de eelco
door de eelco Jan 11, 2016 om 13:52
Geldzaken & recht

Roken in je slaapkamer van je koopwoning

Een kennis van me heeft een koopwoning((rijtjeswoning))en zijn zoon rookt soms op zijn slaapkamer met de raam open..
Nu heeft de buurman geklaagd dat hij de rook reukt en dreigt nu met verdere stappen om dit te verbieden..
nu mag je niet meer roken in cafe,s maar het moet toch niet zo wezen dat de buurman kan gaan eisen dat je niet meer mag roken in je eigen slaapkamer.
hij heeft al zo veel mogelijk alle mogelijke kieren richting de buurman dicht gekit maar blikbaar heeft de buurman een gevoelige neus..
de woning is zo,n 25 jaar oud....
Misschien de stomste vraag van de week die ik ga vragen maar hoe sterk staat ee buurman ivm roken in je eigen slaapkamer.
Ik heb me maat vertelt dat de woning gewoon conform de toen huidige bouwvoorschriften zijn gebouwt en hij zich geen zoren hoeft te maken...
maar om toch wat wijzer te willen worden wil ik deze vreemde vraag voorstellen aan jullie..

14445 26 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 11, 2016 om 13:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Roken in je eigen woning, of in je tuin of balkon is natuurlijk toegestaan. Die anti-rook gasten maken het steeds bonter. Misschien heeft die kennis wel last van de barbecue van de buurman? De vieze parfumlucht van zijn vrouw? Kookluchtjes? Wens de buurman maar succes met zijn te ondernemen stappen.

pi
door pieterwolters Jan 11, 2016 om 18:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom haal je de anti-rook gasten erbij? Dit gaat gewoon over een debiele buurman. Zo eentje die waarschijnlijk ook ballen van spelende kinderen lek prikt als die een keer bij m in de tuin komen.

Cookies
door Cookies Jan 11, 2016 om 19:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Deze buurman is toch een anti-rook gast.

crewmember
door crewmember Jan 13, 2016 om 13:18
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Ik rook zelf maar zou het ook niet fijn vinden in een rook lucht te slapen.  Dan ben ik toch niet meteen een anti-rook gast?

me
door mein33 - Jan 11, 2016 om 14:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@de eelco,

Het maakt geen veschil of iemand een koop- of huurwoning heeft of een nieuwe of oude woning bewoont.
Binnens- en buitenshuis mag gewoon gerookt worden.
Als niet roker (als jochie van 14 een keer stiekum gerookt en daarna nooit meer) ruik ik ook als er een roker in de buurt is.
Maar om daar nou een probleem van te maken lijkt me wat overdereven.
Als het gerookte sigaretje echter een ander reukje heeft dan een gewone sigaret dan kan ik me het probleem van de buurman wel goed voorstellen.
Mogelijk ergert de buurman zich wel aan andere dingen en heeft hij hiermee mogelijk een stok gevonden om mee te slaan.  De "overlast" die het roken van een sigaret geeft zal hij nu als handgreep willen gebruiken.
Tegen het roken van een sigaret zal hij echter niets kunnen ondernemen.
Gewoon negeren lijkt mij de beste optie.

vg
door vg1971 Jan 13, 2016 om 14:03
11 Antwoorden / 0 Vragen

Een wijze reactie en voor mij (als roker) ook een verademing voor wat betreft zijn tolerantie.
Met MEIN33 als niet-rokende buurman zou ik met plezier een paar sigaretjes overslaan of die binnen gaan roken, mochten we kleine aangrenzende tuintjes of een balkon naast elkaar hebben!

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2016 om 14:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die buurman staat dus helemaal nergens. Het wordt steeds idioter met dat gefulmineer tegen roken.

Iedereen kan in zijn eigen huis en ook de slaapkamer doen wat hij wil.

Als de buurnan niets van buiten wil ruiken, doet hij zijn ramen maar dicht.

