re
door rene2_1 Mar 28, 2009 om 05:26
Geldzaken & recht

Rioolrecht voor een garagebox?

Beste mensen,

Ik heb 2 garageboxen die niet bij mijn huis staan, maar onderdeel zijn van een vrijstaand blok van zo'n 10 garageboxen.

Deze boxen hebben geen drinkwatervoorziening en/of interne aansluiting op het riool, alleen een hemelwaterafvoer middels een regenpijp die op straat uitkomt.

Van de gemeente krijg ik nu plotsklaps een naheffing voor 2007 en 2008 voor rioolrecht eigenaren. Nooit eerder hiervoor hoeven te betalen.

Is dat in de geschetste situatie relevant? In de definitie van de gemeente, en waarschijnlijk ook de wet, wordt afvalwater genoemd en niet hemelwater.

Alvast bedankt voor jullie input.

5157 6 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 28, 2009 om 09:58
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag René,

Zoals je het beschrijft denk ik dat je een sterk punt hebt. In de roolbelasting wordt ook gewag gemaakt van VERVUILINGSEENHEDEN: je vervuild immers niets?

Maak bezwaar tegen de aanslag en vraag deze mondeling voor de bezwaarcommissie toe te lichten. Dat geeft meer impact dan alleen een brief.
Soms is een brief ook niet duidelijk en dan wordt het zo onder tafel geschoffeld.

Veel succes tegen deze rovers.

Hardware ERror MAN

kenwel2
door kenwel2 - Mar 28, 2009 om 10:55
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo rene2, er hebben omtrent uw vraagstellig al oooit eerder rechtszaken plaatsgevonden (Groningen 2005) en toen werd door de rechter beoordeeld, dat rioolrecht ook moest worden betaald, zijn stelling ( de rechter) was: Het maakt niet uit of dit nu hemelwater of wat dan ook is, er wordt gebruik gemaakt van het riool....

In de meeste gemeente's wordt dit helemaal niet toegepast, echter u woont (blijkbaar) in zo'n gemeente, waar ze weer wat hebben gevonden, zoals bij u het geval nu is, om poen ergens vandaan te gaan halen.....(rotzakken!)

Dan de volgende vraag: U zegt er staan 10 garageboxen, die andere 8 garageboxen, hebben die dan ook, net zoals bij u, een zelfde naheffing ontvangen, of ooit rioolbelasting moeten betalen?

Als ik u was ging ik met de andere gargebox-eigenaren eens in gesprek, en tevens eens te gaan bekijken, wat voor mogelijkheden er zijn, om via een kort geding, dit rechtgezet te krijgen.

Maar let wel: De rechtszaak die in 2005 heeft plaatsgervonden in Groningen, is verloren door de eigenaar van de garageboxen, en moest dus alles alsnog betalen, inclusief de gerechtskosten....!

Persoonlijk vindt ik, dat u geheel gelijk heeft, het is toch te gek voor woorden, om voor je garageboxen (waar nog niet eens sanitair of wat dan ook geplaatst is) rioolbelasting te betalen? Ik bergrijp heel goed uw frustratie daarom.

Nogmaals: Zoek kontakt met de mede-eigenaren van deze blok garageboxen, en steek de koppen eens bij elkaar! Vragen kost niets.

Succes, en sterkte, want het is wel een stinkend zooitje (sorry)

Gr. Henri

edwardus
door edwardus - Mar 28, 2009 om 11:35
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Kan me dit levendig voorstellen. Okee, de afvoer loost in het riool, maar voor hetzelfde geld stond er op die plek helemaal geen garage of zat er geen hemelwater afvoer op. Dan was de regen op straat gevallen en alsnog in de grond en via de put in het riool terecht gekomen.

Bezwaar maken in ieder geval. Het lijkt een duidelijk geval van "hee jongens, ik heb hier een melkkoe gevonden, vlug, naheffen die handel!"

edwardus
door edwardus - Mar 28, 2009 om 11:38
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. de gemeente mag zelfs blij zijn dat er hemelwater in het riool komt. Die bruine derrie moet immers ook een beetje kunnen zwemmen ;)

re
door rene2_1 - Apr 3, 2009 om 21:12
8 Antwoorden / 7 Vragen

Een of andere sufkop in het gemeentehuis vond het nodig om het rioolrecht dat pas m.i.v. 1-1-2009 ook voor garageboxen geheven zou worden, meteen ook maar met terugwerkende kracht voor 2007 en 2008 te heffen.

Helaas gaat deze vlieger voor de moderne roofridder van de gemeente niet op, en moest men na een korte maar heftige woordenwisseling erkennen dat men fout zat.

De twee ten onrechte gestuurde aanslagen worden geannuleerd.

Wie weet hoeveel andere garagebox eigenaren deze gemeentelijke blunder over het hoofd zien, en zonder meer de aanslagen betalen.

re
door rene2_1 - Apr 3, 2009 om 21:14
8 Antwoorden / 7 Vragen

Oh ja, nog bedankt voor jullie reacties.

Het blijkt maar weer hoe "inventief" gemeenten worden als er financiële gaten gedicht moeten worden, of als er een nieuw Gemeentehuis moet komen.