be
door benthe_1 Mar 13, 2010 om 00:18
Geldzaken & recht

Rijbewijs

Binnenkort moet ik mijn rijbewijs weer verlengen, maar wil mijn oude bewaren, hetgeen niet mag. Waarom mag ik dat niet houden? Ik heb er toch voor betaald?
Weet iemand daar antwoord op?
Dank

6949 3 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Mar 13, 2010 om 07:45
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Quote http://nrd.rdw.nl/nl/nederlandse_nrd_site/faq/veelgestelde_vragen_rijbewijs/
Mag na 2 oktober 2006 het oude ongeldige rijbewijs aan de houder worden teruggegeven (net zoals bij een reisdocument)?
Nee, u mag het oude rijbewijs niet teruggeven aan de houder. De gemeente moet deze bij uitreiking van het nieuwe rijbewijs innemen, ontwaarden en vernietigen. Doel is om alle oude rijbewijzen aan het maatschappelijke verkeer te onttrekken (ter voorkoming van misbruik en fraude).

edwardus
door edwardus - Mar 13, 2010 om 10:15
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De uitleg is al gegeven. Maak maar een fotokopie, sacn of foto ter herinnering.

stacey
door stacey - Mar 13, 2010 om 12:32
10352 Antwoorden / 12 Vragen

-- Ik heb er toch voor betaald? --

Feitelijk betaal je voor het gebruik, soort leengeld, niet voor rijbwijs zelf.
Staat ook op rijbewijs `RijksEigendom` en dat blijft het ook, jij betaald om er gedurende een periode gebruik van te (mogen) maken.

Beetje onzin mi dat fraude verhaal, paspoort krijgt je wel met ponsgaten terug als je wilt, rijbewijs met ponsgaten zou mi weinig fraudemogelijkheden hebben en fraude (mogelijkheden) zijn met een paspoort mi `ernstiger` dan met een rijbewijs maar affijn, regels.............