fr
door frankve Mar 15, 2016 om 14:07
Geldzaken & recht

Rechten na aanschaf zonnepanelen

Beste,
Mijn ouders hebben vorig jaar een PV-installatie laten plaatsen (feb 2015).

Er is/was echter heel veel mee mis. Aangezien mijn ouders daar geen (technische) kijk op hebben heeft het ook heel lang geduurd voordat duidelijk werd dat er allerlei problemen waren. De alarmbellen gingen rinkelen nadat na enkele maanden duidelijk werd dat de beloofde jaaropbrengst absoluut niet gehaald kon worden.

De problemen waren van dien aard, dat nog maar ca 55% van het (door mijn ouders) verwachtte vermogen geleverd werd.

Ik heb meer technische kennis en ben mij er in gaan verdiepen. Uiteindelijk bleken er veel storingen in te zitten die ook nog eens  potentieel (persoonlijk) gevaarlijk was.

De technische problemen lijken met heel veel moeite nu wel grotendeels opgelost, maar voor de afwikkeling geldt nog een belangrijk ding:
Mijn ouders hebben de PV-installatie aangeschaft op basis van de in offerte genoemde specificaties.
Daarin stond dat de (jaar)opbrengst 3500Wp zou zijn.
Op basis van deze opbrengst is berekend dat de installatie zich in 5,5 jr terugverdiend zou hebben.

Deze terugverdientijd gaat nooit gehaald worden natuurlijk. De rentabiliteit was immers berekend op een 100% nominale opbrengst (100% Wp). Sterker nog: naar mijn verwachting gaat deze terugverdientijd oplopen richting de 10-12 jaar.
Als dit mijn ouders vóóraf geweten hadden, dan waren ze er niet eens aan begonnen (en al helemaal niet nu het een hoofdpijn dossier wordt).

Mijn ouders willen nu een financiële compensatie, vanwege natuurlijk de kosten die gemaakt zijn om de technische problemen te verhelpen (ook door derden: bij falen van de installatie ligt het natuurlijk aan de netbeheerder/huisinstallatie enz enz volgens leverancier).
Maar zij willen ook een compensatie omdat de leverancier is "vergeten" een correctiefactor op de berekeningen toe passen zoals schaduw en de (kleine) afwijking van optimale ligging.
Ik schat met mijn huidige kennis nu in dat de jaaropbrengst 75% van 3500Wp geleverd gaat worden.

Volgens de advocaat van de leverancier hoeft de leverancier verder niets te vergoeden, aangezien er geen garantie op de jaaropbrengst gegeven kan worden.

Volgens mij is dat maar gedeeltelijk waar: dat geldt alleen als WEL rekening gehouden wordt met compensatiefactoren zoals ligging en schaduw. Dat er geen garantie is op het aantal uren zonneschijn is mij wel duidelijk.
Maar aangezien er "vergeten" is compensatiefactoren toe te passen loopt de terugverdientijd op tot ca 10 jaar (rekening houdende met dezelfde omgevingsfactoren als waar leverancier mee gerekend heeft, zoals installatiekosten, rentestanden etc etc).

Mijn vraag is:
Wat zijn de rechten van een consument in dit geval?
Wat kan er jurisch nog ondernomen worden voor restitutie van het verschil tussen in offerte genoemde opbrengsten versus de werkelijk opbrengsten?

3112 5 Rapporteer

di
door digioma - Mar 15, 2016 om 14:53
646 Antwoorden / 29 Vragen

Ben bang dat je hierin weinig rechten hebt. Wij hebben al zo'n 12 jaar zonnepanelen en die hebben nooit datgene opgebracht wat ongeveer werd verwacht. Bovendien ben je erg afhankelijk van weersomstandigheden; een lange herfst met extreem veel buien (dus echt donkere wolken) kan van invloed zijn, net zoals een pak sneeuw op de panelen, dus men kan nooit een bepaalde opbrengst garanderen. Ik vind 75% opbrengst een royale waarde; zou er heel blij mee geweest zijn. Doet me denken aan de reclame voor zuinig rijdende auto's... die zijn in optimale toestand getest, die je onderweg ook nooit aantreft.

Inmiddels hebben wij de panelen afgekoppeld (liggen nog wel op het dak) omdat de gemeente zo bot is om te weigeren hun bomen in onze straat (voor onze voordeur) in te korten of te snoeien. Deze steken ver boven het dak uit en zeker in de zomer (met de vele bladeren) komt er geen sprankje licht meer op de panelen. Tweemaal petitie getekend met hele rij buren die hetzelfde probleem hebben. Volgens de gemeente nogen we blij zijn met zoveel zuurstof/stikstof in de doodlopende straat en zulke mooie bomen!!!

fr
door frankve Mar 16, 2016 om 13:50
36 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je antwoord Digioma,

Er zit natuurlijk wel een groot verschil in de verschillende situaties: bij jullie is de situatie verslechterd door groen (bomen) dat in de loop van de tijd ontstaat.

