dinekes
door dinekes Aug 26, 2005 om 08:21
Geldzaken & recht

Reiskostenvergoeding te jonge student

Mijn nichtje van bijna 17 jaar moet nu elke dag van Den Haag naar Rotterdam reizen voor haar studie.

Ze krijgt geen OV-kaart omdat ze TE JONG is.

Nu moeten haar ouders dat dus zelf betalen plus ook nog eens een abonnement voor het stadsvervoer!

Dit is toch oneerlijk!!!!

Of .... weet iemand nog een mogelijkheid?

13482 27 Rapporteer

bj
door bjm - Aug 26, 2005 om 16:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ja het is oneerlijk, ik ondervind hetzelfde probleem met mijn jongste dochter. Mocht jij een typ krijgen hoor ik het graag

boldymann
door boldymann - Aug 26, 2005 om 16:07
49 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi

Ik zou het zo niet weten maar ik zou het als ik hun was navragen bij de belasting dienst, ik denk dat je een gedeelte wel terug kunt vragen!!!

S6 en de Groetjes Dave

ro
door rockstage - Aug 26, 2005 om 16:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik snap dat het in uw ogen oneerlijk is, maar dat is toch echt niet zo.

het feit blijft dat uw nichtje zelf heeft gekozen voor een opleiding in rotterdam en dat daar reiskosten aan vast zouden zitten wist men van te voren.

de ov kaart gaat in op 18 jarige leeftijd. dus vlak voordat zij 18 wordt zal zij zo'n kaart krijgen.

nabpol
door nabpol - Aug 26, 2005 om 16:11
9 Antwoorden / 14 Vragen

Ik begrijp het probleem niet zo, ze kiest er toch zelf voor om in een andere plaats te gaan leren?

Mijn zoon gaat ook in een andere plaats naar school en tot hij 18 is moet ik ook het vervoer zelf betalen. En waarom niet, het is mijn kind dus ook mijn kosten. Bovendien kan je een jeugdtrajectkaart kopen dat is alweer een stuk voordeliger en soms is het via de onderwijsinstelling gezamenlijk te kopen dus weer wat voordeliger.

brynnar
door brynnar - Aug 26, 2005 om 16:15
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Hallo Dineke,

Het spijt me om mede te delen, maar de wereld is niet altijd even eerlijk. Er is helaas een leeftijdsgrens bepaald van 18 jaar voor een OV-jaarkaart. Ook ik heb zelf (bij de invoering van de kaart) een tijdje mijn reiskosten moeten betalen. Het is niet anders.

Informeer eens bij de NS wat voor kortingsmogelijkheden er zijn.

Brynnar

ma
door maxieme - Aug 26, 2005 om 16:37
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat is zeker oneerlijk. Ik heb het zelfde met mijn zoon. Hij is 16 en ik moet tot zijn 18e 1900 euro per jaar betalen. En de opmerking van hij kiest er toch zelf voor, is niet terecht. Waar ik woon zijn maar een beperkt aantal mbo opleidingen, dus de meeste moeten wel buiten de stad.

Dit geldt overigens alleen als ze MBO volgen. Bij HBO of Universiteit krijgen ze wel een ov kaart als ze jonger zijn dan 18 jaar.

de
door debbedeb - Aug 26, 2005 om 16:41
3 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn dochter is vorig jaar begonnen met haar HBO-opleiding, toen ze net 17 jaar was. Ze heeft gewoon een OV-kaart gekregen.

Ik weet natuurlijk niet of de regel m.i.v. dit schooljaar veranderd is.

Veel succes met navragen.

Debbedeb

brynnar
door brynnar - Aug 26, 2005 om 16:56
1782 Antwoorden / 27 Vragen

@ Debbededeb,

Hoe je dat geflikt heb weet ik niet, maar doorgaans krijg je pas vanaf je 18e studiefinanciering + ov-jaarkaart.

