Da
door Daelder Mar 1, 2023 om 18:16
Geldzaken & recht

Rekening bij buitenlandse bank openen

Is het niet beter om een buitenlandse betaalrekening te openen?  op deze wijze ontkomen we aan de waanzin van de controle van iedere 100 euro
Denk aan openbank, N26, banken die voldoen aan de europese richtlijnen?

want eens op een zwarte lijst dan wordt je leven wel erg lastig, zelfs verglijkbaar met de toeslag ouders.

5959 10 Rapporteer

sira
door sira - Mar 1, 2023 om 18:25
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Stel dat het allemaal mogelijk zou zijn, dan zou u dus een bank moeten zoeken die niet onder het garantiestelsel van de DNB valt, die geen gegevens doorgeeft aan de belastingdienst en misschien wel een bank die niet onder de EU valt.
U loopt dan wel veel risico, stel dat die bank omvalt.

Da
door Daelder Mar 1, 2023 om 18:30
Antwoorden / 1 Vragen

De openbank, en N26 vallen onder het garantiestelsel van de DNB, maar zijn nu niet betrokken het bedrijf wat door de Nederlandse banken wordt opgericht (voor zover bekend)

sira
door sira Mar 1, 2023 om 18:34
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ken ze niet, maar u bent er van op de hoogte dat banken zelf alle gegevens aan de belastingdient doorgeven? U loopt dan nog het risico dat de fiscus een controle gaat doen als u regelmatig meer dan € 100,- uitgeeft.

Banken leveren die gegevens direct en geautomatiseerd aan bij de Belastingdienst. Ook consumenten krijgen als extra service van hun bank een afschrift van de gegevens die naar de Belastingdienst zijn gestuurd. Daarnaast zijn banken verplicht om specifieke klantgegevens aan de Belastingdienst door te geven.
Bron: https://www.nvb.nl/bank-en-data/data-delen-met-de-fiscus/

Ag
door Agamemnon Mar 2, 2023 om 19:29
82 Antwoorden / 7 Vragen

Openbank valt onder het spaanse DGS en N26 onder het Duitse dus niet onder Nederlandse garantiestelsel, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Zijn grotere en rijkere landen dan Nederland...

rj
door rjw Mar 2, 2023 om 19:46
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Maar geen rijkere landen. Als een bank daar omvalt hebben ze ook meteen meer klanten die moeten worden gecompenseerd.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Mar 1, 2023 om 18:29
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Als u een buitenlandse rekening xou kunnen openen vraag ik mij af of dat kan, u heeft geen niet nl woonadres. En als het kan dan zou het weleens zo kunnen zijn dat uw toeslagen, huur,  zorg,  energie, kindertoeslag niet meer krijgt. Alleen uw aow kan wel op een buitenlandse rekening gestort worden

Anderzijds, als u van uw buitenlandserekening huur/hypotheek zou betalen die bedragen boven de 100 euro zijn en dan toch gezien gaan worden.

Da
door Daelder Mar 1, 2023 om 18:35
Antwoorden / 1 Vragen

ik denk dat je gelijk hebt, maar als je geen toeslagen of uitkering ontvangt is dit niet van toepassing> Misschien is een combinatie van beide rekeningen  een optie, dus vaste lasten ed van de gewone bank, maar salaris laten boeken op een online bank rekening (De openbank, en N26 vallen onder het garantiestelsel van de DNB)  N26 is bijvoorbeeld een online bank met registreerd in Duitsland.

sira
door sira Mar 1, 2023 om 18:35
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Volgens mij woont de TS gewoon in Nederland, maar ik kan er naast zitten.

Da
door Daelder Mar 1, 2023 om 18:37
Antwoorden / 1 Vragen

TS?

mahadma
door mahadma Mar 1, 2023 om 18:40
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Ts = topic starter

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Mar 1, 2023 om 18:53
857 Antwoorden / 3 Vragen

Lees dit een. Het is mogelijk om een buitenlandse bankrekening te openen, maar dat moet je wel melden.

Da
door Daelder Mar 2, 2023 om 19:25
Antwoorden / 1 Vragen

melden is natuurlijk geen probleem,  ik heb minder moeite met de belastingdienst dan een extern bedrijf dat wordt ingeschakeld door banken.  Bij dat externe bedrijf gaan medewerkers van het call center onze betalingen monitoren.  Het zou mij niet verbazen als deze werkzaamheden plaats vinden in India, en dat zij google translate gebruiken voor hun monitoren van onze betalingen.