Misschien gebruikt die buurman wel een smerige aftershave of zijn vrouw walgelijke parfum. Moeten ze ook zelf weten. Mogen ze ook mee uit het raam hangen of in de tuin staan. Zelfs mee in het openbaar vervoer.

hutch
door hutch - Jan 11, 2016 om 14:45
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Tja, dit zijn van die moeilijke, haast niet goed te beantwoorden, vragen.

Uiteraard mag je in je eigen woning roken. Van de andere kant mag je de buren ook geen overlast bezorgen. En dat laatste is vaak relatief.
Wat de een als geen overlast ziet, kan voor een ander soms wel bijna levensbedreigend zijn.

Dit zijn van die zaken waar je, als er geen goed overleg meer te voeren is, een uitspraak kunt vragen aan de kantonrechter.
En dat laaste is een moeilijke en dure weg.......

gerbera
door gerbera - Jan 11, 2016 om 14:51
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Neem een zo goedkoop mogelijke spuitbus met een sterk ruikend middel (bloemengeur) en laat die zoon regelmatig tijdens het roken een pufje naar buiten doen. Kijken wat die buurman dan te klagen heeft.

Cookies
door Cookies - Jan 11, 2016 om 14:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@hutch: Die zeurende buurman bezorgt ook overlast. Ik heb een hekel aan spruitjes(lucht), moet ik de buren dan maar verbieden om spruitjes te koken? Ik vind uitlaatgassen smerig, auto's maar laten verbieden?

Als je helemaal niks van buren wilt tolereren, moet je in een hutje of villa op de hei gaan wonen.

me
door mein33 Jan 11, 2016 om 15:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zelfs daar blijf je niet verstoken van overlast veroorzaakt door de buren.
Afgelopen week hadden we last van ernstige luchtvervuiling door "fijnstof" dat, volgens het KNMI, uit de Oostbloklanden kwam.
Zo zie je maar dat ook het "hutje op de hei" geen enkele garantie geeft dat je geen overlast zult ondervinden van wie of wat dan ook. ;-))

tenormin
door tenormin Jan 11, 2016 om 15:23
16836 Antwoorden / 108 Vragen

We "krijgen" immers ook het rossig-rode zand van de Sahara soms. Da's ook "vies".

Cookies
door Cookies Jan 11, 2016 om 15:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vlucht boeken dan maar naar Mars, Pluto of de maan?

hutch
door hutch Jan 11, 2016 om 15:39
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Carola, ik heb, vanuit een neutraal standpunt, een mogelijkheid gegeven, wat die buurman zou kunnen doen. Men kan met elk probleem naar de kantonrechter stappen. Tip: ga eens een ochtend naar het dichtstbijzijnd kantongerecht om zittingen bij te wonen en verbaas u wat er allemaal behandeld wordt.

tenormin
door tenormin - Jan 11, 2016 om 15:22
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Dag, de Eelco, nou, vertel je kennis maar dat die buurman zich gerust mag ergeren aan de sigarettenlucht van die zoon maar dat dreigen om verdere stappen te ondernemen wel bij dreigen zullen blijven. Denk dat ie echt wel bakzeil haalt hoor, bij een rechter. Vraag me af waar men tegenwoordig niet over klaagt.

edison
door edison - Jan 11, 2016 om 16:17
64 Antwoorden / 0 Vragen

Dit meen je toch niet serieus, is die buurman de dictator van de buurt of zo, lekker opzouten met die man, moet niet gekker worden.

h.
door h.terpstra Jan 11, 2016 om 18:54
202 Antwoorden / 1 Vragen

Edison,

Dat is een mannetje met te veel narcistische eigenschappen. Groet, H.

edison
door edison Jan 11, 2016 om 19:00
64 Antwoorden / 0 Vragen

Zo lijkt het mij ook Terpstra, dat soort lui moet je direct vertellen hoe je er over denkt, amnders menen ze dat ze je in de zak hebben en blijft het ellende.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 11, 2016 om 16:41
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ach ja, weer zo'n opruiende vraag waar iedereen van door het lint gaat. Hopelijk volgen er nog vele reacties, en graag enigszins verhit!