Waar het mij om gaat is een foutieve offerte, die dus feitelijk misleidend is geweest. De nominale waarde kan immers nooit gehaald worden - uitsluitend in een lab :(

Het resulteert in een groot verschil van kosten versus opbrengsten dat door ijn ouders vooraf niet voorzien was.
Om het verhaal kostendekkend te krijgen (en daarmee de rentabliteitsperiode weer op 5,5 jaar te krijgen) zou de leverancier feitelijk met ca. 20% van de aankoopsom (investeringsbedrag) op de proppen moeten komen. Maar leverancier blijft volharden in het feit dat de installatie "goed functioneert" en wuift alles weg onder het mom "er geen garanties op de opbrengsten zijn".
Ja, zo kunnen we allemaal wel zonnepanelen installaties verkopen :(

Topantwoord

Ma
door Mat Matheij - Mar 16, 2016 om 13:59
986 Antwoorden / 3 Vragen

Geachte heer. Helaas is het zo dat het voorgestelde rendement vaak afwijkt van het als realistisch te beschouwen rendement waarop de 'terugverdien tijd' wordt gebaseerd. Bij zonnepanelen ligt het gemiddelde op 7 jaar. Anders ligt dat met de zoals U aangeeft ondeugdelijke montage cq electrische bedrading. U had wel de installateur in de gelegenheid moeten stellen om de installatie (conform de NEN 1010 ) op deugdelijke wijze aan te leggen. Dat had overigens door een erkende installateur moeten geschieden. Onverstandig is het om tussentijds derden de problemen te laten oplossen. Wel had U een -erkende derde partij- de installatie kunnen laten keuren ook ivm. de opstalverzekering. Mvrgr.

fr
door frankve Mar 16, 2016 om 15:47
36 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie Mat,

Ik ben met je eens dat bij verkoop uiteraard alles (in het geval van zonnepanelen) wat zonniger wordt voorgedaan dan in werkelijkheid het geval is.

Dat doen veel partijen is mij ook gebleken nadat ik recentelijk ook enkele offertes opgevraagd heb. Je kan je natuurlijk afvragen tot in hoeverre "we" dit moeten accepteren. Wat dat betreft vergelijkbaar met de sjoemelsoftware.

Het grote verschil zit hem natuurlijk in het feit dat bij de offerte uitgegaan is van het (theoretisch) maximale vermogen dat de panelen kunnen leveren - 3500Wp. Als leek is dat lastig te beoordelen, maar het is mij inmiddels wel duidelijk dat een erkend installateur had moeten dat er bij berekeningen ALTIJD een correctiefactor (schaduw/ligging/etc) toegepast moet worden.

Inmiddels geeft de leverancier aan "dat de installatie prima functioneert" - en dus niet verder komt dan 75%.

Kan een leverancier daar dan zo makkelijk onder de gesloten overeenkomst uitkomen?

Ik ben het met je eens dat het normaal gesproken niet handig is om zondermeer met derden aan de slag te gaan. Maar bij ons is dat uiteindelijk in overleg met leverancier gedaan. Dit is gedaan als "onafhankelijke beoordeling" van de geconstateerde gebreken.

Overigens stond op de website vermeld: "wij werken enkel met ervaren installateurs".
Echter heeft de eigenaar het zelf geinstalleerd en niet een officieel installatiebedrijf. Zijn verklaring achteraf was: "wij zeggen alleen dat wij werken met installateurs, dat wil niet zeggen dat het door eenn erkend installateur geinstalleerd wordt". Zucht. Dat verklaarde in ieder geval waarom veel niet volgens de normen (NEN3140/NEN1010/NPR) geinstalleerd was.

Ma
door Mat Matheij Mar 16, 2016 om 17:06
986 Antwoorden / 3 Vragen

Niet dat ik daar op zit te wachten maar even het antwoord plussen dan geeft U aan dat U tevreden bent over het antwoord. Wat ik al vreesde de installatie is niet aangelegd door een erkend installateur. De kwaliteit van het geïnstalleerde paneel kan ik niet beoordelen wel dat ook hiervoor keurmerken bestaan. Voorts heeft de leverancier zich niet aan de afspraak gehouden de installatie te laten verrichten door een externe erkende installateur. Juristen mogen zich daarover buigen want ik vrees dat U het op juridisch vlak alleen op het voornoemde kunt 'winnen'.

Tijger2
door Tijger2 - Mar 16, 2016 om 14:00
302 Antwoorden / 1 Vragen

Waaom hebt u zich er niet mee bemoeid voordat uw ouders tot aanschaf overgingen?

Die zonnepanelen zijn zo'n hype. Maar iedereen kan toch bedenken dat er geen 100% opbrengst is. Zelfs 75% zou al heel mooi zijn.

Dat bedrijf zal ook wel niet bij een geschillencommissie aangesloten zijn, dus om iets te bereiken, met onzekere afloop moet u gaan procederen. En dat is mijns inziens goed geld naar kwaad geld gooien.

Laten we maar hopen dat het binnen 10 jaar terugverdiend is. Zou al mooi zijn.

fr
door frankve Mar 16, 2016 om 16:04
36 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger2,

In eerste instantie verwacht je (ik) eigenlijk niet dat er met een dergelijk technisch eenvoudig product als zonnepanelen zo enorm gerommeld wordt.
Dat is mij nu in ieder geval wel duidelijk.
Zo schijnt nog geen 10% van de installateurs het frame van de panelen te aarden vanwege de kosten. Dat is echter wel verplicht.

