si
door sil1966 Sep 5, 2016 om 13:12
Geldzaken & recht

Schoolkosten

Ik heb ook een zoon op het farelcollege en ook ik moet een bedrag betalen die ik niet eens kan betalen voor zijn Ipad .
Ik vind dat ouders maar voor het blok word gezet ,je moet het toch maar mooi betalen.
Ook wil ik graag weten of wij ouders verplicht zijn om schoolgeld te betalen .
En ik hoorde ook dat er een fonds is op school voor e.v.t werkweek ,als een tegemoed koming voor ouders met een lage inkomen .
Ik wacht graag uw reactie af .....

2947 14 Rapporteer

mathijs_b
door mathijs_b - Sep 5, 2016 om 13:19
641 Antwoorden / 77 Vragen

Ik ken mensen die hun kinderen niet naar school lieten gaan vanwege de kosten.

Vooral het vervoer is onbetaalbaar. Die kinderen staan nu vakken te vullen in de supermarkt.
De vervoerskosten gaan wel veranderen, maar andere kosten zoals de laptop zal minima-ouders toch weerhouden hun kinderen verder te laten studeren.
En vakken vullen levert geld op, dus ouders en kind blij. Maar hoe lang.........?

ja
door jackyh Sep 5, 2016 om 13:30
953 Antwoorden / 4 Vragen

Wat is dat nu voor antwoord. De persoon wil geen medeleven maar een oplossing.

Cookies
door Cookies Sep 5, 2016 om 13:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vervoer is onbetaalbaar? Wel eens van een fiets gehoord? En thuis houden van school? Er is nog zoiets als leerplicht, dus dat kan helemaal niet wat jij schrijft.

edrick3
door edrick3 Sep 5, 2016 om 13:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat een onzin reactie.

Cookies
door Cookies Sep 5, 2016 om 13:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@edrick: de mijne?;-))

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2016 om 14:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mathijs.b. Uw reacties worden steeds gekker. En niet naar school betekent geen KB en geen KGB.

hansje klein
door hansje klein - Sep 5, 2016 om 13:35
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Vraag eerst de school voor een oplossing en indien geen tevredenstellende resultaten leg het uw Gemeente voor. Het moet niet het nieuwste model iPad zijn.

Cookies
door Cookies - Sep 5, 2016 om 13:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als de school een potje heeft voor bepaalde kosten voor minima, lijkt het me verstandig je te wenden tot de administratie van de school.

edrick3
door edrick3 - Sep 5, 2016 om 13:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ouderbijdrage

Alle geldelijke bijdragen die de school aan ouders vraagt, vallen onder de term ‘ouderbijdrage’. De ouderbijdrage heeft het karakter van een vrijwillige bijdrage, met andere woorden de toelating tot de school. Het onderwijs of examens is niet afhankelijk van deze bijdrage. Met de opbrengst van de ouderbijdrage worden veel nuttige en noodzakelijke activiteiten gefinancierd. U kunt daarbij denken aan leer- en hulpmiddelen ICT, bijzondere leerlingbegeleiding en een collectieve ongevallenverzekering, maar ook aan activiteiten zoals excursies. De overheid vergoedt deze activiteiten niet, maar de school en de ouderraad vinden deze zaken wel belangrijk. Voor diverse onderdelen van het lesprogramma kunnen daarom afzonderlijke (vrijwillige) bijdragen worden gevraagd.

Aan het begin van ieder schooljaar ontvangt u een overzicht van alle kosten voor het betreffende jaar. We bieden de mogelijkheid om de rekening in één keer of in drie termijnen te voldoen. Bij betaling in termijnen vragen wij u een machtiging te tekenen.

Heeft u een vraag over de ouderbijdrage, dan kunt u mailen naar schoolkosten@farel.nl.

Schoolboeken
Schoolboeken (leermiddelen) zijn ook de komende jaren gratis voor ouders en leerlingen. De school betaalt deze leermiddelen uit een vergoeding van de overheid. Deze vergoeding is met ingang van 1 augustus 2014 teruggegaan van € 321,-- naar €298,--- per leerling. Daarom moet er bezuinigd worden op de leermiddelen.

Eén van de bezuinigingen waartoe besloten is, is dat er komend schooljaar niet meer in werkboeken geschreven/getekend mag worden. Daarmee kunnen werkboeken langer mee en dat moet de benodigde bezuiniging gaan opleveren. Omdat komend schooljaar de werkboeken niet meer beschreven mogen worden zullen de leerlingen dus in een apart schrift moeten schrijven. Ook moeten de werkboeken aan het eind van het schooljaar ingeleverd worden op school.

Als een leerling toch in een werkboek geschreven heeft of het boek is beschadigd of kwijt, dan zullen wij dit bij ouders in rekening moeten brengen.
Natuurlijk is dit geen prettige maatregel, maar de omstandigheden dwingen ons ertoe en we rekenen op uw begrip.

(Bron)

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2016 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat u die vraag stelt aan de hand van het programma van zaterdagavond. Dat onderwerp werd mijns inziens volkomen verkeerd behandeld.

Het is zo, dat als de school een I-pad verplicht stelt en de lesstof vanaf dat ding behandelt, de school die I-pad beschikbaar moet stellen, zonder kosten voor de ouders.

Ze mogen een bijdrage vragen, maar ouders hoeven daaraan geen gehoor te geven. Netzomin als aan de "vrijwillige" ouderbijdrage,

Een tijdje terug was hier een uitgebreid topic over. Lees dat eens helemaal door.

