ta
door tanira Nov 27, 2008 om 17:58
Geldzaken & recht

Rekening en verantwoording door bewindvoerder aan erfgenamen?

In verband met afwikkeling van een erfenis: bewindvoerder wil dossier niet afstaan. Bovendien zegt deze dat verantwoording niet aan erfgenamen maar aan kantonrechter moet worden afgelegd. Kan iemand mij de wettekst en nummer geven waarin staat dat bewindvoerder wel rekening en verantwoording aan de erfgenamen moet afleggen en dat na goedkeuring door erfgenamen pas de brief naar de kantonrechter gaat, zodat die het dossier kan afsluiten?

Kan iemand mij de wettekst en nummer geven waarin staat dat het dossier naar de erfgenamen moet? Hoe weet een erfgenaam anders wat er geerfd wordt en wat afgehandeld moet worden als hij niet over het dossier kan beschikken?

9562 8 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - Nov 27, 2008 om 19:19
376 Antwoorden / 8 Vragen

De bewindvoeder is in formele zin enkel verantwoording schuldig aan de kantonrechter maar gezien de wijzigingen in het nieuwe erfrecht zijn er wijzigingen mogelijk. Wellicht kan de expert marcel75 u late r op de avond nader informeren. U kunt via internet meer info opzoeken zoals te lezen in het burgelijk wetboek, boek1, titel 19 art 442 inzake de rol van de bewindvoerder bij erfrecht.

Plak onderstaande zin in uw browser en kijk rond.

http://books.google.nl/books?id=vKr0uqVaOmIC&pg=PA605&lpg=PA605&dq=wetboek+tekst%2Berfenis%2Bbewindvoerder&source=web&ots=NyTan_U0KD&sig=gTYY2fhtyUsKk5oTnWVqjxYW6SQ&hl=nl&sa=X&oi=book_result&resnum=1&ct=result#PPA606,M1

Ook een bewindvoerder is een mens dus gek op eigen gewin en gaat altijd over lijken ;))

Ridder.

ta
door tanira - Nov 27, 2008 om 20:00
16 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi Ridder,

Die link kan mijn Google niet aan. Ik heb de griffie gebeld, die verwezen naar 1:445 lid 4 jo 373 lid 1 BW. Ik kom via Google wel bij art 445 in Burg. Wetboek 1, maar niet naar dat "jo enzo". Ik hoop dat iemand een wetboek thuis heeft.

Ik vond wel 446.3: geld en goederen blijven onder bewind van bewindvoerder totdat rechthebbende tot ontvangst in staat is. Maar bewindvoerder heeft alles aan de notaris (behalve het dossier) gegeven in plaats van aan de erfgenamen. Zonder overleg met en niet in opdracht van erfgename. Dat mag toch niet?

marcel75
door marcel75 - Nov 27, 2008 om 23:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

wat voor soort bewindvoerder is hier aan het werk? Is het een testamentair bewindvoerder of een bewindvoerder omdat de overledene onder bewind stond?

Stond de overledene onder bewind, dan de bewindvoerder het dossier of aan de erfgenamen of als er een boedelnotaris is, aan de boedelnotaris moeten overdragen en rekening en verantwoording af leggen aan de kantonrechter (Dus niet aan de erfgenamen). De overdracht aan de boedelnotaris heeft te maken met de functie van de boedelnotaris. Hij moet er voor zorgen dat de boedel afgewikkeld kan worden en heeft dus alle nodige informatie nodig.

De notaris zal als hij het complete dossier hebben gekregen ook de rekening en verantwoording hebben en dus kunnen aangegeven hoe de boedel er voor staat. Op die manier kan hij de erfgenamen informeren en weten de erfgenamen wat de stand van zaken is. Als erfgenaam heb je overigens recht op inzage in het dossier, voorzover de inhoud van het dossier jouw aangaat. Je zult bij de notaris dus waarschijnlijk niet het hele dossier te zien krijgen, maar alleen de van belang zijnde stukken.

ta
door tanira - Nov 27, 2008 om 23:36
16 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Marcel75,

De overledene stond inderdaad onder bewind, de erfgename is zelf executeur, dus de notaris is geen boedelnotaris. Het lijkt mij logisch dat de erfgename dus zelf rekening en verantwoording krijgt van de bewindvoerder en dus het dossier ter verdere afhandeling. Volgens mij staat dit ook in de wet, maar zowel notaris als bewindvoerder beweren van niet. Overigens gebeuren er meer vreemde dingen in deze zaak. Zelfd de kantonrechter heeft het dossier al opgeborgen, terwijl de bewindvoerder na het overlijden nog aangiftes belasting van 2006 en 2007 moest doen. Ik probeer sterk te staan (met wetten) om de zaak af te wikkelen volgens de wet, maar heb het idee dat er door notaris en bewindvoerder andere "regels" worden toegepast.

Bedankt,

Tanira

marcel75
door marcel75 - Nov 28, 2008 om 13:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het afleggen van rekening & verantwoording hoeft deze bewindvoerder alleen maar aan de kantonrechter te doen en als het bewind eindigt en de onderbewindgestelde is nog in leven aan de onderbewindgestelde. Niet aan de erfgenamen.

Uit je eerdere vraag begrijp ik dat er een notaris is ingeschakelt. Die is dan automatisch de boedelnotaris. Zo heet dat nu eenmaal.

ta
door tanira - Nov 28, 2008 om 19:03
16 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo Marcel75,

 volgens mij vergis je je met je laatste opmerking: de notaris is niet automatisch boedelnotaris. Dat wil ze wel graag zijn, maar de erfgename heeft aangegeven zelf de zaken af te willen handelen, dus de notaris krijgt geen volmacht om de boedel af te wikkelen.

Ik ben nog steeds op zoek naar iemand die mij het wetsartikel 1:445 lid 4 jo 373 lid 1 BW schriftelijk kan geven. Daarmee zou ik erg geholpen zijn.

Ik bel maandag de secretaris van de KNB om te horen wat deze over deze zaak te zeggen heeft.

Groeten, Tanira

ju
door juramax - Nov 29, 2008 om 17:55
24 Antwoorden / 1 Vragen

tanira

Jo. is de afkorting van juncto en betekent: "in verband met" .  U moet dus bij artikel 445 lid 4 van boek 1 van het burgerlijk wetboewk kijken bij bij artikel 373 lid 3 van dat wetboek. Het is u onnodig ingewikkeld verteld. In het erfrecht ben ik helaas niet voldoende thuis, maar Marcel75 zal u ongetwijfeld passende raad kunnen geven.

J.

ju
door juramax - Nov 29, 2008 om 17:57
24 Antwoorden / 1 Vragen

tanira,

kleine vergissing, ik bedoelde artikel 373 lid 1.