Ik ben mij er pas mee gaan bemoeien nadat ik op afstand (telemonitoring) heel goed kon zien dat de installatie niet naar behoren functioneerde.
En na meer dan een half jaar lag het volgens de leverancier aan vanalles, behalve de installatie. Na hevige discussies en een hoop ellende, bewijsmateriaal verzamelen etc. blijkt het allemaal gewoon in de installatie gezeten te hebben.
Nu zit er ook nog een fout in die leverancier niet wil zien en vervalt in zijn oude verhaal (ligt overal aan, behalve aan de installatie).

Voor de weet: volgens recent onderzoek is er veel mis met zonnepaneelinstallaties. Zelfs 1 op 20 PV-panelen schijnt een defect te hebben. En dan komen de andere (mogelijke) fouten er nog bij.

Als je enigszins technisch onderlegt bent weet je wat Wp precies is en dat er correctiefactoren toegepast moeten worden.
Dus: is Wp nu hetgeen wat je maximaal als geleverd vermogen mag verwachten, of is dat het theoretisch maximum? Dat is een groot verschil wat de meeste consumenten in ieder geval niet zullen weten.

Maar kan je verwachten van een leek dat hij dat kan doorgronden? Volgens mij niet en ga je uit van de data die je voorgeschoteld wordt - net als bij andere overeenkomsten. Dat is namelijk de reden dat je deskundigen inhuurt.

En ik heb in mijn speurtocht afgelopen halfjaar (om kennis rond de zonnepanelen op te doen) met verschillende consumenten gesproken die recentelijk een dergelijk systeem op het dak hadden gelegd. En het meerendeel van de mensen heeft geen idee hoe die installatie functioneert qua technische en financiele aspecten.

Procederen is volgens jou kwaad geld weggooien, maar waarom vind je dat? Het kost zeker moeite, maar moeten "we" dan alles slikken? Zijn er meer mogelijkheden?

Ma
door Mat Matheij - Mar 16, 2016 om 17:20
986 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik heb onder uw reactie op mijn advies nog aanvullende deviezen geplaatst waar U wellicht nog iets meer mee kan. De jurisprudentie over het overige is van dien aard dat -maar daarvoor dient U bij een jurist te zijn- ik U aangaande de rendementskwestie afraad het over die boeg te gooien. Mvrgr.

fr
door frankve - Mar 16, 2016 om 21:22
36 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Mat,

Bedankt voor je antwoord - het is jammer dat de reacties op de reacties niet getoond worden in dit forum. Dat maakt het wat minder inzichtelijk.

U zegt dat eerdere jurisprudentie hierover geen helderheid geeft. Maar heeft u daar ervaring in/ kennis van? Want als dit helderheid zou verschaffen (in welke zin dan ook) zou dat fijn zijn.
Ik ben het helemaal eens dat het een erkend installateur had moeten zijn - juist dit heeft aangetoond dat hetgeen geleverd is, meer binnen het hobbyisme valt dan onder een degelijke installatie. De onkunde van de "installateur" is ruim aangetoond.

Wat ik dan juist wel raar vind, is dat het dan moeilijk lijkt te zijn om je recht te halen.Als dit de huidige werkwijze is binnen de zonnepanelenwereld, dan klinkt het nog meer als een onderwerp voor het programma "opgelicht". U weet wel, van die andere omroep ;)

Ma
door Mat Matheij Mar 16, 2016 om 21:52
986 Antwoorden / 3 Vragen

Geachte heer in antwoord op uw vraag over de aangehaalde jurisprudentie verwijs ik naar een andere kwestie op dit forum waarin de gebruiker van een electrisch aangedreven bus aangeeft dat de actieradius ver afwijkt van de opgave van de fabrikant. In zijn geval zou hij enige kans maken. De afwijking was zeer hoog. (60%) De gebruikte meetmethode voor deze actieradius wordt echter al jaren betwist. ANWB komt uit op een afwijking van 30%. De rechtbank besliste in haar vonnis betrekking hebbende op het verbruik van een personenauto (+25%) dat dat als normaal beschouwd moest worden zich baserend op een ANWB test. In uw geval moet de afwijking t.o.v. het ideaal 100% ook gezien de omstandigheden als 'normaal' worden bezien. Het is wel de vraag of er wel voldaan zou zijn aan de informatieplicht. Maar daar houdt het op. Procederen hierover lijkt aldus gedoemd te mislukken. Maar ik wil niet op de stoel van een jurist gaan zitten. Anders ligt het met de uitgevoerde installatie die niet door een erkende installateur is uitgevoerd. (Aangesloten bij de UNETO). Het lijkt mij dat U om de installatie te laten voldoen aan de gestelde normen aanmerkelijke kosten heeft moeten maken. (NEN 3140, NEN 1010, PVR 5310). Zoals gezegd wenden tot een jurist met het bovenstaande of de zaak in der minne schikken.