da
door damn.mcm Jan 16, 2019 om 21:44
Geldzaken & recht

Ruilverkaveling

Hallo,

Ik heb een stuk grond gekocht wat voorheen van mijn opa was. Nu heeft daarop een ruilverkaveling plaatsgevonden omdat dit stuk grond naast een weg ligt. In een besluit dat ik recentelijk heb gezien van de gemeenteraad staat dat er aan elke kant van de weg een 2 meterstrook naar de gemeente gaat. Nu hebben ze dat toentertijd thans verkeerd ingetekend, waardoor ze aan de linkerkant maar 1 meter is getekend en aan mijn kant dus 3 meter (in plaats van 2 meter). Dit zie ik nu ook als ik het via de kadastralekaart.com bekijk. Ik dacht altijd dat de grond volledig (dus ook die 2 meterstrook) van mijn opa was. Er staat zelfs al heel lang een omheining omheen. Dat besluit dateert uit 1996. Volgens een rentmeester heeft de ruilverkaveling in 1999 plaatsgevonden.

Wat moet ik hiermee doen? Ik vind eigenlijk dat ze dan die fout moeten corrigeren en het correct intekenen. Dit zullen ze thans (volgens de rentmeester) niet doen vanwege te hoge kosten en dat de eigenaar aan de andere kant niet zomaar 1 meter grond gaat afstaan.

3466 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2019 om 21:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar uw opa zal daar tot correspondentie over hebben ontvangen en wellicht ook een schadevergoeding? Of u nog recht kan doen gelden op die meter, betwijfel ik,  het is meer dan 20 jaar geleden. Of misschien is het juist wel van u door dat hek.

Claimt de gemeente nu drie meter? Ik denk dat u echt rechtskundige hulp moet inschakelen.

ma
door maarten heest - Jan 17, 2019 om 11:25
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hier nog wat aanvullende info van het kadaster. Als u fouten wilt laten herstellen staat daar de procedure.

pino123
door pino123 - Jan 17, 2019 om 13:55
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Op het moment dat er kadastraal staat dat er 3 meter van de grond voor de gemeente is, dan is dit zo. U had geen bezit van de grond toen er verkaveling heeft plaatsgevonden, hierna is het op deze wijze in het kadaster terecht gekomen. Of heeft u de grond gekocht op basis van de 'oude' gegevens, vooraf aan de verkaveling?

panter22
door panter22 - Jan 17, 2019 om 13:57
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft de gemeente de weg misschien anders aangelegd dan de bedoeling was? 1 meter meer naar de kant van de buren. Zodat er 1 meter aan zijn kant ligt en 3 meter een jouw kant?
Of lag die weg er voor de ruilverkaveling al?
Je hebt een besluit van de gemeenteraad gezien, maar heb je de notariele akte ook gezien,In die akte moet alles precies staan.
Het is dus mogelijk dan aan jouw kant 3 meter grond zit dat eigendom is van de gemeente.
Ik denk dat je nog even moet speuren voordat je allerlei dure procedures gaat starten.
Kijk ook hoe groot de eventuele schade voor jou is. Weegt dat op tegen de kosten die je moet maken?
Lees ook eens:
https://www.plasbossinade.nl/kennis-delen/blog/ruilverkaveling-blokkeert-verjaring

panter22
door panter22 Jan 17, 2019 om 19:06
6599 Antwoorden / Vragen

Je zou een grensreconstructie door het Kadaster kunnen laten uitvoeren. Dat is erg duur. Kost meer dan een paar honderd euro.

mo
door mof - Jan 18, 2019 om 12:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u keiharde bewijzen heeft dat het w grond is maakt u kans, als het fout is ingetekend moet het worden opgelost, hetzij, u krijgt uw grond terug, danwel, u krijgt de waarde van de grond terug.Echter, het risico op verjaring is aanwezig, e.e.a. is al bijna 20 jaar geleden gebeurd.

1paul
door 1paul - Jan 18, 2019 om 15:06
3162 Antwoorden / 0 Vragen

zoek de verjaringstermijn even op, door dit hek kan het zomaar zijn dat u enkel een claim bij de gemeente neer hoeft te leggen...

hoe dit met gemeentegrond precies zit zult u even moeten googlen...