me
door mein33 Jan 11, 2016 om 18:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@zoekster ??

reflecs
door reflecs Jan 11, 2016 om 18:29
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@zoekster, de eelco kan er toch ook niets aan doen dat er op zijn vraag verhitte reacties komen :)

zoekster1
door zoekster1 Jan 11, 2016 om 18:42
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het is allemaal zo voorspelbaar. Net als iemand last heeft van iemands huisdier, dan gaat het ook weer los. Waf waf waf. Het is toch erg dat zelfs felle reacties 'boring as hell' worden? Stoor je verder niet aan mij en ga los ;-)

tenormin
door tenormin Jan 11, 2016 om 21:47
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Had verdraaid niet verwacht dat je nog ooit zou reageren, zoekster (nu nummer1): ik stoorde me nooit aan je en nu: verdomde jammer dat je je afmeldt en kennelijk definitief weer aangemeld hebt. En wat je aanhaalt: iemands huisdier. Kom dan terug met een andere poes/kat! Maar bezopen dat iemand last heeft van rook; zoals ik al eerder lees: last hebben van: kan toch niet niet lager zinken met alles in dit land. Word er persoonlijk sch**tziek van, na 3 jaar boren boven mij, daar is voor mij zelfs niet een limiet, dus.....?
@reflecs, ben er niet verhit van, hoor...☺

zoekster1
door zoekster1 Jan 11, 2016 om 22:40
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nou nou, jouw loyaliteit gaat ook met het minste of geringste het putje in, tenormin. Valt me van je tegen. Maar ik kan het wel begrijpen hoor, als een of andere onbekende buurman van een kennis van De Eelco wat loopt te dreigen om een rokende buurjongen, dan is echt het einde van de wereld in zicht. We zijn verloren.

Ma
door MacWally Jan 12, 2016 om 02:50
151 Antwoorden / Vragen

@tenormin.
Sinds kort kun je ook inloggen via Facebook. Je kan dan niet meer inloggen met je oude gebruikersnaam en wachtwoord. Dus je moet een nieuw gebruikersnaam verzinnen dus @zoekster1......

Groetjes Macwouter.

tenormin
door tenormin Jan 12, 2016 om 10:25
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@zoekster, denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Dacht dat je toentertijd aankondigde dat je weg ging en andere zaken belangrijker vond; je dat ook meende. Ik bedoelde dat je je toen NIET hadden moeten afmelden, maar afKOELEN. Mijn loyaliteit jegens jou is echt niet het putje in gegaan; je hebt het verkeerd begrepen.

audb
door audb - Jan 11, 2016 om 18:20
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Nou ken ik iemand die wel "eens" een sigaret rookt tussen adem halen door maar een paar sterk ruikende sigaretten (soft drugs) kan best wel eens te veel overlast geven maar mocht dat niet het geval zijn dan is er gewoon niets aan de hand en is de buurman gewoon iemand die een hobby moet gaan zoekken.

costnix
door costnix - Jan 11, 2016 om 21:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben zelf een fanatiek anti-roker, maar als iemand in zijn huis wil roken, moet hij dat zelf weten. Het zijn zijn longen en bloedvaten, die hij op het spel zet.

tenormin
door tenormin Jan 11, 2016 om 21:52
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, zo denk ik er precies ook over, hoewel ik hier de verstokte roker ben. Als ik een klusjesman nodig heb zeg ik nadrukkelijk dat hij/zij in een huis vol (rook)stank komt. Tot nu toe is zo'n man (blij) gekomen en kon hij/zij een sigaretje opsteken. Jawel, ik wil al 50 jaar stoppen, alleen, verslaafd is toch het enige woord. ☻

costnix
door costnix Jan 12, 2016 om 00:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had een ouderwetse huisarts, die mij verbood om te roken. Hij was heel wat keren op huisbezoek geweest, als weer eens een bronchitis of longontsteking had. Ik ben de man nog steeds heel erg dankbaar :-)