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/moet-ik-de-ipad-van-dochter-aan-school-betalen?id=584092

an
door antjedouma - Sep 5, 2016 om 14:04
3 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kunt u een aanvraag doen bij stichting leergeld. Dit kan op www.leergeld.nl. hier staat ook info op.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2016 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De stichting leergeld geeft uiteraard geen geld voor leermiddelen die door de school verstrekt moeten worden. Netzomin als dat ouders met een laag inkomen daarvoor kunnen aankloppen bij de sociale dienst voor bijzondere bijstand.

De stichting leergeld is voor exeptionele gevallen en niet voor scholen die het boekengeld (deels) in de zak willen houden.

Het gaat hier wel over kinderen die onder de leerplicht vallen.

Cookies
door Cookies - Sep 5, 2016 om 14:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb even gekeken op de 3 verschillende lijsten voor aan te schaffen boeken en materialen en nergens kom ik de iPad tegen.

costnix
door costnix Sep 5, 2016 om 15:27
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Farel hanteert het BYOD-beleid. (Bring Your Own Device)
Elke tablet zou goed Moeten zijn Android, Apple of Microsoft. Een refurbished of tweedehands zou ook nog moeten kunnen.

costnix
door costnix - Sep 5, 2016 om 15:22
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het hoeft geen iPad te zijn, elke tablet zou goed moeten zijn:

http://www.farel.nl/Zoekresultaten/tabid/37/Default.aspx?Search=Tablet

audb
door audb - Sep 5, 2016 om 15:55
1668 Antwoorden / 5 Vragen

https://www.jurofoon.nl/blog/blogpost/terug-naar-school-wie-betaalt-de-verplichte-tablet

Blijkbaar is het ergens dus wel een mogelijkheid om een school te dwingen om een Ipad te betalen en anders zouden ze boeken moeten leveren.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 5, 2016 om 18:57
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hoezo wordt u voor het blok gezet?
Sinds de geboorte van uw kind weet u toch dat hij naar school zal moeten.  U weet ook al jaren dat scholen niet gratis zijn.
Heeft u nooit gespaard voor het opleiden van uw kind?  Moet uw kind dan na middelbaar onderwijs stoppen met leren?
Diewilik

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2016 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Boeken op het middelbaar onderwijs zijn dus juist wel al jaren gratis. Daar kreeg  de school geld voor van de overheid. En nu ook nog.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 5, 2016 om 22:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@tijger ik doelde eigenlijk een beetje op schoolreisjes die deels betaald moeten worden of bijdragen voor ander onderwijs.
Mijn 14 jarige dochter doet 2 talig gymnasium. Voor het tweetalig onderwijs moeten wij jaarlijks een bijdrage betalen. Alle boeken (op de talen na natuurlijk) zijn in het Engels.
Dan gaan ze nog naar Londen, een week uitwisseling met een Italiaanse school en een cultuurreis naar Griekenland,  wij wisten dit voor ze naar deze school ging en  zodoende komt het niet als verrassing.
Kortom ondanks oa gratis boeken zullen er altijd extra kosten zijn.
Diewilik

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2016 om 19:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diewilik

Het kind zit  op het middelbaar onderwijs.

@costnix

Maar je bent dus verplicht een apparaat mee naar school te nemen, wat ook nog vier uur zonder stroom kan.

En er wordt lesstof behandeld op  dat apparaat, wat niet op een andere manier behandeld wordt.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 5, 2016 om 22:43
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tijger  dat was me duidelijk alleen weten de ouders dus al 8 jaren dat dit onderwijs eraan zit te komen en dmv van de introductiedagen van een school worden de evt kosten dan al duidelijk.
Diewilik

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2016 om 23:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die zogenaamde vrijwillige kosten mogen er niet voor zorgen dat een kind van die school moet afzien.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2016 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diewilik

Het gaat niet over de schoolreisjes, maar het gaat over leermiddelen.

Die schoolreisjes moeten uiteraard door de ouders betaald worden, als ze hun kind daaraan willen laten meedoen.

En daar is dan eventueel voor een stukje de stichting leergeld voor als ouders wel willen, maar het niet kunnen betalen.

Afgezien daarvan vind ik die buitenlandse trips meestal overbodig. Cultuur kan ook in Nederland gesnoven worden. Scholen pijpen tegen elkaar op wat ze allemaal "bieden". Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Zoals ik ook al in dat andere topic schreef, de school van mijn zoon organiseerde lang geleden een wintersport reis, onder het mom van teambuilding. Nou echt niet, organiseer maar een werkweek in Nederland, zonder apres-ski. Prima voor de teambuilding. Gebeurde dus ook.

frtits22
door frtits22 - Sep 5, 2016 om 23:40
46 Antwoorden / Vragen

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar als ik het eerste de beste stukkie tekst lees van een leerling die vraagt of ze nu wel of niet zwanger is geworden op haar dertiende, in een tekst die stikt van de taalfouten en waaraan het ontbreekt aan de hoofdletters en leestekens, dan denk ik soms wel dat het onderwijs vroeger beter was. Maar dat doet niks af aan de kosten. Scholen zijn bedrijven geworden, net zoals zorginstellingen.

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2016 om 23:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

??????

costnix
door costnix Sep 6, 2016 om 00:14
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn opa (geb.1888) zei het ook al: "Vroeger was alles beter!"