Brynnar

STUDIEFINANCIERING

beroepsonderwijs

hoger onderwijs

OV-Studentenkaart

li
door limbra - Aug 26, 2005 om 17:38
5 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas heeft de overheid bepaald dat men voor een MBO studie tot 18 jaar geen OV krijgt, waarschijnlijk omdat de kosten voor MBO lager zijn dan voor HBO. Als je een HBO opleiding kiest krijg je gelijk OV in het eerst kwartaal van je kinderbijslag.

Voor beide opleiding bestaat er studiefinacieringsmogelijkheden, hier wordt alleen ook verschil gemaakt in de vergoeding, bij MBO is dat +/- 20 euro minder permaand dan HBO.

de
door debbedeb - Aug 26, 2005 om 17:39
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Brynnar,

Ik heb niets gefikst, gewoon mijn dochter aangemeld bij de HBO-opleiding en studiefinanciering aangemeld en gekregen en dus tevens een OV-jaarkaart.

debbedeb

ch
door chartje - Aug 26, 2005 om 18:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het is zo geregeld dat MBO studenten vanaf 18 jaar een OV-jaarkaart krijgen, HBO studenten krijgen al vóór hun achttiende, meteen bij de start van hun studie een OV. Vaak wordt dit oneerlijk gevonden, maar ik ben het daar eigenlijk niet mee eens.

MBO opleidingen zijn over het algemeen een stuk goedkoper dan HBO opleidingen en zijn in heel vaak in de buurt te vinden. Een HBO opleiding is behoorlijk duur (daar is alleen het collegegeld al 1500 euro van) en hiervoor moet altijd gereisd worden, tenzij je in een grote stad woont. Een OV is dus noodzakelijk want in de meeste gevallen zit een hogeschool niet in de eigen woonplaats of zelfs erg ver weg. Omdat een OV-jaarkaart heel veel geld kost begrijp ik dat de overheid ervoor kiest alleen HBO studenten een OV aan te bieden voordat zij 18 zijn. Een MBO student kan vaak vlakbij naar school en heeft een OV dus niet nodig. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar daarbij blijft een MBO-opleiding goedkoper, waarschijnlijk zelfs met een busabonnement.

marijke77
door marijke77 - Aug 26, 2005 om 18:54
158 Antwoorden / 3 Vragen

Het is wel zeker oneerlijk dat een MBO student geen OV kaart krijgt, ook zij moeten schoolgeld betalen en dure boeken kopen, en dat sommige kinderen knapper zijn en beter kunnen leren wil nog niet zeggen dat zij meer recht op financiering van de staat hebben, en dan kan men wel zeggen dat ze dichterbij naar school moeten gaan maar dat is niet altijd mogelijk. Wel kun je via de school vaak korting krijgen bij de NS.

zu
door zuster1760 - Aug 26, 2005 om 19:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn zoon ging een studie HBO volgen toen hij net 17 jaar geworden was. Aangemeld voor studiefinanciering, dan krijg je gelijk een OV- kaart. Waarschijnlijk zijn de regels anders als iemand een MBO studie gaat volgen.

pekogi
door pekogi - Aug 26, 2005 om 19:31
143 Antwoorden / 1 Vragen

Onze dochter  die met 16 jaar aan het conservatorium in den Haag ging studeren kreeg OV en studiefinanciering. Maar omdat het conservatorium voorbereidende jaren heeft was er achteraf geen recht op OV en studiefinanciering. Ondanks dat dat toegestaan was na navraag moest dat ineens terugbetaald worden. Vraag een en ander goed na, voor je met de ellende blijft zitten. Doordat het hun fout was hoefden we de OV, die ze ook kreeg, niet terug te betalen. Maar de stufie was een grote strop.

me
door meja - Aug 26, 2005 om 20:03
1 Antwoorden / 2 Vragen

De ouders kunnen bij de IBgroep te Groningen wel een tegemoetkoming voor ouders (WTOS)(bedoeld voor kinderen van 12 t/m 17 jaar) aanvragen.De tegemoetkoming bestaat uit schoolkosten, waarvan een deel voor reiskosten kan worden besteed.Het inkomen van de verzorgende ouder en zijn of haar partner is bepalend en voor het nieuwe schooljaar 05-06 is het inkomen van 2003 van belang.

