twee programma's voor op onze vaderlandse TV. Dit is de goedkoopste wijze. Of dit forum hiertoe dient? Mvrgr.

zoekster1
door zoekster1 - May 17, 2016 om 17:40
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik denk dat u wel kans maakt. Heeft u die jurist van een rechtsbijstandverzekering? De wijziging in het bestemmingsplan heeft er immers voor gezorgd dat er een geheel nieuwe situatie is ontstaan (eigenlijk voor u een overlastsituatie). Waarbij iedere dag gasten gebruik zouden kunnen maken van het recht op overpad. Dat de hoteleigenaar doorverwijst naar zijn gasten is natuurlijk flauwekul. Hij is verantwoordelijk voor het gedrag van zijn gasten.

Maak foto's van die fietsen die in uw tuin worden geplaatst. Als ik u was zou ik meteen naar de rechter hollen, want hoe langer u de situatie accepteert des te zwakker u staat. Nu de in en uitgang aan de voorzijde zitten en ook voor de nooduitgang gebruik moet worden gemaakt van de vooringang, lijkt mij dat er geen redelijk belang meer is om uw grond te gebruiken voor het overpad.

gebaseerd op: art 5:79 BW

De rechter kan op vordering van de eigenaar van het dienende erf een erfdienstbaarheid opheffen, indien de uitoefening daarvan onmogelijk is geworden of de eigenaar van het heersende erf geen redelijk belang bij de uitoefening meer heeft, en het niet aannemelijk is dat de mogelijkheid van uitoefening of het redelijk belang daarbij zal terugkeren.

So
door Solomento May 17, 2016 om 17:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

De jurist komt van onze rechtsbijstandsverzekering ARAG en foto's zijn er van verschillende ongewenste situaties genoemen t/m een aangifte bij de politie. Morgen wordt ik door de jurist geinformeerd hoe verder. Als dat geen bevredigend antwoord is gaan we opzoek naar een advocaat die de gang naar de rechter moet activeren.

tijger1
door tijger1 - May 17, 2016 om 18:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u niet tevreden bent over de hulp van Arag kunt u daar een klacht indien en om een andere advocaat vragen.

zoekster1
door zoekster1 - May 17, 2016 om 18:19
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U zegt:

De jurist komt van onze rechtsbijstandsverzekering ARAG en foto's zijn er van verschillende ongewenste situaties genoemen t/m een aangifte bij de politie. Morgen wordt ik door de jurist geinformeerd hoe verder. Als dat geen bevredigend antwoord is gaan we opzoek naar een advocaat die de gang naar de rechter moet activeren.

Dat dacht ik al. Die rechtsbijstandverzekeraar heeft geen zin om kosten voor u te maken. U heeft recht op vrije juristen/advocaten keuze dat heeft het Europese hof van Justtie bepaald. Laat maar weten aan de jurist dat u niet zult schuwen hiervan gebruik te maken in geval het meningsverschil blijft. Volgens mij valt dit onder de sector kanton en heeft u geen advocaat nodig, maar kunt u het ook met een 'gewone' jurist af.

Als u echt een blijvend verschil van mening over deze zaak met ARAG heeft, dan kunt u het beste een externe jurist naar uw zaak laten kijken en die een second opinion laten geven. Als die ook denkt dat het kansloos is, dan wordt het moeilijk.

klik HIER voor meer informatie.

De 'rijdende rechter' programma's lenen zich hier ook uitstekend voor, maar dan moet je maar net uitgepikt worden om te worden behandeld. Kan echter geen kwaad om daar eens een balletje op te werpen