Cookies
door Cookies Jan 12, 2016 om 10:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je had zeker een ouderwetse huisarts als hij op huisbezoek kwam voor een bronchitis of longontsteking.

costnix
door costnix Jan 12, 2016 om 22:26
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, die had je nog in die tijd.

door 1953 - Jan 12, 2016 om 01:32
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Staat nergens in de Tabakswet (Tw) dat roken binnens- en buitenshuis is verboden op private grond.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0004302/geldigheidsdatum_12-01-2016

de eelco
door de eelco - Jan 12, 2016 om 13:44
607 Antwoorden / 92 Vragen

Bedankt voor de antwoorden

alfatrion
door alfatrion - Jan 12, 2016 om 14:02
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe sterk je buurman er voor staat hangt af van de omstandigheden. Er zijn apparaten op de markt waarmee je fijnstof kun je meten. Op die manier kun je de overlast objectief maken. Dit kun je dan afzetten tegen de fijstof die in de lucht zit. Hierover zijn kaarten op internet beschikbaar.

In het buitenland is al iemand (terecht) veroordeeld.
http://www.nrc.nl/handelsblad/2014/06/27/duitse-rechter-zet-kettingrokende-huurder-op-stra-1396117

ka
door kaartendraak - Jan 13, 2016 om 12:54
182 Antwoorden / 2 Vragen

Gelukkig heeft die buurman nos geen poot om op te staan, maar ja, de anti-rook beweging heeft wel al geprobeerd om roken in tuin en op balkon te verbieden als buren er last van hebben, dat soort terreur geboden is er gelukkig nog niet door, maar wie weet wat ze nog meer gaan proberen.

billieboy
door billieboy - Jan 13, 2016 om 12:57
84 Antwoorden / 29 Vragen

Nu de buurman overlast ervaart en zo een beetje meerookt, lijkt het mij een goed idee om tot een oplossing te komen. Want een goede relatie met je buur is ook wat waard toch en dat krijg je niet door te kijken naar wat je rechten zijn maar naar oplossingen. Daarvoor kan een onpartijdige partij De Buurtbemiddeling worden ingeschakeld. De buurtbemiddeling is gratis en de vrijwilligers zijn opgeleid tot bemiddelaar. Sukses.

carla van hoorn
door carla van hoorn - Jan 13, 2016 om 13:26
5 Antwoorden / Vragen

Waar ik mij over verbaas is het gebrek aan inlevingsvermogen naar de buurman. We zijn toch een samenleving? Wat is er nu mooier dan er samen met de buurman uit te komen. Dat verschuilen achter regeltjes en rechten levert toch alleen maar een ontwrichte relatie op.
Heb respect voor elkaar.

vg
door vg1971 Jan 13, 2016 om 14:09
11 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp je opmerking, maar dat staat of valt natuurlijk primair met de begintoon van de klager.

ro
door rodenbos - Jan 13, 2016 om 14:12
5 Antwoorden / 0 Vragen

Die buurman raaskalt onzin dat zijn uitspraken van de anti rook organisatie.

Als ze maar de kans kregen overal het roken te verbieden

ps, ik zelf rook niet

mo
door mof - Jan 13, 2016 om 14:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, hoor, mag gewoon. In uw eigen huis mag u roken totdat u er dood bij neervalt.

Zelf rook ik niet, en heb soms last van mijn onderbuurvrouw. Maar in een drukbevolkt land als NL heb je altijd wel van iemand
last. Ik barbecue in de zomer regelmatig, daar hebben ook weer mensen last van. Maar met zijn allen moet je er gewoon uit kunnen komen denk ik.