bi
door biancadlr - Aug 26, 2005 om 21:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je wel eens van de Wet TOS gehoord= Wet Onderwijs en Studiebijdrage. Men kan in aanmerking komen voor deze bijdrage als men een laag inkomen heeft. Je kunt een aanvraag doen bij de IB Groep. Op zich vind ik het niet onredelijk dat ouders van een 17 jarige dochter opdraaien voor de reiskosten, je moet maar bedenken zij betalen geen lesgeld (immers zij is 17) zij ontvangen nog wel kinderbijslag en kinderkorting voor hun dochter. Daarnaast kunnen zij als het financieel niet mogelijk is de kosten alleen te dragen in aanmerking komen voor die Wet Tos. Een andere mogelijkheid is de reiskosten als extra aftrekpost bij de belasting aangifte betrekken. U begrijpt keuze zat!!!!

re
door reneexxx - Aug 26, 2005 om 21:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

HALLO OOK MIJN ZOON IS TE JONG VOOR EEN O.V.JAARKAART, EN MOET VEEL REIZEN VOOR ZIJN STUDIE. OM DE KOSTEN TE DRUKKEN HEB IK VOOR HEM BIJ DE N.S. EEN VOORDEELKAART GEKOCHT VOOR  €45 DAARMEE KRIJGT HIJ 40% KORTING OP ZIJN KAARTJE WAT DUS VEEL SCHEELT DEZE KAART IS EEN JAAR GELDIG EN MAXIMAAL 2 PERSONEN KUNNEN HIEROP PER REIS KORTING OP KRIJGEN .VOOR VERDERE INFORMATIE EN/OF BESTELLEN KUN JE KIJKEN OP WWW.NS.NL  HOPEN DAT JE HIER WAT AAN HEBT  SUCCES.

bi
door biancadlr - Aug 26, 2005 om 21:48
2 Antwoorden / 0 Vragen

ook een zeer goed alternatief, die OV jaarkaart voor jongeren!!!

mo
door monica - Aug 27, 2005 om 18:34
70 Antwoorden / 8 Vragen

Leeftijd

Iedereen die begint met een opleiding aan hbo of universiteit en jonger is dan 30 jaar kan studiefinanciering krijgen. Wat betreft leeftijd is er dus geen ondergrens. Als je nog geen 18 jaar bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal volgend op de begindatum van je studie. Begin je bijvoorbeeld op 1 september met je studie, dan heb je vanaf 1 oktober recht op studiefinanciering.

Als je voor je 30e studiefinanciering hebt ontvangen mag je tot je 34e doorstuderen met behoud van studiefinanciering. Voorwaarde is wel dat je je studie na je 30e niet meer onderbreekt. Na je 34e heb je geen recht meer op studiefinanciering.

bron: IBB

Bij deze wil ik laten weten dat onze dochter eind juli 2005 18 is geworden. Tot 1 oktober 2005 ontvangen wij nog kinderbijslag voor haar, vanaf 1 oktober 2005 gaat haar studiefinanciering in. Tot dat moment maakt zij gebruik van een voordeel-urenkaart van de NS

ni
door nietwiet - Aug 27, 2005 om 21:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is vrij simpel: Als je Studiefinanciering aanvraagt, ookal ben je nog geen 18, krijg je een OV. Dit zet wel de kinderbijslag stop. Het is dus kiezen of delen.

Lidwine

mw
door mwillems - Aug 27, 2005 om 23:34
17 Antwoorden / 5 Vragen

Iedereen, die een MBO opleiding gaat volgen en nog geen 18 jaar is, moet de reiskosten zelf betalen ! De OV studentenkaart krijgt men pas het kwartaal volgende op de 18e verjaardag. LET OP : dit geldt dus voor een MBO opleiding. Er kan wel door de ouders een tegemoetkoming in de kosten, afhankelijk van het inkomen, aangevraagd worden.