Zo worden met zijn alle de dupe van de boete die banken hebben gehad voor het witwassen ed.

Stel dat iedereen nu een Openbank of een N26 rekening opent dan is de schade voor onze nederlandse banken niet te overzien,

Ozymandias
door Ozymandias Mar 6, 2023 om 12:30
169 Antwoorden / Vragen

Die 'schade' stop niet bij enkel de banken maar treft vervolgens de gehele economie. Nee dank je.

Je bent paranoide om niets.

gerbera
door gerbera - Mar 1, 2023 om 21:06
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ben wel benieuwd wat u bedoeld met controle van iedere € 100,- bv wie controleerd er en waarom? Want ook geld wat op een buitenlandse bank staat moet u opgeven aan de belasting indien uw totaal boven de grens zou liggen.

Da
door Daelder Mar 2, 2023 om 19:32
Antwoorden / 1 Vragen

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/ook-jij-wordt-gesurveilleerd-door-je-bank-en-straks-misschien-door-alle-banken/

rj
door rjw Mar 2, 2023 om 19:48
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Het is nog maar een wetsvoorstel.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Mar 2, 2023 om 13:56
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Banken dienen transacties waarbij vermoed wordt dat die frauduleus kunnen zijn te melden en is het dus niet zo dat elke transactie vanaf 100 euro gecontroleerd wordt. Een reguliere rekeninghouder heeft niets te vrezen maar enkel rekeninghouders die er duistere praktijken op na houden. Uw vergelijking met de toeslagen afaire gaat compleet mank omdat er heel andere criteria gehanteerd werden.

Da
door Daelder Mar 2, 2023 om 19:30
Antwoorden / 1 Vragen

Waarom schakelen zij dan een extern bedrijf in ? Waarom worden de rekeningen van een aantal mensen dan zomaar geblokkeerd (zie ook de uitzending van Kassa. Zie ook de recente ontwikkelingen met wetsvoorstellen.
Mijn vergelijking gaat niet mank met de toeslagen affaire, want ook nu is er al sprake van etnisch profileren.  Helaas, willen wij dit niet

eddopeddo
door eddopeddo - Mar 3, 2023 om 11:16
30 Antwoorden / 8 Vragen

Is goed te doen hoor. Voor kleine bankzaakjes heb ik gewoon een NL rekening. Grotere zaken doe ik via één van de buitenlandse banken die u noemt. De spaarrente is daar ook veel aantrekkelijker.

mo
door mof - Mar 3, 2023 om 16:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk magg u bij een buitenlandse bank gaan zitten. Maar niet elk bedrijf of instantie accepteert buitenlandse bankrekeningen. Verder vindt ik het onsmakelijk dat u een vergelijking met de toedlagaffaire slachtoffers maakt.

mahadma
door mahadma - Mar 3, 2023 om 17:12
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Toevoeging: wij gaan al onze pin bonnen in een doos stoppen. Komt er dan een vraag, dan krijgen ze de hele doos met vriendelijke groet toegestuurd, kunnen ze alles op hun gemak uitzoeken.

Bj
door BjornBNNVARA - Mar 6, 2023 om 11:56
4 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb een rekening bij N26.

Met de Maestro pas kan ik overal betalen. Ik ontvang mijn inkomen + toeslagen ook gewoon op deze rekening. Verder heb ik instant payments voor uitgaande betalingen. Tot slot heb ik ook een CreditCard die is gekoppeld aan de rekening. Soms wel een fijne bonus voor buitenlandse betalingen.

Het mooiste is nog dat de rekening helemaal gratis is. Het enige nadeel dat ik ervaar van deze rekening is dat ik geen tikkie kan sturen. Als mensen iets naar mij overmaken heb ik het vaak pas na een paar uur.

Gebruik deze rekening overigens al 2 jaar en heb geen Nederlandse rekening meer.

Sloth1959
door Sloth1959 - Mar 6, 2023 om 16:06
1 Antwoorden / Vragen

Een neo bank zoals resolut zou kunnen.
Die heeft een bankgarantie van Litouwen en alles via Internet.
Die gebruiken wij ook