En zo denkt de wetgever er gelukkig ook nog steeds over. Dat de woning 25 jaar oud is doet er verder niets toe. Ook niet dat de buur een gevoelige neus heeft.

re
door red1 - Jan 13, 2016 om 16:12
329 Antwoorden / 1 Vragen

Steek er nog maar 1 extra op !!

eclipse
door eclipse - Jan 13, 2016 om 16:23
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@ Eelco, al houdt je kennis  een disco avondje  met flink paffen erbij maakt  niks  uit, laat de buurman maar lekker kosten maken, en doe wat je wenst in je eigen kamer , hou rekening met de buren is geluidsoverlast, voor de rest de pot  op. misschien zo `n trieste zeikerd  of  een gevalletje groen links, nou moet je ook links  laten liggen.. niet piekeren maar negeren, die mensen zijn toch narcistisch dus niet te overtuigen van hun ongelijk.

endemion
door endemion - Jan 13, 2016 om 17:54
237 Antwoorden / 3 Vragen

Die buurman kan enkel civielrechtelijk proberen schade op de roker te verhalen. Maja moet hij wel eerst even bewijzen dat hij schade heeft geleden wat me erg moeilijk lijkt laat staan om daar een passend prijskaartje voor te vinden.

Maar ik kan wel begrijpen dat die buurman het vervelend vindt. Los van gerechtelijke procedures kan het natuurlijk in een burenruzie uitmonden. Wellicht een idee om het tijdstip van roken te veranderen. Het zou me niks verbazen dat het vooral als irritant wordt ervaren omdat het steeds op een ongelegen moment voorkomt. Bv net in die periode dat hij z'n bed betreed. Een uurtje schuiven met de gewoonte om op een bepaald tijdstip een sigaret op te steken lijkt me niet teveel gevraagd in dat geval.

di
door difograaf - Jan 13, 2016 om 18:09
32 Antwoorden / 2 Vragen

Is vast de man van de shampo.

fp
door fpo - Jan 13, 2016 om 18:19
87 Antwoorden / 3 Vragen

Dat de woning 25 jaar oud is heeft er wel degelijk mee te maken. Inderdaad is de isolatie lang zo goed niet als de huidige woningen, waardoor rook zelfs door gedeeldemuren heen kan gaan. Ditzelfde probleem hebben wij ook enkele jaren gehad: oude woning uit de 70-er jaren, éénsteens tussenmuren en buren die rookten als schoorstenen beneden in hun huiskamer, terwijl wij op de slaapkamer 1e verdieping moesten overgeven van de stank en daar dus al die jaren niet meer konden slapen. Het probleem bleek - na talloze onderzoeken van de womingbouwvereniging - te liggen in die tussenmuur, want daar zitten kieren in. Pas toen die hele muur van onder tot boven in de kieren potdicht was gekit, was het probleem bij ons over. Alleen de buren kregen er problemen van, er is nog maar één buur over, de andere is gestorven aan kanker.....

blok
door blok - Jan 14, 2016 om 15:36
79 Antwoorden / 8 Vragen

heb zelf een bm gehad tot voor kort, die rookte. helaas snachts, want hij leefde snachts.
woon in een oud huisje van 115 jr oud, en kennelijk was mn slaapkamermuur daar niet tegen bestand.
gek genoeg haalde het me uit mn slaap.
dacht: dat lijkt me overdreven. maar nee, het is een prikkelende lucht, net als koffie, daar word je echt wakker van.
hij is toen buiten gaan roken. heel aardig van m.

heb zelf gerookt voorheen, dus de lucht op zich vind ik niet vies, wel lekker zelfs.
wat ik wel goor vind, is een oude volle asbakkenlucht. vooral als ze die in water zetten blllll.

hutch
door hutch - Jan 14, 2016 om 18:45
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Zo te lezen weten sommigen niet van narcisme inhoudt. Dit wordt weer eens te pas en te onpas gebruikt.
En er staan antwoorden tussen, waarvan ik denk: wat een simpele gasten.