Iedereen, die een HBO of universitaire opleiding gaat volgen, krijgt een OV studentenkaart, ook al ben je nog geen 18 jaar. Wel krijg je de kaart ( als je nog geen 18 jaar bent ) dan pas per 1 oktober, dus tot die datum moeten de reiskosten zelf betaald worden.

Kiezen tussen kinderbijslag of studiefinanciering is niet mogelijk.

Reiskosten w.b. studerende kinderen, welke zelf betaald worden door de ouders, zijn niet aftrekbaar voor de belastingen !

Zelf hebben wij 4 jaar lang de reiskosten kunnen betalen. Eerst voor de zoon 2 jaar en daarna voor de dochter bijna 2 jaar. Beiden volgden een MBO opleiding, die niet dichterbij onze woonplaats te volgen was. Ook het hoge schoolgeld hebben wij moeten betalen.

Ik ben heel blij met de studiefinanciering voor onze kinderen Allen nu ouder als 18 jaar), het is voor ons als ouders een stuk goedkoper nu.

Met ingang van dit jaar is er ook iets veranderd w.b. terugbetaling studiebeurs voor diegenen die een MBO opleing volgen. Iedereen, die vanaf 1 augustus voor het eerst studiefinanciering krijgt en een MBO opleiding volgt, moet de opleiding afmaken. Indien dit niet gebeurt, ontstaat er een studieschuld ter grootte van de vanaf het 18e jaar gekregen studiefinanciering en de OV kaart kosten. Dit is ingevoerd om uitval bij het MBO te verkleinen en de prestatiebeurs gelijk te trekken met het HBO en de Universiteit, want voor deze groepen geldt die regeling al wat jaren.

li
door limbolin - Aug 28, 2005 om 17:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat vind je oneerlijk dan. Haar ouders krijgen toch nog kinderbijslag voor haar en ze hoeven voor dit jaar toch ook geen schoolgeld van ruim 1000 euro te betalen. Ik heb een dochter thuis die al aan haar tweede m.b.o opleiding is begonnen zij is nu 19 jaar. Wij piezen precies naast het potje en wat dacht je van de ziektekosten verzekering die je vanaf je achtiende zelf moet gaan betalen? De kosten van het reizen vallen in het niet vergeleken met de kosten die je krijgt als je nichtje 18 jaar is en een o.v krijgt.

va
door vanderheem - Aug 29, 2005 om 22:35
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb met verbazing de antwoorden gelezen van de personen die schreven dat ze wel een OV kaart hadden gekregen terwij hun zoon/dochter jonger was dan 18. Toen onze dochter vorig jaar naar het HBO ging heben wij ook studiefinanciering + OV kaart aangevraagt. Haar studie begon in augustus en in oktober werd ze 18. De reiskosten in augustus en september moesten wij zelf ophoesten € 280,= geen kattepis. Hetzelfde had haar nichtje die in september 18 werd. Ook zij kreeg pas vanaf oktober een OV-kaart. Je zou denken dat er bij de IB groep een willekeur plaats vind. Ik zou de antwoorden kopieren en je nichtje nochmaals een aanvraag laten doen met de diverse antwoorden erbij.

gw
door gwendoline - Aug 31, 2005 om 20:06
4 Antwoorden / 3 Vragen

heb je wel een bij de kinderbijslag geinformeerd?of bij de sociale dienst.als je namelijk onder het modale inkomen ligt is daar een potje voor.

groetjes gwendoline

to
door tochwel - Aug 28, 2008 om 22:36
1 Antwoorden / 0 Vragen

Uit een folder van de IB-groep:

"Ben je jonger dan18 jaar?
Dan heb je recht op studiefinanciering vanaf de eerste dag van het kwartaal volgend op de begindatum van je opleiding."

(Dit geldt voor studerenden aan HBO opleiding of universiteit)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 29, 2008 om 00:53
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ tochwel:

Kijk eens naar de datum van een topic vóór je reageert. De meeste van 3 jaar geleden hebben de studie haast afgerond. Hoop ik.

Hardware ERror MAN.

de
door debbedeb - Aug 29, 2008 om 14:56
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Mijn dochter volgde een hbo-opleiding.........