flxy
door flxy Feb 22, 2004 om 20:59
Geldzaken & recht

Rechtsbijstand voor aankopen in buitenland

Ik had onlangs een "bijna" probleem (is goed afgelopen) bij het via het internet in het buitenland (Dld) bestellen van een consumentenproduct. In de speurtocht naar een oplossing heb ik ook mijn rechtsbijstandverzekering proberen in te zetten. Toen bleek dat mijn verzekering alleen bijstand verleent indien het juridische probleem onder het Nederlands recht valt. Is dat nog wel van deze tijd en zijn er ook maatschappijen met een Europese dekking ?

535 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet dat Interpolis deels ook het buitenlands recht aanvecht. Verder moet u er van uit gaan dat het practisch onmogelijk is om voor alle rechtssystemen in europa en daarbuiten op de hoogte te zijn. Er bestaat wel zoiets als internationaal recht, maar dit heeft meer betrekking op de handelsbetrekkingen en niet echt voor particulieren! MVG

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt helemaal af van de polis waaronder je verzekering valt. Ik heb zelf alleen ervaring met letsel en arbeidszaken, maar SRk (een rechtsbijstandsverlener voor verschillende verzekeraars) doet daarin ook buitenlandzaken. Deze worden uitbesteed bij een advocaat ter plaatse.
Tip: kijk goed naar je polis en wijzig deze zonodig.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan in ieder geval zeggen dat als je in de hoedanigheid van consument wat in een ander land besteld dat het Nederlandse recht van toepassing is.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 00:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even over de rechtsbijstandverzekering van Interpolis waar ik de voorwaarden van ken:

Interpolis geeft dekking in landen van de EU. Het recht van het betreffende land moet dan van toepassing zijn en de rechter van dat land moet bevoegd zijn om over de zaak de oordelen.

Hierop zijn wel uitzonderingen:

Als het gaat om een kwestie over een onroerende zaak, dan wordt de rechtsbijstand verleend als de onroerende zaak in NL ligt en de tegenpartij ook in NL woont. Fiscale en vermogensgeschillen zijn alleen gedekt als ze zich in NL afspelen. Het Nederlandse recht moet dan van toepassing zijn.

Als je schade wil verhalen op een aansprakelijke derde (dus bijvoorbeeld in het verkeer bij een aanrijding) is werelddekking van toepassing bij de rechtsbijstandverzekering van Interpolis.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Succes...