ma
door maria04 Feb 21, 2005 om 21:06
Geldzaken & recht

Samenwonen met vriend en oude schuld

Mijn vriend en ik zijn augustus 2004 gaan samenwonen. De meeste spulletjes die er in huis staan heb ik nieuw gekocht. Nu heeft mijn vriend nog een oude schuld van voor mijn tijd. Ik ben nu bang dat als er bijv. een beslaglegging komt dat mijn spulletjes worden meegenomen. We hebben verder ook geen samenlevingscontract of iets dergelijks. Is er een manier waarop ik kan voorkomen dat ze mijn spullen niet meenenen?

640 2 Rapporteer

mathieu_1
door mathieu_1 - Feb 22, 2005 om 00:44
35 Antwoorden / 0 Vragen

bijvoorbeeld door het sluiten van een samenlevingscontract waarin staat welke spulletjes van jou zijn.

Overigens lijkt het me beter om hier de vraag te stellen hoe je een beslaglegging kunt voorkomen.

di
door dick55 - Feb 23, 2005 om 02:16
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ligt in dit geval een beetje aan de omstandigheid op wiens naam het huis staat waar jullie in wonen. Als je vriend de huurder of eigenaar is dan wordt aangenomen dat alles in huis ook tot zijn boedel behoort. Je kunt dit enigzins afschermen door een boedelomschrijving op te laten maken bij een notaris. Hierin wordt dan exact omschreven welke zaken van jou zijn en wat van je vriend is en op welk adres deze zaken zich bevinden. Echter, als samenwonende zonder samenlevingscontract heb je heel weinig rechten in het huis van een ander. Zolang alles pais en vree is geeft dat geen problemen.

Bij een eventuele beslaglegging kun je met de notarisakte wettelijk aantonen dat het beslag geen werkingsgrond heeft op jouw zaken en buiten beschouwing dienen te blijven.(vergelijkbaar met huwelijkse voorwaarden) Dit gaat echter niet op als het een beslaglegging betreft van de Belastingdienst. In dat geval moet je zorgen dat jouw spullen uit het pand zijn voordat de deurwaarder kan gaan opschrijven.

Informeer eens bij een notaris in de buurt, het eerste gesprek is meestal gratis. Hij kan je ook informeren over de verschillende mogelijkheden m.b.t. samenlevingscontracten.