Tr
door Trijntje222 Nov 18, 2022 om 11:03
Geldzaken & recht

Relatiegeschenken XL €83,10 retourkosten

In de maand augustus heb ik bij Relatiegeschenken XL een bestelling gedaan van (onbedrukte) zonnebrillen. Echter hebben zij schriftelijk aangegeven dit optijd te leveren, wat zij uiteindelijk niet hebben kunnen waarmaken. Telefonisch aangegeven het niet meer te willen ontvangen ivm het niet op tijd leveren voor een bruiloft. Toch verstuurd en bij ontvangst heb ik het direct retour gedaan. Echter heb ik na 1 maand tijd (na meerdere e-mails) eindelijk de helft van de kosten terug ontvangen. Het bedrag van €83,10 krijg ik niet terug, want dit noemen zij de kosten voor het annuleren en het terugzenden. 

Mijn vraag is of zij dit bedrag zomaar kunnen inhouden zonder dit van te voren kenbaar te maken?

1450 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2022 om 11:06
16908 Antwoorden / 202 Vragen
11

Neen dat mag niet en u kunt het bedrag terugvorderen. Heeft u wel vooraf nagegaan in hoeveree deze shop betrouwbaar is, een keurmerk heeft of dergelijke? 
Het probleem zal onder meer kunnen zijn dat u telefonisch heeft geannuleerd en dat niet aangetekend schriftelijk heeft gedaan. maar confom regeklgeveing zou men u moeten terugbetalen mits het een bedrijf/shop in Nederland is of in de EU. Ik kom zo even bij u terug.Zie o.a. deze info https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/retourneren en ook indien u geen lid bent kunt u uw klacht laten behandelen door https://www.klachtenkompas.nl/

e
n zie verder, mogelijk deels overbodig: 

(https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/)  Het nagaan of de webwinkel een erkend keurmerk met ook geschillenregeling heeft is hierbij van groot belang. 

 

Bedenktijd: wanneer niet, wanneer wel? | ACM.nl

 https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-besteld-maar-krijg-het-niet-geleverd-wat-nu  ; https://www.thuiswinkel.org/consumenten/veilig-online-shoppen/betrouwbare-webshop;   https://www.plusonline.nl/veilig-online/bestellen- 

 

Bekende malafide handelspartijen | politie.nl

 

onsumentenbond en  https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat
Bestellen in China: let op de valkuilen | PlusOnline

 

Online kopen: Zo shop je veilig online | Consumentenbond

 

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/webshop-stuurt-me-door-naar-china-mag-dit

   en toch ook de opmerking dat dit de zoveelste keer is dat een vraag als deze resp. een klacht als deze wordt gesteld en dan ook steeds de antwoorden niet (veel)anders zullen zijn.

 

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM. Indien u wel heft betaald en het vermoeden heeft dat u wordt/bent opgelicht, doe dan melding bij de politie. (Hoewel men er daar geen prioriteit aan zal geven).

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 18, 2022 om 11:19
7281 Antwoorden / 3 Vragen
12

Uit de algemene voorwaarden:

Topantwoord

ne
door neodutchio - Nov 18, 2022 om 11:27
5209 Antwoorden / 12 Vragen
12

Als ik de site bekijk gaat het over een ondernemer die niet aan consumenten levert. Prijzen zonder BTW, bij de adresgegevens moet een bedrijfsnaam ingegeven worden en relatiegeschenken gebruik je logischerwijs ook zakelijk.

Bij zakelijke overeenkomsten gelden andere regels en wetten dan bij consumenten aankopen. Waar een consument (over)beschermd is gaat het bij zakelijke overeenkomsten over de inhoud van de overeenkomst. In de voorwaarden staat dat bij annulering 25% verschuldigd is.

Topantwoord

rj
door rjw - Nov 18, 2022 om 11:52
3325 Antwoorden / 5 Vragen
11

Heb je dit als bedrijf of als particulier besteld?

Tr
door Trijntje222 Nov 18, 2022 om 13:35
Antwoorden / 1 Vragen

Het is als bedrijf besteld!

hutch
door hutch - Nov 18, 2022 om 13:45
4517 Antwoorden / 29 Vragen
0

Als u als bedrijf zijnde daar wat besteld heeft, dan gelden (uiteraard) de consumentenregels niet en dient u zich te houden aan haar algemene voorwaarden.

Echter als een consument bij deze webshop wat besteld (wat ook kan), mag RelatiegeschenkenXL haar algemene voorwaarden NIET hanteren ten nadele van haar klant(en), zoals ze op dit moment beschreven zijn.

En ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat deze webshop hierin geen onderscheid maakt.
In dat voorkomend geval kan de consument in beklag gaan en het gehele aankoopbedrag terug eisen.

Topantwoord

panter22
door panter22 - Nov 18, 2022 om 17:06
6599 Antwoorden / Vragen
10
ne
door neodutchio Nov 18, 2022 om 17:30
5209 Antwoorden / 12 Vragen

Het is een zakelijke aankoop en alles is verlopen volgens de algemene voorwaarden. Waarvoor zou dan een klacht ingediend kunnen worden?

panter22
door panter22 Nov 18, 2022 om 17:39
6599 Antwoorden / Vragen

Waar is het zakelijke thuiswinkelcertificaat dan voor? Het gaat om een bestelling die gegarandeerd op tijd zou worden geleverd. De verkoper is in gebreke gebleven. Dan hoeft de koper niet voor de kosten voor terugsturen op te draaien. Er is geen sorake van annuleren.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Au
Autotje1 - Jul 24, 2024 om 21:43
Auto & vervoer

2e hands auto kapot met grote kosten

Maand geleden auto gekocht die binnen 24 uur mankementen vertoonde.
Garage heeft hem 'gemaakt', probleem was er echter nog steeds.
Auto heeft vervolgens een week daar gestaan was helemaal uit elkaar geweest en niets aan de hand (u kan veilig rijden mevrouwtje).
Omdat het onveilig voelde naar de officiële  dealer geweest o.a differentieel kapot totale kosten 11.000,-.
Nu moet ... Lees meer

An
Anja Sportel - Jul 25, 2024 om 17:06
Garantie & verzekeringen
Dynafix

Dynafix

Hoi.
Mijn zoon heeft in januari een nieuwe Samsung telefoon gekocht. Hij heeft hem 1 keer laten vallen in het begin helaas. Er zit een klein barstje bovenin de hoek. Hij doet het hier om enorm goed!! 
Tot ongeveer 4 weken geleden wil hij niet meer opladen. Dus waarschijnlijk ligt dit aan het oplaadpunt, hebben al heel wat laders getest.
Dynafix heeft de telefoon gehaald en wij hebb ... Lees meer

ia
iaresibel - Jul 26, 2024 om 16:07
Garantie & verzekeringen

Verzekeraar wil schade kapotte waterleiding niet dekken

Goedemiddag,

Vorige week heb ik een lekkage ontdekt nadat ik waterschade aan de muur zag. Die avond heb ik direct de hoofdkraan dichtgedraaid en de volgende ochtend een loodgieter gebeld. Hij vertelde dat de lekkage in de kruipruimte zit en dat dit ook zonder twijfel vergoed zal worden door de verzekeraar. Ik heb een schadeclaim ingedient bij de verzekeraar met de melding dat de lekka ... Lees meer